Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 22, 2013


  1. B-vitaminer mod demens
  2. Forskere: Læger bør anbefale plantebaseret kost
  3. Kosten påvirker forekomsten af akne
  4. Lidt af hvert ...
 

Pyt med, hvad andre gør, gør det bedre end dig selv, slå din egen rekord fra dag til dag, og du er en succes.

— William J. H. Boetcker


B-vitaminer mod demens

B vitaminer er i tidligere studier blevet knyttet til forebyggelse af bl.a. Alzheimers og andre former for demens, og nu har en ny undersøgelse vist, at store doser af tre B-vitaminer (B6, B12 og folinsyre) kan være med til at forhindre demens — i det mindste hos ældre mennesker, der har for meget af aminosyren homocystein i blodet.

Det skyldes muligvis, at for meget homocystein er grunden til, at hjernen skrumper hos patienter med Alzheimers.

Undersøgelsen inkluderede 271 mennesker med tidlige tegn på svigtende hukommelse.

Halvdelen af forsøgsgruppen fik placebo-medicin, og den anden halvdel indtog dagligt 20 mg B6, 500 mikrogram B12 og 800 mikrogram folinsyre.

Gruppen, der tog B-vitaminer, viste hele 90 procents reduktion i hjerneskrumpen, sammenlignet med deltagerne, der fik placebo (tabletter uden B-vitamin).

Forsøget stod dog ikke på længe nok til, at forskerne med sikkerhed kan sige om høje doser B-vitamin forhindrer demens, og det er uvist, om det er nødvendigt med de doser.

Kilder:

Gwenaëlle Douaud, A. David Smith m.fl. Preventing Alzheimer’s disease-related gray matter atrophy by B-vitamin treatment PNAS 2013 ; published ahead of print May 20, 2013, doi:10.1073/pnas.1301816110
Published online before print May 20, 2013. doi: 10.1073/pnas.1301816110. Abstract

Should you be taking vitamin B to protect against Alzheimer's? Jerome Burne, Dailymail

Kommentar:

Jeg ser ingen problemer i at indtage 20 mg B6 eller 500 mcg B12 dagligt. Men nogle undersøgelser tyder på, at der måske er en øget risiko for kræft forbundet med at indtage for meget folinsyre.

Læs evt. artiklen: Usikkert om folinsyre kan give kræft

Folinsyre er navnet på vitaminet i den syntetiske form, som bruges i kosttilskud og til "berigelse" af fødevarer.

Vitaminet i maden (den naturlige form) hedder folat.

Eksempler på fødevarer, der er rige på folat (50 mikrogram eller mere per 100 gram).

Fødevare mcg. folat
sojabønner (tørrede) 280
grønkål (dybfrost) 270
broccoli 239
hvide bønner 226
spinat 220
kørvel 220
persillerod 180
kikærter 180
tang, kombu  180
blomkål 165
asparges 150
salat endivie 142
brune bønner 140
salat, romaine 136
rosenkål 130
peanuts 124
grønne ærter 121
jordbær 117
dild 116
persille 116
hvidløg 103
mandel 96
kinakål 96
rødbede 91
iceberg salat 89
rød peberfrugt 83
hovedsalat 83
porre 82
purløg 80
savojkål 77
spidskål 73
hasselnød 72
mangofrugt 71
cashewnød 69
pastinak 67
valnød 66
grønne bønner  64
rosenkål 62
papaya 50
brune ris 53
julesalat 52
fuldkornsmel  50

Se komplet liste over fødevarer, der indeholder folat på foodcomp.dk

Hvis du ønsker at øge din indtagelse af vitaminet, så få især de ekstra mængder fra fødevarer med folat.

Eller tag evt. en vitaminpille med 200 eller 400 mikrogram folinsyre (højst) og suppler med folatrige fødevarer.

Det vil under alle omstændigheder være en god forbedring af de fleste ældres kost, som er i risiko for at udvikle Alzheimers.

Dr. Neal Barnard forklarer her kort lidt om hans syn på Alzheimers:




Og her et interview med Barnard og en oversigt over hvad der gavner og skader hjernen


Forskere: Læger bør anbefale plantebaseret kost

Det amerikanske forskningsinstitution, Kaiser, konkluderer i en ny rapport, at læger bør anbefale en plantebaseret kost.

De skiver blandt andet ...

  • Anbefalingerne for patienter, der ønsker at følge en plantebaseret kost, kan omfatte at spise en række frugter og grøntsager, som kan omfatte bønner, bælgfrugter, frø, nødder og fuldkorn og undgå eller begrænse indtagelsen af animalske produkter, tilføjede fedtstoffer, olier og raffinerede, forarbejdede kulhydrater.
  • De store fordele for patienter, som bestemmer sig for at begynde på en plantebaseret kost, er muligheden for at reducere indtagelsen af medicin, at behandle en række kroniske sygdomme, at komme ned i vægt, nedsætte risikoen for kræft, og en reduktion i risikoen for død af iskæmisk hjertesygdom.
  • En plantebaseret kost kan være særligt gavnlig for dem, der lider af fedme, type 2 diabetes, forhøjet blodtryk, for meget fedt eller kolesterol i blodet eller hjerte-kar-sygdom.
  • De gavnlige virkninger af en plantebaseret kost vil afhænge af, hvor konsekvent kosten følges og mængden af animalske fødevarer, der indtages.
  • Læger ignorerer alt for ofte de potentielle fordele ved god ernæring, og ordinerer hurtigt medicin, i stedet for at give patienterne mulighed for at korrigere deres sygdom gennem sund kost og en aktiv livsstil.

Læs hele rapporten her.

Læs også artiklen: Helbredende kost er plantebaseret kost


Kosten påvirker forekomsten af akne

Mejeriprodukter og fødevarer med et højt glykæmisk indeks er forbundet med øget forekomst af Akne

En undersøgelse har fastslået, at der er voksende beviser for en sammenhæng mellem kost og akne, især når det gælder fødevarer med en høj glykæmisk belastning og mælkeprodukter.

Forskerne gennemgik en række undersøgelser, der blev foretaget mellem 1960 og 2012, og konkluderer, at en kost med et højt glykæmisk indeks/glykæmisk belastning og hyppig indtagelse af mejeriprodukter er forbundet med øget forekomst af akne.

De påpeger også, at selv om forskningsresultater fra undersøgelser foretaget i løbet af de sidste 10 år ikke beviser, at kosten forårsager akne, kan den påvirke eller forværre den.

Kilde: Jennifer Burris, William Rietkerk, Kathleen Woolf. Acne: The Role of Medical Nutrition Therapy
Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics. Volume 113, Issue 3 , Pages 416-430, March 2013
DOI: 10.1016/j.jand.2012.11.016. Abstract

Kommentarer:

Fødevarer med et højt glykæmisk indeks (altså fødevarer, som giver en hurtig stigning i blodsukkeret) er især raffinerede fødevarer som almindelig franskbrød, rundstykker, kiks og alle andre produkter, der består af hvedemel. Det samme gælder alle former for sukker eller fødevarer, der indeholder meget sukker — fx kager, slik, is mv.

Befolkninger, der spiser en plantebaseret kost, som hovedsageligt består af uforarbejdede eller minimalt forarbejdede fødevarer med højt kulhydrat- og fiberindhold er stort set fri for akne. I modsætning hertil har det store flertal af teenagere og 40 til 54 procent af den voksne befolkning i de vestlige samfund en vis grad af akne. (kilde: nutritionMD.com)

Kost med et højt indhold af mættet fedt, kød og mælk øger blodkoncentrationerne af insulin-lignende vækstfaktor (IGF-I), som igen stimulerer produktionen af kønshormoner, der øger dannelsen af akne.

Plantebaseret kost, fedtfattig kost, fiberrige kost, og vegetariske kost reducere niveauet af IGF-I.

De akne-fremmende kostfaktorer, der er blevet grundigt undersøgt, er mejeriprodukter og fødevarer med en høj glykæmisk belastning. Disse faktorer påvirker hormonale (øget IGF-1-niveauer) og inflammatoriske faktorer, som øger akne forekomst og sværhedsgrad. (kilde: drfuhrmann.com)


Lidt af hvert

Elektrisk lys og skærmtid ødelægger søvnen og skader helbredet
Amerikanske forskere har fundet ud af, at kunstigt lys fra f.eks. tv og smartphones er noget af det værste for en god nats søvn. Det giver et voksende problem med søvnunderskud, som kan have alvorlige konsekvenser for helbredet. (videnskab.dk)

Harvard-professor: Teknologien ødelægger din søvn
Jo mere lys, vi bliver udsat for, inden vi skal sove, desto dårligere sover vi. (ing.dk)

Fodbold er lige så effektivt som blodtryksmedicin
Nyt studie viser, at fodbold forbedrer hjertefunktion, blodtryk og kondition hos type 2-diabetespatienter. Fodboldtræning to gange om ugen sænker f.eks. blodtrykket hos patienterne i samme grad som blodtryksmedicin.

Solstråler hjælper mod astma
Ny undersøgelse viser, at D-vitamin, som vi primært optager via solens stråler, kan have en gavnlig effekt for folk, der lider af astma. (b.dk)

Kostråd suser hen over hovedet på danskerne
Kun få af de 8 officielle kostråd er bredt kendt blandt danskerne, viser ny undersøgelse. (ing.dk)

Tip til gravide: Spis rigeligt jod og få klogere børn
Fostres mentale udvikling bliver reduceret, når mor indtager for lidt jod. (politiken.dk)


Hvis du gør det bedste, du kan, vil du ni ud af ti gange opdage, at du har gjort det så godt eller bedre end nogen anden.

— William Feather


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.