Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 22, 2017


  • Måske kan du blive medicinfri
  • En fiberrig kost forbundet med nedsat risiko for slidgigt i knæ (knæartrose)
  • Lidt af hvert
 

UGENS CITAT

“Tanker er som briller, hvor igennem vi ser vores verden.”

— Steven C. Hayes


Måske kan du blive medicinfri

I et interessant debatindlæg i Jyllands Posten af professor Peter C. Gøtzsche skriver han blandt andet:

Vi spiser mange piller. Så mange, at hver eneste af os kunne være i behandling hele livet. Der findes en pille til ethvert symptom og til de fleste skæve laboratorietal, så det er ikke så underligt, at jo ældre man bliver, og jo mere man søger læge, jo flere piller får man.

Det kan være en god idé for mange at prøve at blive medicinfri igen ved langsomt at trappe et præparat ud ad gangen. Så vil man måske opdage, at pillerne slet ikke er nødvendige, eller at ens træthed, impotens, muskelsmerter eller hukommelsestab ikke skyldes, at man er ved at blive gammel, men bare er bivirkninger af medicinen. ... Overvej at søge læge for at trappe ud.

Læs mere i jyllands-posten.dk

Kommentar:

Sundhed opnås som regel bedst ved at fjerne årsagen til sygdom og tilvejebringe de bedste livsbetingelser — og meget sjældent ved blot ved at tage præparater eller modtage behandling.

Nogle mennesker kan ikke undvære livsnødvendig medicin, men de fleste tager medicin, fordi de er overbeviste om, at de har brug for den, og ikke kan klare sig uden. En del patienter tager medicin, fordi lægen siger, at de skal, og fordi de tror, at de ikke har andre muligheder.

Hvis du ikke ved, hvordan du får det bedre uden medicin, er det naturligvis svært at undvære medicinen.

Løsningen er næsten altid at gennemføre omfattende forbedringer i kost og livsstil, og få en snak med din læge om at nedtrappe medicinen, så snart du begynder at få det bedre.

Fokuser på at forbedre din livsstil og dine livsvilkår, og nedtrap medicin, når det bliver muligt, i samråd med lægen.
Læs mere om nedtrapning her

Læs e-bogen: En medicinfri løsning


En fiberrig kost forbundet med nedsat risiko for slidgigt i knæ (knæartrose)

En fiberrig kost har mange sundhedsmæssige fordele, og nu viser det sig, at en fiberrig kost er forbundet med en væsentlig nedsat risiko for smertefuld slidgigt i knæene.

Resultaterne, der bygger på to langtidsstudier, er stort set i tråd med de øvrige rapporterede sundhedsmæssige fordele ved en fiberrig kost (som lavere blodtryk, lavere vægt, lavere forekomst af systemisk inflammation og bedre kontrol med blodsukkeret).

Sammenlignet med det laveste indtag af kostfibre var det højeste indtag i et af studierne forbundet med en 30% lavere risiko for slidgigt i knæene og 61% lavere risiko i det andet studie.

Forskere mener at den reducerede risiko skyldes, at en fiberrig kost hjælper med at holde vægten nede og sænke indholdet af inflammatoriske stoffer i blodet.

Kilde: David T Felson m.fl. Dietary intake of fibre and risk of knee osteoarthritis in two US prospective cohorts. Annals of the Rheumatic Diseases. Online 23. maj 2017.
http://dx.doi.org/10.1136/annrheumdis-2016-210810

Kommentar:

Uforarbejdede vegetabilske fødevarer er rige på kostfibre.
Animalske fødevarer samt sukker og olie indeholder ikke kostfibre.



Lidt af hvert

Hvidt brød kan sagtens være smækfyldt af fuldkorn
Døm ikke et brød på farven, for mørke brød er ikke nødvendigvis fulde af fuldkorn, og hvide brød kan være det. Gå i stedet efter Fuldkornslogoet, lyder rådet.
Fuldkorn rummer vitaminer, mineraler og andre sundhedsfremmende stoffer, som er vigtige i forhold til at undgå sygdomme som diabetes, hjerte-kar-sygdomme og visse former for kræft.
Spiser du fuldkorn, er det med til at forebygge overvægt og fedme.
Læs mere på dr.dk

Kommentar:

Du kan lære at bage 100 % fuldkornsbrød, som er væsentlig sundere og med mere smag, end de "fuldkornsbrød" (50% fuldkorn), der bærer fuldkornsmærket i supermarkedet.
Læs mere på fuldkornsprodukter.dk

Læs og følg anvisningerne i Mortens Bagebog

Hjernen æder sig selv ved længerevarende søvnmangel
Videnskab.dk har bragt et kort resume af et studie offentliggjort i Journal of Neuroscience og omtalt i New Scientist , som viser, at mennesker med en kronisk mangel på søvn har højere risiko for at udvikle alzheimer’s og andre neurologiske lidelser.
Længere tids søvnmangel får celler til at æde af hjernen. Cellernes opførsel er tidligere blevet forbundet til alzheimer’s og andre hjernelidelser

Læs tips til bedre søvn her

Sådan gør du dit natarbejde sundere
Har du natarbejde eller kender en der har, så ved du sikkert, at det er hårdt for kroppen. Men man kan faktisk gøre nattens arbejde lidt sundere. Læs her læge Jerk W. Langers råd om hvordan!
Læs mere på ugeoghjemme.dk

Næringsrig vegetarkost
Godt sammensat vegetarisk mad er ernæringsrigtig og kan have positive sundhedsmæssige virkninger i form af forebyggelse og behandling af flere sygdomme.
Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for problemer som fedme, hjerte-kar-sygdomme, diabetes og kræft.
En afbalanceret og varieret vegetarkost er velegnet til alle stadier af livet, herunder under graviditet, amning, hos spædbørn periode, for børn og unge, og for atleter.
Læs mere på helsenorge.no

Læs evt. mere om en sund og næringsrig vegetarkost på vegetarkost.dk



   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.