Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 23, 2014


  1. Mobning kan have langsigtede konsekvenser for helbredet
  2. Syv eller flere portioner frugt og grønt dagligt nedsætter risiko for dødsfald med 42 %
  3. Kræftbekæmpelse med kaloriebegrænsning?
 

Ingen grund til at bekymre dig om dine besværligheder med matematik. Jeg kan forsikre dig, at mine er større.

— Albert Einstein


Mobning kan have langsigtede konsekvenser for helbredet

Forskere ved allerede, at mange børn, der bliver mobbet, ser ud til at udvikle sociale, psykologiske og endda fysiske problemer.

Børn, der bliver mobbet, har tendens til at være mere syge end deres jævnaldrende og kan have mavesmerter, søvnproblemer og hovedpine og miste deres appetit.

Ifølge en ny undersøgelse kan de fysiske konsekvenser sandsynligvis forklares med en stigning i lavt niveau af inflammation i hele kroppen.

Det viste sig, at unge voksne, der var blevet mobbet som børn, havde højere betændelsesniveauer end de klassekammerater, der ikke var blevet mobbet.

Forskerne fulgte 1.420 børn fra alderen ni til 21.

Jo oftere eller mere børn var blevet mobbet, jo mere var betændelsesmarkører i blodet steget over tid.

Journal Reference: William E. Copeland, Dieter Wolke, Suzet Tanya Lereya, Lilly Shanahan, Carol Worthman, and E. Jane Costello. Childhood bullying involvement predicts low-grade systemic inflammation into adulthood. PNAS, May 12, 2014 DOI: 10.1073/pnas.1323641111 Duke Medicine. "Bullying may have long-term health consequences." ScienceDaily. ScienceDaily, 12 May 2014.

Kommentar:

Børn lærer fra deres forældre og andre voksne.

Tonen i politiske diskussioner og den måde visse medier udstiller og nærmest mobber deres ofre — for deres udseende, opførsel mv. — er ikke just et godt eksempler for de børn, vi vil have til ikke at mobbe. Også tåbelige "reality"-programmer, hvor der bagtales, lyves, og hvad der ellers giver gode seertal, er populære.

En effektiv anti-mobbe-kampagne ville først og fremmest fokusere på den måde, de voksne opfører sig overfor hinanden. Vi kan jo starte med ikke at købe og støtte de værste aviser og blade, som tjener kassen på sladder og pladder.

På nogle arbejdspladser har mobbede gode vilkår, og det kan få alvorlige konsekvenser, som de fleste ikke lige tænker over.

Som det glimrende beskrives i artiklen Mobning på arbejdspladsen kan mobbede udvikle alvorlige stressreaktioner, og et øget stressniveau kan give søvnproblemer, mareridt, koncentrationsbesvær, problemer med at huske og kan føre til depression. Og der er risiko for permanente helbredsskader.

Det er ikke kun børn, der klare sig dårligt, der bliver mobbet. Det er børn, der er anderledes. Ifølge en undersøgelse beskrevet i BT, bliver også de dygtige elever ofte mobbet. Ifølge undersøgelsen mister halvdelen af de dygtige elever lysten til at gå i skole, fordi de ikke bliver udfordret. Samtidig oplever næsten hver tredje af dem at blive mobbet, fordi de er dygtige. Og mere end hver tredje har med vilje gjort sig mindre dygtig i skolen, fordi de synes, at det er ubehageligt at være dygtig.

Mobning — både blandt børn og voksne — er mere ødelæggende, end de fleste er klar over. Godt der er kommet så meget fokus på emner i de senere år!


Syv eller flere portioner frugt og grønt dagligt nedsætter risiko for dødsfald med 42 %

Spis syv eller flere portioner frugt og grønt dagligt, og du nedsætter din risiko for at dø på ethvert given tidspunkt med 42% i forhold til at spise mindre end én portion dagligt. Det viste en undersøgelse for nylig.

Forskerne studerede kostvaner hos 65.226 personer mellem 2001 og 2013 og fandt, at jo mere frugt og grønt, de spiste, jo mindre var risikoen for at dø i perioden. Og det gjaldt for alle alderstrin.

Undersøgelsen viste, at syv eller flere portioner mindskede risikoen for at dø af kræft med 25 % og risikoen for at dø af hjertesygdomme med 31 %.

Den viste også, at grøntsager har væsentligt større sundhedsmæssige fordele end frugt.

I forhold til at spise mindre end en portion af frugt og grøntsager, er risikoen for død af enhver årsag reduceret med 14 % ved at spise 1-3 portioner, 29 % ved 3-5 portioner, 36 % ved 5-7 portioner og 42 % ved 7 eller flere portioner.

Friske grøntsager havde den mest beskyttende virkning. Hver daglig portion reducerede den samlede risiko for dødsfald med 16 %. Hver portion frisk frugt var forbundet med en mindre, men stadig signifikant reduktion på 4 %.

Kilde: Oyinlola Oyebode m.fl. Fruit and vegetable consumption and all-cause, cancer and CVD mortality: analysis of Health Survey for England data. Journal of Epidemiol & Community Health, 31 March 2014 DOI: 10.1136/jech-2013-203500

Kommentar:

En portion i undersøgelsen svarede ikke helt til den måde, vi udregner portioner i Danmark. Fødevarestyrelsen anbefaler mindst 600 gram frugt og grøntsager dagligt, hvilket nogenlunde svarer til de 7 portioner, udregnet i undersøgelsen ovenfor.

Det nye i undersøgelsen er, at effekten er så stor og, at grøntsager generelt er en del sundere end frugt.

Hvis ellers undersøgelsen holder vand, bør Fødevarestyrelsens anbefalinger vedr. frugt og grønt nok revideres en smule. Hovedvægten bør ligge på friske frugt og grøntsager (og især grøntsager) og juice, frugt på dåse mv. bør ikke i samme grad tælle med i de anbefalede 600 gram frugt og grønt dagligt (eller måske slet ikke!).

Vælg frisk frugt frem for tørrede, frosne, på dåse eller som juice. Vælg friske grøntsager frem for de frosne eller på dåse.

Tommelfingerregler:

  • Grøntsager er sundere end frugt
  • Bær er de sundeste frugter (og er mindst lige så sunde som grøntsager)
  • Frisk frugt og grønt er bedre end frosne og dem, du kan købe på dåse, tørret o.l.
  • Spis mindst 600 gram frugt og grønt dagligt og gerne 1.000 gram eller mere.

Kræftbekæmpelse med kaloriebegrænsning?

Et forsøg med mus har vist, at en 30 % kaloriebegrænsning kan bremse alvorlig brystkræft i at sprede sig til andre områder af kroppen.

Kaloriebegrænsning kan derfor muligvis også forbedre chancerne for kvinder med alvorlig brystkræft.

Når mus med denne aggressive form for brystkræft blev fodret med 30 % færre kalorier, end de normalt indtog, var kræften langt mindre tilbøjelige til at sprede sig til nye steder i kroppen.

Den kaloriebegrænsede kost hjalp med at skabe en form for bur i vævet omkring svulsten, som gør det sværere for kræftceller at sprede sig til nye steder i kroppen.

De samme forskere har i en tidligere undersøgelse påvist, at kaloriebegrænsning øger den svulstdræbende virkninger af strålebehandling.

Kilde: Nicole L. Simone m.fl. The metastatic potential of triple-negative breast cancer is decreased via caloric restriction-mediated reduction of the miR-17~92 cluster. Breast Cancer Research and Treatment. May 2014. DOI 10.1007/s10549-014-2978-7

Kommentar:

Det er ganske kontroversielt at give kræftpatienter en kaloriebegrænset diæt! Det er jo tværtimod normalt, at give patienter ekstra mange kalorier for at have "noget at stå imod med". Men det er altså måske en dårlig idé -- i det mindste ved nogle kræftformer eller i nogle situationer.

Det er vigtigt at en kaloriebegrænset kost stadig indeholder nok af alle næringsstoffer.

Læs også artiklen: Kost mod kræft


Livet har ingen anden mening end den, vi giver det.

— Thornton Wilder


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.