Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 23, 2018


  • Nyt studie: De mest populære kosttilskud med vitaminer og mineraler gør hverken fra eller til
 

UGENS CITAT

"En rigtig ven siger gode ting om dig – bag din ryg".

— Ukendt


Nyt studie: De mest populære kosttilskud med vitaminer og mineraler gør hverken fra eller til

Nogle kosttilskud er gavnlige

En del mennesker har brug for kosttilskud, men et nyt studie viser, at de mest almindelige kosttilskud med vitaminer og mineraler generelt set hverken gør fra eller til. De er hverken sunde eller skadelige.

Forskerne inkluderede undersøgelser om multivitaminer, D-vitamin, calcium og C-vitamin, som er de mest almindelige tilskud, og konstaterede, at disse kosttilskud hverken gav fordele eller øget risiko i forbindelse med forebyggelse af hjerte-kar-sygdomme, hjerteanfald, slagtilfælde eller for tidlig død.

"Vi var overrasket over at finde så få positive virkninger af de mest almindelige kosttilskud, som folk bruger," udtalte dr. David Jenkins, studiets hovedforfatter. "Vores undersøgelse viste, at hvis du vil bruge multivitaminer, vitamin D, calcium eller vitamin C, gør det ingen skade - men der er heller ikke nogen åbenbar fordel."

Kilde: David J.A. Jenkins m.fl. Supplemental Vitamins and Minerals for CVD Prevention and Treatment. Journal of the American College of Cardiology. Volume 71, Issue 22, 5 June 2018, Pages 2570–2584. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2018.04.020

Kommentar:

Den type undersøgelser, hvor forskerne gennemgår mange undersøgelser indenfor et emne og derefter samler det hele i en endelig konklusion, betyder også, at alle små eller store fordele og ulemper forsvinder, og der "kun" kommer et endeligt og meget generel konklusion til sidst. I dette tilfælde konkluderede forskerne, at det alt i alt hverken gør fra eller til, om man tager de undersøgte kosttilskud. Men for nogle mennesker er det skadeligt at indtage (for meget) af bestemte næringsstoffer.

Hvis du tager ekstra mængder af de vitaminer og mineraler, som du allerede får nok af, gavner de normalt ikke, og for store mængder (for stort overskud) af visse næringsstoffer kan i visse tilfælde være skadeligt.

Hvis du derimod mangler næringsstoffer i din kost, er det vigtigt for din sundhed enten af gennemføre ændringer i dine kostvaner eller tage kosttilskud med de pågældende næringsstoffer.

Du får sandsynligvis nok af det hele i din kost, hvis du:

  1. spiser efter de officielle kostråd eller endnu sundere
  2. får nok sol på kroppen om sommeren og evt. tager tilskud af D-vitamin i vinterhalvåret
  3. er sund og rask (ikke lider af en sygdom, der svækker din optagelse af næringsstoffer eller evt. giver et øget behov for bestemte næringsstoffer)
  4. ikke er i en situation, hvor du skal være særlig opmærksom på at indtage bestemte næringsstoffer — fx ved graviditet, amning, indtagelse af lægemidler, eller hvis du er over 65 år.

Mange situationer øger risikoen for mangler, og i disse situationer er løsningen at forbedre kosten -- og, når det ikke er muligt eller overkommeligt, at tage kosttilskud med disse næringsstoffer.

Eksempler på faktorer, der øger behovet for næringsstoffer i kosten og evt. kosttilskud, er:

  • en kaloriebegrænset kost (du skal have alle nødvendige næringsstoffer fra færre kalorier)
  • hvis du udelader mange fødevarer eller kategorier af fødevarer fra din kost (hvis du fx vælger en stenalderkost, low carb, veganerkost, glutenfri kost eller anden kost, som udelukker mange fødevarer fra kosten)
  • hvis du ryger (øget behov for C-vitaminer og antioxidanter)
  • miljøgifte kan øge behovet for antioxidanter i kosten
  • kaffe øger behovet for calcium
  • alkohol over en vis mængde øger behovet for blandt andet B-vitaminer
  • for lid sol øger behovet for at D-vitamin i vinterhalvåret (som tilskud)
  • personer med knogleskørhed eller risiko for knogleskørhed bør sikre nok og evt. ekstra mængder af bestemte knoglevenlige næringsstoffer. Læs mere i artiklen: Calcium – for knogler, muskler og nerver
  • vegetarer skal altid tage B12-vitamin som kosttilskud, og bør være opmærksomme på andre næringsstoffer. Læs mere på https://vegetarkost.dk
  • for mange overforarbejdede fødevarer i kosten øger risikoen for mangler
  • for meget salt øger behovet for kalium og calcium
  • lægemidler kan øge behovet for visse næringsstoffer. Snak med lægen
  • graviditet og amning øger behovet for visse næringsstoffer (calcium, omega-3, jern, folsyre mv.)
  • kvinder med kraftig menstruation har øget behov for jern
  • cøliaki (glutenintolerans eller glutenallergi) øger væsentlig behovet for alle næringsstoffer, fordi optagelsen er væsentlig hæmmet
  • er du kommet op i årene er din indtagelse, optagelse og udnyttelse af næringsstoffer måske ikke længere helt, som den har været. Jo ældre vi bliver, desto vigtigere er det, at vi undgår tomme kalorier, og vælger en plantebaseret kost, der indeholder nok proteiner, essentielle fedtsyrer, vitaminer og mineraler, og tager tilskud af de næringsstoffer, som vi risikerer at mangle.


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.