Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 24, 2006

  1. Kød - eller jern i kødet - øger risiko for diabetes
  2. Lav kalorieindtagelse bedst for levealderen
  3. MAIL: Hvordan bliver jeg mindre træt?
  4. Tidlig regelmæssig motion er nøglen til sunde knogler
  5. Nyheder og links
  6. Ugens citat

Sidst revideret 16. juni 2006


1) Kød - eller jern i kødet - øger risiko for diabetes

En stor undersøgelse har vist, at høj indtagelse af heme-jern - den form for jern der findes i kød - sandsynligvis øger risikoen for type 2 diabetes.

Forskere fra Harvard fandt, at blandt 85.000 kvinder, der blev fulgt i 20 år, steg risikoen for type 2 diabetes i takt med indtaget af heme-jern.

Kvinder der fik mest heme-jern havde 28 % højere risiko for type 2 diabetes, sammenlignet med de der indtog mindst heme-jern.

Jern fra planteføde og fra kosttilskud, der ikke optages så let som heme-jern, var ikke forbundet med øget risiko for diabetes.
(Diabetes Care, June 2006).

Kommentar:

Endnu en god grund til at blive vegetar - eller i hvert fald mindske indtagelsen af kød.

Der er i øvrigt ikke første gang der er opdaget en forbindelse mellem kød og øget forekomst af diabetes.

Det er lidt uklart, om forskerne har taget højde for om den øgede forekomst af diabetes med sikkerhed skyldes heme-jern eller det evt. blot er øget indtagelse af kød, der i sig selv øger risikoen for diabetes.

2) Lav kalorieindtagelse bedst for levealderen

Forskere fra Washington universitetet i St. Louis har opdaget, at en kaloriefattig men ernæringsmæssig afbalanceret kost sænker koncentrationen af et skjoldbruskkirtelhormon, der betegnes T3, som kontrollerer kropstemperatur, cellernes stofskifte og sandsynligvis også produktionen af frie radikaler - alt sammen vigtige aspekter af ældning og levealder.

Kaloriebegrænsning mindsker også mængden af en form for betændelsesprotein "tumor necrosis factor" (TNF)-alpha. (Ved bl.a. betændelsessygdomme og kræft ses øget forekomst af TNF).

Det er måske den lavere forekomst af T3 og TNF, der sinker ældningsprocessen.

T3 koncentrationen var 30 % lavere i den gruppe i undersøgelsen, der indtog ca. 1800 kalorier dagligt, sammenlignet med de der ikke begrænsede deres indtagelse af kalorier (indtog ca. 2700 kalorier dagligt), uanset om de motionerede eller ej.

(Journal of Endocrinology and Metabolism, online May 23, 2006).

Læs evt. mere her

Kommentar:

Det har også længe været kendt, at kaloriebegrænsning mindsker dannelsen af frie radikaler (skadelige molekyler, som menes at være den væsentligste årsag til alderstegn). Samtidig ser kaloriebegrænsning ud til at have en gavnlig indflydelse på antioxidant-enzymer, som hjælper med at forhindre skader på kroppens celler.

Der er altså flere bud på, hvorfor kaloriebegrænsning er den mest effektive metode til øget levealder.

Det interessante her er, at selv om motion hjælper med at forhindre kroniske sygdomme, der kan forkorte livet - fx fedme, diabetes og hjertesygdomme - er det sandsynligvis kun ved at begrænse kalorieindtagelsen, at vi kan sinke den primære ældningsproces. I hvert fald i henhold til ovenstående undersøgelse.

Med andre ord var det kun kaloriebegrænsning som gav de positive forandringer, der hovedsageligt sættes i forbindelse med længere levealder.

Det er naturligvis ikke lige meget, hvordan du indtager færre kalorier. Det drejer sig om at mindske kalorieindtagelsen uden at mindske madens indhold af næringsstoffer. http://www.nomedica.dk/den_ideelle_kost.htm

Omvendt foreligger der et meget stort antal undersøgelser, der har vist at overspisning forkorter
livet både hos dyr og mennesker. Overspisning vil sige indtagelse af for mange kalorier - især for mange tomme kalorier - altså en kost, der består af mange kalorierige fødevarer, der samtidig er forholdsvis fattige på vitaminer, mineraler, antioxidanter og andre livsvigtige stoffer.

Overvægtige mennesker med tendens til at overspise er ofte afhængige af bestemte usunde fødevarer, og skal gribe tingene rigtigt an, for at overvinde deres trang til at spise for meget.

Læs evt. mere i bøgerne "Fat for life?" og "Kunsten at ændre vaner".
http://helseonline.dk/product.asp?product=298&sub=1

3) MAIL: Hvordan bliver jeg mindre træt?

Jeg har i lang tid været plaget af stress på arbejdet, men sover 7-8 timer hver nat. Jeg arbejder med psykisk syge mennesker ... og det kan være psykisk hårdt, men psykologen som jeg går hos siger at jeg er sensitivt anlagt. ... men føler mig så træt, ugidelig. Jeg har ikke være sygemeldt i denne periode. Jeg tager vitaminpiller 50 plus, c-vitamin 1000 mg, kalcium 1200 mg. Q 10 30 mg, jern 100 mg, 2 fiskeolietabletter. Melbrosia mod overgangsalderen. Spiser frisk frugt hver dag, næsten grønsager hver dag. Jeg går frem og tilbage på arbejdet. Kan du hjælpe mig med et godt råd, vil jeg blive glad.

B.

Hej B.

Du bør ikke tage 100 mg jern, medmindre du er helt sikker på, at du mangler jern! (spørg din læge).
Du får jo allerede jern i din multivitamin tablet. For meget jern er skadeligt.

Mange mennesker tager flere forskellige kosttilskud o.l., fordi de er trætte. Trætte og udkørte mennesker har også en udpræget tendens til at være storforbrugere af stimulanser, og det er en rigtig dårlig løsning.
http://www.nomedica.dk/stimulanser.htm

Selv om mangeltilstande kan give træthed, er der utallige andre muligheder.

I mange tilfælde er årsagen til træthed for dårlig søvn, for dårlig kost og for lidt motion.

"Næsten grøntsager hver dag" er ikke godt nok. Grøntsager er den vigtigste og sundeste kategori af fødevarer, du kan spise. Spis grøntsager til alle dine måltider - og også gerne som mellemmåltider.

Mit bedste bud er, at du gør ALT hvad du kan for at indføre en sund kost og livsstil -- inkl. motion, frisk luft, ingen stimulanser osv.
http://www.nomedica.dk/hvordan_rask.htm

Læs evt. mere om kosttilskud
http://www.nomedica.dk/kosttilskud.htm

Med venlig hilsen
John Buhl

4) Tidlig regelmæssig motion er nøglen til sunde knogler

Regelmæssig motion er vigtig for børn og unge, så de kan opbygge og vedligeholde stærke knogler, og beskytte sig mod senere udvikling af knogleskørhed. Det viser en undersøgelse præsenteret i Toronto ved den internationale Osteoporosis Foundation World Congress i sidste uge om
knogleskørhed.

Forskerne fulgte 54 drenge og 34 piger fra 8 års alderen. Det var tydeligt, at fysisk aktivitet øgede knoglemassen.

I en anden undersøgelse fulgte finske forskere 152 piger i fire år og opdagede, at de piger som holdt op med at motionere havde meget mindre stigning i knoglemassen sammenlignet med de, der fortsatte med fysisk aktivitet.

I endnu en undersøgelse, der involverede 1000 voksne på 50 år eller ældre, opdagede brasilianske forskere, at de, der var aktive som unge, havde 45 % lavere risiko for at få knogleskørhed.
(Reuters Health 09-06-2006)

Kommentar:

Mange har stadig den opfattelse, at de opbygger stærke knogler ved at drikke mælk.

Det vigtigste er, at børn og unge er fysisk aktive, at de spiser godt med grøntsager og andre sunde fødevarer og får nok sol på kroppen (uden at blive røde/solskoldede).

Læs evt. mere om kalk og knogler her:
http://www.nomedica.dk/kalk.htm
http://www.nomedica.dk/knogler.htm

5) Nyheder og links

Antallet af diabetes-ramte stiger drastisk
230 millioner mennesker i verden lider af diabetes, hvilket er 200 millioner mere end for tyve år siden. Eksperter er enige om, at grunden til den voksende udbredelse af diabetes 2 i høj grad skyldes en forandring i livsstil og ernæring.
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=458785

Gigtmidlet celebra er farligt for hjertet
Efter medicinalfirmaet MSD trak COX-2 hæmmeren Vioxx tilbage fra verdensmarkedet pga. risiko for blodpropper i hjertet og hjernen, meddelte medicinalfirmaet Pfizer, at deres COX-2 hæmmer, Celebra, også kan give alvorlige bivirkninger. Og nu foreligger dokumentationen for, at Celebra kan også kan give blodpropper i hjertet og hjernen.
Gigtforeningen.dk
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=458953

Økologiske fødevarer
Økologiske fødevarer er fremstillet efter principper, der tager hensyn til miljø og dyrevelfærd. Et vigtigt princip i økologisk produktion er, at landmanden ikke anvender kunstgødning eller kemiske sprøjtemidler. Du kan læse mere om økologi og mad i pjecen "økologiske fødevarer", som nu er genoptrykt.
http://www.altomkost.dk/Presse/Presse/Nyheder/oekologiske_foedevarer.htm

Astma-behandling giver flere indlæggelser
Amerikanske forskere har påvist, at en langtidsvirkende astmabehandling - med såkaldte b-agonister - øger risikoen for indlæggelser af patienter med alvorlige anfald.
http://www.jp.dk/nyviden/artikel:aid=3775654/

Fastfood kan gøre børn nærsynede
Antallet af børn, der er nærsynede, stiger eksplosivt på verdensplan, og flere undersøgelser peger på, at der er sammenhæng mellem fastfoodmad og nærsynethed.
http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=4267477

Artikeloversigt:
http://www.nomedica.dk/artikler.htm 

Hvordan rask?
http://www.nomedica.dk/hvordan_rask.htm 

Hvordan du taber dig - sundt og sikkert:
http://www.hvordan_slank.htm


6) Ugens citater

"Efterhånden som jeg bliver ældre, er jeg mindre opmærksom på, hvad folk siger. Jeg ser blot, hvad de gør."
-- Andrew Carnegie

"Folk køber sig deres meninger på ganske samme måde, som de køber det kød, de spiser, eller skaffer sig den mælk, de drikker, nemlig ud fra det princip, at det er billigere på den måde end at holde en ko. Sådan er det nu engang, men mælken er sandsynligvis fortyndet."
-- Samuel Butler


 
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.