Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 24, 2012


  1. Fiberrig kost er med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme, diabetes og mavefedt
  2. Frugt, grøntsager og motion forlænger den forventede levetid hos ældre kvinder
  3. Mail: Mulig løsning på manglende sexlyst
 

Nuet er det punkt, hvor tiden rører evigheden.

— C.S. Lewis


Fiberrig kost er med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme, diabetes og mavefedt

Ny undersøgelse viser, at unge, der ikke får nok fibre i kosten, har tendens til at have større maver og højere niveauer af inflammatoriske faktorer i deres blod (øget tendens til betændelse i kroppen). Begge er vigtige risikofaktorer for hjerte-kar-sygdomme og diabetes. Studiet af 559 unge i alderen 14-18 viste, at de i gennemsnit kun fik omkring en tredjedel af den daglige anbefalede mængde af kostfibre.

De unge, der fik færrest kostfibre i undersøgelsen, var mere tilbøjelige til at have fedt på maven — det fedt, der findes i og omkring de indre organer i bughulen.

De havde også flere tegn på øget inflammation i kroppen.

Kilde: Norman K. Pollock m.fl.
Adolescent Fiber Consumption Is Associated with Visceral Fat and Inflammatory Markers
The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism May 16, 2012 jc.2012-1784
doi:10.1210/jc.2012-1784

Kommentar:

Kostfibre findes i alle uraffinerede vegetabilske fødevarer — frugt, grøntsager, bælgfrugter, fuldkorn og nødder.

www.kalorietabel.dk kan du se indholdet af kostfibre i fødevarer.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du får 25–35 g kostfibre dagligt gennem maden. Kostundersøgelser viser, at danskerne i gennemsnit kun får 20 g kostfibre om dagen. (kilde: altomkost.dk).


Frugt, grøntsager og motion forlænger den forventede levetid hos ældre kvinder

Kvinder i halvfjerdserne, som træner og spiser godt med frugt og grøntsager, lever længere. Det viser en ny undersøgelse.

Forskerne studerede 713 kvinder i alderen 70 til 79 år, som deltog i the Women's Health and Aging Studies.

Det viste sig, at de kvinder, der var mest fysisk aktive og indtog mest frugt og grønt, levede længst.

De mest aktive kvinder havde 71% lavere dødelighed over en femårig periode sammenlignet med de mindst aktive kvinder.

De kvinder, der spiste mest frugt og grøntsager, havde en 46% lavere dødelighed i løbet af fem år, sammenlignet med de kvinder, der spiste mindst frugt og grønt.

Kilde: Emily J. Nicklett m.fl.
Fruit and Vegetable Intake, Physical Activity, and Mortality in Older Community-Dwelling Women. JOURNAL OF THE AMERICAN GERIATRICS SOCIETY. Volume 60, Issue 5, May 2012, Pages: 862–868. Article first published online : 15 MAY 2012, DOI: 10.1111/j.1532-5415.2012.03924.x


Mail: Mulig løsning på manglende sexlyst

Svar fra en læser til en anden læser, hvis mail jeg bragte sidste uge

Kære anonyme.

Mangel på D-vitamin kan forårsage depression. Næste gang du føler dig nedtrykt/deprimeret, så få tjekket dit indhold af D-vitamin i blodet. Det skal være over 50! - men dog ikke for meget over. Som John netop skrev i det seneste nyhedsbrev, er det optimale niveau på 50-60. Jeg har selv døjet med nedtrykthed/depression, nedsat/manglende sexlyst, overvældende træthed samt muskel- og ledsmerter pga. for lavt D-vitamin (målt til 32 i en blodprøve).

Som John også skriver, er motion også enormt effektivt mod depression, da man danner endorfiner/lykkehormoner, når man motionerer. Min erfaring er at motion både kan kurere og holde tilbagefald af depression i skak.

Jeg har valgt at klare mig igennem mine depressioner/kriser i livet helt uden traditionel medicin. Derfor har jeg læst utrolig meget om emnet og fundet ud af, hvad der virker for mig. Jeg har valgt at acceptere, at jeg kan have det rigtig skidt i perioder (jeg undgår helst ordet depression, men læger og psykiatere har stillet diagnosen, så der er vidst ingen tvivl) - og det vigtige, som jeg altid minder mig selv om (flere gange om dagen!), når jeg har det skidt, er netop, at det KUN er en periode! Det går ALTID over igen! Jeg fokuserer al min energi (om end den kun føles som en lille rest i de dårlige perioder) på at gøre noget for at få det godt igen, fordi jeg VED, at det kan lade sig gøre!

Da jeg ved, at jeg har en tendens til lavt D-vitamin niveau, tager jeg tilskud (OmniVegan, som er en stærk multivitaminpille med højt D-vitamin-indhold).

Jeg mediterer og visualiserer, at jeg har det fantastisk og er et dejligt sted eller i færd ved noget, som jeg godt kan lide - ofte noget med en varm sandstrand med palmer og smukke, blide bølger samt masser af solskin - eller at jeg rider over nogle spring på en smuk hest. (Springene er for mig en metafor for de op- og nedture, der er i livet. Nogle gange løber hesten uden om eller stopper, men så prøver vi bare igen, og SÅ klarer vi springet!).

Desuden beder jeg min mand og mine børn om at gå ture med mig, da jeg ellers ikke kommer ud af døren.

På et tidspunkt havde jeg en motionscykel i stuen (foran fjernsynet). Det var en stor hjælp i vinterhalvåret, hvor motivationen ofte er på sit laveste, når der er vådt og koldt udenfor. Så var der dejligt lunt og tørt i stuen og noget godt i fjernsynet at motionere til. :-)

Jeg tror på, at det handler om at lære at leve med og indrette sig efter sin psyke. Efter min mening, nytter det ikke at prøve på at ændre psyken med piller. Det er efter min overbevisning bedre at lære nogle teknikker, så man kan klare sig igennem livet på den mest naturlige måde - uden negative bivirkninger!

Jo flere gange man har prøvet at være deprimeret, des bedre klarer man sig igennem den næste omgang! Lav en plan for, hvad du vil gøre næste gang - vær forberedt!

Jeg håber inderligt, at du kan blive inspireret af nogle af mine ord, da det jo ikke er til at vide, om det er depressionen eller pillerne, som har frarøvet dig sexlysten, men hvis du kan lære at takle depressionerne på en mere naturlig måde - og forhåbentlig slippe af med pillerne på sigt - så kan du måske blive fri for begge dele og dermed få din naturlige lyst tilbage.

Du kan også prøve at tale med din mand om det, og måske få ham til at forføre dig med massage/fodmassage eller andet, som du godt kan lide - evt. bed ham om at gøre noget rart for dig (fysisk berøring af en eller anden art) i ca. en halv time i træk nogle gange (så ofte som DU har lyst) i løbet af en uge - UDEN at I har sex! Mærk efter i kroppen, hvor højt han elsker dig, at han vil give dig denne nydelse helt uden at forvente noget retur. Og mærk efter i kroppen, hvordan din lyst til ham stiger, når han rører ved dig på en kærlig måde. Prøv hele tiden at holde igen, første gang du får lyst til at røre ved eller kysse ham og giv først efter anden gang. Du vil på den måde opbygge din lyst til ham, så I kan få et godt og velfungerende sexliv igen. Du vil højst sandsynligt få så meget lyst til ham, at du efter et par gange kan mærke, hvordan din krop og dit hjerte nærmest åbner sig op for din mand, og du mærker en nærmest magnetisk tiltrækning og lyst til ham igen. :-) Eller måske kan I skiftes til at gøre noget rart (fysisk berøring!) for/ved hinanden - uden at han tager initiativet til sex, det er jo dig, vi skal have vækket! - indtil du slet ikke kan lade være med at springe på ham. ;-)

Jeg ønsker dig alt held, lykke og dejlige oplevelser!

Knus og lyse tanker
Camilla


Troen på, at det kan gennemføres, er afgørende for enhver stor præstation.

— Thomas N. Carruther


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.