Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 24, 2013


  1. Motion mod depression - hvad er bedst?
  2. Fedme tidligt i 20'erne giver ofte alvorlige problemer som midaldrende
  3. Mail: Er soja kræftfremkaldende?
  4. Mail: Hvor meget væske?
  5. Lidt af hvert ...
 

De største resultater i livet er normalt opnået med enkle midler og udøvelse af almindelige egenskaber. Disse kan for det meste sammenfattes i disse to: sund fornuft og udholdenhed.

— Owen Feltham


Motion mod depression — hvad er bedst?

Forskere har undersøgt, hvilken motion der er bedst mod depression, og de konkluderer ud fra tilgængelige data, at motion i form af konditionstræning er den foretrukne form for motion for patienter med depression. Men også styrketræning gavner.

Med hensyn til hyppighed og varighed, anbefaler forskerne, at deprimerede træner/motionerer i 45-60 min. 3-5 gange om ugen.

Med hensyn til intensiteten af konditionstræning anbefaler de, at deprimerede opnår en puls, der ligger på 50 til 85 procent af den enkeltes maksimale puls.

Motionen må altså gerne være lidt anstrengende.

For styrketrænings vedkommende anbefaler de en bred vifte af øvelser. Tre sæt på otte gentagelser ved 80 procent af 1-repetition maksimum (det vil sige 80 procent af den maksimale vægt, som personen kan løfte en gang).

Data tyder på, at patienter kan opleve forbedring i depressive symptomer allerede efter fire ugers motion. Men forskerne understreger, at motionsprogrammet bør fortsætte i mindst ti til tolv uger for at opnå den største antidepressive virkning.

Dette studie viste, at kun 15 % af patienterne faldt fra, hvilket nogenlunde er den samme procent, som falder fra ved behandling med medicin eller psykoterapi.

Kilde: Chad Rethorst and Madhukar Trivedi. Evidence-Based Recommendations for the Prescription of Exercise for Major Depressive Disorder. Journal of Psychiatric Practice. 19(3):204-212, May 2013. doi: 10.1097/01.pra.0000430504.16952.3e

Kommentar:

Eksempler på konditionstræning er raske gåture, løb, cykling, aerobic, sport, sjipning, dans, gymnastik der får pulsen op, svømning o.l.

Det mest interessante her er nok, at denne undersøgelse viser, at de fleste deprimerende er i stand til at gennemføre et effektivt motionsprogram.

Det er ellers et af de mest almindelige modargumenter — fra mange deprimerede, psykologer og psykiatere — at depressionen i sig selv gør det urealistisk for personen at tage sig sammen til at motionere tilstrækkeligt til, at det gør en forskel.

Deprimerede bør overtales til at dyrke nok motion, også selv om de slet ikke har lyst eller ikke mener, de kan overkomme det.

En af de vigtigste faktorer, når deprimerede skal ændre vaner — fx at komme i gang med motion — er opbakning!

Deprimerede kan fx prøve at få familie en ven eller bekendt til at holde dem i ørene og/eller motionere sammen med dem.

Deprimerede har ofte brug for ekstra meget støtte og opmuntring — og af og til et venligt men bestemt(!) skub i den rigtige retning.

Læs også bogen Depressioner — er der en naturlig løsning?


Fedme tidligt i 20'erne giver ofte alvorlige problemer som midaldrende

Unge mænd, der er overvægtige i begyndelsen af 20'erne er signifikant mere tilbøjelige til at udvikle alvorlige problemer med helbredet, når de bliver midaldrende, eller de når måske ikke engang den alder.

Forskerne analyserede data om 6500 danske 22-årige mænd som dækkede en periode på 33 år.

Næsten halvdelen af de mænd, der blev klassificeret som svært overvægtige i en alder af 22, blev diagnosticeret med diabetes, forhøjet blodtryk, hjerteanfald, slagtilfælde, blodpropper i ben eller lunger, eller var døde før de var 55 år gamle.

De havde hele otte gange større risiko for at få diabetes sammenlignet med normalvægtige, og de havde fire gange så stor risiko for at få en potentielt dødelig blodprop.

De var også mere end dobbelt så tilbøjelige til at udvikle højt blodtryk, at have haft et hjerteanfald eller at være døde, før de blev 55.

Hver enhed stigning i BMI (Body Mass Indeks) svarede til en øget risiko for hjerteanfald på 5 %, forhøjet blodtryk og blodprop på 10 % og en øget risiko for diabetes på 20 %.

I alt var svært overvægtige unge mænd tre gange så tilbøjelige til at få enhver af disse alvorlige tilstande sammenlignet med deres normalvægtige jævnaldrende, når de var midaldrende. Det giver en absolut risiko på næsten 50% sammenlignet med kun 20% blandt deres normalvægtige jævnaldrende.

Kilde: Morten Schmidt, Henrik Toft Sørensen m.fl. Obesity in young men, and individual and combined risks of type 2 diabetes, cardiovascular morbidity and death before 55 years of age: a Danish 33-year follow-up study. BMJ Open 2013;3:e002698 doi:10.1136/bmjopen-2013-002698. På engelsk her

Kommentar:

Det er svært helt at gennemskue i hvor stor udstrækning fedme i sig selv er årsag til problemerne.

Det er sandsynligt, at det var deres livsstil mere end overvægten i sig selv, der både gav fedme og væsentlig øget risiko for sygdomme og for tidlig død.

Som jeg ser det, har svært overvægtige to muligheder:

1) at satse på at tabe sig ved at indføre en sundere livsstil. Læs evt. mere på www.slankeprogram.dk

2) at mindske risikoen for alvorlige sygdomme ved at gennemføre ændringer, som ikke nødvendigvis vil være nok til at give et vægttab af betydning, men som kan give en væsentlig forbedring i den generelle sundhed.

Problemet er, at svært overvægtige som regel allerede har forsøgt at tabe sig mange gange uden, at det er lykkedes.

For overvægtige, med mange forfejlede slankekure bag sig, vil det ofte være bedst i første omgang at satse på en sundere livsstil uden at forvente et vægttab.

Hvis svært overvægtige først og fremmest tænker på deres helbred er der mange små trin, som er lette eller overkommelige at gennemføre, men som vil gøre en stor forskel!

Det kan være mindre ændringer som:

  • at spise mindre kød, mindre sukker og mindre fedt
  • at gå i seng en time tidligere og stå en halv time tidligere op
  • at rejse sig og gå rundt i stuen et par min. for hver gang, man sidder ned i et kvarter
  • at gå en tur på 10-15 min et par gange dagligt (gerne i et tempo, der er en lille smule anstrengende). Eller en rask gåtur en gang dagligt på 20-30 min.
  • at spise 200 gram ekstra grøntsager — uanset om man har lyst eller ej — og efterhånden lære at tilberede og holde af grøntsager.

Og der er mange andre muligheder. Det er ikke svært at gøre en hel del for sin sundhed og forebygge sygdomme, selv om vægten tynger.


Mail: Er soja kræftfremkaldende?

I dag er det en måned siden jeg skiftede livsstil og jeg elsker mine nye kostvaner. Maden er jo så meget mere lækker, farvestrålende og ikke mindst sundere. Min krop har det fint og jeg er blevet 4½ kg lettere.

Jeg har dog et lille spørgsmål til dig. Jeg bruger en del sojadrik, både i madlavning og på min havregrød. Men har læst at det kan være kræftfremkaldende og at man skal holde sig fra det, især hvis man har haft brystkræft. Det har jeg ikke men flere i familien har og jeg vil gerne høre din mening om dette. Skal jeg skifte til f.eks. rismælk eller fortsætte?

Med venlig hilsen
Bente

Hej Bente

Tillykke med dit skifte og dit vægttab :-)

Soja er ikke kræftfremkaldende.

Sandsynligvis tværtimod.

Den eneste undtagelse er, at soja måske kan mindske virkningen af kræftmedicinen Tamoxifen.

Med venlig hilsen
John Buhl


Mail: Hvor meget væske?

Jeg er meget i tvivl med hensyn til at drikke meget vand, min læge siger 1,5 ltr om dagen og du siger: drik når du er tørstig, hvad skal man tro på. Jeg vil gerne tabe 5 kg.

Nu skal du ikke sige: gør som din læge siger, det er jo ikke sikkert at han har ret. Jeg har stor tillid til dig.

Venligst Anny

Hej Anny

Det er ikke helt sikkert, at din læge har ret, men som et gennemsnit er det nok ikke helt ved siden af.

De fleste mennesker – hvis de følger deres tørst – vil drikke mellem 1-2 liter væske dagligt (al væske talt med).

Men, der er mange faktorer, der har indflydelse på dit væskebehov. Ikke mindst, hvor meget du sveder, din kost, hvor meget salt du indtager mv.

Med venlig hilsen
John Buhl


Lidt af hvert

Vi vil have enkle kostråd
En ny undersøgelse foretaget af Aarhus universitet for Fødevarestyrelsen, viser at dansker generelt har godt fat i de nuværende kostråd, men at formuleringerne i nogle råd kan skabe forvirring om budskabet. (altomkost)

Ok da, her er de enkle kostråd:
1. Hovedvægt på plantemad med masser af grøntsager
2. undgå fødevarer fra dyr (eller indtag kun meget lidt)
3. undgå eller begræns indtagelsen af raffinerede fødevarer (sukker, olie, salt, raffineret mel) eller indtag kun meget små mængder.
Læs også artiklen: Rask uden medicin — hvad er vigtigst?

Flere amerikanske atleter går over til plantebaseret kost
Fitness eksperter udtaler, at en plantebaseret kost kan give udbytte i form af mere energi, dybere søvn og bedre præstation. (Reuters.com)

Personer med kontorarbejde sidder ned næsten hele dagen
En mindre undersøgelse blandt en gruppe voksne med kontorarbejde viser, at de i gennemsnit sidder ned 74 % af arbejdstiden og 56 % af fritiden på hverdage, eller i alt 11 timer om dagen. (si-folkesundhed.dk)

Babyhjerner stimuleres af at kravle
Babyer bliver bedre til at bedømme afstand og fart, når de begynder at kravle. Det viser, at udviklingen af hjernen, sanseopfattelsen og motorikken går hånd i hånd. (videnskab.dk)

Fremtidens børn bliver dummere, fordi vi forgifter dem
Hvert år udledes giftige kemikalier i samfundet, som hjerneskader fostre og småbørn. Det vil få uoverskuelige konsekvenser, hvis vi ikke griber ind nu, siger dansk miljøprofessor. (videnskab.dk)

Gode vaner redder dig under stress
Ny undersøgelse afslører, at vores evne til selvkontrol hænger sammen med vores vaner i hverdagen. (berlingske.dk)

Forsøg skal vise, om farvet lys kan helbrede patienter
Danske sygehuse eksperimenterer med at justere lyset på patientstuerne efter tidspunktet på døgnet. Det giver bedre søvn, mindre forvirring og hurtigere heling. To nye forsøg skal måle effekterne videnskabeligt.

Novo undlod at offentliggøre problematiske fund hos aber
Novo Nordisk valgte at gå uden om et forsøg, der viste, at bugspytkirtler i aber voksede, når de fik Victoza, da selskabet offentliggjorde en artikel, som konkluderede, at der ikke var problemer i selskabets dyreforsøg. (business.dk)

Vaccinationer er ren russisk roulette
Der er hårdt brug for at lægge medicinalindustrien i lovgivningsmæssig benlås. (politiken.dk)


Efter spillet går kongen og bonden ind i den samme boks

— Italiensk ordsprog


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.