Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 25, 2009


  1. Sunde kostvaner gavner også miljøet?
  2. Stor stigning i forekomsten af type 2 diabetes i Asien
  3. Mail: Forhøjet blodsukker
  4. Mail: Grøntsager er fantastisk mad
  5. D-vitamin kan måske forebygge slidgigt i knæet
  6. Lidt af hvert

Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet.

Med venlig hilsen
John Buhl


"Når du hører en indre stemme sige "du kan ikke male", skal du endelig male, og den stemme vil tie."

— Vincent Van Gogh


1) Sunde kostvaner gavner også miljøet?

Forskere undersøgte data om virkningen af vegetarkost på miljøet, sammenlignet med en kost med animalske fødevarer. De regnede ud, at en ikke-vegetarisk kost kræver 2,9 gange mere vand, 2,5 gange mere energi, 13 gange mere gødning og 1,4 gange flere sprøjtegifte sammenlignet med en vegetarkost. 1)

Den overordnede konklusion på studiet var, at en ikke-vegetarisk kost er en større belastning for miljøet end en vegetarkost. Også ud fra et miljømæssigt perspektiv betyder det altså noget, hvad vi vælger at spise.

Også en anden undersøgelse har vist, at den typiske vestlige kost samlet set har en skadelig indflydelse på miljøet. Synderen er især produktion af rødt kød (rødt kød er en betegnelse der dækker over okse-, lamme-, hjorte- og grisekød, eller alt kød fra dyr med fire ben), og i mindre grad produktionen af andre animalske fødevarer. 2)

Kilder:

1) Harold J Marlow, William K Hayes, Samuel Soret, Ronald L Carter, Ernest R Schwab and Joan Sabaté. American Journal of Clinical Nutrition, doi:10.3945/ajcn.2009.26736Z
Vol. 89, No. 5, 1699S-1703S, May 2009

2) Gidon Eshel and Pamela A Martin. Geophysics and nutritional science: toward a novel, unified paradigm. American Journal of Clinical Nutrition, doi:10.3945/ajcn.2009.26736BB. Vol. 89, No. 5, 1710S-1716S, May 2009


2) Stor stigning i forekomsten af type 2 diabetes i Asien

I de sidste årtier er udbredelsen af type 2 diabetes steget så markant i Asien, at der i 2007 var over 110 millioner mennesker med diabetes i verdensdelen.

Fortsætter udviklingen forudser forskerne, at der vil være hele 180 millioner asiatere med diabetes i 2025

Kilde: Journal of the American Medical Association, May 27, 2009.
Epidemiology, Risk Factors, and Pathophysiology
Juliana C. N. Chan, MBChB, MD; Vasanti Malik, MSc; Weiping Jia, MD, PhD; Takashi Kadowaki, MD, PhD; Chittaranjan S. Yajnik, MD, PhD; Kun-Ho Yoon, MD; Frank B. Hu, MD, PhD
JAMA. 2009;301(20):2129-2140.

Kommentar

Den vestlige kost — med alt for mange animalske og raffinerede fødevarer — har desværre bredt sig til andre dele af verden med katastrofale følger, både for sundhed og miljø.

Godt hjulpet på vej af store fødevareproducenter og eksportstøtte fra vestlige regeringer, har der mange steder været et markant skift i den asiatiske kost, så den nu indeholder større mængder animalske fødevarer og væsentlig mindre planteføde.

Løsningen er, at få Asien tilbage til deres oprindelige kost, som i stor udstrækning bestod af uraffinerede vegetabilske fødevarer, og kun lidt animalsk føde.

Læge og forsker Neal Bernard har på overbevisende måde dokumenteret, hvordan en fornuftig tilrettelagt vegetarkost ikke alene kan forebygge men også i mange tilfælde helbrede diabetes. Læs eventuelt mere på hans hjemmeside.
http://www.nealbarnard.org/diabetes_book.htm


3) Mail: Forhøjet blodsukker

Jeg hedder Mehwish Hussain, og har nu modtaget nyhedsbrev i nogle måneder via e-mail. Jeg har nogle spørgsmål, håber du kan hjælpe med at besvare dem:

Det er således, at min mor fik målt hendes blodsukker for omkring et år siden, hvor den lå på omkring 7-8 mmol. Hendes læge mente den lå lidt højt og gav hende nogle piller forebyggende mod blodsukkeret, som hun ikke tog da hun ikke mente at det var for højt.

Efter et år fik hun igen taget en blodprøve, hvor det viste sig at blodsukkeret stadig lå på 7-8 mmol, men lige efter valgte lægen at lave en glukosebelasting (hvor hun indtog glukose med vand og ventede i 2 timer), herefter blev der igen målt på blodprøven, hvor det viste sig at blodsukkeret lå på omkring 15 mmol.

Jeg er selv bioanalytiker og har i en af mine bøger "Dansk laboratorie medicin" af Jørgen Lyngbye s. 193 læst, at glukosebelastning burde afskaffes ifølge "American Diabetes Association", men der er dog nogle praktiserende læger der er uenig med dette.

Min mor har så fået købt en lille maskine, hvor hun selv kan måle blodsukkeret, og det har hun nu gjort i 4 dage. I disse dage har blodsukkeret ikke været højere end 7,2 eller 8,8.

Mit spørgsmål er så: Hvorfor hun får taget en glukosebelastning, når hendes blodsukker har ligget indenfor normalområde, og om det er korrekt at stille blodsukker diagnose ud fra en glukosebelastning?

Jeg håber du kan hjælpe med at besvare mine spørgsmål :D

På forhånd mange tak
Hilsen
Mehwish Hussain

Hej Mehwish

Jeg kan ikke svare på, om en glukosebelastningsprøve var relevant i din mors tilfælde. Få en snak med lægen om det.

Din mor bør justerer på sine kostvaner og dyrke nok motion. Hendes blodsukker er stadig i overkanten, men det kan hun sandsynligvis sagtens klare med sundere kostvaner og motion.

Desværre er der mange med forhøjet blodsukker, der undervurderer, hvor let det kan være at få det normaliseret med en sund livsstil.

Med venlig hilsen
John Buhl


4) Mail: Grøntsager er fantastisk mad

Jeg kan af egen 4 måneders erfaring bekræfte dine oplysninger om grøntsager som fantastisk mad! Til morgenmad spiser jeg en råkost bestående af hakket hvidkål og rødkål, revet gulerod og æble, rosiner, solsikkekerner og et par spiseskefulde olie/citron/hvidløgsdressing, i alt ca. 400 gram.

Til frokost en salat med bladgrønt, tomat, agurk, champignon, snackpeber, måske bladselleri, avocado, asparges eller hvad der nu ligger i køleskabet, samt f.eks. valnødder og græskarkerner. Eller jeg spiser en suppe med alskens grøntsager og krydderier, men altid indeholdende løg, hvidløg, basilikum og ingefær. Dertil et par stykker af konens hjemmekværnede/bagte rugbrød med humus og karse eller en rødbedeskive. Først til aften får jeg varme retter, som jeg finder i min efterhånden ret store stak af vegetariske kogebøger. Ind imellem snacker jeg med frugt og nødder eller måske en blåbær-smoothie.

Angående variation siger japanerne jo, at man bør spise 30 forskellige ting på en dag. Jeg har prøvet at tælle, og jeg nåede op på 40! Nogen højere?

Angående smag er det korrekt, at man i løbet af et par uger får helt nye smagsoplevelser. For første gang i mit liv (jeg er 67) glæder jeg mig ligefrem til min morgenmad, selv om det er den samme hver dag!

Angående sundhed så føler jeg mig helt klart friskere og mere energisk, og hvor jeg tidligere led af forstoppelse med toiletbesøg hver tredje dag, har jeg nu lind afføring hver dag.

Også psykisk mærker jeg en optur. Jeg er simpelthen blevet gladere og mindre irritabel, og jeg tror, det har noget at gøre med, at jeg nu føler, at jeg styrer mit helbred med bevidst valg af sund mad. Og konen siger oven i købet, at det er blevet billigere.

Jeg har en lille køkkenhave, som jeg nu er i gang med at udvide: ekstra bede til broccoli, grønkål, spinat, romaine-salat, pak choi m.m., som jo er de grøntsager, der indeholder flest sygdomshæmmende fytokemikalier.

Hilsen
Leif Varmark


5) D-vitamin kan måske forebygge slidgigt i knæet

Forskerne målte D-vitamin i blodprøver og tog røntgenbilleder af menisken på 880 mænd og kvinder, der var 51 til 79 år gamle. Forskere gennemførte de samme målinger 2,9 år senere blandt 353 af deltagerne.

Patienter med nok D-vitamin i blodet havde ca. 1,5 % mindre tab af brusk i knæet per år, end patienter med D-vitaminmangel.

Konklusionen på studiet var, at både mængden af solskin og D-vitamin i blodet var forbundet med mindre tab af brusk i knæet.

Brusktab kendetegner slidgigt, og forskerne ønsker nu at undersøge om tilskud af D-vitamin kan forhale udviklingen af slidgigt, og evt. senere behov for nye knæ.

Kilde: Changhai Ding m.fl. Serum levels of vitamin D, sunlight exposure, and knee cartilage loss in older adults: The Tasmanian older adult cohort study.
Arthritis & Rheumatism. Volume 60 Issue 5, Pages 1381 - 1389

Kommentar:

Det er vigtigt at få nok D-vitamin (især fra solen), uden at overdosere med store mængder D-vitamintilskud.


6) Lidt af hvert

Alkohol: Vi har stadig ikke forstået det

Hele 860.000 danskere har et for højt alkoholforbrug, og en ny undersøgelse afslører store huller i vores kendskab til alkoholens mulige skadevirkninger. Kun hver 6. dansker kender f.eks. til det halve af de 22 alvorlige følgesygdomme — bl.a. brystkræft, demens og nedsat fertilitet — som et alkoholforbrug selv inden for Sundhedsstyrelsens såkaldte 14/21 genstandsgrænse kan give.
Jyllands Posten 15-6-2009

Jod i salt gør danskerne mindre syge

Danskerne har ikke længere jodmangel, og færre får derfor forstørret skjoldbruskkirtel og forhøjet stofskifte, viser ny undersøgelse.
Ingeniøren 17-6-2009

Eksperter: Vi skal slå ned på de kemiske cocktails

Grænseværdierne tager slet ikke højde for de skadelige effekter af at blande forskellige kemiske stoffer.
Ingeniøren 17-6-2009

Minister vil redde sædkvaliteten

Børn skal ikke fødes med misdannede kønsorganer eller have menstruation som otteårige. Miljøminister vil ændre loven
Politiken 17-6-2009


"Jo mere positiv du er, når du tænker og arbejder hen imod dine mål, desto hurtigere når du dem."

— Brian Tracy


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.