Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 25, 2012


  1. Piller som genvej til sundhed?
  2. Flere mails om faste
 

I håb om at nå månen fejler mennesker i at se de blomster,
der blomstrer for deres fødder.

— Albert Schweitzer


Piller som genvej til sundhed?

Jeg får hver uge mails med spørgsmål om både medicinske præparater og kosttilskud.

I mange af disse mails fremgår det, at spørgeren er på udkik efter en pille eller en kur, der vil afhjælpe problemer med helbredet — ofte uden den store interesse i at ændre kosten eller andre af de vaner, der sandsynligvis er skyld i problemerne.

Derfor lidt om emnet i denne uge.

Alt for mange mennesker foretrækker at tage piller eller modtage behandling frem for at indføre de nødvendige ændringer i kostvaner, levevaner og levevilkår. Desværre kan deres tro på piller eller bestemte behandlingsmetoder forhindre, at de tilvejebringer de bedste vilkår for kroppens helbredende evner. Deres forsøg på at skyde genvej med præparater og kure kan paradoksalt nok gøre ondt værre på længere sigt.

Kosttilskud kan i mange tilfælde gavne, medicin kan være nødvendig og mange former for behandling hjælper eller lindrer, men det er mildest talt uheldigt at bruge præparater eller behandling i den tro, at du derved kan slippe for at ændre de vaner, der svækker helbredet.

Mirakler i piller?

I reklamer, ugeblade og til foredrag hører og læser vi om produkter med fantastiske egenskaber, og oplysningerne ser troværdige ud. Derfor bliver mange mennesker overbeviste om, at disse produkter har helbredende egenskaber. De bliver narret til at tro, at bestemte produkter nærmest kan udføre mirakler.

Men der er ofte gode grunde til netop at holde sig fra de produkter, der opreklameres med helt utrolige virkninger. Det er ofte de mest useriøse og måske endda direkte sundhedsskadelige produkter!

Vi kender det fra slankepiller, hvor producenter lover et problemløst og hurtigt vægttab, blot du køber deres piller. Mere om slankeprodukter her.

Men også en del kosttilskud bliver markedsført med løfter om næsten mirakuløse virkninger.

Der bliver gjort meget for at vildlede eller snyde os til at tage piller eller gå på kure, der alligevel ikke hjælper eller ikke hjælper ret meget.

Mirakelprodukter eller -kure, der omtrent kan klare alt, findes ikke. Og når først du er med på, at mirakelprodukter ikke findes, kan du lettere sortere de useriøse hjemmesider, artikler og annoncer fra.

Hvis du køber et produkt lovligt i Danmark, men de positive egenskaber, du har hørt eller læst om, ikke står på etiketten, er det sandsynligvis ikke virkninger, der er dokumenterede i videnskabelige forsøg.

Stol kun på de virkninger, du kan læse på etiketten

Du kan ikke læse alt på etiketten. Du kan fx ikke læse om alle mangelsymptomer på vitaminer og mineraler. Det er underforstået, at indtagelse af kosttilskud, der fx indeholder vitaminer, har til formål at forebygge eller afhjælpe mangel på vitaminer. Men hvis du læser om helbredende egenskaber ved et produkt, uden du kan læse om dem på etiketten, passer det sandsynligvis ikke.

Jeg er naturligvis ikke imod gode kosttilskud eller nødvendig medicin. Min pointe er blot, at troen på præparater og kure afholder alt for mange mennesker fra at gennemføre de ændringer, der har størst chancer for at hjælpe dem af med deres skavanker og sygdomme.

Bestemte kosttilskud og naturprodukter kan ofte supplere kosten og understøtte de helbredende processer i kroppen. Men det er kroppen, der helbreder. Det er kroppen der udfører miraklet.


Flere mails om faste

I forbindelse med din nævnte undersøgelse om dagsfaste (ugeskrift uge 21, 2012) (spise 8 og faste 16, der lyder som en rigtig god ide), har jeg ikke kunnet finde noget om hvornår i døgnet de 8 timer, hvor man spiser, skal ligge.

Det er vel vigtigt, at det er ”når solen står højest”? Og det passer jo bedst i et familiemønster, at man spiser fx i perioden 10 – 17. Men så får man jo ingen morgenmad, som mange mener er vigtigt? eller kan man fx drikke lidt grøntsagssaft om morgenen? Eller må man heller ikke få dette i fasteperioden?

Kunne være spændende at få uddybet lidt om dette.

Samtidigt er jeg bange for at tabe mig, hvad jeg absolut ikke skal, hvad mener du om risikoen for dette?

De bedste hilsener
Jette

Kære Jette

Du må ikke spørge om så meget, jeg ikke kan svare på :-)

Jeg mener (uden at vide det med sikkerhed), at det er mest naturligt ikke at spise for tidligt om morgenen og ikke for sent på dagen.

Faste er ikke en slankekur, og så længe du får de kalorier, du har brug for, bør du ikke tabe dig.

Det er muligvis også helt fint blot at småspise mange gange i løbet af dagen, så længe det kun er sunde ting. Men de fleste mennesker spiser på en måde som gør en daglig fasteperiode sundt for dem (det kan bl.a. være med til at fjerne for meget sukker/fedt i blodet).

Nogle vælger jo også at tage en fastedag af og til eller nogle halve dage ind imellem eller endda kun at spise hver anden dag.

Jeg ved ikke, hvad der er bedst.

Med venlig hilsen
John Buhl

Du har flere gange skrevet om, at det kan være en god idé at springe mellemmåltider/måltider over, men det er altså først nu, at jeg har "hørt" det.

Jeg er én der godt kan småspise i løbet af dagen, selvom jeg er normalvægtig.

Men i sidste uge satte jeg mig for at afprøve det. 4 måltider sprang jeg over. 2 aftensmåltider og 2 morgenmåltider.

Det mest overraskende var faktisk, at jeg på intet tidspunkt var sulten. Blot mere veltilpas fordi min mave ikke var fyldt op.

Når det så ligefrem er sundt, er det da herligt at kunne slippe for at lave mad en gang imellem.
Godt at vide, at det kan være bedre at springe et måltid over, end bare at spise et eller andet for at det skal være hurtigt og let.

Det er jo også godt for husholdningsbudgettet - og vores generelle overforbrug af alt muligt.

Så tak for informationerne
vh
Winni

Hej Winnie

Ja, for de fleste mennesker er det en rigtig god idé at spise færre måltider eller undgå at spise i en længere daglig periode.

Alt for mange har lært/vænnet sig til at spise med relativt korte mellemrum fra de vågner til de går i seng.

Fasteperioder – enten ved at springe måltider over af og til, at tage en fastedag eller endda at faste flere dage i træk – kan have mange gavnlige virkninger i kroppen.

Med venlig hilsen
John Buhl

Har læst dine spændende skriv om faste ... Jeg er aldrig rigtig sulten om morgenen og det har altid irriteret mig, at jeg SKULLE spise morgenmad for at tabe mig.
Nu lader jeg bare være ... og har det meget bedre og føler mig lettere ... spiser sjældent før frokost. Og er også holdt op med at spise for sent om aftenen.
Jeg er heller ikke længere "bange" for at blive sulten ;-) ... og spiser ikke længere, hvis ikke jeg er rigtig sulten. Hvilken forskel!
Jeg er blevet friskere og taber mig uden at tænke over det!!

Vh
Hans

Kommentar:

De fleste mennesker spiser for ofte, for meget og forkert.

Så længe vi får alle de næringsstoffer, kroppen har brug for, er en forholdsvis kaloriefattig kost gavnlig. En såkaldt kaloriebegrænset kost mindsker forekomsten af sygdom og øger levealderen.

Kroppen er bygget til let at kunne undvære mad i både korte og lange perioder uden problemer. Den er faktisk slet ikke beregnet til at skulle have mad hele tiden (med korte mellemrum, hver gang sult opstår, eller hver gang vi får lyst til et eller andet lækkert).

Med venlig hilsen
John Buhl


Nogle mennesker forsøger at få kilometertælleren til at løbe baglæns. Ikke mig, jeg vil have folk skal vide, hvorfor jeg ser ud på denne måde. Jeg har rejst en lang vej, og nogle af vejene var ikke brolagte.

— Will Rogers


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.