Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 25, 2015


  1. Kan du vente?
  2. Nødder og jordnødder forbundet med lavere dødelighed
  3. Lidt af hvert
 

Folk bliver fodret af fødevareindustrien, som ikke giver sundhed opmærksomhed, og bliver behandlet af sundhedsindustrien, som ikke giver mad opmærksomhed.

-- Wendell Berry.


Kan du vente?

Vi bliver alle af og til eller ofte fristet til en adfærd, der giver en umiddelbar gevinst eller nydelse, men som vi egentlig ikke ønsker, fordi vi ved, at den på lidt længere sigt skader os selv eller vores nærmeste.

Nogle af os har tendens til at se mere værdi i en lille men umiddelbar belønning frem for en langt større belønning, vi kan forvente kommer senere, hvis vi modstår fristelsen.

Et eksempel kan være, hvis en person hellere vil spise lækker kalorierig junkmad nu, end at være sundere eller slankere på længere sig.

Et andet eksempel er, når en person foretrækker glæden ved at bruge (for mange) penge på lækre ting nu, frem for glæden ved en god økonomi på længere sigt.

Vi oplever en kraftig umiddelbare belønning (nydelse) når det, vi spiser eller drikker, overstimulerer hjernens belønningscenter. Det gælder især raffinerede eller forarbejdede produkter, som indeholder (for meget) sukker, fedt, salt eller andet for at sikre, at din hjerne udskiller så meget dopamin, at du får lyst til at købe produktet igen (og i nogle tilfælde næsten ikke kan lade være med at spise det igen og igen).

Læs evt. artiklen: Hvorfor er det så svært at spise sundt?

Hvis du er vant til at spise fødevarer, der kraftigt påvirker hjernens udskillelse af dopamin, kan lækker kalorierig og usund mad let blive mere fristende end ideen om at vente på en senere belønning ved at modstå fristelsen.

Men det er ofte netop denne evne til at modstå de umiddelbare fristelser -- den umiddelbare belønning -- der gør det muligt at ændre vaner og løse problemer med helbredet eller vægten.

Nogle mennesker har en udpræget tendens til at prioriterer den umiddelbare nydelse og tilfredsstillelse selv om prisen er fremtidig smerte.

Andre fravælger de umiddelbare fristelser, når de vurderer, at den fremtidige gevinst ved at modstå fristelsen er værd at vente på.

En af de største udfordringer, vi står overfor i vores del af verden, er, at vi næsten konstant fristes til at prioritere den umiddelbare nydelse, selv om den på længere sigt kan have en høj pris.

Det er meget hyggeligere og mere behageligt at hænge i sofaen til en god film med en pose chips, end det er at gå en tur. Det giver måske mere umiddelbar nydelse at spise is eller kage end at spise grøntsager osv. Men på bare lidt længere sigt er det sjovere at være frisk og have det godt, fordi du valgte sunde kost- og motionsvaner.

Forsinket tilfredsstillelse eller udskudt tilfredsstillelse (delayed gratification), er evnen til at modstå en mindre, men mere øjeblikkelig belønning for at kunne modtage en større eller mere varig belønning senere.

Som vi kan læse på Wikepedia vedr. delayed gratification vil de mennesker, der er i stand til at udskyde tilfredsstillelse, generelt opnå flere positive resultater i livet, herunder akademisk succes, fysisk sundhed, psykisk sundhed og social kompetence.

Denne evne er også forbundet med andre lignende færdigheder som tålmodighed, impulskontrol, selvkontrol og viljestyrke.

Du vil have lettere ved at modstå de umiddelbare fristelser -- og derved have større chance for at nå mere langsigtede mål -- jo mere viljestyrke du har til din rådighed.

Læs evt. også artiklen: Fem lette trin til mere viljestyrke


Nødder og jordnødder forbundet med lavere dødelighed

Forskere analyserede kostoplysninger fra mere end 120.000 hollandske 55-69 årige mænd og kvinder og bekræftede, at der er en sammenhæng mellem indtagelse af nødder og lavere dødelighed.

Det gælder nødder og jordnødder, men ikke jordnøddesmør. Mænd og kvinder, der spiser mindst 10 gram nødder eller jordnødder dagligt har en lavere risiko for at dø af flere store dødsårsager end folk, der ikke spiser nødder eller jordnødder. Og en væsentligt lavere dødelighed blev allerede observeret ved et dagligt indtag på blot 15 gram nødder eller jordnødder. En højere indtag var ikke forbundet med yderligere reduktion i dødeligheden.

Reduktionen i dødelighed var stærkest for respiratorisk sygdom, neurodegenerativ sygdom og diabetes, efterfulgt af kræft og hjertekarsygdomme.

Kilde: Oxford University Press (OUP). "Nuts and peanuts -- but not peanut butter -- linked to lower mortality rates, study finds." ScienceDaily. ScienceDaily, 10 June 2015.

Kommentar:

Det passer nogenlunde med den danske undersøgelse -- som beskrevet i sidste uge i artiklen: En håndfuld nødder dagligt

Men denne undersøgelse viser, at blot en halv håndfuld (10-15 gram) er nok, og at mere end 15 gram sandsynligvis ikke giver nogen yderligere fordel.

Vi kan vel konkludere, at 15 gram og højst 30 gram nødder dagligt (eller en håndfuld, men ikke mere end det) er en god og sund vane.


Lidt af hvert

Dunkin' Donuts: Så usunde er de
Tidligere på ugen slog Dunkin' Donuts dørene op til sin første butik på Fyn, nemlig i Odense Banegård Center. Men hvad er det egentlig, du stopper i munden, når du køber et par af de runde kager? (fyns.dk)

Lykkefølelse styres langtfra kun af penge
I en ny bog har forskerne krydskørt svar fra interview med omkring 1.400 mennesker. Og resultatet er, at selv om lykken nok er både gods og guld, så er der meget andet, som spiller ind. Faktisk konkluderer forskerne, at sociale relationer, tilfredsheden med ens bolig, ens partner og omfanget af ens fritid betyder mere for vores tilfredshed end vores økonomi.  (Politiken 16. juni 2015)

Lavt B12-vitaminindhold kan skade hjertet hos diabetikere
Den mest udbredte medicin til personer med type 2-diabetes, metformin, kan give mangel på B12-vitamin. Har man lavt indhold af B12-vitamin i blodet, kan det føre til den alvorlige og ofte oversete følgesygdom til diabetes, nemlig nervebetændelse (neruopati). Danske forskere har nu som de første påvist, at lavt B12-vitaminindhold også kan resultere i hjertekarsygdom, fordi mangel på vitaminet også påvirker det såkaldte autonome nervesystem, der regulerer hjertefunktionen. (Diabetes.dk 8. juni 2015)

Voksne gør børn sukkerforvirrede
Fredagsslik og Disney-sjov hænger uløseligt sammen i mange familier, hvor sukker forbindes med hygge. Samtidig hører børnene, at slik er usundt, og det gør dem sukkerforvirrede. (altomkost.dk 8. juni 2015)

Chokolade er – måske - godt for hjertet
Et nyt studie peger blandt andet på, at folk, der spiste chokolade jævnligt, har 11 procent lavere risiko for at udvikle hjertekarsygdomme og 23 procent mindre risiko for at opleve et slagtilfælde, når man sammenligner med folk, der ikke spiser chokolade. Forskerne påpeger dog at folk, som ved, at de er i risiko for at få hjertekarsygdomme, måske undgår chokolade, og at sunde og raske mennesker derfor spiser mere chokolade. Hvis dét er tilfældet, er det altså ikke nødvendigvis chokoladen, der har de positive effekter på hjertet. (videnskab.dk 16. juni 2015)

8 grunde til at droppe light-sodavand
Ifølge amerikansk tidsskrift 'Prevention' gavner det helbredet at droppe light-sodavand.
Ifølge artiklen kan der være følgende 8 fordele:
1) Migræne forsvinder og du har lettere ved at koncentrere dig.
2) Dine smagsløg bliver bedre.
3) Din vægt begynder endelig at gå den rigtige vej.
4) Dine knogler bliver stærkere.
5) Din holdning til fødevarer ændres.
6) Du bliver bedre til at håndtere alkohol.
7) Fedtdepoter og risikoen for diabetes bliver mindre.
8) Nyrefunktionen forbedres.
(Prevention 5. juni 2015)

Kommentar:
Nogle af de nævnte fordele bliver nok overdrevet lidt i artiklen. Hvorvidt du oplever forbedringer afhænger naturligvis også af, hvad du erstatter light sodavand med.

Medier på druktur
Reality shows på tv, drukguides i aviser og statssponseret heltedyrkelse af fordrukne radioværter. Der er mange eksempler på, at medier promoverer en drukkultur til unge, der til tider er helt uden filter. Det er trist, at unge danskere igen og igen får fortalt glorificerende historier om alkohol, mener Kræftens Bekæmpelse. Det er med til lægge grunden til en usund kultur. Og overdreven brug af alkohol giver også kræft. (cancer.dk)

Børnetyggegummi er fyldt med hormonforstyrrende stoffer
3 ud af 4 slags tyggegummi markedsført til børn kan være sundhedsskadeligt. (Politiken 11. juni 2015)

Mere end hver tredje lotion til spædbørn indeholder parfume
Forbrugerrådet melder tre af testens produkter til Miljøstyrelsen for vildledende markedsføring. (Politiken 11. juni 2015)


En del af lykke i livet består ikke i at kæmpe slag, men i at undgå dem. Et mesterligt tilbagetog er i sig selv en sejr.

-- Norman Vincent Peale (1898-1993)


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.