Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 25, 2017


  • Livsstilsmedicin – kost og livsstil til forebyggelse og behandling
 

UGENS CITAT

”Tankeløs respekt for autoritet er den største fjende af sandheden."

— Albert Einstein


Livsstilsmedicin – kost og livsstil til forebyggelse og behandling

Et hav af overbevisende videnskabelige undersøgelser har for længst dokumenteret, at livsstilsmedicin — omfattende forbedringer i livsstilen — både kan forebygge og behandle sygdomme. Ikke alle sygdomme, naturligvis, men de fleste!

Det store spørgsmål må være, hvorfor i alverden denne viden så ikke bliver brugt som et væsentlig element i behandlingen af sygdomme?

Jeg mener, at der er tre væsentlige forklaringer:

1) Store dele af fødevareindustrien gør deres for at sprede misvisende oplysninger, der forvirrer folk med hensyn til, hvad der er sundt og usundt.

2) Medicinindustrien forsøger ihærdigt at påvirke medier, læger og befolkningen til at tro, at medicinsk behandling er den eneste eller bedste løsning, når helbredet begynder at svigte.

3) Fagfolks mangelfulde uddannelser i livsstilsmedicin betyder, at fx læger og kosteksperter hverken har tilstrækkelig viden eller tilstrækkelig erfaring med, hvordan de kan bruge kost, livsstil og livsbetingelser som del af forebyggelse og behandling af næsten alle sygdomme.

Forskellige stærke økonomiske interesser har al for stor indflydelse på, hvad der formidles til fagfolk og befolkningen om ernæring og behandling af sygdomme. Og vi kan ikke blive ved med at acceptere, at fødevare- og medicinproducenter (og deres købte eksperter) tjener tykt på bekostning af befolkningens ve og vel.

Hvad er livsstilsmedicin?

Lifestylemedicine.org definerer livsstilsmedicin som:

“Livsstilsmedicin indebærer terapeutisk brug af livsstil — såsom en overvejende plantebaseret kost uden raffinerede fødevarer, motion, stresshåndtering, tobak og alkoholophør og andre medicinfri metoder — med henblik på at forhindre, behandle og ofte vende udviklingen af de livsstilsrelaterede kroniske sygdomme, der er alt for udbredte.”

Ifølge Wikipedia er livsstilsmedicin den gren indenfor medicin, der beskæftiger sig med forskning, forebyggelse og behandling af lidelser forårsaget af livsstilsfaktorer som ernæring, fysisk inaktivitet og kronisk stress.

Dr. Dean Ornish er en af de mest kendte forskere i livsstilsmedicin.

Oversat fra hjemmeside om Ornish Lifestyle Medicine: “Dr. Ornish’s Program for afhjælpning af hjertesygdom (Program for Reversing Heart Disease) er det første program, der videnskabeligt beviser at kunne afhjælpe (vende udviklingen af) hjertesygdom ved at optimere fire vigtige områder i dit liv. Dette program har vist sig at afhjælpe hjertesygdomme ved at håndtere de grundlæggende årsager og ikke kun deres virkninger. Den kombinerede virkning af alle fire livsstilselementer resulterer i den transformative forskel.”

De fire livsstilselementer, som Dean Ornish fokuserer på er: hvad du spiser, hvor aktiv du er, hvordan du reagerer på stress og hvor meget kærlighed og støtte du har.

Yderligere oversat fra hjemmesiden: “I mere end 35 år har Dean Ornish, MD og hans kolleger fra Preventive Medicine Research Institute (PMRI), gennemført en række forskningsundersøgelser, der viser, at ændringer i kost og livsstil kan gøre en stor forskel på vores helbred og velvære …”

Førende forskere og eksperter støtter ideen om livsstilsmedicin

Vi er vidne til en fantastisk udvikling, hvor de bedste fagfolk og mest fremtrædende eksperter nu støtter op om at bruge livsstilsændringer til at forebygge og behandle sygdomme.

Eksempel:

En videnskabelig artikel: Lifestyle as Medicine: The Case for a True Health Initiative fra en række forskere om livsstilsmedicin opfordrer til, at eksperter verden over samler sig om en god og sandfærdig formidling af den viden, der allerede dokumenterer, at ca. 80% af kronisk sygdom og tidlig død kan forhindres ved ikke at ryge, være fysisk aktiv og holde sig til en sund kost.

De understreger, at der findes konsekvent og overbevisende videnskab, der understøtter livsstilens vigtige indflydelse på sundhed. Hjerte-kar-sygdom, diabetes, slagtilfælde, demens og kræft er alle påvirket af livsstilsvalg.

På trods af de mange beviser for, hvilken adfærd, der fremmer sundheden, hersker der stadig forvirring blandt befolkningen. Dette gælder især med hensyn til kosten.

Forvirrende ernæringsmeddelelser fra forskere, medier, fødevareindustrien og andre kilder, har gjort det umuligt for en enkelt myndighed på overbevisende måde at formidle et fundament for sunde kostvaner.

Forskerne anbefaler derfor en global koalition af forskellige eksperter, der på en tydeligere måde formidler det grundlæggende i en sundhedsfremmende og bæredygtig kost og livsstil.

The True Health Initiative er et af efterhånden mange projekter, som kan være med til, at komme den industri- og medieskabte kostforvirring til livs.



Bred enighed om det meste

De forskellige fødevareproducenter — og de eksperter, de har på lønningslisten — kæmper alle for, at netop deres produkter bliver solgt.

Deres markedsføring, og de eksperter, der taler deres sag, kommer konstant med udmeldinger, der går imod eller kritiserer det, vi ellers bliver fortalt er sundt. Det skaber en enorm forvirring, og vi får det indtryk, at videnskabelige undersøgelser hele tiden kommer frem til forskellige resultater.

Det gør de ikke!

Der vil naturligvis altid være undersøgelser, der falder udenfor eller som sætter spørgsmål ved eksisterende viden, men …

Stort set alle veludførte videnskabelige undersøgelser peger i samme retning.

Vi får det indtryk, at forskerne er rygende uenige, og at de snart siger det ene og snart det andet.

Men de er ikke så uenige endda, og de skifter ikke hele tiden mening. Den måde dele af pressen vælger eksperter på, og den måde de formidler oplysninger på, får det blot til at se sådan ud.

Det vil måske forbavse dig, men ernæringsforskere, der ikke har tætte bånd til fødevareproducenter, er enige om det meste.

— og her kommer det vigtigste: Stort set alle fagfolk, der arbejder med kost og livsstil, er enige om alt det, der betyder mest for din sundhed.

Den gode nyhed for dig er derfor, at du kan vælge at se bort fra alle kontroverserne og de mange forskellige meninger om mindre vigtige detaljer og alt det, der ikke er videnskabelig klarhed om.

Du kan også med fordel negligere udtalelser fra repræsentanter for fødevareproducenter.

Du kan med andre ord vælge at glemme alt om de mere eller mindre underlige påstande — du læser om på sociale medier, i useriøse artikler og hører visse “eksperter” formidle i den bedste sendetid — og i stedet fokusere på det, som både videnskab og ernæringsforskere fortæller os kan forebygge eller vende udviklingen af de fleste kroniske sygdomme:

  • en ernæringsmæssigt dækkende plantebaseret kost uden for mange animalske og raffinerede fødevarer
  • undgå rygning og for meget alkohol
  • sørg for nok søvn og god søvn
  • bevæg dig nok
  • undgå for meget stress og lær at reagere hensigtsmæssigt på stress.

Der er naturligvis mange andre aspekter af livsstilsmedicin — såsom god døgnrytme, udtrapning af skadelig medicin mv. — men ved at begynde med det, som altid har stor betydning (ovennævnte punkter), kan du komme overraskende langt.

Denne artikel er fra livsstilsmedicin.dk, hvor du også kan komme med kommentarer, hvis du har lyst.



   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.