Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 26, 2009


  1. Sund kost mindsker risiko for prostata kræft
  2. Faktorer der holder ældre mentalt sunde
  3. Unge og voksnes indtagelse af soja mindsker risiko for brystkræft
  4. Mail: Spørgsmål om ekstrem træthed efter hovedmåltider
  5. Mail: Stærkere immunsystem med vitaminer mod bihulebetændelse?
  6. Lidt af hvert

Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet.

Med venlig hilsen
John Buhl


”Det godt liv er inspireret af kærlighed og vejledt af viden.”

-- Bertrand Russell


1) Sund kost mindsker risiko for prostata kræft

Vi ved endnu ikke helt, hvilken kost der er bedst til at forebygge prostatakræft, men forskerne mener alligevel, at visse ting er tydelige, og at mænd bør være bevidste om dem.

Grillstegt eller forarbejdet kød mere end fem gange om ugen er forbundet med øget risiko for prostatakræft. Undersøgelser viser også, at mænd, der indtager mælkeprodukter mere end fem gang om ugen, sandsynligvis har øget risiko for prostatakræft.

Samtidig tyder alt på, at det forebygger prostatakræft at spise en kost med lavt indhold af mættet fedt, rig på tomater, korsblomstrede grøntsager (fx broccoli, blomkål, rosenkål, grønkål, savojkål, radiser, peberrod, brøndkarse, sennep og rucola), fisk og omega-3 fedtsyrer. En sådan kost kan sandsynligvis også begrænse væksten af kræften, hvis den først er der.

Forskerne mener, at mænd bør passe på med at tage høje doser af kosttilskud. Fx har det vist sig, at høje doser af E-vitamin og selen ikke mindsker mænds risiko for prostatakræft, og måske er der en lille øget risiko forbundet med at tage høje doser E-vitamin (men det er dog meget usikkert).

Kilde: R. W.-L. Ma & K. Chapman
A systematic review of the effect of diet in prostate cancer prevention and treatment
Journal of Human Nutrition and Dietetics. June 2009. Volume 22 Issue 3, Pages 187 - 199
10.1111/j.1365-277X.2009.00946.x


2) Faktorer der holder ældre mentalt sunde

At blive gammel er ikke ensbetydende med, at man mister tænkeevne.

Forskerne fulgte 2.509 velfungerende mennesker mellem 70 0og 78 år i 8 år.

Forskere har opdaget, at voksne som ikke ryger, motionerer en gang om ugen, er socialt aktive, og har et uddannelsesniveau, der svaret til mindst at have gået i gymnasiet, hører til blandt dem, der i størst udstrækning bevarer deres kognitive funktioner, når de bliver gamle.

Kilde: K. Yaffe, MD m.fl.
Predictors of maintaining cognitive function in older adults
NEUROLOGY 2009;72:2029-2035


3) Unge og voksnes indtagelse af soja mindsker risiko for brystkræft

Et meget stort studie af 73.223 kinesiske kvinder, der deltog i ”the Shanghai Women's Health Study” viste, at indtagelsen af sojabønner eller sojaprodukter var forbundet med lavere forekomst af brystkræft.

Kvinder der indtog den største mængde soja som ung og voksen havde væsentlig mindre risiko for at få brystkræft. Der viste sig ingen væsentlig reduktion i tilfælde af brystkræft blandt kvinder efter overgangsalderen.

Kilde: American Journal of Clinical Nutrition, doi:10.3945/ajcn.2008.27361
Vol. 89, No. 6, 1920-1926, June 2009


4) Mail: Spørgsmål om ekstrem træthed efter hovedmåltider

Stort set altid ½-1 time efter at jeg har spist et hovedmåltid, bliver jeg ekstremt træt. Så træt, at jeg har svært ved at holde øjnene åbne, selvom jeg sidder på kontorstolen og skal koncentrere mig om at arbejde, men også i weekenden. Det varer som regel 15-30 min.

Jeg har prøvet at lægge mærke til, om der er nogen rytme i forhold til, hvad jeg har spist; men det forekommer, både når jeg spiser vegetarisk og når jeg spiser fisk, kød og fjerkræ. Det forekommer ikke når jeg spiser mellemmåltider, så måske det har noget med mængden at gøre. Men det forekommer også, selvom jeg blot spiser en blandet salat med lidt groft brød og en smule yoghurtdressing til (som i dag til frokost).

Jeg spiser normalt rimelig sundt, drikker næsten altid kun vand og lidt urtete, ryger ikke og får også bevæget mig mindst en halv time (cykel og trapper) hver dag.

Jeg tænkte om det kunne være en allergireaktion, eller om det mon har noget med fordøjelsesenzymerne eller tarmfloraen at gøre. Jeg ved, at kroppen skal bruge energi på at nedbryde og fordøje maden, men at jeg ligefrem bliver sat i "dvale" imens, er vel ikke normalt...

Hvis du har en idé til hvad det kan være, og hvad jeg kan gøre for at undgå det, er jeg meget taknemmelig for et svar.

På forhånd mange tak!

Mvh
Sandra

Hej Sandra

En sandsynlig årsag er, at du får for lidt søvn om natten (eller sover for dårligt).

Samtidig er det naturligt nok, at blive en smule døsig efter et hovedmåltid (især hvis du spiser lidt for meget eller lidt forkert). Som du jo også selv er inde på.

God søvn, sunde måltider, små måltider (spis dig ikke helt mæt, men stop med det samme, du ikke længere er sulten) bør hjælpe.

Hvis det ikke er nok, vil en lille gåtur, efter du har spist, givetvis hjælpe.

Det er usandsynligt (men naturligvis ikke umuligt) at det skyldes problemer med tarmfloraen e.l.

Med venlig hilsen
John Buhl


5) Mail: Stærkere immunsystem med vitaminer mod bihulebetændelse?

En veninde af mig lider meget ofte af bihulebetændelse.

Hun er i behandling for bihulebetændelse, men må ofte tage smertestillende tabletter.

Hendes appetit er grundet smerter meget ofte ikke stor. Hun mangler en hjælp til at få immunforsvaret bygget op ved at tage vitaminer, og da hun også er meget slank burde hun måske også tage nogle proteiner, er der noget du kan foreslå mig, som jeg kan give videre til hende.

MVH Birgit

Hej Birgit

Det med at bygge sit immunforsvar op med vitaminer eller andre kosttilskud er sjældent en god løsning.

Hun bør i stedet gennemføre de radikale forbedringer i kost og livsstil, der sandsynligvis vil hjælpe hende. Det udelukker naturligvis ikke, at hun i en periode tager en dagsdosis af vitaminer mv. som kosttilskud. Det kan være en god idé, men løser ikke problemet.

Få hende til at læse bøgerne Hvordan Rask? og Kunsten at ændre vaner (de kan også lånes på biblioteket).

Bihulebetændelse er en højst irriterende lidelse, som dog heldigvis næsten altid kan klares med bedre kostvaner!

Allergi eller overfølsomhed kan spille en rolle, men ofte handler det om at tage et grundigt kig på ens kostvaner.

En periode, hvor hun kun spiser frisk frugt og grønt (evt. kun friske frugter og RÅ grøntsager) vil sandsynligvis hjælpe.

Endnu mere effektiv kan det være at vandfaste altså nogle dage, hvor hun kun drikker vand (beskrevet i bogen "Hvordan Rask?"), men det kræver lidt omtanke, og at hun sætter dig grundigt ind i, hvordan og hvornår man kan faste.

En faste eller dage kun med friske frugter og grøntsager fulgt op af meget sunde fødevarer, vil ofte helt klare problemet.

Det med vægten skal nok regulere sig selv, når kendes problemer med bihulebetændelsen er klaret. Når hun har appetit er det vigtigt, at hun spiser sunde og næringsrige fødevarer. Avocadoer, nødder og frø er sunde kilder til kalorier. Stivelsesrige grøntsager som kartofler og søde kartofler kan også være en god ide.

Med venlig hilsen
John Buhl


6) Lidt af hvert

Usund mad bremser børns vækst

Ny dansk forskning peger på, at fed, sød og usund mad direkte hæmmer børnenes udvikling.

Danske forskere har fundet en overraskende sammenhæng mellem usund kost og fedme og sund kost og vækst blandt børn. (Jyllands Posten 19-6-2009)

Forældre vildledes af morgenmadsprodukter

Ernæringsmærke på morgenmad til børn er beregnet til voksne. Forældre der står i supermarkedet og skal finde et sundt morgenmadsprodukt til børnene bliver, ifølge Forbrugerrådet, vildledt til at vælge det usunde alternativ. (24timer 17-6-2009)

Sund skolemad virker hurtigt

Sund skolemad går lige i blodet. Den rette kost til frokost i to måneder, har givet overraskende positive resultater hos en række skoleelever i Vejleområdet. (Berlingske 22-6-2009)

Venezuela forbyder Coca-Cola Zero

Regeringen i Venezuela har nedlagt forbud mod den sukkerfri Coca-Cola Zero, fordi man mener læskedrikken er en "fare for helbredet." (Jyllands Posten 12-6-2009)

Eksperter: Funktionel mad komplet ligegyldig for danskernes sundhed

Ernæringseksperter afviser, at borgernes sundhedstilstand vil forbedres, når EU til sommer åbner for, at industrien må anprise flere funktionelle fødevarer som særligt sundhedsfremmende. (Ingeniøren 19-6-2009)

Danskerne siger nej tak til genmad

En undersøgelse foretaget for FoodCulture viser, at kun 27 procent af danskerne mener, at det er acceptabelt at bruge genmodificerede afgrøder i fødevareproduktionen. 61 procent siger nej tak. (Politiken 22-6-2009)

Autister er hurtigst til at løse problemer

Mennesker med autisme løser problemer langt hurtigere end andre mennesker på samme intelligensniveau. Årsagen kan være, at de er bedre til at opfatte, mener forskere bag ny undersøgelse. (Videnskab.dk 19-6-2009)

Ftalater udbredte i børneprodukter

De er forbudt i legetøj, men børn kan stadig komme i daglig kontakt med de problematiske blødgørere. (Miljø og Sundhed 21. juni 2009)

Danskerne frygter bivirkninger og er bange for at tage deres medicin

Fire ud af ti danskere har undladt at tage medicin, fordi de var bange for bivirkningerne. Lægerne sjofler med deres indberetningspligt. (BT 20-6-2009)


"Evnen til at gøre kommer fra at gøre."

-- Ralph Waldo Emerson, Poet


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.