Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 26, 2011


  1. Helbredende kostvaner (4). Grønsager ...

  2. Mail: Forskellige meninger om sund kost

  3. Mail: Syre base mv.

  4. Mail: Alt for fanatisk

 

Intet er mere truet i den moderne verden end den magtfulde kombination af hårdt arbejde mod meningsfulde mål sammen med en overstrømmende omfavnelse af det nuværende øjeblik.

— Tom Morris


1) Helbredende kostvaner (4)

Tidligere artikler i serien:
Helbredende kostvaner (1)
Helbredende kostvaner (2)
Helbredende kostvaner (3)

Grønsager

Grønsager er den kategori af fødevarer, der indeholder flest gavnlige næringsstoffer, både i forhold til kalorier og i forhold til skadelige ingredienser. Derfor vil den sundeste kost og den kost, der bedst hjælper dig med at blive rask, bestå af uraffinerede vegetabilske fødevarer med hovedvægt på grønsager.

Grønsager er en god kilde til essentielle fedtsyrer, kostfibre, protein, vitaminer og mineraler.

De er også proppet med store mængder af plantestoffer — kaldet sekundære stoffer, fytokemikalier eller plantenæringsstoffer.

Det er blandt andet disse stoffer, der giver planter farver, smag, aroma og beskytter dem mod sygdomme.

I forhold til kalorieindholdet er især grønne grønsager sprængfyldt med gavnlige vitaminer, mineraler, proteiner, fedtsyrer og gavnlige plantestoffer.

Du får det største sundhedsmæssige udbytte af grønsager ved både at spise mange af dem og ved at spise mange forskellige slags. Spis derfor store mængder og en stor variation af både rå og kogte grønsager.

Nogle grønsager er bedst som kogte (kål, broccoli, rødbeder, porrer osv.), andre er bedst rå (salat, grønne ærter, agurker osv.).

Det er ikke alene en god idé at spise mange forskellige vegetabilske fødevarer, men også gerne at spise grønsager, frugt, nødder, kornprodukter og bælgfrugter i mange forskellige farver.

Tommelfingerregel: Jo kraftigere og mere farverig, desto flere gavnlige plantestoffer.

Tips til mere grønt i kosten

  • Udvælg og brug de grønsager, du kan lide. Der er ingen grund til at kæmpe dig igennem en stor portion grønkål, hvis du ikke kan fordrage det. Prøv dig frem med forskellige slags grønsager og forskellige tilberedningsmuligheder.

  • Prøv dig også frem med grønsager, du ikke kender. Der findes mange forskellige grønsager og nok også flere, end du umiddelbart kender. Prøv af og til at købe grønsager, du ikke kender. Søg så på Internettet under navnet på de pågældende grønsager, og du vil hurtigt finde mange opskrifter, hvori de indgår.

  • Hvis du har svært ved at ændre kostvaner, så prøv at gøre det til en regel, at du mindst en gang om ugen afprøver en ny opskrift med mange grønsager. Efterhånden får du en god samling opskifter, du holder af.


Mail: Forskellige meninger om sund kost

Lidt kommentarer til helbredende kostvaner (efter sidste nyhedsbrev).

Har du set at blodtypekostens virkning er modbevist, eller er det bare din personlige holdning?

Hvorfor afviser du at folk beskæftiger sig med syre-base-balancen? Hvis folk er vegetarer og kun spiser begrænsede mængder af brød og ost, ja så har du ret, men ellers holder det da ikke ...

Og med hensyn til skillekost, nogles fordøjelse trives meget bedre når de følger disse principper.

Selvom du som person, måske ikke har behov for disse vinkler på din kost, kan det meget vel godt være gældende for andre.

Uanset set hvad, kan jeg fortælle dig, at med mindre jeg helt udelader alle kornprodukter, spiser skillekost, og regulerer min kost i retning af 80% basisk mad, så ligner min mave en spærreballon.

Så jeg synes måske du skal nøjes med at udtale dig om hvad der gælder for dig, og måske mange andre, men at det ikke er en sandhed for alle mennesker — opforder i stedet folk til at lytte til deres krop, og finde svaret der.

Jeg synes ikke der er nogen grund til at kloge sig på alle andres vegne.

Tak i øvrigt fordi du fortsætter med dine nyhedsbreve

Bedste hilsener
Winni

Hej Winni

Jeg skrev, at en nogenlunde fornuftig kost med en del frugt og grønt automatisk giver den “syre-base” sammensætning, du behøver. Det mener jeg er korrekt.

Der er ingen videnskabelig dokumentation for, at de forskellige blodtyper bør spise, som det nævnes i bogen "Spis efter din blodtype". Der er givetvis heller ikke foretaget videnskabelige studier for at modbevise forfatterens påstande. Det er og bliver altså en trossag. 

Det er fint, at du har det godt med at spise, som du gør. Det er også klart at jo færre ting, du blander sammen til et måltid, jo gladere er din mave.

Med venlig hilsen
John Buhl


Mail: Syre-base mv.

Har gennem længer tid læst dine nyhedsbreve og tak for det.

Har ikke megen energi til at gå i debat lige nu pga. jeg arbejder på at helbrede mig selv bl.a. for leddegigt. Historien er lang.

Men mener det er en fatal fejl at angive af frugt og grønt danner base i kroppen. Lige netop for min kropstype (fast oxidizer) er det modsat og det er måske 20-40% det gælder for. Det har virkelig givet mig ekstra problemer indtil jeg i år via Jef fra Quatum health og meget dygtig læge i USA hos tree of life i Arizona.

Og når du først er i ubalance er det en yderst kompliceret sag for kroppen at genoprette en normal pH værdi!

Mange hilsener
Jørgen

Hej Jørgen

Ja, der er mange meninger og påstande.

Mine er, at det er enkelt at spise sundt, og den bedste kost — når helbredet driller — er den beskrevet i nyhedsbrevet uge 24

Der kan naturligvis være individuelle faktorer, der gør, at man bør spise mere eller mindre af visse fødevarer osv. — fx ved mangeltilstande, allergier mv. — men generelt set er det forbavsende enkelt at spise en sund og helbredende kost.

Med venlig hilsen
John Buhl


Mail: Alt for fanatisk

Er det ikke lige lovlig fanatisk og ensformigt med den kost du beskriver?!

Jeg gider i hvert fald ikke ... og du får ikke mig omvendt! ...

Jeg spiser det jeg føler jeg har brug for og har lyst til ... og så er DEN ikke længere!

VH
Lone

Hej Lone

For min skyld må du da gerne spise, præcist som du har lyst til :-)

Jeg er ikke ude på at omvende nogen.

Det ville være sjovere, hvis vi ustraffet kunne spise hvad som helst, vi har lyst til. Men det kan vi desværre ikke.

Hvis du er sund og rask kan du lettere tåle at spise lidt af hvert og gå mindre op i at spise sundt.

Lad os ikke blande tingene sammen her. Når formålet er, at gøre kosten så IDEEL som muligt — så helbredende som muligt — er det i mange tilfælde nødvendigt med omfattende og konsekvente forbedringer.

Med venlig hilsen
John Buhl


Will og jeg kunne næsten ikke vente til om morgenen med at komme i gang med noget, der interesserede os. Det er lykke.

— Orville Wright, medopfinder af flyvemaskinen.


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.