Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 26, 2015


  1. Frugt mindsker risiko for hjerteanfald og slagtilfælde
  2. Frugt og grønt mindsker risikoen for hoftebrud
  3. Lidt af hvert
 

Undgå at drømme små drømme. De fratager dig gejsten til at ville handle.

-- Victor Hugo (Fransk Poet)


Frugt mindsker risiko for hjerteanfald og slagtilfælde

Kvinder, der spiser mere frugt, har en lavere risiko for at dø af hjerteanfald eller slagtilfælde. Det viser en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet European Journal of Epidemiology.

Forskerne analyserede 30.458 kvinders kost og beregnede risikoen for at dø af hjerteanfald eller slagtilfælde i forhold til deres indtagelse af frugt.

De fandt, at for hver stigning på 80 gram frugt i kosten blev risikoen for at dø af hjerteanfald eller slagtilfælde reduceret med 6-7 %. Beregninger blev også foretaget med henblik på at vurdere fordelene ved bestemte frugter. Mange af disse beregninger forblev resultatløse undtagen for druer og citrusfrugter, hvor storforbrugere viste 44 % og 66 % reduceret risiko.

Forskerne mener, at disse resultater understøtter de nuværende kostråd om at øge indtagelsen af frugt.

Kilde: Heidi Tsz Mung Lai, Diane Erin Threapleton, Andrea Jill Day, Gary Williamson, Janet Elizabeth Cade, Victoria Jane Burley. Fruit intake and cardiovascular disease mortality in the UK Women’s Cohort Study. European Journal of Epidemiology 16. juni 2015. Abstract

Og endnu en fordel ved frugt og grønt:


Frugt og grønt mindsker risikoen for hoftebrud

75.591 personer blev fulgt i lidt over 14 år for at se, om der var en sammenhæng mellem hoftebrud og indtagelsen af frugt og grønt. Der var en overbevisende sammenhæng. De personer, der ikke spiste frugt og grønt havde 88% højere risiko for hoftebrud sammenlignet med dem, der fik 5 portioner dagligt.(1)

Noget lignende kom frem i en tidligere undersøgelse, der viste, at grøntsager, frugt og sojaprodukter beskytter mod hoftebrud.
Forskerne fulgte kost og risikoen for hoftebrud hos 63.257 deltagere i Singapore Chinese Health Study i ti år. De fandt, at dem, der spiste flest grøntsager, frugt og sojaprodukter, havde 34 % mindre risiko for hoftebrud sammenlignet med dem, der spiste mindst.(2)

Og endnu en undersøgelse har vist, at druer kan forbedre knoglernes sundhed:

Druer indeholder polyfenoler såsom quercetin, resveratrol og anthocyaniner og har været forbundet med forbedringer i hjertets og hjernens sundhed. Næringsstofferne i druer er også blevet forbundet med forbedret knoglesundhed og nedsat risiko for knogleskørhed.

Hos de rotter, som i undersøgelsen blev fodret med en drue-beriget kost, blev der observeret en betydelig stigning i netto calcium optagelsen (10,6%) og calcium-fastholdelse (5,7%) hos den gruppe rotter, der fik drue-berigede kost. De havde også 3% øget knogletykkelse og 11% stærkere knogler. (3)

Mere og mere tyder på, at den vigtigste måde at forebygge knogleskørhed på -- ud over at dyrke nok motion og få nok kalk og D-vitamin -- er at spise godt med frugt og grønt.

Kilder:

(1) Byberg L, Bellavia A, Orsini N, Wolk A, Michaëlsson K. Fruit and vegetable intake and risk of hip fracture: a cohort study of Swedish men and women. J Bone Miner Res. 2015 Jun;30(6):976-84. doi: 10.1002/jbmr.2384.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25294687

(2) Dai Zhaoli m.fl. Adherence to a Vegetable-Fruit-Soy Dietary Pattern or the Alternative Healthy Eating Index Is Associated with Lower Hip Fracture Risk among Singapore Chinese.
The Journal Of Nutrition. April 1, 2014 jn.113.187955

(3) Emily E Hohman, Connie M Weaver. A Grape-Enriched Diet Increases Bone Calcium Retention and Cortical Bone Properties in Ovariectomized Rats.J. Nutr. February 1, 2015 vol. 145 no. 2 253-259


Lidt af hvert

Kan man drikke for meget vand?
Du kan godt komme til at drikke for meget vand, fortæller klinisk professor. Hvis du hælder 4 liter vand i halsen om dagen, kan det give vandforgiftning. (Samvirke 18. juni 2015)

Et valg mellem sæd eller solcreme
Solcremer kan ifølge en overlæge indeholde kemiske stoffer, der eksempelvis kan skade ufødte drenges testikler. Derfor bør ikke mindst gravide beskytte sig på andre måder, mener han.
Mange af de såkaldte solfiltre i solcremer er på EUs liste over stoffer, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende. Men de er kun mistænkte. Altså er de stadig at finde i solcremer til børn og voksne. (Berlingske 21. juni 2015)

Kommentar:
Den bedste beskyttelse mod solen er at blive i skyggen, når den er stærk og UV-indekset højt.
Solhat, tøj og skygge er oplagte erstatninger for solcreme. Bliv i skyggen, når solen er for stærk, og brug kun solcreme (men nok), når du bliver nødt til at være ude i for stærk sol.
Den vigtigste regel må være: Bliv i skyggen, når solen er stærk midt på dagen. Få nok sol, men undgå at bliver rød og solskoldet.

Både det du spiser og det miljø, du lever i, påvirker dine arveanlæg
Ifølge en undersøgelse ledet af forskere fra University of Pittsburgh er folk, der bor i kvarterer med høj kriminalitet, støj og hærværk rent biologisk mere end et årti ældre end dem, der ikke gør. (ScienceDaily 18. juni 2015)

Mad ændrer din arvemasse
Du bliver, hvad du spiser – bogstaveligt talt. Vores kost påvirker de bittesmå ændringer i vores arvemasse, som ligger bag en række sygdomme, herunder kræft og fedme. (Videnskab.dk 18. juni 2015)

Det sker der i kroppen, når du går i høje hæle
Artiklen gennemgår de problemer højhælede sko kan give for fødderne, ryggen, nakken mv. (go.tv2.dk 14. juni 2015)

Knæoperationer hjælper ikke
Gevinsten ved operation for knæsmerter hos midaldrende og ældre er ubetydelig. Kirurgi kan endda være direkte skadelig, viser forskning fra Institut for Idræt og Biomekanik. (Syddansk Universitet 17. juni 2015)

Risiko for dødsfald efter meniskoperationer
Meniskoperationer hjælper ikke, men bivirkningerne kan være meget alvorlige. (Politiken 17. juni 2015)

Når knæet gør ondt: Træning, vægttab og indlæg hjælper
Ingen bør få operation bare for at prøve, om det virker, siger forsker. (Politiken 17. juni 2015)

Sundhed på arbejdspladsen er usund
Arbejdspladsers sundhedstiltag gør ikke medarbejderne sundere, men skaber derimod mere stress. Det påstår en ny bog om sundhedsfanatisme, der bakkes op en Gallup-undersøgelse og danske eksperter. (djøfbladet.dk 10. juni 2015)

Kunstige minder kan blive det næste våben mod depression
Nye spændende forskningsresultater giver håb for den fremtidige behandling af depression. Indtil videre er metoden kun afprøvet på rotter, men det er et stort skridt imod en bedre forståelse af depression. (videnskab.dk 22. juni 2015)

Forsker: Nuttede kattevideoer kan fjerne tunge tanker
Kattevideoerne kan fjerne negative følelser som angst, irritation og tristhed hos dem, der ser dem, viser et nyt studie, der er publiceret i tidsskriftet Computers in Human Behavior. (videnskab.dk 19. juni 2015)

Drømmen om det lykkelige parforhold er i bedste fald urealistisk og i værste fald skadelig
Tidens idealer om at realisere os selv og blive lykkelige er skadeligt for parforholdet, mener forfatter til ny bog. Men vi kan få et kærligt parforhold, som er godt nok - hvis vi arbejder hårdt for det. (Jyllands Posten 21. juni 2015)


Vil du have succes, må du arbejde hårdt, aldrig give op og frem for alt være besat af en storslået idé.

-- Walt Disney


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.