Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 26, 2016


  • "Med måde" kan fungere som et fornuftigt råd
  • Lidt af hvert
 

UGENS CITAT

"Undervurder ikke din evne til at ændre dig selv og overvurder ikke din evne til at ændre andre.”

-- Wayne Dyer


"Med måde" kan fungere som et fornuftigt råd

"Alt med måde" er på mange måder et kostråd uden mening, og som faktisk får mange til at spise mere usundt.

Læs evt. artiklen: Alt med måde

Når du vælger, hvad du vil spise, kan "med måde" dog være fint nok, så længe du bevæger dig i den retning, som gør det muligt at få gennemført de ændringer, der er nødvendige for at opnå det, du ønsker at opnå.

"Med måde" kan indgå i din plan, så længe det ikke betyder hvad som helst med måde (altså ikke "alt med måde"). Du kan med andre ord vælge at spise og drikke begrænsede mængder af det, som ikke er særlig sundt, så længe du satser på og fokuserer på at spise mest af det, som er bedst for dig.

Hvis du kan lide en kold øl i sommervarmen er det jo helt fint at drikke en øl, hvis du ønsker det -- men har du tendens til at drikke 10 øl i varmen, hvis du først kommer i gang -- er det smart at sætte en grænse for hvor mange øl, du giver dig selv lov til at drikke.

For nogle er 5-6 øl dagligt lig med at drikke "med måde", for andre er det 1-2 øl om ugen.

For nogle betyder "kød med måde" at spise kød to gange om ugen. For andre betyder det to gange om dagen.

Prøv at holde dine kostvaner op imod det, du ønsker -- vægttab, lindring af sygdomme, fjernelse af sygdomme, generel forebyggelse af sygdom, mere energi, bedre humør, eller hvad du end satser på at opnå -- og gennemfør de ændringer, der giver dig størst chancer for at sikre det resultat, du stiler efter.

Hvis du fx ønsker at tabe dig, kan du vælge at spise mest mad med høj slankeværdi og al anden mad "med måde".

Det kan fungere fint.

---
Bemærk: Hvordan du lettest vænner dig til at spise mad med høj slankeværdi er beskrevet i e-bogen: Sikker Slank -- kort fortalt. Du kan låne bogen via ereolen, selv om ereolens låne-system ikke virker optimalt (fx virker links ikke). Du kan evt. købe e-bogen senere, hvor links og andet virker som tiltænkt.
---

Hvis du fx har et lettere forhøjet blodtryk er det måske nok, hvis du begynder at motionere lidt mere, mindske din indtagelse af sukker og fedt, spise mere frugt og grøntsager -- og ellers spise og drikke det usunde med måde (evt. hvor du sætter en specifik begrænsning -- altså fx hvor meget slik eller forarbejdet kød, du vil spise).

Hvis du er i tvivl om, hvordan du griber tingene an, når du ønsker at ændre kostvaner, kan du altid vælge at spise mere af det, som du trods alt ved er sundt -- fx flere grøntsager -- og spise alt det, som du er usikker på, med måde og alt det usunde med en begrænsning (fx i snit ikke mere en én genstand dagligt, kun chips i weekenden osv.).

Hvis du foretrækker små eller moderate ændringer, er det vigtigt først og fremmest at vælge de ændringer, der betyder mest.

Læs evt. artiklen: Små ændringer, der betyder noget

Sats på kvalitet, når du vælger at spise noget mindre sundt eller usundt.

Vælg god chokolade. Vælg magert kød og ikke for meget. Vælg fisk fanget i så rene farvande som muligt og fravælg opdrættede fisk. Vælg en stærk ost med smag, så du kan klare dig med mindre, hvis du vælger at spise ost osv.

Du kommer sandsynligvis længst ved at fokusere på det, du vil have gavn af, frem for det, du helst skal undgå.

Den bedste kost for de fleste er en plantebaseret kost, der indeholder godt med frugt og grøntsager suppleret med fuldkornsprodukter, bælgfrugter og nødder.


Lidt af hvert

Derfor skal menneskeforsøg frem i lyset
Halvdelen af de medicinske forsøg, som lægemiddelindustrien og offentlige forskere udfører på mennesker, bliver i dag aldrig publiceret. Det kan for eksempel skyldes, at forsøgene ikke viser positive resultater.
Men hemmelighedskræmmeriet kan i værste fald betyde, at skadelige forsøg gentages, og det kan i sidste ende gå ud over forsøgspersonernes sikkerhed.
Læs mere på videnskab.dk

Sundhedsminister vil gøre det sværere at få antibiotika
Danskerne indtager 53 tons antibiotika om året. Det tal skal ned, bebuder sundhedsminister Sophie Løhde (V).
Læs mere på politiken.dk


 

Ny e-bog

En medicinfri løsning

Hvordan kan det være, at kure og præparater -- uanset om det er de konventionelle eller alternative -- ofte giver flere problemer, end de løser?

Jeg har skrevet en lille uddybende e-bog om emnet og baggrunden for Nomedica.

I skrivende stund er e-bogen billigst her (til kr. 63,-)

Sådan opbevarer du frugten korrekt
Nogle frugter skal i køleskabet, nogle skal på køkkenbordet, og mange slags frugt har det godt i en kølig kælder. Se hvordan du opbevarer 9 forskellige frugter.
Læs mere på samvirke.dk

Bente Klarlund: Lys og duft bekæmper stress og træthed
En læser døjer med svær træthed efter blodprop, men havearbejde og sanseoplevelser bekæmper stress og trætheden.
Læs mere på politiken.dk

Sådan holder du din hjerne i gang gennem hele livet
Vi bliver ældre og ældre, og det udfordrer både krop og hjerne. De fleste danskere ved, hvordan de gør noget godt for deres krop. Men hvad med hjernen?
Læs mere på kristeligt-dagblad.dk



   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.