Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 26, 2018


  • På vej mod livsstilsmedicin
  • Lidt af hvert

UGENS CITAT

"Hvis det, du gør, ikke virker, så find på noget andet”
— Steve de Shazer.


På vej mod livsstilsmedicin

Motion som medicin

Sundhedsstyrelsen kommer nu med en længere rapport om, hvordan fysisk træning kan indgå i behandlingen af en række lidelser og risikotilstande.

Ja, du læste rigtigt. Det er nye tider :-)

De har offentliggjort en publikation om fysisk træning som behandling af 31 lidelser og risikotilstande.

Når først Sundhedsstyrelsen i højere grad begynder at anbefale motion, kostændringer, bedre søvn og andre vigtige elementer af livsstilsmedicin, vil læger og andre, der arbejder med syge mennesker, i langt højere grad begynde at supplere deres behandling med gode råd om livsstilsændringer -- og i mange tilfælde helt fravælge medicin til fordel for råd og vejledning om kost, stress, bevægelse, søvn osv.

De rette kostændringer betyder mere end motion, men Rom blev ikke bygget på en dag, og det er et stort fremskridt, at Sundhedsstyrelsen begynder at anbefale motion på linje med eller i nogle tilfælde som mere effektiv end medicin.

De skriver blandt andet: »Fysisk træning som behandling har god effekt på en række lidelser og indgår i dag ofte som en del af behandlingen enten alene eller i kombination med medicin. I udvalgte tilfælde kan fysisk træning være lige så effektiv og i visse tilfælde erstatte medicinsk behandling.«

”Gennem de seneste år er der samlet en stor viden om, hvordan fysisk træning kan indgå som behandling af flere forskellige lidelser og risikotilstande og hvilken effekt denne træning har, og det er den viden som Sundhedsstyrelsen nu lægger frem i den her rapport”, siger akademisk medarbejder Tue Kristensen ifølge denne artikel fra Sundhedsstyrelsen

Her et udpluk af de 31 lidelser, hvor motion eller mere bevægelse kan spille en vigtig rolle: angst, slagtilfælde, slidgigt, astma, demens, depression, diabetes, fibromyalgi, hjertesvigt, højt blodtryk, rygelunger (KOL), kronisk træthedssyndrom, mavetarmsygdomme, metabolisk syndrom, overvægt, rygsmerter og stress.

Læs mere om publikationen og de 31 lidelser og risikotilstande på www.sst.dk/ftb

Sundhedsstyrelsen er også kommet med en guide til fysisk aktivitet og træning for mennesker med demens, som inspiration til fysisk aktivitet i fem kendte hverdagsmiljøer. Aktiviteterne er for mennesker med demens i både let, middel og svær grad.
Læs mere


Lidt af hvert

Reducer din risiko for kræft: Ny rapport giver 10 konkrete råd
Danmark har verdens højeste forekomst af kræft per indbygger. Op mod 40 procent af alle kræfttilfælde kan undgås gennem valg af livsstil. Det skrev DR Nyheder på baggrund af en ny rapport, som er udarbejdet af nogle af verdens førende eksperter inden for forebyggelse af kræft.
Rapporten bygger på den nyeste forskning i sammenhængen mellem livsstil og kræft.
Læs mere på dr.dk

Forskere: Knap hver fjerde vil være svært overvægtig i 2045
Om 27 år vil næsten en fjerdel af verdens befolkning være svært overvægtig, og denne markante stigning i andelen af svært overvægtige vil resultere i enorme omkostninger, advarer forskere.
Læs mere på politiken.dk

Gigt og alkohol: Det skal du vide
Får du medicin mod din gigtsygdom, skal du være opmærksom på, at alkohol kan påvirke medicinens effekt, og at alkohol kan øge eventuelle bivirkninger af medicinen. Gigtforeningens rådgivning har samlet nogle eksempler og vigtige råd til dig, der gerne vil være påpasselig med alkohol i sommerens hyggestunder.
Læs mere på gigtforeningen.dk

Rottestudie: Roundup ændrer tarmfloraen hos nyfødte
Et nyt studie fra det italienske Ramazzini Institute viser, at rotteunger, som er blevet udsat for glyphosat-baserede sprøjtemidler har fået en markant ændret tarmflora.
Læs mere

Kroppen vælter i magnesium, men forskere kan ikke finde det
Vi skal bruge store mængder magnesium i kosten for at kunne fungere, men får vi for meget, giver det diarré. Alligevel har forskere endnu ikke nogen gode metoder til at måle, hvor meget magnesium vi har i kroppen.
Læs mere på videnskab.dk

Forskeres råd: Sådan holder du fast i din træning
Vær tålmodig. Find en aktivitet, du synes er sjov. Start ikke for hårdt op. Forskerne giver gode råd med på vejen, så du ikke ender som støttemedlem i fitnesscenteret.
Læs mere på jyllands-posten.dk

Stresslæge: Husk at lave ingenting i ferien
Ferie skal bruges til at restituere, men hvis du planlægger for mange aktiviteter, kommer din hjerne bare på en anden slags arbejde.
Læs mere på jyllands-posten.dk

Sådan forebygger du rynker
Rynkerne begynder at gøre sin entré hos de fleste, efter vi er rundet 30. Det skal vi først og fremmest ikke bekymre os for meget om. Rynker er naturlige, til en vis grad uundgåelige og desuden et vidne om, at man har levet sit liv.
Men hvordan det liv leves, har – nok ikke til nogens store overraskelse – betydning for, hvor rynkede vi bliver, selvom rynkerne også afhænger meget af vores genetiske disponering.
Læs mere på videnskab.dk

Motionsfodbold kan afværge diabetes
Nyt studie fra Færøerne afslører, at fodbold kan være med til at forebygge mange livsstilssygdomme blandt midaldrende og ældre prædiabetikere.
Studiet viser, at vi kan forebygge type 2-diabetes gennem tiltag, der kombinerer motion og kostomlægning.
Læs mere på videnskab.dk

   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost. Tilmeld dig her >>

Bemærk: Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Hurtigere vægttab
Slankenyheder


Hvordan rask?
Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?
Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner  | e-bog
En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv | e-bog
Hvor svært kan det være?
Læs mere her


Sikker Slank
Ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig på john(a)nomedica.dk

 

Copyright Nomedica v/John Buhl. | Persondatapolitik

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde bruges som erstatning for nødvendig lægebehandling. De må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.