Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 27, 2009


  1. Depression forbundet med øget fedt på maven
  2. Personlighed og intelligens påvirker levealderen
  3. Mail: Medicin og depressioner
  4. Mail: Vedr. træt efter måltider
  5. Mail: Tilskud af Omega-3 til vegetarer?
  6. Lidt af hvert

Kære læser

Du er naturligvis stadig velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet.

Med venlig hilsen
John Buhl


"Alt kommer til ham, som presser på, imens han venter."

Thomas Edison


1) Depression forbundet med øget fedt på maven

Et nyt studie har opdaget en forbindelse mellem mavefedt og depressioner.

Det er kendt, at depression øger risikoen for hjertesygdom, og måske skyldes det, at depressionen øger deponering af fedt på maven.

I et studie af 409 midaldrende kvinder fandt forskerne en tydelig forbindelse mellem depressive symptomer og mavefedt.

Kvinder der scorede højt på en almindelig brugt test for depressioner havde 24,5 % mere visceral fedt (det fedt der sidder dybt i kroppen omkring de indre organer), end kvinder med lavere scorer på testen.

Visceralt fedt er en aktiv type fedt, der menes at være den farligste form for fedt.

Forskerne fandt ingen sammenhæng mellem den mere synlige underhudsfedt og depressioner.

Depressioner kan måske fremme deponering af fedt omkring maven pga. øget produktion af bl.a. stresshormonet cortisol og bestemte betændelsesstoffer i kroppen.

Der var stadig en sammenhæng mellem depression og visceral fedt, efter forskerne havde taget højde for andre faktorer, der kunne forklare den øgede deponering af denne form for fedt fx niveau af fysisk aktivitet

Kilde: Susan A. Everson-Rose, PhD m.fl.
Depressive Symptoms and Increased Visceral Fat in Middle-Aged Women.
Psychosomatic Medicine 71:410-416 (maj 2009)

Kommentar:
Mere om vægttab her
Mere om depressioner her


2) Personlighed og intelligens påvirker levealderen

Et nyt studie tyder på, at følelsesmæssigt stabile og intelligente mænd generelt lever længere end neurotiske og mindre intelligente mænd.

4200 mænd blev fulgt. Efter ca. 15 år var 234 af mændene døde. Når forskerne nu kiggede nærmere efter opdagede de, at mænd med neurotiske træk en tendens til at bekymre sig og opleve følelsesmæssige op og nedture og lavere/mindre kognitive evne, havde større risiko for at dø i perioden.

Kilde: Alexander Weiss, PhD m.fl. Emotionally Stable, Intelligent Men Live Longer: The Vietnam Experience Study Cohort.
Psychosomatic Medicine, May 2009. 10.1097/PSY.0b013e318198de78


3) Mail: Medicin og depressioner

Kære John Buhl.

Jeg læste med glæde på din hjemmeside. Jeg ved ikke, om du har oplevet en periode med svær depression i dit liv og jeg kan godt forstå, at du synes, det er MEGET bedre at undgå konventionel medicin.

Men ved du godt, at man eller nogle af os kan komme derhen, hvor medicin i en periode redder livet?

Ved du godt at et menneske, som ellers lever et liv med godt job, godt netværk, sunde spisevaner, gode motionsvaner etc. kan opleve noget, som sender det ud i en psykisk smerte, som lammer FULDSTÆNDIG?

At man kan blive så deprimeret at bare dét at tænde for vaskemaskinen eller spise en skål med yoghurt er langt mere umuligt, kraftanstrengende, uoverskueligt end at skulle skrive en ph.d. i molekylærbiologi? At ens kærlige følelser for omverdenen, ens kreativitet, ens skønne evne til at mærke stemninger, ens gode intellekt kan lammes fuldstændig?

Og forestil dig så, at man oveni ikke kan lade være med at bebrejde sig selv, at man dog ikke bare kan tage sig sammen. At man er uduelig et skrog. Ingen mad, ingen søvn, kun angst og sorg døgnet rundt. Forestil dig den VÆRSTE influenza, du har haft i dit liv - 40,5 i feber, ondt, ondt, ondt (også lidt af dig selv :-)) De næste 3 døgn er ret uoverskuelige, og du kan IKKE vente, til du bliver rask. Forestil dig så, at det er en sikker sandhed, at denne influenza ALDRIG går over, at du selv er skyld i den og at du ikke kan modtage de andres hjælp, trøst, knus og varme skåle med suppe. For det FORTJENER du jo ikke. Og du ser dine kære være ude af sig selv af bekymring og rådvildhed ...

At bede et dybt deprimeret menneske om at iagttage sit liv, om at tage sig sammen og få gode vaner spise friske bønnespirer, løbe en tur, meditere lidt ... VÆRE GOD VED SIG SELV, svarer i min optik til at bede en sukkersygepatient om at droppe medicinen og så se at blive rask.

Vi må ikke underkende depression (det tror jeg nu heller ikke, du gør), men forstå at en periode med antidepressiv medicin kan forbedre tilstanden så meget at denne psykiske influenza er til at arbejde med.

DA kan den deprimerede gå til mindfulness, dyrke bønnespirer, dyrke yoga og løbe ture igen. Men i mit sind er der ingen tvivl om, at en svær depression kan afhjælpes med et serotoningenoptaghæmmer-produkt.

Dét og så en forståelse fra arbejdspladsen, familien, vennerne, som jeg heldigvis har haft er vejen frem mod det øjeblik, hvor man kan begynde at tage fat på "vanerne".

.... Jeg kan kun sige, at "lykkepiller" virker overhovedet ikke, hvis man går rundt og er lidt nedtrykt eller i den dur. Tværtimod får mange voldsomme og ubehagelige bivirkninger. Altså bivirkninger, men ingen "lykke". Nogle bliver også tykke. Selv bliver jeg meget syg i opstartsfasen ryster, har kvalme, angst, søvnløshed etc. Så man har vel kun lyst til at tage lykkepiller, hvis det fysiske ubehag er fuldstændig underordnet ... peanuts i det stormvejr, man befinder sig i.

De hjalp mig på fode jeg fik det rigtig godt igen og forsøgte efter et stykke tid med udtrapning i samråd med lægen. Men jeg havde slet ikke bygget mig selv nok op, så jeg røg tilbage i depressionen. Det er virkelig det mest ubehagelige og underlige, jeg har oplevet!!! Tilbage på medicinen kom jeg langsomt tilbage til mig selv, hverdagen, livet. Og har det meget meget bedre.

Men det, jeg vil understrege, er, at de mellemliggende måneder, på medicinen, modtog jeg kognitiv terapi, tog et 8 ugers kursus i mindfulness, var på vitaminkur, indtog ingen koffein, ingen alkohol dyrkede yoga, let meditation og desuden løbe jeg (som altid) hver anden dag. Læste metervis af bøger om depression, ayurveda osv. osv. Alligevel var jeg slet ikke klar til udtrapning. Det skræmte mig meget, men det viser mig også, at en svær depression skal repareres indefra og udefra over tid. Så en god kombi, som du siger, de enkle sunde ting men ved svær depression også noget kemisk hjælp.

Tja, lidt opsparet energi fra een, som er nået lidt længere ud i lyset og livet igen.

Mange hilsner
Charlotte

Kære Charlotte

Jeg er helt med på, at medicin kan være nødvendig i en periode. Også at man kan blive kastet ud i noget, der pludselig får det hele til at gå i sort, og hvor næsten alt er uoverkommeligt.

Godt du igen er på vej ud i lyset :-)

Min pointe er, at man skal gøre hvad man nu kan, og i samarbejde med sin læge, psykolog eller anden fagperson for at klare depressionen på den bedste måde. Få hjælp og støtte fra familie og venner, som du også er inde på, sørge for frisk luft, gåture i naturen, næringsrig mad, god søvnrytme, godt med dagslys ... og hvad der nu ellers skal til.

Jeg ER generelt kritisk overfor de læger, psykiatere og andre, der groft undervurderer betydningen af de helt enkle ting, som ro, frisk luft, nogen at snakke med, god søvnrytme, sund mad osv., og i stedet næsten udelukkende forsøger at klare problemerne med medicinsk behandling.

Selv om medicin kan være nødvendig i en periode, er det under alle omstændigheder en midlertidig løsning, som kun bør anvendes, når der ikke er bedre muligheder.

Hvis lægen tager receptbloggen frem, er det altid vigtigt at være på vagt. Sørg i det mindste for også at få en henvisning til en psykolog eller anden fagperson.

Hvad der er bedst kan være individuelt, men fx samtaler med en psykoterapeut eller psykolog, og måske især kognitiv terapi og NLP hjælper mange.

Mange mennesker er også blevet hjulpet af mere alternative metoder som EFT (Emotional Fredom Technique) eller Sedona Method.

Når man skal i gang med at ændre vaner handler det meget om at gøre det så overkommeligt som muligt. Læs evt. mere om at ændre vaner her.

Med venlig hilsen
John Buhl


4) Mail: Vedr. træt efter måltider

En kommentar til Sandra, der bliver træt efter at have spist. [sidste uges nyhedsbrev]

Jeg havde også engang den træthed men er blevet den kvit efter råd fra min ernæringsterapeut. Det er simpelt.

Spis langsomt meget langsommere, end man/jeg gjorde før. Og tyg maden rigtig mange gange. Der er meget mere at tygge i, hvis man ikke lige synker første gang, vend maden i munden og start tyggeriet igen.

Læg bestikket fra dig, mellem hver mundfuld. Tænk lige over, om du er klar til næste mundfuld. Det er jo småting, og meget nemt at gennemføre! Og det har en kolossal virkning.

Hvis maden er vel bearbejdet inden den lander i maven, skal kroppen ikke bruge al energien til at nedbryde den.

Det kan være lidt svært i en stresset hverdag på arbejdet at nedsætte frokosttempoet men prøv.

Og til aftensmaden er det vigtigt, at man har husket sit eftermiddagsmellemmåltid, så man ikke er hundesulten, og derfor ”hugger” maden i sig!

Mange hilsner
Lis Petersen


5) Mail: Tilskud af Omega-3 til vegetarer?

Jeg vil gerne tage kosttilskud i form af Omega 3-6-9 (olie fra kæmpenatlys, hørfrø og fisk) men jeg er meget ked af, at jeg er nødt til at spise gelatine og faktisk også ked af selve fiskeolien, da jeg lever vegetarisk.

Findes der andre muligheder fx ”fiskeolie”-tabletter, der ikke er baseret på fisk, og især ikke kommer i kapsler med gelatine?

... det bekymrer mig også, om den mængde jeg skal indtage for at være dækket ind rent ernæringsmæssigt, vil bidrage til yderligt overvægt, idet jeg prøver at tabe mig i vægt?

Venlig hilsen
Dorte

Kære Dorte

Som vegetar behøver du sandsynligvis ikke at tænke på omega-3, blot du også spiser nødder og frø af og til og undgår for meget omega-6. For meget Omega 6 (fx fra vegetabilske olier) giver en ubalance mellem omega 3 og 6, hvilket nok øger behovet for omega-3.

Ren hørfrøolie er den rigeste kilde til vegetabilsk omega-3.

Ingen ved, hvilke mængder omega-3, der er bedst, for at være dækket ind.

Den tager vi lige igen: Ingen ved endnu, hvilke mængder og hvilken balance af essentielle fedtsyrer, der er bedst for mennesker. Om ti eller tyve år sidder ernæringsforskerne sikkert og ryster på hovedet, når de kigger tilbage på vor tids ”fiskeolie-hysteri”.

Mange meninger; mange der gerne vil sælge fisk, fiskeolie eller tilskud med fedtstoffer; lidt viden.

Så længe du sørger for at tilrettelægge en fornuftig vegetarkost, mener jeg altså ikke, at du behøver at bekymre dig om omega-3.

Med venlig hilsen
John Buhl

Kommentar:

Spørgsmålet er også, om det i det hele taget er særlig smart at vi blot spiser løs af fiskene.

Som du kan læse i en artikel fra Videnskab.dk 10-6-2009 har vi efter tusinde år med ædegilde spist 90 procent af livet i havet.

Vegetabilske fødevarer er sundere end fisk og skaldyr, og det er normalt ikke et problem at få nok omega-3 fra vegetabilske fødevarer.


6) Lidt af hvert

Nyt register for anmeldte kosttilskud

Detaljerede oplysninger om mere end 1.000 forskellige kosttilskud ligger fra i dag 1. juli på altomkost.dk. Her kan du nu finde oplysninger om hvad kosttilskuddet indeholder og hvilke kosttilskud, der er anmeldt til Fødevarestyrelsen. Er et kosttilskud anmeldt til myndighederne betyder det, at virksomheden er underlagt Fødevarestyrelsens løbende kontrol af virksomheder, der forhandler fødevarer. Læs mere her

Kolesterolmedicin topper hitlisten

Medicin, der skal sænke blodets indhold af kolesterol, er nu målt på mængden de mest solgte lægemidler i Danmark. (Politiken 22-6-2009)

Kommentar:

De læger, der rundhåndet udskriver den slags medicin uden at sætte sig ind i, hvordan og hvilke radikale kostændringer, der kan sænke kolesteroltallet, og gør en aktiv indsats for at formidle denne viden til sine patienter burde ikke have lov til at praktisere, før de har læst på lektierne.

Bogen Eat to Live af Dr. Joel Fuhrmann og bogen Prevent and Reverse Heart Disease af
Caldwell B. Esselstyn, Jr., M.D. er et godt sted at begynde.

Hvis du får kolesterolsænkende medicin, men ingen god vejledning vedr. din kost, så få din læge til at læse de bøger. Får han det gjort, vil han takke dig, og bliver i stand til at udrette små mirakler med sine patienter uden brug af medicin.

Medicinrester ryger direkte i havet

Renseanlæg er meget dårlige til at fjerne medicinrester fra spildevandet, viser svensk undersøgelse. Ingen aner, hvor stor skade resterne gør på havmiljøet. (Ingeniøren 25-6-2009)

Advarsel mod risdrik til børn under 3 år

Fund af små mængder af arsen (arsenik) i risdrik får nu Fødevarestyrelsen til at fraråde, at børn under tre år drikker risdrik. (Fødevarestyrelsen 26-6-2009)

Emballage på madvarer vildleder forbrugerne

Klagerne får ret i to ud af tre sager, når de føler sig vildledt af teksten på fødevarernes emballage.
(24timer 22-6-2009)

Nanopartikler giver dna-skader

Nanopartikler i kosmetik, medicin og tennisketsjere kan give skader på dna. Det viser danske forsøg på mus og rotter. Partiklerne udløser muligvis kræft, åreforkalkning og hjertekarsygdomme.
(Videnskab.dk 25-6-2009)

Flere danskere vil gerne spise sundt

Ifølge danskerne har oplysning og en større viden om sund mad bidraget til sundere kostvaner. Mangel på tid, gamle vaner og fejlvurderinger af egne kostvaner er til gengæld barrierer for at spise sundt.
(DTU 30-6-2009)

Min mening om sunde kostvaner

Bevæg dig og gør din hjerne glad

Det er ikke kun hjerte og lunger, der har godt af, at du dyrker motion. Der er også meget, der tyder på, at intensiv motion kan stimulere hjernens hukommelsescenter og give dit humør et boost.
(Videnskab.dk 29-6-2009)


"Alt, hvad der er værd at gøre, er værd at gøre dårligt
indtil du kan gøre det godt."
Steve Brown


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.