Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 27, 2010


  1. Vil anden undervisningsform i skolerne hjælpe børn med ADHD?
  2. Motion forbundet med øget mental skarphed
  3. Kan en kødrig kost fremme depression?
  4. Mail: Mangler jeg kobber?
 

Du kan ikke gøre det, medmindre du kan forstille dig det.

— George Lucas


1) Vil anden undervisningsform i skolerne hjælpe børn med ADHD?

En stor del af de børn, som mange såkaldte eksperter mener har bedst af diagnoser og medicin, kan under de rette betingelser i stedet udvikle netop de evner og egenskaber, der gør dem specielle, og derved give dem et rigt liv.

Når det er muligt og hensigtsmæssigt er det bedre at tilpasse rammerne til børnenes specielle svagheder, styrker og behov, end at tilpasse børnene til rammerne med medicin og pædagogik.

Her et kort tankevækkende foredrag af professor Ken Robinson (på engelsk) om skoler og uddannelser. Han berører også ADHD i foredraget.

Det falder nok lidt udenfor rammerne af dette nyhedsbrev at kritisere vores uddannelsessystem, men måden børn lærer på i vore skoler er afgjort ofte en del af problemet med ukoncentrerede, urolige eller besværlige børn, der har svært ved at fastholde opmærksomheden på noget, der ikke interesserer dem.


2) Motion forbundet med øget mental skarphed

Studier af både dyr og mennesker viser i stigende grad, at motion holder vore sind friske og skarpe, og derved forsinker eller forhindrer virkelig skræmmende mental forværring af demens, der oftest ses som Alzheimers sygdom?

John J. Ratey, en Harvard University psykiater, siger blankt, at der er overvældende beviser for, at motion producerer store kognitive gevinster og bidrager til at bekæmpe demens.

Washington Post 25.5.2010


3) Kan en kødrig kost fremme depression?

Vegetarer har lavere forekomster af depression. Det viser ny undersøgelse.

Forskere kiggede på 60 vegetarer og 78 kødspisere i den sydvestlige USA og fandt, at vegetarer scorede betydeligt bedre på standard tests, der vurderer humøret. Disse tests målte depression, angst og stress og blev sammenlignet med udførlige spørgeskemaer, som deltagerne udfyldte om deres kost.

Vegetarerne indtog mindre eicosapentaensyre (EPA), docosahexaensyre (DHA), og arachidonsyre — som alle er animalske kilder til omega-6 fedtsyrer — men rapporterede højere gennemsnitlig indtag af vegetabilske kilder til omega-6 og omega-3.

Kilde: Bonnie L Beezhold, Carol S Johnston, Deanna R Daigle
Vegetarian diets are associated with healthy mood states: a cross-sectional study in Seventh Day Adventist adults
Nutrition Journal 2010, 9:26 doi:10.1186/1475-2891-9-26

Kommentar:

Undersøgelsen viser ikke, hvilke faktorer i vegetarernes kost eller levemåde, der havde den positive virkning. Men det er allerede klart fra tidligere undersøgelser, at sund kost og livsstil mindsker risiko for depression.

Læs evt. e-bogen ”Depressioner – er der en naturlig løsning?”


4) Mail: Mangler jeg kobber?

Jeg var for et års tid siden hos en alternativ behandler, som anbefalede mig at spise kobber. Jeg fik ikke rigtig spurgt til, hvad det skulle gøre godt for, men har nu spist en kobberpille (2 mg) hver dag siden.

Jeg tager 2 kalktabletter + tre LongoVital hver dag sammen med kobberpillerne.

Den alternative behandler, jeg besøgte, er healer og clairvoyant, så vidt jeg kunne bedømme. En meget jordbunden type, som "kunne se igennem mig". Jeg besøgte hende sidste år i forbindelse med at jeg var sygemeldt en måned på grund af stress.

Jeg har altid døjet meget med tørre og revnede fingre, men synes ikke, det har været så slemt her i vinter - på trods af en jo ellers både lang og hård vinter.

Hvad hjælper kobber på? Og sker der noget ved at tage det?

Mvh.
Anna

Hej Anna

Jeg kan ikke umiddelbart se, hvorfor ekstra kobber er en god idé ud fra det, du skriver her.

Du får allerede kobber fra LongoVital og fra din kost.

Det er kun, hvis man mangler kobber, at det er smart at tage det i et stykke tid. Men du kan også let få for meget kobber, og det er ikke godt.

Du kan google kobber og læse mere om det.

Mange mennesker indtager højere doser af bestemte vitaminer eller mineraler, end normalt anbefales, fordi de engang blev fortalt, at de manglede det.

Det er på flere måder uheldigt. Det er ikke meningen, at du skal blive VED med at indtage ekstra store mængder af bestemte næringsstoffer, fordi de blev ordineret eller anbefalet under et tidligere behandlingsforløb.

Når du bliver anbefalet at tage ekstra doser af bestemte vitaminer, mineraler mv., bør du både være sikker på, at du forstår hvorfor, du bør tage dem, og får besked på, hvor længe du skal tage de ekstra doser.

I de fleste tilfælde bliver mangeltilstande rimelig hurtigt genoprettet, og det er derefter sjældent nødvendigt eller sundt at fortsætte med at tage de pågældende ekstra kosttilskud.

Der findes desværre også en lang række uvidenskabelige og upræcise alternative diagnosemetoder, der virker overbevisende, men som reelt ikke viser, om du mangler det produkt, du bliver anbefalet.

Tag kun tilskud og mængder, som du er sikker på er uskadelige, og kun så længe, det er nødvendigt.

Med venlig hilsen
John Buhl


Accepter ingens definition af dit liv, men definer det selv.

— Harvey Fierstein


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.