Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 29, 2010


  1. Fedme skader mest helbredet efter de fyrre
  2. Lav indtagelse af B6- og B12-vitamin øger måske risiko for depression
  3. Mail: Vitaminer og mineraler i kosten
 

Skønhed, sandhed, venskab, kærlighed, skabelse - det er de store værdier i livet. Vi kan ikke bevise dem, eller forklare dem, men de er de mest stabile ting i vores liv.

— Jesse Herman Holmes


1) Fedme skader mest helbredet efter de fyrre

Fedme øger risikoen for type 2 diabetes, hjertesygdomme og andre sygdomme, men et overraskende resultat af en ny undersøgelse viser, at det nok først sker efter 40-års alderen.

Undersøgelsen sammenlignede lægemidler, der indtages af normalvægtige, overvægtige og svært overvægtige amerikanerne.

Undersøgelserne omfattede 8.880 mænd og 9.071 kvinder.

Mens overvægtige mennesker uanset alder tog lidt mere medicin end normalvægtige, var der især forskel blandt dem, der var 40 år eller ældre.

For eksempel tog 28,7 procent af overvægtige mænd og 25,2 procent af normalvægtige mænd i alderen fra 25 til 39 medicin. Men blandt de 40 til 54-årige tog 60 procent af svært overvægtige mænd medicin, sammenlignet med 39,3 procent af de normalvægtige mænd i den aldersgruppe.

Kilde: B Jarrett, G J Bloch, D Bennett, B Bleazard, D Hedges
The influence of body mass index, age and gender on current illness: a cross-sectional study
International Journal of Obesity (2010) 34, 429–436; doi:10.1038/ijo.2009.258; published online 15 December 2009

Mere om vægttab på Nomedica

Læs også nyhedsbreve om overvægt og vægttab på www.slankenyt.dk


2) Lav indtagelse af B6- og B12-vitamin øger måske risiko for depression

Ældre mennesker med relativt lave indtag af vitaminerne B6 og B12 kan have en højere risiko for at udvikle depression end dem, der får flere af disse to B-vitaminer. Det viser en ny undersøgelse.

Undersøgelsen omfattede 3.503 mennesker, der var mindst 65 år gamle. Deltagernes indtag af B-vitaminet folat, B6- og B12-vitamin blev anslået på grundlag af deres svar på et detaljeret spørgeskema om deres kost. De blev derefter regelmæssigt testet for depression i løbet af de næste 12 år.

Forskerne fandt, at 11 til 14 procent af deltagerne havde symptomer på klinisk depression på et eller andet tidspunkt i løbet af de 12 år.

Når forskerne vurderede en evt. sammenhæng mellem B-vitaminer og depression, fandt de, at risikoen generelt faldt, når indtagelsen af B6 eller B12 steg.

Risikoen for at udvikle symptomer på depression faldt med 2 procent for hver 10 milligram (mg) forøgelse af daglig indtag af vitamin B6 fra fødevarer og kosttilskud.

Det samme gjaldt for hver 10 mikrogram (mcg) stigning i vitamin B12 indtagelse.

Undersøgelsen beviser ikke i sig selv, at B-vitaminer beskytte mod depression.

En del tyder altså på, at relativt lave indtag af B-vitaminer kan bidrage til depression hos nogle mennesker.

Deltagerne i undersøgelsen indtog lige fra 0,6 mg til 200 mg B6 hver dag, mens B12 indtag lå fra 0,3 til 266 mcg per dag.

Denne undersøgelse viste ikke nogen forbindelse mellem indtagelser af folat og risiko for depression, som det har været tilfældet i andre undersøgelser.

Kilde: Kimberly A Skarupski m.fl.
Longitudinal association of vitamin B-6, folate, and vitamin B-12 with depressive symptoms among older adults over time
American Journal of Clinical Nutrition (June 2, 2010). doi:10.3945/ajcn.2010.29413

Kommentar:

Sunde, vegetabilske kilder til B6-vitamin inkluderer: hirse, valnød, linser, hasselnød, hvide bønner, banan, mungbønner, brune ris, peberfrugt, avocado, brune bønner, boghvedegryn, hvedekerner, grønkål, jordnød, byggryn, yams, rugkerner, rosenkål, peberfrugt, grøn, batat, pistacienød, cashewnød, porre, persillerod, spinat, broccoli, selleri.

Hvis du i længere tid tager meget store doser B6-vitamin, kan der ske ophobning af B6-vitamin i kroppen, som kan give bivirkninger. Mere end 200 mg dagligt i længere perioder kan give nerveskader.

Tag derfor ikke meget store doser B6-vitamin (200 mg eller mere) dagligt i længere tid.

Den anbefalede daglige indtagelse er 1,4 mg. Det får langt de fleste danskere i kosten.

B12-vitamin findes stort set kun i animalske fødevarer eller som kosttilskud. Den anbefalede daglige tilførsel er blot 2 mcg (mikrogram). Men eftersom B12 måske ikke optages/udnyttes godt fra kosttilskud, indeholder mange kosttilskud med B12 væsentlig mere (fra 20 - 1000 mikrogram per tablet).


3) Mail: Vitaminer og mineraler i kosten

Jeg læste dit svar til Anna ang. Mangler jeg kobber i uge 27.

Jeg forstå ikke helt det svar du giver Anna ... det med at hun får de vitaminer og mineraler som skal igennem kosten. Hvor ved man fra, at der er det, der skal være i kosten?

Jeg læser flere steder at måden som vi dyrker vores afgrøder på gør at jorden bliver udpint og derved ikke kan give en sund og nærede kost og ydermere alle de tilsætningsstoffer ødelægger også madvarerne, derefter alle de giftstoffer som vi påvirkes af hver dag tærer også på kroppens vitamin- og mineraldepot og vi skal derved have flere, de er jo benzin til vores krop.

Kender du til en måde at man kan blive testet for, om man har de vitaminer og mineraler som man skal have i kroppen?

Mvh
Claus

Hej Claus

Jeg skrev: Du får allerede kobber fra LongoVital og fra din kost.

Jeg skriver ikke, at hun får alle vitaminer og mineraler fra hendes kost. Det ved jeg ikke noget om.

LongoVital indeholder en dagsdosis, og hendes kost indeholder også kobber (jeg ved naturligvis ikke, hvor meget, men i hvert fald noget og sandsynligvis også en dagsdosis).

Der skal altså være en god grund til at tage ekstra kobber ud over det.

Desværre ser nogen en interesse i at forskrække befolkningen med overdrevne eller forkerte negative beskrivelser af, hvordan det nærmest er umuligt at spise sundt, fordi fødevarer er forarbejdede, indeholder giftstoffer og tilsætningsstoffer — og især fordi jorden er udpint, og derfor indeholder alt for lidt vitaminer og mineraler. Formålet er i mange tilfælde at få os til at tage tabletter eller andet, der sælges.

Der ER en hel masse forfærdelige fødevarer i supermarkedet, som er næringsfattige og fyldt med alt muligt, som du har bedst af at undgå.

Men du KAN vælge sunde, næringsrige fødevarer uden tilsætningsstoffer mv.

Vi har brug for nok af alle vitaminer, mineraler og en lang række plantestoffer. Tilskud af vitaminer og mineraler kan i mange tilfælde være fornuftigt, men afgjort ikke som erstatning for sunde næringsrige fødevarer.

Kvaliteten af vitaminer i tabletter kommer aldrig helt på højde med de vitaminer og andet godt, du finder i sunde fødevarer.

Der findes mange alternative måder at teste for vitaminer og mineraler i kroppen. Jeg kender ingen pålidelige metoder.

Den bedste metode er en blodprøve hos din læge. Du får ikke lægen til at måle alle vitaminer og mineraler (umuligt/meget dyrt), men hvis du/han skønner at der fx er risiko for, at du mangler D-vitamin, jern, B12 e.l., kan du let få det målt.

Problemet med nogle vitaminer og mineraler er, at de kan overdoseres. Det gælder især mineraler (bl.a. kobber).

Med venlig hilsen
John Buhl


Det er vigtigere at vide, hvor du skal hen, end at nå derhen hurtigt.

— Mabel Newcomber


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.