Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 30, 2006


INDHOLD:

  1. Mail: Hvad med detox-kure?

  2. Mails: Råd til stærke negle

  3. Vægtstigning øger risiko for brystkræft

  4. Kvindelige studerende uvidende om forbindelsen mellem livsstil og kræft

  5. Fem sunde vaner sænker mænds risiko for hjertesygdom


Kære læser

Send gerne spørgsmål eller kommentarer til nyhedsbrevet, eller hvis du ønsker, vi skal tage et bestemt emne op.

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl
 


"Jo mindre tryg og sikker en person er, desto mere tilbøjelig er han til at have ekstreme forudfattede meninger."

– Clint Eastwood


1) Mail: Hvad med detox-kure?

Man hører jo at alle stjernerne er på detox-kure, for at få affaldsstoffer ud af kroppen og dermed får pænere hud, vægttab og er mindre oppustede osv. Jeg har længe overvejet det eller en udrensningskur fra Matas eller måske en tarmskylning og læste for nyligt om det i SIRENE men kunne godt tænke mig det taget op af jer på en mere seriøs måde. Faktisk kunne jeg også godt tænke mig mere info om tarmskylning, da jeg er interesseret i dette og effekterne deraf.

Hilsen Anne

Hej Anne

Detox er blot et ord for udrensning af giftstofferne fra kroppen. Der har altid eksisteret mange af den slags kure. Ikke noget nyt i det, men det er blevet på mode, og der er mange overdrevne løfter om, hvor meget de forskellige detox-kure vil hjælpe dig og din krop.

Det er en god idé at gøre det lettere for kroppen at holde sig fri for affaldsstoffer.

Det klarer du på to måder:

  1. Sørg for, at så lidt skidt som muligt kommer ind i kroppen

  2. Gør det så let som muligt for din krop at udskille affaldsstoffer

Når du sørger for, at din krop får tilført så få affaldsstoffer som muligt, har den mere energi og overskud til at udskille de affaldsstoffer, der uundgåeligt kommer ind i kroppen – fx via luftvejene og det du spiser.

Du kan begrænse mængden af affaldsstoffer og giftstoffer på mange måder.

Sørg for at spise sundt med masser af frugt og grøntsager – det er direkte og indirekte med til at udskille affaldsstoffer og på anden måde holde kroppen sund. Også god søvn og nok motion styrker kroppens evne til at udskille affaldsstoffer og holde sig sund og rask.

Der findes et utal af detox-kure, og måske tager vi flere af dem ”under behandling” senere, men du nævner tarmskylninger, som især er på mode i USA og vel også efterhånden herhjemme.

Det første spørgsmål vedr. tarmskylninger er, om de egentlig fjerner affaldsstoffer fra kroppen, for selv om der jo kommer en masse ”ting og sager” ud under sådan en omgang, er det jo det, som kroppen allerede ER er i gang med at fragte ud af kroppen (sådan bør det i hvert fald være), der bliver skyllet ud.

Tarmskylninger fjerner afføring fra tyktarmen, men også den gavnlige tarmflora.

I nogle tilfælde – pga. usund levevis eller sygdom – bliver tyktarmen nærmest et opbevaringssted for gammel afføring. Det er naturligvis ikke heldigt eller sundt.

Det er derfor sandsynligt, at en tarmskylning i visse tilfælde kan være gavnlig, men i så fald kun for en kort bemærkning.

Er der problemer med tyktarmen, så afføringen ikke passerer i tilstrækkeligt omfang, er det vigtigt at gøre tyktarmen i stand til at udføre sine normale funktioner korrekt, og her hjælper en tarmskylning ikke. Det afgørende er at ændre kost og livsstil, så normal funktion af tyktarmen genoprettes.

Når tyktarmen bliver renset ud for sit indhold, vil mange opleve en eller anden form for velvære, men det er aldrig blevet påvist præcist hvilke affaldsstoffer/giftstoffer i tyktarmen der – når de fjernes – resulterer i velvære.

Virkningen er under alle omstændigheder kortvarig, da din tarm jo hurtig bliver fyldt op igen.

Så vidt jeg ved findes der ingen videnskabelige forsøg, der har dokumenteret, at tarmskylninger kan hjælpe mod sygdomme, eller at de er gavnlige (bortset fra helt specielle tilfælde).

Fra naturens side er kroppen (inkl. tarmene) selvrensende.

Det bedste, du kan gøre, er at sikre optimale betingelser for, at kroppen selv klarer alle sine funktioner – inkl. udskillelse af affaldsstoffer.

Gør, hvad du kan, for at fremme din krops egen evne til at udrense og på anden måde holde sig sund.
Følg programmet her: http://www.nomedica.dk/hvordan_rask.htm


2) Mails: Råd til stærke negle

Efter sidste uges mail fra en læser, som spurgte hvordan man kunne få stærkere negle, har jeg modtaget nedenstående råd fra to andre læsere, som hermed er videregivet:

Hej John,

Med hensyn til stærkere negle vil jeg blot tilføje, at mine negle er superstærke, lange, flotte og knækker aldrig, men kun når jeg sørger for at få tilstrækkeligt med mandler og sollys, ellers opdager jeg hurtigt at de/jeg ikke får det, jeg skal bruge.

Friske sommerhilsner Britt

Hej John

Radiser hjælper på knækkede negle.

Hilsen Hans


3) Vægtstigning øger risiko for brystkræft

Når vægten stiger, øges risikoen for brystkræft. Det viser en undersøgelse blandt 87.143 kvinder.

Kvinder som tog 25 kg eller mere på, fra de var 18 år gamle, havde 45 % større risiko for at få brystkræft sammenlignet med kvinder, der holdt vægten.

Kvinder, der tog 10 kg eller mere på efter overgangsalderen, havde 18 % øget risiko for at få brystkræft, sammenlignet med de kvinder, der holdt en stabil vægt.

De kvinder, der efter overgangsalderen tabte ti kilo eller mere, havde halvt så stor risiko for at udvikle brystkræft, som de kvinder, der bevarede den samme vægt.

(cancernyt 12-07-2006; JAMA, 12. juli 2006 (Vol. 296, No. 2))
http://www.cancer.dk/Cancer/Nyheder/Artikler/vaegtbrystkraeft1.asp

Læs mere om sundt og sikkert vægttab her:
http://www.nomedica.dk/hvordan_slank.htm


4) Kvindelige studerende uvidende om forbindelsen mellem livsstil og kræft

De fleste kvindelige studerende er uvidende om, at livsstilsfaktorer kan påvirke deres risiko for at udvikle brystkræft.

En meningsmåling blandt mere end 10,000 universitetsstuderende i 23 lande viste at mere end halvdelen af de studerende godt vidste at arvelighed var en risikofaktor, men under 5 % vidste at alkohol, motion og overvægt er faktorer, der har indflydelse på risiko for brystkræft.
(European Journal of Cancer, online 7. juli 2006)

Kommentar:

Noget tyder på, at kvinder generelt set ved alt for lidt om i hvor stor udstrækning de selv har indflydelse på deres sundhed – og hvordan de væsentligt kan mindske deres risiko for brystkræft og andre sygdomme.

Faktorer, der mindsker risikoen for brystkræft, er bl.a. motion, god søvnrytme, masser af frugt og grøntsager, at være normalvægtig, kun lidt eller ingen animalske fødevarer, ingen eller kun et minimum af alkohol.

Læs evt. mere om sund kost og livsstil her:
http://www.nomedica.dk/hvordan_rask.htm


"... det er altid det enkle, der frembringer det utrolige."
-- Amelia Barr


5) Fem sunde vaner sænker mænds risiko for hjertesygdom

At tilegne sig en sund livsstil kan hjælpe med at forebygge hjerteanfald og hjerte-relaterede dødsfald blandt mænd.

Forskere analyserede data fra 42.847 mænd fra det såkaldte Health Professionals Follow-up Studie.

I 2002, 16 år inde i undersøgelsen, viste det sig at hele 62 % af de 2183 dødsfald pga. hjertesygdom, der forekom i løbet af de 16 år, kunne have været forhindret, hvis mændene havde tilegnet sig en sundere livsstil ved at sørge for sund kost, normal vægt, regelmæssig motion, ingen rygning og kun moderat forbrug af alkohol.
(Circulation: Journal of the American Heart Association, 3. juli 2006.)


 
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.