Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 30, 2007

  1. Antidepressiv medicin forbundet med knogletab blandt ældre
  2. Motion mod depression
  3. Kolesterolfattig kost forbedrer blodgennemstrømningen hos fostre
  4. Gravide der spiser meget kød forværrer deres børns reaktion på stress
  5. Mail: Gravid vegetar
  6. Usund kost kan skade teenagers lungefunktion
  7. Omega-3 er med til at beskytte øjnene
  8. Sund kost reducerer risiko for diabetes
  9. Lidt af hvert
  10. Opskrift på tofu

Kære læser

Hjemmesiden www.sikkerslank.dk er blevet væsentlig revideret og udvidet.

Tag et kig, hvis du har behov for at tabe dig.

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet. Send til john@nomedica.dk

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


"Mennesket er ikke andet, end det gør sig selv til."

-- Jean-Paul Sartre


1) Antidepressiv medicin forbundet med knogletab blandt ældre

Anvendelse af antidepressiv medicin i form af SSRI-præparater -- i daglig tale ofte betegnet "lykkepiller" -- er forbundet med unormal hurtigt knogletab blandt både mænd og kvinder over 65 år.

(SSRI: "Selektive Serotonin Reuptake Inhibitor" eller. På dansk: Selektive Serotonin Genoptagelses Hæmmere).

Cellereceptorer for serotonin findes også i knoglerne -- en opdagelse der har vagt bekymring om, at SSRI-præparater kan have negativ virkning på knoglerne.

I et studie undersøgte forskerne knoglemassen i hofterne to gange hos 2722 kvinder. Første gang da deltagernes alder var 78 år og igen ca. 5 år senere.

198 af kvinderne brugte SSRI. Knoglemassen blev 0,82 % mindre pr. år blandt disse kvinder mod 0,47 % mindre pr. år blandt kvinder der ikke brugte SSRI-præparater.

I et andet studie undersøgte forskerne data fra mænd, der i gennemsnit var 74 år gamle. Forskerne fandt, at knoglemassen i hoften var 3,9 % mindre og i ryggen 5,9 % mindre hos de mænd, der fik SSRI-præparater, sammenlignet med de mænd der ikke fik SSRI-præparater.

Kilder:

Susan J. Diem m.fl.
Use of Antidepressants and Rates of Hip Bone Loss in Older Women
Arch Intern Med. 2007;167(12):1240-1245

Elizabeth M. Haney m.fl.
Association of Low Bone Mineral Density With Selective Serotonin Reuptake Inhibitor Use by Older Men.
Archives of Internal Medicine Vol. 167 No. 12, June 25, 2007. 1246-1251.


2) Motion mod depression

Regelmæssig motion kan lindre depressioner hos mennesker, der ikke er blevet hjulpet af antidepressiv medicin. Det viser en mindre undersøgelse.

Undersøgelsen viste, at deprimerede kvinder som dyrkede motion, oplevede betydelig forbedring i deres symptomer over en 8 måneders periode.

De som ikke motionerede viste næsten ingen bedring.

Resultatet tyder på, at motion kan være et effektivt supplement til anden behandling for depression.

Før undersøgelsen havde alle kvinder i undersøgelsen prøvet at tage antidepressive præparater i mindst to måneder, uden det havde hjulpet dem. Meget tyder altså på, at også patienter som ikke bliver hjulpet af medicin kan får det bedre ved at dyrke motion.

(Kilde: Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health online July 9, 2007, 3:8. doi:10.1186/1745-0179-3-8)

Læs evt. mere om depression her


3) Kolesterolfattig kost forbedrer blodgennemstrømningen hos fostre

En kolesterol- og fedtfattig kost under graviditeten ser ud til at have en gavnlig virkning på blodgennemstrømningen hos fostre.

Forskerne brugte en speciel ultralydtest til at undersøge, hvordan moderens kost under graviditeten påvirkede fostrets kredsløb.

Studiet inkluderede 290 ikke-rygende gravide kvinder mellem 21 og 38 år gamle.

Når kostens kolesterolindhold faldt, var der bedre blodgennemstrømning i fosteret.

Kilde: American Journal of Obstetrics and Gynecology 2007;196:549.e1-549.e7. (juni 2007)

Kommentar:

I kosten findes kolesterol kun i animalske fødevarer.


4) Gravide der spiser meget kød forværrer deres børns reaktion på stress

Voksne, hvis mødre spiste en uafbalanceret kødrig kost under graviditeten, har tendens til øget hormonel reaktion over for stress.

Studiet inkluderede 70 voksne børn af britiske kvinder, der sidst i 1960-erne fulgte en proteinrig og kulhydratfattig diæt, der mest minder om Atkinsdiæten, altså mange animalske fødevarer og kun få kulhydrater.

De voksne børn blev bedt om at udføre to stressende opgaver -- at tale i en forsamling og regneopgaver. Forskerne tog spytprøver før, under og efter opgaverne for at måle ændringer i stresshormonet kortison.

Studiet fandt, at kortisonniveauet steg i takt med mængden af kød deltagernes mødre havde spise sidst i graviditeten.

Kortison frigives fra binyrerne som respons på stress.

Højt kortisonniveau er blevet sat i forbindelse med kronisk højt blodtryk, diabetes og hjertesygdom.

Forskerne mener, at en uafbalanceret kost, der er rig på protein, påvirker fosterets udvikling på en måde, der øger sensitiviteten overfor stress.

Teorien er, at en proteinrig kost påvirker nervesystemet og kortisonniveauet hos de gravide mødre og derved påvirker det ufødte barn til en (unaturlig) høj stressreaktion  -- øget sensitivitet overfor stress -- resten af livet.

Denne undersøgelse giver det første bevis på, at en kost rig på animalsk protein under graviditeten fører til øget udskillelse af kortison som respons på stress hos børnene senere i livet.

Forskerne mener, at undersøgelsen understreger vigtigheden af at gravide kvinder får en afbalanceret kost, hvilket inkluderer frugt og grøntsager.

Kilde: The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism Vol. 92, No. 6 2208-2210
Stress Responsiveness in Adult Life: Influence of Mother’s Diet in Late Pregnancy


5) Mail: Gravid vegetar

Kære John,

Én af mine kollegaer har lige udtalt, at hun synes mit ufødte barn er en stakkel, fordi det ikke kommer til at spise kød.

Jeg synes tværtimod det er en gave, at give videre. Barnet bliver bl.a. fri for rester af antibiotika i kroppen, og får dermed den bedste start på livet -- efter min mening. Og barnet får en respekt for dyr, som mange desværre ikke har.

Jeg oplyste ovennævnte til min kollega, som ikke kommenterede det.

Normalt ville jeg ikke tage det ilde op, men når det drejer sig om mit ufødte barn, kan jeg ikke lade være med at føle, at jeg skal forsvare mit valg og mine synspunkter.

Har du nogen idéer til, hvad jeg kan sige til min kollega, hvis hun tager emnet op igen?

Mange venlige hilsner,
...

Kære ...

En fornuftig respons på den slags udtalelser kan være at takke vedkommende for at være interesseret i dit og dit barns ve og vel og så -- i stedet for at forsvare dig -- spørge hende, hvad problemer er.

Hvad er det for næringsstoffer hun mener dit barn ikke får ... og så forklare hende, at hun da har ret i, at det er meget vigtigt at få de næringsstoffer (fx protein, kalk, B12 ... eller hvad det end er hun tænker på), og du skam netop sørger for at din kost er dækket ind med protein, kalk mv. - og du også tager en multi-vitamintablet. ... Noget i den stil.

De fleste, der kommer med sådanne udtalelser, gør det jo trods alt kun, fordi de vil dit barns bedste, og fordi de er fejlinformerede.

Hvis hun er interesseret i at vide mere om ernæring til gravide og børn (men det er hun nok næppe) er den absolut bedste bog: Disease-Proof Your Child af Dr. Joel Fuhrmann.

Mere om ham, bogen og flere artikler her:
http://www.drfuhrman.com/default.aspx
http://www.diseaseproof.com/

Det er også en fremragende bog som du og alle andre gravide, og alle der har børn, bør læse! Den besvarer alle vigtige spørgsmål vedr. sund kost til børn (og gravide).

Med venlig hilsen
John Buhl


6) Usund kost kan skade teenagers lungefunktion

I en undersøgelse af 2112 teenagere viste det sig, at teenagere med den laveste indtagelse af frugt, E-vitamin og omega-3 var mere tilbøjelige til at trække vejret med en pibende lyd, og til at have bronkitis og astma.

Blandt teenagere der røg, havde dem der fik mindst C-vitamin øget åndedrætssymptomer.

Kilde: Low Dietary Nutrient Intakes and Respiratory Health in Adolescents. Chest. Juli, 2007; 132:238-245


7) Omega-3 er med til at beskytte øjnene

Kosttilskud med omega-3 fedtsyrer kan hjælpe med at forebygge nethindesygdom.

Retinal angiogenesis er vækst af destruktive blodkar på steder, hvor de ikke hører hjemme -- fx i nethinden, som i sidste ende kan føre til blindhed.

Et forsøg med mus, hvor forholdet mellem omega-6 og omega-3 blev ændret, så der var 50 % mindre omega-6 i forhold til omega-3, førte ifølge forskerne til, at øjnene blev beskyttet mod sygdomsprocessen.

Det hjalp også at øge indtagelsen af omega-3, som også mindskede væksten af blodårer omkring nethinden.

Forskerne mener, at det sandsynligvis vil hjælpe med til at forebygge øjensygdomme i den vestlige verden, hvis vi får mere omega-3 fra kosten og/eller mindre omega-6 (da omega-6 har den modsatte virkning).

Kilde: Nature Medicine, 24. juni 2007.
Nature Medicine 13, 868 - 873 (2007)
Published online: 24 June 2007 | doi:10.1038/nm1591
Increased dietary intake of -3-polyunsaturated fatty acids reduces pathological retinal angiogenesis

Mere om omega-3 her

Vegetarforeningen har skrevet en fornuftig artikel om emnet her


8) Sund kost reducerer risiko for diabetes

En kost rig på fuldkorn, grøntsager og kostfibre -- der samtidig indeholder mindre kød og fedt -- er med til at reducere risikoen for at udvikle diabetes. Det viser en ny undersøgelse.

Forskerne fulgte 80.029 mennesker i den igangværende ”Nurses' Health Study”.

5183 af kvinderne udviklede diabetes i løbet af de 18 år undersøgelsen varede.

De kvinder der spiste sundest var 36 % mindre tilbøjelige til at få diabetes sammenlignet med dem der spiste mindst sundt.

(Kilde: Diabetes Care, July 2007. Offentliggjort online 11-04-2007. DOI: 10.2337/dc06-2581)


Bøger og kurser

På kurset: Den naturlige løsning - uden medicin og kure vil du lære om alle de vigtige faktorer, der har indflydelse på din sundhed, og du vil lære om kunsten at ændre vaner.

Formålet med Nomedicakurserne er at skabe et seriøst alternativ til de traditionelle måder at anskue og tackle sundhedsproblemer på.

Når du anvender disse informationer korrekt, vil du ofte se enestående resultater – uanset om du anvender dem på dig selv eller hjælper andre med at opnå øget sundhed og velvære.
Læs mere om kurset her

Kunsten at ændre vaner + Hvordan Rask?

To bøger der sammen gør det lettere at gennemføre radikale forbedringer i kost og livsstil, og derved forebygge eller måske endda helbrede sygdomme. Køb online: 274,75 (normalpris: 317,00)

Spar også penge ved at købe andre bøger og helseprodukter online.
Læs mere på www.helseonline.dk 


9) Lidt af hvert

Hjælp miljøet – bliv vegetar!

Et kilo bøf er lige så stor en belastning for miljøet som at køre tre timer i bilen samtidig med, at du lader al lys brænde i dit hjem.

Læs mere om, hvordan kødproduktion belaster miljøet her (på engelsk).

New Scientist magazine, 18 July 2007, page 15

Vælg madkasser med omhu

Flere madkasser og drikkedunke kan afgive uønskede kemiske stoffer, afslører test.
(fpn.dk 20-07-2007)

Sodavand øger risiko for sygdom

Mere end én sodavand om dagen ser ud til at øge risikoen for sygdom. Det har muligvis lille eller ingen betydning om sodavanden er light eller sukkerholdig, når det gælder risikoen for hjertesygdom.

(DR nyheder 24-07-2007)


10) Opskrift på tofu

Hej John

Tofu anbefales ofte, men det er mit indtryk at mange ikke synes så godt om smagen af det, som da også nemt bliver kedelig.

Jeg sender derfor min favoritopskrift på tofu:

Køb den tyske, den er mest fast.
Skær den i skiver af 6-7 mm.
Steg dem ved middel varme, i rigelig olivenolie, til de er sprøde og lysebrune på begge sider.
Rigelig olie sikrer at temperaturen på olien ikke bliver for høj.
Mens det steger laver du en marinade af Tamari, ca. 3 dele Tamari til 1 - 1,5 del vand.
Dette er grundmarinaden, som kan bruges som den er.

Variation: Marinaden kan tilsættes en eller flere af disse ingredienser: et skvæt riseddike, hvidløg, ingefær og spidskommen.
Smag på marinaden, så du næste gang du laver den, evt. kan tilsætte mere vand, eller andet.
Lad dem dryppe af et par min i en sigte og kom dem i marinaden mens de endnu er varme, vend dem rundt flere gange.

Du kan roligt lave en stor portion marinade, som du kan bruge de næste par gange, du laver tofu.

Da tamarien er salt (selvom du fortynder den), er det godt at servere letdampede grøntsager og salat til.

Venlig hilsen Winni


"Jeg har bestræbt mig på hverken at le eller græde over menneskers handlinger, ikke at hade dem, men at forstå dem."

-- Benedict Spinoza


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.