Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 30, 2010


  1. Spis mindre kød og tab dig
  2. Motion gavner humøret i mindst 12 timer
  3. Mail om rygning
  4. Mail: Hvilke vitaminer, hvis man ikke spiser kød?
 

Frygt ikke at gå langsomt fremad; frygt kun at stå stille.

— Kinesisk ordsprog


1) Spis mindre kød og tab dig

Kød får vægten til at stige. Det viser en ny undersøgelse offentliggjort i American Journal of Clinical Nutrition.

Dr. Anne-Claire Vergnaud fra Imperial College London i Storbritannien og hendes kolleger fandt i et nyt omfattende studie, at mennesker, der spiser mere kød tager mere på i vægt i løbet af fem år, sammenlignet med dem, der spiser mindre kød (men det samme antal kalorier).

Forskere studerede kosten hos 373.803 deltagere i ”the European Prospective Investigation into Cancer (EPIC study)”. De deltagere, der spiste 250 gram kød om dagen i gennemsnit, tog mere på i vægt år for år, sammenlignet med de personer, der spiste mindre eller intet kød. Det var tilfældet selv om kalorieindtagelsen var den samme.

Tidligere undersøgelser har vist, at indtagelse af kød er forbundet med vægtstigning, men resultaterne har ikke været entydige.

Forskerne i dette studie ønskede at vurdere sammenhængen mellem vægtstigning i en periode på fem år og indtagelse af kød generelt, rødt kød, fjerkræ og forarbejdet kød.

Når forskerne så på de forskellige kødtyper særskilt, fandt de den største vægtstigning ved indtagelse af fjerkræ, efterfulgt af forarbejdet kød (fx kødpålæg, pølser, bacon og skinke) og dernæst rødt kød (altså kød fra firbenede dyr som okse, kalv, svin, ged og lam).

Efter forskerne havde justeret for energiindtag (kalorier) viste det sig, at vægtstigningen forårsaget af kød betød ca. to kilo ekstra vægt i løbet af fem år.

Forskerne konkluderede, at en reduktion af kødforbruget kan gøre det lettere at holde vægten.

Kilde: Anne-Claire Vergnaud m.fl.
Meat consumption and prospective weight change in participants of the EPIC-PANACEA study
American Journal of Clinical Nutrition, doi:10.3945/ajcn.2009.28713
Vol. 92, No. 2, 398-407, August 2010

Kommentar:

I alt blev 103.455 mænd og 270.348 kvinder i alle aldre fulgt fra 1992 til 2000 i 10 europæiske lande.

Der er altså tale om en meget stor og omfattende undersøgelse, der skal tages alvorlig.

Både kvinder og mænd tog mere på af kød.

En vægtstigning på to kilo over fem år lyder ikke af meget, men det interessante her er, at mange af vore såkaldte eksperter i overvægt og vægttab (og mange slankeprogrammer) anbefaler, at overvægtige spiser MERE kød, da de påstår, at det øger vægttabet.

Hvis ellers du kan stole på de råd, du får fra vore slankeeksperter, burde undersøgelsen altså have vist et væsentlig øget vægttab blandt de deltagere, der spiste mest kød, og ikke det modsatte.

Denne undersøgelse (og i øvrigt flere andre) viser, at animalsk protein hverken forebygger overvægt eller fremmer vægttab. Sandsynligvis tværtimod.

Endnu vigtigere er det, at høj indtagelse af animalske fødevarer skader helbredet.

Der har efter min mening hele tiden være god dokumentation for, at det er en MEGET dårlig ide, at øge mængden af animalsk protein i håbet om at tabe sig.

Og – mærkeligt nok – vil alle, der seriøst har arbejdet med overvægtige og undersøgt tingene grundigt, være klar over, at man afgjort ikke har lettere ved at tabe sig, når man vælger animalske fødevarer frem for sunde vegetabilske fødevarer.

Læs om sundt vægttab i Sikker Slank bogpakken

Læs også artiklen vegetarkost er god slankemad i vegetarbladet.


2) Motion gavner humøret i mindst 12 timer

48 sunde voksne kvinder og mænd mellem 18 og 25 år gamle blev tilfældigt delt op i enten en motionsgruppe og en kontrolgruppe.

Den ene gruppe skulle motionerer og den anden hvile sig.

Deres humør blev vurderet ud fra en standard test efter 1, 2, 4, 8 og 12 timer.

Motionsgruppen udviste generelt betydeligt mindre følelsesmæssige forstyrrelser.

Forskerne konkluderer, at motion hurtigt forbedrer humøret og forbedringen kan fortsætte i op til 12 timer efter motion.

Kilde: Sibold, Jeremy S.; Berg, Kathy MS
Mood Enhancement Persists For Up To 12 Hours Following Aerobic Exercise
Medicine & Science in Sports & Exercise:
May 2009 - Volume 41 - Issue 5 - p 40
doi: 10.1249/01.MSS.0000354685.46683.58

Kommentar:

Både motion og andre forbedringer i livsstil og livsvilkår kan være en bivirkningsfri og effektiv behandling af modløshed eller depressioner.


3) Mail om rygning

(En mail fra en læser, efter artikel om rygning i uge 28)

Rygning KAN virke beroligende ... Rygning virker appetitdæmpende ... Folk spiser nu "LYKKRPILLER" i stedet. Folk bliver nu federe i stedet. Man spiser kun når man er sulten ... Man tager en fredspibe når man trænger til ro i sjælen. Alt med måde naturligvis
... Ingen undgår deres skæbne på længere sigt, men livet kunne måske blive lidt mere afstressende, hvis vi ikke havde så mange sundhedsapostle.

I.R.

Hej I.R.

Ja, de der sundhedsapostle kan være højst irriterende ;-)

(Jeg har ingen intentioner om, at fortælle andre, hvordan de skal leve deres liv. I min verden må alle leve og gøre, som de vil, blot de ikke generer andre).

Der er dog ikke noget, der tyder på, at rygere generelt indtager færre lykkepiller eller er slankere, end andre.

Det er jo helt i orden, at man nyder en "fredspibe" (så længe, man ikke generer andre med det), men grunden til at det føles beroligende/afstressende for en rygere at ryge er (i langt de fleste tilfælde), at nikotinen fjerner de abstinenserne, en ryger vil opleve efter nogen tid uden røg.

De fleste ex-rygere vil — efter de ikke længere har abstinenser — opleve, at de er lidt mere rolige og lidt mindre stressede, end da de røg.

Det er vigtigt, at rygere forstår de potentielle sundhedsmæssige konsekvenser, og ikke lader sig narre af de rare, hyggelige, beroligende fornemmelser, de oplever, når abstinenser forsvinder efter en smøg eller pibe.

Med venlig hilsen
John Buhl


4) Mail: Hvilke vitaminer, hvis man ikke spiser kød?

Jeg vil gerne spørge dig, om det er B12 og D-vitamin, man skal sørge for at få som kosttilskud, når man ikke spiser kød?

Gælder det også, hvis man spiser kød cirka en gang om ugen/en gang hver 14. dag?

Og hvis man spiser æg og mælkeprodukter men ingen kød?

På forhånd tak for dit svar — og mange tak for dit fantastiske nyhedsbrev.

Venlig hilsen
C.

Hej C.

Ja, det er især B12 og D-vitamin, du skal sørge for at få som kosttilskud, når du ikke spiser kød?

Om sommeren får du let nok D-vitamin fra solen.

Det er svært at sige om en lille smule kød af og til og/eller, hvis man spiser æg og mælkeprodukter, giver nok B12. Sandsynligvis, men det kommer an på mange faktorer.

Hvis du bare af og til tager en stærk multivitamin, der er rig på B12 og D-vitamin (fx OmniX fra Biosym), får du nok af de to vitaminer.

(SpektroVeg er en ny tablet som producenten har sammensat specielt til vegetarer. Den indeholder også meget B12 og D-vitamin)

Mange vegetarer tager en stærk B12-vitamin (fx på 100 - 1000 mikrogram) ca. en gang om ugen og evt. D-vitamin dagligt som tilskud i vinterhalvåret.

Du kan sandsynligvis også få din læge til at måle, om du mangler B12 eller D-vitamin, hvis du fortæller ham, at du er vegetar eller næsten vegetar.

Med venlig hilsen
John Buhl


At kende dig selv er det første og vigtigste trin i at forfølge dine drømme og mål.

— Stedman Graham


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.