Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 30, 2013


  1. Den modsatrettede virkning (2)
  2. Mail: Afhængig af sødt
     
 

Vi erkender aldrig vandets værdi, før brønden er tom.

— Engelsk ordsprog


Den modsatrettede virkning (2)

 

→ ←

 

Et par af de mest almindelige argumenter, jeg hører for at bruge medicin, er, at præparater som antibiotika mod infektioner og insulin til diabetikere redder mange liv.

Det er korrekt, og jeg er på ingen måde modstander af hverken antibiotika eller insulin!
... ej heller af anden medicin, der kan hjælpe.

Antibiotika er et effektivt middel, der redder mange mennesker med livstruende infektioner.

Det er samtidig et middel, der kan give problemer på længere sigt. Antibiotika fjerner ikke kun de dårlige bakterier men også de bakterier, som har gavnlige og sygdomsforebyggende funktioner.

Fremtidig sygdom kan i nogle tilfælde spores tilbage til behandling med antibiotika.

Et overforbrug af antibiotika kan potentielt set give et hav af alvorlige problemer for patienter.

På meget lang sigt kan den alt for omfattende anvendelsen af antibiotika til både mennesker og dyr udvikle sig til en katastrofe, fordi den gør bakterier så resistente og stærke, at de bogstavelig talt kan blive i stand til at slå millioner af mennesker ihjel, fordi vi ikke længere har et effektivt middel mod dem.

Insulin kan være livsnødvendig for diabetikere. En patient med diabetes kan dø, hvis han ikke får sin insulin.

Men insulin (og anden medicin til diabetikere) kan på længere sigt også give mange problemer.

De fleste mennesker, der får konstateret type 2 diabetes, behøver ikke insulin, såfremt de hurtigt og konsekvent gennemfører de ændringer i kost og livsstil, der helbreder diabetes. Og når insulin er nødvendig er det næsten altid muligt hurtigt igen at slippe insulin og anden medicin ved at gennemføre de rette ændringer.

Antibiotika og insulin er faktisk lige så oplagte eksempler på de problemer, der kan opstå, når vi alt for hurtigt vælger den umiddelbart letteste løsning, som de andre eksempler, jeg nævnte i den første artikel.

Vi overser eller negligerer ofte de mest oplagte løsninger og begynder i stedet at tage et eller andet stof (fx en stimulans eller et medikament).

Er du træt og udkørt på grund af for lidt søvn, vil nok søvn være den oplagte løsning.

Vælger du i stedet kaffe, cola, te eller andet med koffein, for at holde dig nogenlunde vågen i løbet af dagen, forværrer det blot problemet på længere sigt.

Koffein virker på kort sigt. Du bliver lidt friskere igen (eller undgår at blive helt ude af stand til at koncentrere dig).

Koffein giver ikke ny energi (det føles blot sådan). Reelt stresser koffeinen blot kroppen en smule. For meget koffein vil også forstyrre søvnen og derved være med til at skabe en ond cirkel.

Den umiddelbare hurtige løsning på trætheden bliver i sig selv til en væsentlig del af problemet.

Alkohol. Du drikker dig fuld og bliver i bedre humør — indtil du får det skidt og bliver i dårligere humør (om ikke før, så dagen efter).

Bliver det en vane at drikke for meget alkohol for at give humøret et løft — eller lægge låg på problemer, som ellers begynder at genere — opstår der afhængighed af alkohol.

Alkohol giver måske i starten et bedre humør. Men senere handler det blot om at undgå abstinenser.

Hurtige løsninger i form af substanser, der giver lindring, energi eller velbehag, kan blive til alvorlige problemer på længere sigt.

Der er naturligvis stor forskel på at nyde en kop kaffe, et glas vin eller en flødekage af lyst og på vanemæssigt at bruge disse ting som løsninger på underliggende problemer.

Medicinafhængighed begynder næsten altid med, at patienten og/eller lægen mener, at medicinen umiddelbar er den letteste og hurtigste løsning (selv om den ikke løser det egentlige problem).

Når spandevis af kaffe er et forsøg op at kompensere for dårlig søvn, når for meget alkohol bliver et forsøg på at drukne sorgerne, når medicin erstatter en sundere livsstil, når junkmaden bliver en trøst eller et forsøg på at bringe mere nydelse ind i et utilfredsstillende liv, er der alvorlige problemer forude.

Det er som regel bedst at modstå fristelsen til at bruge substanser eller kure for at opnå en hurtig lindring og i stedet satse på at gøre det, der skal tid, for at løse problemerne.


Mail: Afhængig af sødt

Jeg kan ikke undvære sødt!!
... pludselig SKAL jeg bare have sødt ellers bliver jeg i dårligt humør og næsten utilpas!?

Læste om glykæmisk index (madafhængighed) men det hjælper mig bare ikke når jeg ikke kan undvære sødt.

... spiser også kager, kiks og brød en del og det er sikkert derfor jeg altid har haft vægtproblemer, men hvad gør jeg!?

vh
N.V.

Hej N.V.

Du har nok igennem lang tid vænnet dig til at indtage alt for meget sukker og andre raffinerede kulhydrater.

Hvad er løsningen, når du er så afhængig af fx sukker og hvidt brød, at du overspiser og får abstinenser, hvis du lader være med at spise det.

Undvær det!

En kold tyrker er den bedste løsning. Drop alle undskyldninger. Hold dig 100 % fra sukker og raffinerede fødevarer, indtil du har styr på trangen.

Det er ikke farligt, at være sur i et par dage eller tre eller opleve andre abstinenser i nogle dage. Derefter kan du sandsynligvis undvære sukker og andre raffinerede kulhydrater uden de store problemer.

Abstinenser og ubehag forsvinder forholdsvis hurtigt, hvis du er konsekvent. Det samme gør din ustyrlige trang.

Når du ikke længere har en stærk trang til sukker, kager, hvidt brød, slik e.l. — og sagtens kan lade være — er det i orden at nyde det af og til.

I det mindste indtil du er helt ude af din afhængighed:

  • Sig nej tak til alt med sukker.
  • Når du spiser kornprodukter, vælger du kun fuldkornsprodukter. Læs mere på fuldkornsprodukter.dk. Når du spiser brød, bør det kun være ægte fuldkornsbrød og helst med mange hele kerner.
  • Spis frisk frugt, når du har lyst til noget sødt. Du må gerne spise meget frugt, men undgå eller hold igen med tørrede frugter og frugter med højt glykæmisk indeks (vandmelon og ananas, samt overmodne bananer, kiwi, mango og papaya).
  • Dyrk motion eller foretag dig et eller andet fysisk (rengøring, opvask, havearbejde e.l.), hvis trangen bliver svær at styre. Det fjerner eller mindsker trangen.

Med venlig hilsen
John Buhl


Livet begynder for enden af din komfortzone.

— Neale Donald Walsch


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.