Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 31, 2006


Bemærk: Så du programmet på Q tv, kanal 4, tirsdag 19-02-2008 og søndag aften 24-02-2008?

10 populære slankekure blev testet -- veganerkosten vandt stort!

Sikker Slank konsulent Jesper Rasmussen hjalp Marie til at tage sig 16 kilo på 10 uger.

Læs mere i slankenyt nr. 104


INDHOLD:

  1. Veganerkost bedst ved type 2 diabetes
  2. En beskidt sandhed om allergi?
  3. Kunstigt lys øger måske risikoen for brystkræft

Kære læser

Denne gang lidt om resultatet af en banebrydende undersøgelse der viser, at veganerkost giver betydelig bedring til diabetikere.

Undersøgelse bør give anledning til, at læger begynder at betragte veganerkost som den bedste kost for diabetikere, og i mange tilfælde endog anbefale en fedtfattig veganerkost frem for medicinsk behandling!

Send en mail, hvis du har spørgsmål eller kommentarer til nyhedsbrevet, eller hvis der er bestemte emner, du ønsker, vi skal tage op.

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


”Hvis du ikke kan forklare det simpelt, forstår du det ikke godt nok.”

-- Albert Einstein 


1) Veganerkost bedst ved type 2 diabetes

Veganerkost er en kost, der er fri for animalske fødevarer – altså helt uden kød, fjerkræ, æg, fisk, mælk og ost.

En ny undersøgelse viser, at veganerkost er meget effektiv til at kontrollere blodsukkeret hos type 2 diabetikere. Veganerkosten var både fedt- og sukkerfattig.

99 voksne med type 2 diabetes blev tilfældigt udvalgt til at følge enten veganerkosten eller en kost der fulgte de gældende anbefalinger fra den amerikanske diabetikerforening (ADA).

Diæten fra diabetikerforeningen blev skræddersyet til den enkelte, hvor bl.a. patientens vægt og kolesteroltal blev taget med i betragtning.

Omvendt var der ingen begrænsninger vedr. kalorier, kulhydrater eller portionsstørrelser for de diabetikere, der fik veganerkosten.

Deltagerne mente, at veganerkosten var lettere at efterleve i forhold til andre diæter, fordi de ikke behøvede at afmåle portionsstørrelser eller tælle kalorier.

Tre af deltagerne på veganerkost faldt fra i undersøgelsen sammenlignet med otte på diæten fra diabetikerforeningen (ADA).

Efter 22 uger var 43 %, af de der var på veganerkost og 26 % af de der var på diabetikerforeningens kostplan i stand til at ophøre med at tage noget af deres medicin som fx insulin eller medicin til at kontrollere blodsukkeret.

De der var på veganerkosten tabte 6,5 kg i gennemsnit, mens de der var på diabetikerforeningens diæt tabte 3,1 kg på de 22 uger.

Det dårlige kolesterol (LDL) faldt med hele 21 % i veganergruppen og 9 % i gruppen på diabetikerforeningens kostplan.

Prøver viste også at blodsukkeret var under væsentlig bedre kontrol blandt diabetikere på veganerkost.

Dr. Neal Barnard, som hjalp med at gennemføre undersøgelsen håber, at undersøgelsen vil genoplive interesse for at bruge kostændringer først, snarere end at udskrive medicin.

(Diabetes Care, August 2006; Breaking Medical News 27-07-2006)
http://www.pcrm.org/news/release060727.html

Kommentar:

Med andre ord var blot 22 uger på en fedt- og sukkerfattig veganerkost nok til at vise dramatisk forbedring på følgende områder:

  1. Væsentlig bedre blodsukkerkontrol

  2. Stort fald i kolesteroltallet

  3. Dobbelt så stort vægttab, endda uden at deltagerne behøvede at tænke på portionsstørrelser eller kalorier

  4. Bedre nyrefunktion

  5. Mindre behov for medicin

Veganerkosten var væsentlig forskellig fra den kost, der normalt anbefales til diabetikere, da der ikke var begrænsninger i kalorieindtagelse, kulhydrater eller portioner.

Veganerkost (eller i hvert fald en kost MEGET tæt på veganerkost) er den bedste kost ved næsten alle sygdomme.

Det kræver dog, at veganerkosten tilrettelægges fornuftigt. Den sundeste veganerkost indeholder masser af grøntsager. Den indeholder ingen eller kun meget små mængder sukker og andre raffinerede kulhydrater. Den er forholdsvis fedtfattig og indeholder ikke tilsat olie (eller kun et minimum). Den er med andre ord meget rig på næringsstoffer pr. kalorie. http://www.nomedica.dk/den_ideelle_kost.htm

Sideløbende med motion, god søvn og de andre betingelser for sundhed vil veganerkosten i mange tilfælde gøre type 2 diabetikere raske eller, som beskrevet i undersøgelsen ovenfor, give væsentlig bedring.


2) En beskidt sandhed om allergi?

Et studie foretaget af forskere på Duke University Medical Center giver igen opbakning til den såkaldte ”Hygiejne hypotese” – nemlig at mennesker som lever meget hygiejnisk er mere tilbøjelige til at få allergi og autoimmun sygdom, fordi deres immunsystem ikke i tilstrækkeligt omfang har været udsat for almindelige mikrober i omgivelserne.

Forskerne sammenlignede immunsystemet hos vilde mus og katte – der jo ofte udsættes for mikrober og parasitter – med mus og katte opvokset i et sterilt miljø i et laboratorium.

De vilde dyr havde væsentlige større mængder af antistoffer i blodet, uden det havde negativ virkning på dyrene.

Antistoffer fremstilles af immunsystemet for at binde sig til og ødelægge fremmede stoffer og mikroorganismer.

I de hygiejniske dyr, opvokset i et laboratorium, viste det sig, at antistofferne kunne binde sig til kroppens egne celler, hvilket kan føre til autoimmune sygdomme.

I de vilde dyr bandt visse antistoffer sig til parasitter men i dyrene fra et laboratorium bandt antistofferne sig til ufarlige antigener fra omgivelserne og udløste derved allergi overfor disse stoffer.

Måske betyder større udsættelse for partikler og mikrober i barndommen, at immunsystemet trænes til at reagere korrekt uden at overreagere eller reagerer på uskadelige stoffer.

(Scandinavian Journal of Immunology 19-06-2006)
http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1365-3083.2006.01785.x

Kommentar:

Vi er på mange måder midt i en epidemi af allergi. Høfeber, eksem og astma florerer som aldrig før.

Autoimmune sygdomme er ligeledes stigende.

Er årsagen til denne stigning en over-hygiejnisk livsstil?

Er overdreven skræk for snavs og mikroorganismer værre end et vist omfang af bakterier og skidt?

Allergi er muligvis knyttet til den vestlige verdens hygiejniske livsstil. Mere primitive befolkninger, der lever i mere skidt og snavs, har i hvert fald langt mindre forekomst af allergi.

Hygiejnehypotesen går ud på, at vi som børn har for lidt kontakt med almindeligt forekommende ufarlige bakterier og banale bakterieinfektioner fra mennesker og husdyr, enten fordi vi ikke møder dem, eller fordi de bliver neutraliseret med antibiotika.

Derved svækkes immunsystemets evne til at skelne og prioritere mellem det der skal angribes og neutraliseres, og det der er harmløst. Barnets immunforsvar er ikke i tilstrækkelig grad blevet trænet til præcist og altid at skelne mellem ven og fjende, mellem det skadelige og det harmløse.

Selv om mere og mere tyder på, at hygiejneteorien holder, er der stadig meget, vi ikke ved. Det er dog nok en god idé ikke at være alt for hysterisk med snavs, bakterier og infektionssygdomme. Og antibiotika bør naturligvis forbeholdes alvorlige og livstruende sygdomme.

Nogle forældre overbeskytter deres børn, så de ikke får mulighed for i tilstrækkelig grad at udfolde sig i naturen og sammen med andre børn. Overdreven rengøring i hjemmet – især med bakteriedræbende sæber o.l. – er måske heller ikke godt for børnene.

Læs mere om immunsystemet her:
http://www.nomedica.dk/kroppens_immunforsvar.htm 


”Vane er et kabel; vi væver på det hver dag, og til sidst kan vi ikke bryde det.”

– Horace Mann


3) Kunstigt lys øger måske risikoen for brystkræft

Et forsøg med mus, fortaget af American National Cancer Institute og National Institute of Environmental Health Sciences, tyder på, at kvinder som er udsat for kunstigt lys i lange perioder ad gangen, eller ofte er oppe om natten ved kunstigt lys, har øget risiko for at få brystkræft.

Tidligere undersøgelser har vist, at kvinder som arbejder på nathold, sandsynligvis har øget risiko for brystkræft. Denne undersøgelse demonstrerede, at kunstigt lys øger risiko for brystkræft ved at hæmme niveauet af det vigtige hormon melatonin.

Melatonin dannes i hjernes koglekirtel, og det foregår mest i mørke om natten. Melatonin regulerer menneskers sove- og vågencyklus.

Forskerne brugte mus, der var blevet implanteret med kræftceller fra kvinder, og gav dem indsprøjtninger med blodprøver fra kvinderne.

Blodprøverne blev taget på forskellige tidspunkter. Blodprøverne taget om natten sænkede tumorvækst med 80 %, mens blodprøverne taget efter udsættelse for kunstigt lys gav øget tumorvækst.
(pubmed.org 2006 May;17(4):515-23)
http://www.earthtimes.org/articles/show/7235.html  

Kommentar:

Betydningen af nok søvn og god søvnrytme undervurderes ofte.

Især ved sygdom (eller svækkelse) er det vigtigt at gå tidligt i seng og få noget søvn før midnat, og sove uforstyrret og i mørke (brug evt. mørke gardiner, hvis der er gadelamper e.l., der lyser soveværelset op).

Mere om god søvn: http://www.nomedica.dk/sove.htm

Forebyggelse af brystkræft klares bl.a. med sund kost og livsstil – inkl. at undgå tobak, alkohol o.l., motion, masser af frugt og grønt, ingen eller kun begrænsede mængder animalske fødevarer, nok søvn og god søvn. Undgå også for ofte at være oppe meget sent, så kunstigt lys hæmmer dannelsen af hormonet melatonin, som hovedsageligt udskilles i mørke om natten. Gå tidligt i seng, stå tidligt op.


 
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.