Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 31, 2010


  1. Er motion den bedste kur mod depression?
  2. Vægttab hjælper mod hedeture
  3. Mere E-vitamin forbundet med lavere risiko for demens
  4. Mail: Rå veganer eller vegetarkost?
  5. Mail: Gode resultater med tanker og livsstil
 

Den mindste gode gerning er bedre end den største gode intention.

— Duguet


1) Er motion den bedste kur mod depression?

Forskning har vist igen og igen, at patienter med depression oplever lindring, når de motionerer. De forbedringer, de oplever, kan sammenlignes med dem, der opnås ved behandling med medicin.

Motion lindrer ikke kun depressive symptomer, men synes også at forhindre dem i at vende tilbage.

På sin forskningsklinik i Dallas, arbejder psykolog Jasper Smits på en uortodoks behandling for angst og følelsesmæssige forstyrrelser, herunder depression. Den er endnu ikke bredt accepteret, men hans behandling er gratis og har ingen bivirkninger: Motion!

Molekylærbiologer og neurologer er begyndt at dokumenter, at motion kan ændre hjernens kemi på stort set samme måde som antidepressive lægemidler gør — nemlig ved at regulere de vigtigste neurotransmittere serotonin og noradrenalin.

Vores hjerne er simpelthen ikke bygget til et liv uden fysisk aktivitet.

Forskning tyder også på, at motion både kan være en effektiv behandling mod depression, angst og afhængighed.

Kilde: Exercise the Best Drug for Depression? Time Magasin 19.6.2010

Læs mere om depressioner i e-bogen Depressioner — er der en naturlig løsning?


2) Vægttab hjælper mod hedeture

Overvægtige kvinder, der lider af generende hedeture, kan opleve lindring ved at tabe sig.

Forskerne fulgte en gruppe på 338 overvægtige.

Omkring halvdelen af kvinderne i undersøgelsen klagede i starten over hedeture.

Kvinderne blev fulgt i seks måneder, og det viste sig, at de deltagere, der tabte mest i vægt og cm om livet, oplevede den største lindring i deres hedeturesymptomer.

Kilde: Alison J. Huang m.fl.
An Intensive Behavioral Weight Loss Intervention and Hot Flushes in Women
Arch Intern Med. 2010;170(13):1161-1167.
doi:10.1001/archinternmed.2010.162

Kommentar:

Kort fortalt vil følgende forebygge, afhjælpe eller lindre på hedeture i forbindelse med overgangsalderen:

  • Masser af motion

  • Sunde kostvaner uden olie og fedt bortset fra, hvad der er i naturlige fedtrige fødevarer som avocado og nødder. Spis en håndfuld (usaltede) nødder dagligt.

  • Nok sol på kroppen.

  • En sund vægt. Gennemfør Sikker Slank programmet, hvis du er overvægtig.


3) Mere E-vitamin forbundet med lavere risiko for demens

Ældre, der får en E-vitaminrig kost kan have lavere risiko for at udvikle demens end dem, der får mindre E-vitamin i kosten.

Forskerne fandt, at blandt 5.395 voksne, der var 55 år eller ældre, havde den tredjedel, der rapporterede det højeste indtag af E-vitamin fra kosten, 25 procent mindre risiko for at udvikle demens, herunder Alzheimers sygdom.

Undersøgelsen understøtter resultaterne fra tidligere forskning, der har vist, at E-vitamin i kosten kan være forbundet med lavere risiko for demens.

Alle deltagerne blev først interviewet om deres kostvaner, som forskerne benyttede til at vurdere deres indtag af C-vitamin, E-vitamin og beta-caroten. Ingen af deltagerne havde demens ved starten af undersøgelsen.

I løbet af en gennemsnitlig opfølgningsperiode på 9,6 år udviklede 465 deltagere demens, hvoraf 365 fik diagnosen Alzheimers.

Blandt den ene tredjedel af mænd og kvinder med det højeste indtag af E-vitamin fra kosten, udviklede 120 demens. Af den tredjedel med det laveste indtag blev 164 diagnosticeret med demens.

Efter forskerne havde taget en række andre faktorer med i betragtning herunder deltagernes alder, uddannelse, vægt, rygevaner og drikkevaner viste det sig, at høj indtagelse af E-vitamin var forbundet med en fjerdedel reduktion i risiko for demens.

Den ene tredjedel af deltagere i studiet med det højeste indtag af E-vitamin fik 18,5 milligram (mg) om dagen.

Forskerne udelukker ikke, at andre faktorer end E-vitamin forklarer forbindelsen. Det er heller ikke klart, hvorfor E-vitamin, men ikke C-vitamin eller beta-caroten, var forbundet med lavere risiko for demens. Men konklusionen er i overensstemmelse med en tidligere undersøgelse, der konstaterede, at et højere indtag af E-vitamin, men ikke C-vitamin eller beta-caroten, var forbundet med en lavere risiko for at udvikle Alzheimers over to år.

Kilde: Monique M. B. Breteler m.fl.
Dietary Antioxidants and Long-term Risk of Dementia
Archives of Neurology. Vol. 67 No. 7, July 2010
doi:10.1001/archneurol.2010.144

Kommentar:

De sundeste kilder til E-vitamin er nødder, frø, fuldkornsprodukter og grønne grønsager.

Vegetabilske fødevarer rige på E-vitamin inkluderer: Solsikkefrø, mandel, hasselnød, jordnød, grønkål, paranød, tørret abrikos, kikærter, rød peberfrugt, spinat, kørvel, persille, pastinak, sveske, solbær, hirse, sojabønner, mungbønner, fersken, persillerod, tyttebær, valnød, havregryn, hvedekerner, rugkerner, hindbær, avocado, broccoli, mangofrugt.

Undersøgelsen viser ikke, om det også kan hjælpe at tage E-vitamin som kosttilskud, men tager du vitaminer som kosttilskud er det bedst at vælge produkter med naturlig E-vitamin.


4) Mail: Rå veganer eller vegetarkost?

Først vil jeg takke mange gange for dine fremragende artikler som jeg læser med altid lige stor interesse.

En ulykke har medført at jeg ikke kan bevæge mig ret meget i det daglige. Derfor har jeg taget 40 kilo på. Spiser dagligt ganske almindelig dansk husmandskost med mange animalske produkter. Nu ønsker jeg via kosten at tabe mig og kan forstå det bedste vil være at skifte til veganerkost. Er det muligt at leve på rå veganerkost?

Grundet kroniske smerter er det ikke muligt at bruge lang tid i køkkenet. Er det evt. bedre og nemmere at leve af rå vegetarkost?

Det afgørende for mig er at maden ikke skal tilberedes i længere tid.

Fortsat god sommer!

Venlig hilsen
Anders

Hej Anders

Det er muligt, kun at leve af rå veganerkost, men du sparer ikke tid!

Hvis du kun spiser rå veganerkost er det langt sværere på længere sigt at sikre nok af alle vitaminer, mineraler, fedtsyrer mv. Det vil kræve, at du sætter dig grundigt ind i flere ting, og lærer noget om at forberede/tilberede rå fødevarer.

Det er meget let at leve sundt, og kræver ikke længere tid i køkkenet, medmindre du har lyst til at gøre mere ud af maden. Tværtimod.

Hvis du ønsker opskrifter, der er lette at gå til, er der mange opskrifter i Vegetar Light bøgerne

Når vi har travlt her i huset eller ikke rigtig gider at tilberede mad, laver vi en kæmpe portion "et eller andet" og spiser det til to måltider i løbet af dagen, og spiser ellers bare frisk frugt, nødder eller rå grønsager indimellem.

En kæmpe gryde/pande med forskellige grønsager sammen med fx bønner og ris/kartofler kan laves hurtigt. Du kan også sagtens tilberede en stor portion bønner (til et par dage eller mere), som du bruger i forskellige sammenhænge.

Er der en dag, hvor du bare slet ikke har lyst til at stå i køkkenet, kan du hurtigt hælde en pose frosne grønsager på panden og derefter en dåse bønner (+ krydderurter/krydderier). Det tager højst 10 minutter og vil være langt sundere og mere slankende, end almindelig mad med kød selv om det måske ikke altid er det mest spændende. Vi vælger økologiske bønner, linser, kikærter. Og koger som regel en stor portion (efter de har stået i blød natten over), så har vi til et par dage eller tre. Bønnerne varmes så fx lige lidt igen, sammen med "dagens grønsager" (og passende krydderurter/krydderier).

Det er en udpræget misforståelse, at det er besværligt eller dyrt, at spise sundt!

Det er dog en rigtig god ide af og til at bruge tid i køkkenet med opskriftsbøger, så du også lærer at tilberede mange lækre vegetar- eller veganerretter.

Med venlig hilsen
John Buhl


5) Mail: Gode resultater med tanker og livsstil

Først mange tak for de interessante og hjælpende oplysninger på Nomedica, jeg bruger dine sider meget.

Jeg har inden for 5 år ændret mit liv fra det værst tænkelige bl.a. ved hjælp af flytning fra "gamle vaner", skiftet navn, læst og læst om vores "tankers kraft" og ved hjælp af dette er min hverdag ændret til et super dejligt liv.

Jeg drak utrolig meget, når jeg var stresset og trist, jeg holdt op med at drikke den 21. februar 2009 ved, at jeg i ca. et halvt år, hver dag, mange gange om dagen overbeviste mit sind om, at behovet for at drikke havde jeg givet slip på.

Så blev det kostens tur, jeg ville gerne tabe mig 10 kg, det lykkedes på 3 mdr. ved kun at spise grønsager, kød og frugt samt havregrød en gang om dagen.

Pludselig begyndte jeg også at tænke på tobakken, jeg har røget i 42 år, og i mange år røget 30-40 om dagen. Jeg har gjort på samme måde som med spiritussen, og så en dag kunne jeg ikke ryge mere, det var den 25. april, jeg havde ellers sat en dato på, at den 5. maj skulle være "min" befrielse, men det blev før og jeg savner slet ikke min tobak, ikke engang når jeg er sammen med andre som ryger.

MEN MEN, ved du, om der er et eller andet stof som kroppen mangler når tobakken fjernes? selvom jeg er mæt og min mave overfyldt, så mangler der stadig noget. Det er som om kroppen hele tiden ber mig om at finde et eller andet som den mangler. Jeg er begyndt at bruge mine hænder til kreative ting for at være beskæftiget, jeg går lange lange ture, småløber lidt, men kroppen vil hele tiden have et eller andet, så nu har jeg taget 6 kg på igen.

Jeg er mentalt begyndt på det samme som med de andre ting, at gi slip på behovet for at spise hele tiden, men hvis nu virkelig min krop mangler et eller andet, vil jeg blive glad hvis du kan fortælle mig lidt om det. Mit næste mål (når jeg får styr på dette her) er at nærme mig vegetarkosten, men jeg har tit lidt svært ved at få råd til de gode ting.
... jeg synes min nabo har så mange forskellige ting som skal erstatte både det ene og andet, og de ting rækker min økonomi ikke til.

Jeg er 57 år så det er aldrig for sent med nye mål og nye måder at tænke på.

Jeg laver jævnligt sjove plancher, hvor jeg klipper ting ud fra aviser og blade som skal minde mig om det nye, jeg skal fokusere på, det er meget vigtigt at føle glæden og glæde sig til det nye, som så vil ske.

Venlig hilsen fra
Tenna Jørgensen

Hej Tenna

Flot klaret!

Din metode med at give slip er glimrende!
Det er muligt, at programmere sindet i den retning, man ønsker.

Det er svært at sige, om du evt. mangler et eller andet. Spis varieret og sundt. Tag også en multivitamin.

De fleste tager på efter rygestop (stofskiftet falder en lille smule og trangen til at spise kan stige). Sund kost og masser af motion vil efterhånden få kalorieindtagelsen til at passe med forbruget.

Det er generelt billigere at spise sundt og vegetarisk end at spise, som de fleste gør!

Nogle vegetarer køber mange forskellige dyre eller halvdyre produkter, men det er slet ikke nødvendigt for at spise sundt. Du kan sagtens sammensætte en superfin vegetarkost for små penge. Hvidkål, rødkål, gulerødder, kartofler, brune ris, bønner, hjemmebagt fuldkornsbrød og anden sund plantemad er både næringsrig og billig.

Læs evt. mere på www.vegetarkost.dk og www.vegetarbladet.dk

Med venlig hilsen
John Buhl


Det er bedre at kende nogle af spørgsmålene end alle svarene.

— James Thurber


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.