Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 31, 2011


  1. Helbredende kostvaner (9)

  2. Kød forbundet med risiko for diabetes

  3. Mail: Syre-Base

 

Når jeg giver slip på, hvad jeg er, bliver jeg, hvad jeg kunne være.

Lao Tzu


1) Helbredende kostvaner (9)

Tidligere artikler i serien:
Helbredende kostvaner (1)
Helbredende kostvaner (2)
Helbredende kostvaner (3)
Helbredende kostvaner (4)
Helbredende kostvaner (5)
Helbredende kostvaner (6)
Helbredende kostvaner (7)
Helbredende kostvaner (8)

Drik når du er tørstig

Dit væskebehov afhænger meget af dine kostvaner. Spiser du fx en del brød, kød og saltrige fødevarer, er dit væskebehov meget større, end hvis du i stedet spiser store mængder frugt og grønt. Frugt og grønt er væskerige og er den bedste føde for mennesker. En kost, der hovedsageligt består af frugt og grønsager, indeholder en stor del af den væske, du behøver.

Det er ikke sundt at drikke mere væske, end din krop har brug for, og langt de fleste mennesker er bedst tjent med kun at drikke, når de er tørstige.

Det er fint blot at drikke vand, når du er tørstig, men kaffe og te er også i orden.

Der findes flere slags te, du kan vælge mellem, men undgå at eksperimentere med specielle urteteer overfor specifikke sygdomme, da der også kan være bivirkninger forbundet med at drikke dem.

Kaffe

Der er usikkerhed om, hvorvidt det er sundt eller usundt at drikke kaffe. Der er mange meninger, og forskningen har endnu ikke givet entydige svar.

Vælger du at drikke kaffe, så hold dig til højst 2-3 kopper om dagen med koffein eller op til 6 kopper om dagen uden koffein. Undgå at drikke kaffe eller andet med koffein efter kl. 15:00, hvis du har søvnproblemer. Vælg økologisk og helst koffeinfri kaffe.

Te

Vælg grøn te, hvid te, sort te eller oolong (en mellemting mellem sort og grøn te). Vælg te uden tilsatte aromastoffer.

Varier eventuelt mellem almindelig sort te, hvid te og grøn te. Det er bedre at drikke fx 1-2 kopper af hver slags dagligt, frem for 3-6 kopper af en af dem.

Væn dig fra søde drikke

Du vænner dig af med et behov for søde drikkevarer — fx sodavand og juice — hvis du helt lader være med at drikke dem i ca. 14 dage.

Undgå eller hold igen med alkohol

Der er ingen ernæringsmæssige grunde til at indtage alkohol. Du får blot kalorier uden næringsstoffer eller mæthed.

De druer, som rødvinen fremstilles af, indeholder gavnlige stoffer. Derfor er rødvin sundere end andre drikke med alkohol. Endnu sundere er druesaft uden alkohol.

Spis rigelige mængder frugt og grønsager, så får du alle de antioxidanter og andre gavnlige plantestoffer, du har brug for, på den bedste måde.

Hvis du holder af et enkelt glas rødvin i ny og næ er det sandsynligvis i orden. Højst et glas dagligt.

For meget væske

Nogle mennesker tvinger nærmest sig selv til at drikke meget væske for at blive renset for affaldsstoffer. Mere væske, end din krop har brug for, renser ikke kroppen for affaldsstoffer. Tværtimod risikerer du at svække nyrerne og skylle for mange gavnlige vitaminer og mineraler ud af kroppen.


2) Kød forbundet med risiko for diabetes

Type 2 diabetes sat i forbindelse med øget indtag af animalske fødevarer.

Ved hjælp af data fra "Health Professionals Follow-Up Study" har forskerne fra Harvard University fundet øget forekomst af type 2 diabetes ved en kulhydratfattig kost med animalsk protein og fedt.

Undersøgelsen anvendte data fra 40.475 deltagere, der ikke led at type 2-diabetes, hjerte-karsygdomme, eller kræft på det tidspunkt, de blev tilmeldt studiet.

Over en periode på 20 år blev deltagernes kostvaner og helbred vurderet.

Efter at have taget andre faktorer med i betragtning, der måske også kan være forbundet med forekomsten af type 2-diabetes, fandt forskerne en øget risiko for type 2-diabetes ved en kulhydratfattig kost, der var rig på animalsk protein og fedt.

Hvorimod en kulhydratfattig kost rig på vegetabilsk protein og fedt ikke var forbundet med øget forekomst af type 2-diabetes.

Forskerne konkluderede at en kulhydratfattig diæt bør indeholde protein fra andre kilder end rødt kød og forarbejdet kød.

Kilde: Lawrence de Koning, Frank B Hu m.fl.
Low-carbohydrate diet scores and risk of type 2 diabetes in men
First published February 10, 2011, doi: 10.3945/?ajcn.110.004333 Am J Clin Nutr April 2011 vol. 93 no. 4 844-850

Læs evt. mere om diabetes på Nomedica her


3) Mail: Syre-Base

... det er godt bevist at basedannende mad (mindst 80% base) og basedannende urtete og kosttilskud hjælper med at gøre blodet mere basisk og hjælper mod gigt og meget andet ... også kræft! (du kan selv læse bøger om det og på nettet). ... du kan altså godt pakke din kritik af syre-base balance diæter sammen! ...

VH
Jan

Hej Jan

Du kan ikke ændre pH værdien i dit blot ved at spise på en bestemt måde. Hvis blodet begynder at blive for basisk eller sur har kroppen meget effektive systemer, der hurtigt justerer pH-værdien.

Derfor ligger blodets pH-værdi altid indenfor meget snævre rammer, uanset hvad du spiser og drikker. Og heldigvis for det.

Når maden er fordøjet, er der en rest tilbage som har en eller anden pH-værdi. Disse rester ("aske" efter forbrændingen) påvirker urinens surhedsgrad, ikke blodets.

Urinen er den eneste væske i kroppen, du kan ændre pH-værdien på med det, du drikker og spiser, men det har dog næppe nogen betydning, da urinen opholder sig i blæren og ikke påvirker resten af kroppen.

Hvis du indtager mere protein, end kroppen har brug for, bliver de overskydende aminosyrer omdannet til organiske syrer, og de kan gøre blodet for surt, hvis altså de fik lov. Men det gør de ikke!

Dit blod bliver aldrig for surt (undtagen ved alvorlige livstruende sygdomme). Kroppen vil nemlig med det samme, overskydende aminosyrer omdannes til organiske syrer, blandt andet bruge kalcium om nødvendigt fra dine knogler til at neutralisere syren, så blodets pH-værdi kan forblive indenfor 7,38-7,42).

Det er netop fordi overskud af protein forbruger af kroppens kalcium, at mange forskere mener, at alt for meget protein i kosten kan svække knoglerne og måske føre til eller medvirke til knogleskørhed.

Det er muligvis også en del af forklaringen på, hvorfor de lande, der indtager mest animalsk føde (inkl. mælk), også er de lande, der har den største forekomst af knogleskørhed.

Når du ændrer på kosten, så du får væsentlig mere frugt og grønt samt færre animalske fødevarer (som jo sker, når du spiser mere basedannende kost), får du også en lang række gavnlige plantestoffer, færre skadelige stoffer samt flere vitaminer, mineraler og sporstoffer i din kost. Og det vil forebygge og medvirke til helbredelsen af mange sygdomme.

Jeg forsøger ikke her at give en uddybende forklaring på kroppens regulering af sine pH-værdier (syre-base balance). Der er mange, der ved meget mere om fødevarernes kemi, end jeg gør, og jeg vil ikke forsøge at gøre mig klog på detaljer eller i hvilken grad, de rester der opstår efter fordøjelsen af specifikke fødevarer er basiske eller syrlige.

Vær dog opmærksom på, at de fleste af de hjemmesider og kostvejledere, der anbefaler at spise efter "syre-base balancen", giver forkerte, tvivlsomme eller misvisende oplysninger.

Men mening forbliver, at det er unødvendigt at tænke på syre-base. Kom så tæt som muligt på de helbredende kostvaner, jeg har beskrevet her i serien om helbredende kost, især hvis helbredet giver problemer. Det vil så også helt automatisk resultere i en såkaldt basedannende kost, uden du på nogen måde behøver at tænke på syre-base værdier.

Med venlig hilsen
John Buhl


Vise oprigtighed, omfavne enkelhed, reducere egoisme, have få ønsker.

— Lao Tzu 


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.