Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 31, 2012


  1. Proteinrig og kulhydratfattig kost øger risiko for hjertesygdomme
  2. En god nattesøvn bidrager til et godt liv
  3. Mail: Hvad med Naturlig Hygiejne?
  4. Mail: Vi skal drikke mere end vi tror
 

Sandhed er som solen. Du kan lukke den ude for en tid, men den forsvinder ikke.

— Elvis Presley


Proteinrig og kulhydratfattig kost øger risiko for hjertesygdomme

For meget protein i kosten og for lidt kulhydrat øger risiko for hjertesygdomme.

Det viser en ny omfattende undersøgelse offentliggjort i British Medical Journal.

43.396 svenske kvinders kostvaner blev fulgt i en periode på 16 år.

Det viste sig, at de kvinder, der spiste en kost med lavt indhold af kulhydrater og et højt proteinindhold øgede deres risiko for hjertesygdomme.

Hver 10 procent fald i indtagelsen af kulhydrater eller stigning i proteinindtagelse resulterede i en 5 procent øget risiko for hjertesygdomme.1)

En del af Diogenes studiet ser også ud til at sætte spørgsmålstegn ved, om det nu også er så smart med al den protein. Det er ellers et studie som ofte (fejlagtigt efter min mening) bruges som et argument for en proteinrig kost, når formålet er vægttab.

Forskerne konkluderede nemlig, at indtagelse af kulhydrater med lav glykæmisk indeks og et lavt proteinindtag kan reducere inflammation i kroppen, som er en risikofaktor for hjerte-kar-sygdomme og andre kroniske tilstande.2)

Kilder:

1) Kilde: Pagona Lagiou, Sven Sandin, Marie Lof, Dimitrios Trichopoulos, Hans-Olov Adami, Elisabete Weiderpass. Low carbohydrate-high protein diet and incidence of cardiovascular diseases in Swedish women: prospective cohort study. BMJ 2012; 344 doi: 10.1136/bmj.e4026 (Published 26 June 2012). Artiklen kan læses på engelsk her

2) Kilde: Özlem Gögebakan, MD; Angela Kohl, PhD; Martin A. Osterhoff m.fl.
Effects of Weight Loss and Long-Term Weight Maintenance With Diets Varying in Protein and Glycemic Index on Cardiovascular Risk Factors. The Diet, Obesity, and Genes (DiOGenes) Study: A Randomized, Controlled Trial. Circulation. November 21, 2011,
Abstract

Kommentar:

Med risiko for at gentage mig selv en tand for meget:

1) Undgå eller begræns din indtagelse af de raffinerede kulhydrater.

2) Øg din indtagelse af fødevarer med sunde kulhydrater (grøntsager, fuldkornsprodukter, friske frugter, bælgfrugter).

3) Du behøver ikke, at indtage mere protein. Du får allerede nok (medmindre du spiser meget kaloriefattigt og mange raffinerede fødevarer).

Spis pasta, men vælg fuldkornspasta.
Spis brød, men vælg ægte fuldkornsbrød.
Spis grød, men med fuldkorn og gode råvarer (gerne havregrød, byggrød, boghvedegrød, hirsegrød osv.)
Spis kartofler, men ikke kartoffelmos eller pomfritter.
Spis ris, men vælg bruge ris, parboiled ris, sorte ris, vilde ris (ikke polerede, hvide ris).

Vælg friske frugter som erstatning for slik og søde sager — i det mindste for det meste.

Sørg for, at din kost indeholder godt med kostfibre (som stort set ikke findes i raffinerede kulhydrater og slet ikke i animalske fødevarer).

De fiberrige fødevarer — frugt, grønsager, fuldkornsprodukter, bælgfrugter, nødder — indeholder også masser af gavnlige plantestoffer, sunde fedtstoffer, vitaminer og mineraler.

Alle disse gavnlige stoffer er i høj grad med til at beskytte os mod sygdomme.

Læs evt. mere om sunde kostvaner her


En god nattesøvn bidrager til et godt liv

Efter en god nattesøvn vågner du veludhvilet om morgenen, og har nok energi til dagens udfordringer.

Sådan bør det i hvert fald være.

God søvn er også med til at holde dig rask - og god nattesøvn bidrager på andre måder til et godt liv.

Selv om din hjerne og krop slapper af, når du sover, er mange af de helbredende processer netop mest aktive, når du sover. Søvnen forbedrer immunforsvaret, styrker hukommelse og kreativitet, og den er med til at forebygge stress, angst og depression.

En del mennesker føler, at mere søvn er en luksus, de ikke har tid til, men de bør give god søvn langt højere prioritet, end de gør.

Er du en af de mange, der vælger at skære ned på din søvn, for at nå det hele — alt det, du føler, du skal, bør eller vil nå?

Undervurderer du betydningen af god og nok søvn, er du ikke alene!

Alt for mange mennesker sover for lidt og får dårligt. Det går ikke alene ud over deres humør og deres velbefindende, men faktisk også helbredet.

Får du for lidt dyb søvn, eller bliver den dybe søvn for ofte forstyrret, går det ud over immunsystemet, og du bliver lettere syg og har væsentlig sværere ved at blive rask eller at komme ovenpå igen efter en sygdom.

For lidt søvn mindsker din tolerance overfor stress. Alle udfordringer eller problemer virker mere uoverskuelige, og der er større risiko for, at du finder forkerte eller mangelfulde løsninger på problemer og arbejdsopgaver.

Selv om dårlig søvn påvirker mange i deres dagligdag, kæder de sjældent deres lave energiniveau, dårlige humør, fornemmelse af stress eller symptomer på sygdom sammen med, at de sover for lidt eller for dårligt.

Har du søvnproblemer, så læs bogen Søvnproblemer — er der en naturlig løsning?

Som noget helt nyt kan bogen nu også lånes på visse biblioteker som e-bog!


Mail: Hvad med Naturlig Hygiejne?

Du nævnte i et af dine nyhedsbreve, at du tidligere har været tilhænger af ideerne bag Naturlig Hygiejne, men at du forlod dem på et tidspunkt.

Det har næppe undgået din opmærksomhed, at "raw food" er kommet meget i vælten på det seneste. På den baggrund synes jeg, at det ville være fint, hvis du ville skrive om dine overvejelser og argumenter imod Naturlig Hygiejne.

Venlig hilsen,
Henrik

Hej Henrik

Naturlig Hygiejne er et interessant og stort emne, som hovedsageligt går ud på at bevare eller genvinde sundhed ved at spise vegetabilske fødevarer (masser af rå fødevarer, ingen animalske fødevarer, ingen raffinerede fødevarer), nok sol, god søvn, nok motion osv. — samt anvendelsen af vandfaste, inkl. såkaldte terapeutiske fasteperioder.

Det er principperne om kostkombinering, jeg ikke er enig i (altså at man fx kun bør spise frugt om morgenen og undgå at blande stivelse/kulhydrat og protein til samme måltid).

Med venlig hilsen
John Buhl

PS: Jeg skrev en artikel om emnet på vegetarbladet.dk


Mail: Vi skal drikke mere end vi tror

Du skriver, at man bare skal drikke ved tørst, men det er IKKE rigtig ... MANGE sygdomme opstår fordi vi drikke ALT for lidt vand. Du skal læse bogen af lægen Batmanghelidj om vand (ved ikke om den findes på dansk!?)... utrolig mange sygdomme kommer fra for lidt vand.

Mvh
Tobias A.

Hej Tobias

Jeg har læst bogen "Your Body's Many Cries for Water" af Batmanghelidj, og er uenig med ham. Der er ingen videnskabelige undersøgelser (som jeg kender til), der viser, at du ikke kan stole på din krops tørst-fornemmelser.

Det ville også være ret ulogisk.

Der er sjældne undtagelser, men ellers er kroppen så fornuftig indrettet, at du bliver tørstig, når du har brug for vand.

Nogle mennesker skal lige genlære, hvornår de egentlig er tørstige, og blot drikke, når de er tørstige.

Der er ingen grund til at fylde sig med vand, ud over sin tørst. Det er heller ikke sundt.

Med venlig hilsen
John Buhl


En person, der ikke laver fejl, laver ingenting.

— Winston Churchill


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.