Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 32, 2009


1) Karotenrige fødevarer mindsker risiko for brystkræft

2) Tedrikkere har lavere risiko for slagtilfælde

3) Mail: Rastløse ben og kramper

4) Mail: D-vitaminmangel

5) Lidt af hvert


Kære læser

Jeg har indsat et søgefelt på www.nomedica.dk, så du nu har lettere ved at finde artikler og nyhedsbreve om bestemte emner.

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet. Send til john@nomedica.dk

En god ven, Ole Sveigaard, har skrevet en fascinerende bog: ”Bag de sorte bjerge”. Vi har netop udgivet den på et nyoprettet forlag www.netboghandler.dk

Det er ikke en helsebog, men en speciel og spændende rejsebeskrivelse, der blandt andet taler indianernes sag. En bog, der viser, at vi kan lære meget af de nordamerikanske indianere — også hvad angår demokrati, civilisation og hvordan vi passer på miljøet.

En kontroversiel og provokerende bog, der allerede har skabt debat mange steder!

Bogen kan købes hos din boghandler. Du kan også købe den her, hvorfra den i en periode sendes portofrit!

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


”At lære udmatter aldrig sindet.”

Leonardo da Vinci


1) Karotenrige fødevarer mindsker risiko for brystkræft

Et studie har vist, at jo mere karotenrig frugt og grønt, kvinder spiser dagligt, desto lavere er deres risiko for at få brystkræft. Det gælder dog ikke for kvinder efter overgangsalderen, hvor der ikke blev observeret en sammenhæng.

Forskerne undersøgte sammenhængen mellem kostens indhold af karotenrige frugter og grønsager blandt 5.707 kvinder med brystkræft og en kontrolgruppe bestående af 6.389 raske kvinder.

Det viste sig, at mindst 200 gram karotenrige fødevarer dagligt mindskede risikoen for brystkræft med 17 %.

Kilde: Laura I. Mignone m.fl. Dietary carotenoids and the risk of invasive breast cancer.
International Journal of Cancer. Volume 124 Issue 12, Pages 2929 - 2937
http://www3.interscience.wiley.com/journal/121674097/abstract

Kommentar:

Den vigtigste karoten er betakaroten. Blandt andet gulerødder, grønkål, spinat, grøn salat, peberfrugt, meloner, tomater og broccoli er rig på betakaroten.

Men også mange andre frugter og grønsager er rige på betakaroten. Se evt. listen her


2) Tedrikkere har lavere risiko for slagtilfælde

Tedrikkere har væsentlig lavere risiko for at få et slagtilfælde. Det viser et studie af 838 kinesiske mænd og kvinder fra Sydkina.

De, der drak mere end to kopper te dagligt, havde ca. 40 % lavere risiko for iskæmisk slagtilfælde (slagtilfælde uden blødning). Og risikoen var endnu lavere blandt dem, der drak grøn te (72 % lavere risiko) og oolong te (79 % lavere risiko). Oolong te er en mellemting mellem grøn og sort te.

Det betød også noget, hvor store mængder teblade, der blev brugt. De, der brugte flest teblade, når de bryggede te, havde 73 % lavere risiko.

Det er uvist, hvorfor te beskytter mod slagtilfælde, men tidligere undersøgelser tyder på, at te kan sænke blodtrykket og andre risikofaktorer.

Kilde: Wenbin Liang m.fl. Tea Consumption and Ischemic Stroke Risk. A Case-Control Study in Southern China. Stroke, juli 2009. 2009;40:2480-2485. doi:10.1161/STROKEAHA.109.548586


3) Mail: Rastløse ben og kramper

Jeg er meget plaget af rastløse ben og kramper i mine ben (både v. middagssøvn og om natten). Jeg tager 2 Kinin til natten og det hjælper, men hvad gør jeg midt på dagen.

Kan oplyse at jeg er 43 år, lidt overvægtig, rører mig meget, og får en del medicin på grund af for lavt stofskifte og en kronisk depression siden år 2000.

Håber du kan hjælpe mig, for jeg er meget træt til middag, da jeg ofte står op kl. 5 om morgenen, så det bliver ikke til mere end 5-6 timer i døgnet, og jeg føler mig altid i søvnunderskud.

Jeg kan ikke tåle mælk, men jeg får dgl. multivitamin, fiskeolie, Q10, EyeQ,, hørfrøolie, Aloe Vera drikkegel og mælkesyrebakterier. Kan jeg mangle kalk og magnesium, selv om jeg først her for nylig er stoppet med det efter at jeg er begyndt at drikke den dyre aloe vera?

Med venlig hilsen
Helene

Hej Helene

Aloe Vera kan ikke erstatte kalk eller magnesium. Du kan prøve med tilskud af kalk og magnesium. Evt. som cal-mag drik.

Du skal i hvert fald finde ud af at klare det med søvnen. Du ER altid i søvnunderskud, og det kan give en masse problemer. Gå tidligere i seng, og gør hvad du ellers kan for at få 7-8 timers søvn (nok søvn).

Det kan være din medicin eller kost, der giver problemer.

Sørg for en meget sund kost, masser af grøntsager mv. Mit bud på sund kost.

Undgå eller nedsæt forbruget af salt og koffein.

Zoneterapi eller blot fodmassage og blid massage på benene vil måske efterhånden lindre.

Aesculaforce fra Vogel er et naturlægemiddel, der kan anvendes til lindring af hævelser, tyngdefølelse, kløe, nattekramper og uro i benene. Det hjælper mange, men kost og livsstil er vigtigst på længere sigt.

Snak med din læge om dine problemer, hvis du ikke allerede har gjort det.

Når man som dig har flere sygdomme og symptomer, og tager en del medicin og naturprodukter, er det på høje tid at få en grundig snak med lægen om det hele, og i samråd med lægen gennemføre de nødvendige forbedringer i kost, livsstil og levevilkår.

Med venlig hilsen
John Buhl

4) Mail: D-vitaminmangel

Jeg har skrevet til dig på et tidspunkt ang. D-vitaminmangel pga. solcreme.

Nu hører jeg i nyhederne at man mener at den store stigning i diabetes blandt børn, i høj grad kan skyldes d-vitaminmangel, grundet for meget solcreme.

Har du hørt om det og hvad er din mening?

Det er snart ikke let at vide hvad man skal. Skal man vælge mellem cancer og diabetes? Det der er godt i dag, er direkte farligt i morgen.

Med venlig hilsen
Annie

Hej Annie

Mangel på D-vitamin er sat i forbindelse med en række sygdomme, bl.a. diabetes og visse kræftformer. Solen er den bedste kilde til D-vitamin.

For meget skarp sol — så du bliver rød/forbrændt — øger risikoen for hudkræft.

Undgå stærk sol. Undgå at blive rød. Undgå forbrænding. Nyd solen på en fornuftig måde, og du har stor gavn af den.

Det handler om at få nok sol, men på en fornuftig måde.

Børn, der er ude midt på dagen i bagende sol, skal klart bruge solcreme (og meget!). Det bedste er at holde sig helt væk fra solen, når den står højt midt på dagen om sommeren.

Som med så meget andet skal man hverken have for lidt eller for meget, men en passende mængde. Sol på huden er ingen undtagelse.

Der dannes store mængder D-vitamin, når solen rammer huden, så det er slet ikke nødvendigt at være ude i stærk sol — især ikke i lang tid ad gangen.

Med venlig hilsen
John Buhl


5) Lidt af hvert

Solarier farligere end hidtil antaget

Et internationalt forskerhold har fundet frem til, at solarier er farligere end hidtil antaget. De rangerer solarier i kategorien af de allermest kræftfremkaldende elementer — i Gruppe 1, hvor man også finder arsenik, sennepsgas og tobak.  (Berlingske 29-7-2009)

For lidt sol gør deprimerede mere syge

Mangel på sollys kan gøre deprimerede dårligere, viser amerikansk undersøgelse. Professor i psykiatri tvivler.
(Videnskab.dk 31-7- 2009)

Sponseret forskning påvirker resultater

Industrien er ikke bare neutrale forbrugere af den forskning, de støtter. Der er en risiko for, at de — tilsigtet eller utilsigtet — kommer til at påvirke forskernes arbejde. (Videnskab.dk 3-8-2009)


”Forvir mig ikke med facts, jeg har besluttet mig."

Chester B. Riley


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.