Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 32, 2011


  1. Helbredende kostvaner (10). Spis kun når du er sulten

  2. Undersøgelse: Mange ulemper forbundet med tyktarmsrensning

  3. Vegetarkost beskytter mod almindelig tarmsygdom

 

At vide, hvad du foretrækker i stedet for ydmygt at sige ja og amen til, hvad verden fortæller dig du bør foretrække, er at have holdt din sjæl i live.

— Robert Louis Stevenson


1) Helbredende kostvaner (10)

Tidligere artikler i serien:
Helbredende kostvaner (1)
Helbredende kostvaner (2)
Helbredende kostvaner (3)
Helbredende kostvaner (4)
Helbredende kostvaner (5)
Helbredende kostvaner (6)
Helbredende kostvaner (7)
Helbredende kostvaner (8)
Helbredende kostvaner (9)

Spis kun når du er sulten

Mange mennesker tror, at mæthed er det samme som at være fyldt helt op, og spiser mere til deres måltider, end de har brug for.

Mere end nok mad eller overskud af næringsstoffer gavner ingenting. Tværtimod skal kroppen bruge energi på at udskille eller deponere overskud — og det er bedre, at kroppen i stedet bruger mere energi på at hele og blive rask. Undgå derfor at belaste kroppen ved at overspise.

Det mest naturlige er at vente med at spise, indtil du er sulten, og derefter spise, indtil du ikke længere er sulten.

Din krop har mekanismer, som fortæller dig præcist, hvornår du bør spise, og hvornår du bør lade være.

Lær at lytte til din krops naturlige sult- og mæthedssignaler, og følge dem.

I mange tilfælde — fx under akutte sygdomme som influenza, et maveonde eller lignende — mister vi ofte lysten til at spise, fordi kroppen i en periode skal bruge alle sine kræfter på at blive rask. Det er derfor fint at springe et eller flere måltider over eller eventuelt gennemføre en kort faste (som beskrevet i min bog Hvordan Rask?).

Manglende lyst til at spise under sygdom er ofte netop kroppens signal om ikke at spise, men oplever du vedvarende mangel på appetit, skal du snakke med lægen om det.

Forsøger du at spise ubehagelige symptomer væk?

Følelsen af tomhed i maven behøver ikke altid at skyldes sult. Årsagen kan også være en psykisk uro eller fordøjelsesproblemer, og så er det ikke nogen god idé at spise.

Hvis sulten er forbundet med ubehagelige symptomer, er det ikke ægte sult.

En af grundene til, at mange spiser, selv om de ikke er ægte sultne, er, at mad eller bestemte fødevarer kan lindre ubehagelige følelser eller symptomer for en tid. Og netop det er et af de største problemer ved at ændre kostvaner.

Mange kender det fra trøstespisning. De føler sig kede af det, urolige eller nervøse. De spiser, og føler sig pludselig en smule bedre tilpas.

Uheldigvis er det mest fødevarer, der er rige på fedt eller sukker, der har denne virkning. Også stimulanser som koffein og nikotin eller meget salt og stærke krydderier kan virke på den måde.

Efter nogen tid uden mad føler mange mennesker ubehag eller krampeagtige fornemmelser i maven, de får måske hovedpine og føler sig trætte. De oplever symptomer, de let forveksler med sult, og som får dem til at spise. De ved ikke, at symptomerne kan være en slags abstinenser, der er forårsaget af usunde kostvaner.

Hvis der er ubehag eller smerte forbundet med følelsen af sult, bør du normalt vente med at spise, indtil ubehaget er stilnet af eller har fortaget sig helt. Drik eventuelt et glas vand.

Når du gennemfører fornuftige kostændringer, og begynder at spise næringsrig mad baseret på planteføde, begynder disse symptomer at forsvinde.

Du føler en mere behagelig sult, når du har brug for mad — og selv enkle og sunde fødevarer og retter — uden for meget sukker, fedt eller salt — mætter og smager godt.

Hvis du er vant til at sætte lighedstegn mellem en tung fornemmelse i maven (måske i hele kroppen) og mæthed, skal du vænne dig til at være mæt på en anden måde.

En kost med masser af grønsager ligger lettere i maven, og du føler dig ikke så tung, som efter fedtrige måltider eller måltider med animalske fødevarer.

Savner du lidt "tungere" mad, kan du spise mere fuldkorn og bælgfrugter.

Især bælgfrugter mætter på en måde, som ligner den, du eventuelt er vant til fra kødretter.

Spis i en rolig og afslappet stemning

Fordøjelsen af føde starter i munden. Grundig tygning findeler maden, og blander den med spyt, så den er lettere at fordøje, når den kommer ned i maven. Denne findeling er særlig vigtig, når du spiser koncentrerede fødevarer (fx nødder, brød eller bælgfrugter), eller hvis du lider af fordøjelsesproblemer.

Når du spiser langsomt, opfatter du bedre smagen af maden, og du har lettere ved at fornemme, hvornår du ikke længere er sulten.

Dit fordøjelsessystem bliver let påvirket af dine følelser. Vent derfor med at spise, hvis du er vred, ked af det eller mærker andre negative følelser.

Prøv aldrig at klare problemer ved middagsbordet. Er der problemer eller uoverensstemmelser, der skal løses, så vent til et mere passende tidspunkt, eller få det klaret i god tid før, du går til bords.

Mennesker, der er stressede og ikke kan sætte sig roligt ned og spise, lider ofte af fordøjelsesbesvær. En hyggelig og venlig stemning ved spisebordet er ikke kun rart, den fremmer også fordøjelsen af det, du spiser.

Mange mennesker med fordøjelsesproblemer bliver overraskede over, hvor meget det hjælper at tage den med ro, tygge maden grundigt og kun spise, indtil de ikke længere er sultne.


2) Undersøgelse: Mange ulemper forbundet med tyktarmsrensning

Jeg har tidligere i nyhedsbrevet kraftigt frarådet tarmskylninger og tarmrensning med urter o.l. Nu er der en undersøgelse, som dokumenterer, at det ikke er særlig smart.

Forskere gennemgik 20 offentliggjorte videnskabelige studier vedr. tyktarmsrensning.

De konkluderede, at der kunne være mange bivirkninger forbundet med tyktarmsrensninger, og normalt ingen gavnlige virkninger.

Kilde: Ranit Mishori m.fl.
The dangers of colon cleansing
The Journal of Family Practice
August 2011. Vol. 60, No. 08: 454-457
Undersøgelsen kan læses på engelsk her
Læs evt. også om undersøgelsen på fri.dk, hvor du også kan læse en læges kommentar.

Kommentar:

Metoder (fx tyktarmsskylninger) eller produkter (afførende, tarmrensende) der angiveligt skulle rense kroppen for affaldsstoffer er normalt en rigtig dårlig ide.

Tarmskylning løsner og fjerner afføring fra tyktarmen. Derfor kan en tarmskylningen i forbindelse med forstoppelse o.l. kortvarigt lindre på symptomer og give øget velvære, indtil tarmen er fyldt op igen.

Tarmskylning har ingen virkning på egentlige tarmsygdomme, og i ovennævnte undersøgelse fandt forskerne i deres gennemgang af videnskabelige undersøgelser ingen dokumentation for helsebringende virkninger af tarmudrensning. Til gengæld fandt de risikoen for ubehagelige og potentielt farlige bivirkninger veldokumenteret.

Der er heller ingen dokumentation for, at hverken udrensende afføringsmidler eller tarmskylninger kan fjerne afføring fra tarmene, som ikke selv kan komme ud på naturlig vis.

Tarmskylning har naturligvis sin berettigelse, når det er nødvendigt at tømme tarmen før den kan undersøges af en læge (fx før en kikkertundersøgelse). Og ved svær forstoppelse, hvor der ikke ser ud til at være bedre løsninger, kan en tarmskylning måske gavne, og der er måske andre situationer, hvor en tarmudrensning er på sin plads, men lad en læge afgøre det.

Problemet er ikke kun de mulige bivirkninger, der er forbundet med en tarmskylning, men også at skylningen fjerner den bakterieflora, som er nødvendig for fordøjelsen, hvilket svækker systemet, indtil tarmfloraen igen er normal.

Sunde kostvaner og nok motion holder normalt tarmene i gang.


3) Vegetarkost beskytter mod almindelig tarmsygdom

Udposninger på tyktarmen (divertikler) forekommer langt mindre ved en vegetarkost og en kost rig på kostfibre.

Forskerne fulgte 47.033 mænd og kvinder fra England og Scotland, hvoraf 15.459 (33%) reporterede, at de spiste vegetarmad.

Efter justering af faktorer såsom rygning, alkohol og body mass index (BMI), havde vegetarerne 31% lavere risiko for divertikelsygdom sammenlignet med kødspisere.

Desuden havde deltagere med et relativt højt indtag af kostfibre (over 25 gram om dagen) en lavere risiko for at blive indlagt med eller dø af divertikelsygdom sammenlignet med dem, der fik mindre end 14 gram kostfibre dagligt.

Både vegetarkost og en fiberrig kost er forbundet med betydelig lavere risiko for divertikelsygdom, og lavere risiko for hospitalsindlæggelse eller død pga. divertikelsygdom.

Kilde: Francesca L Crowe, Paul N Appleby, Naomi E Allen, Timothy J Key
Diet and risk of diverticular disease in Oxford cohort of European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC): prospective study of British vegetarians and non-vegetarians
BMJ 2011; 343:d4131 doi: 10.1136/bmj.d4131 (Published 19 July 2011)


Enhver, der nogensinde har taget et brusebad, har haft en idé. Det er den person, der kommer ud af badet, tørrer sig, og gør noget ved det, der gør en forskel.

— Nolan Bushnell


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.