Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 33, 2006
 


  1. Mættet fedt hæmmer virkningen af det ”gode” kolesterol
  2. Forarbejdet kød øger risiko for mavekræft
  3. Mail: Nedtrapning af medicin
  4. Mail: Råd mod trang til søde sager
  5. Mail: En kommentar til veganerkost og et forslag

Kære læser

For et par uger siden kunne du her i nyhedsbrevet læse om en undersøgelse, der viser, at veganerkost er meget effektiv til at kontrollere blodsukkeret hos type 2 diabetikere.
http://www.nomedica.dk/ugeskrift31_2006.htm

Er der er en bare nogenlunde logisk forklaring på, hvorfor banebrydende opdagelser som denne ikke ”rydder forsiden” i aviser og fagblade?

Ikke engang på diabetesforeningens hjemmeside er undersøgelsen nævnt.

Nå, men det kommer vel. I hvert fald må vi håbe at den slags vigtige oplysninger på en eller anden måde kommer ud til de alt for mange danskere, der har diabetes.

Journalister og andre, som mener at undersøgelsen er værd at skrive om, kan læse hele undersøgelsen her.

Send en mail, hvis du har spørgsmål eller kommentarer til nyhedsbrevet, eller hvis der er bestemte emner, du ønsker, vi skal tage op.

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


”Verden er ikke farlig på grund af de, der gør skade, men pga. de som ser på uden at gøre noget.”
– Albert Einstein, fysiker


1) Mættet fedt hæmmer virkningen af det ”gode” kolesterol

En undersøgelse viser, at et måltid rig på mættet fedt kan hæmme det gode kolesterols (HDLs) evne til at forhindre betændelsestilstande i blodårerne, hvilket menes at være en vigtig medvirkende årsag til kredsløbssygdomme. Det kan også svække blodårernes evne til at reagere normalt på stress.

Omvendt viste det sig, at et måltid rig på flerumættet fedt ikke havde negativ effekt på blodårerne.

Forskerne bemærker, at det ikke kun er mængden af kolesterol, der er vigtig, men sandsynligvis også kvaliteten.

(Kilde: Journal of the American College of Cardiology, August 15, 2006).

Kommentar:

Som en tommelfingerregel er al fedt fra dyr – de animalske fedtstoffer – mættet fedt.
Næsten alle fedtstoffer i vegetabilske fødevarer er umættede, og hæmmer altså ikke de gode virkninger af HDL-kolesterol.


2) Forarbejdet kød øger risiko for mavekræft

Svenske forskere har gennemført en metaanalyse af 15 studier med ca. 4.700 personer. Studiet viste, at risikoen for mavekræft steg med 15 – 38 %, hvis indtagelsen af forarbejdet kød saltede eller røgede kødprodukter som pølse, bacon og røget skinke steg med 30 gram om dagen.

(Kilde: Journal of the National Cancer Institute 2006; 15: 1078-1087)

Kommentar:

Der findes allerede mange undersøgelser, der viser eller tyder på øget risiko for flere kræftformer ved øget indtagelse af kød. Ovenstående er blot en af de undersøgelser, der viser, at saltet/røget kød især øger forekomsten af mavekræft.

Hvis du spiser kød, så vælg lidt magert kød af høj kvalitet, og spise mange grøntsager til.

Læs mere om sund kost her:
http://www.nomedica.dk/sund_kost.htm


3) Mail: Nedtrapning af medicin

Kære John

Jeg vil gerne have dit syn på sagen vedr. mit medicinforbrug.

I foråret 2005 fik jeg søvnproblemer pga. langvarig intens stress og sorg over min kræftsyge veninde, som jeg forsøgte at passe ved siden af fuldtidsjob i IT-branchen, 2 børn, et hus under ombygning og en mand som aldrig var hjemme pga. sit arbejde. Ikke så mærkeligt at jeg ikke kunne sove. Derudover var jeg ked og kunne ikke overskue noget, græd meget.

Min egen læge gav mig sovepiller (imozop) som jeg fik gennem en længere periode på trods af at jeg gjorde ham opmærksom på, at man ikke måtte tage disse fast i så lang tid (flere måneder i træk). Det gik jo også helt galt.

Jeg blev hurtigt meget afhængig og kunne, selvom jeg tog pillerne, højst sove 2-3 timer hver nat. Så forsøgte jeg at stoppe, hvilket resulterede i 3 døgn uden søvn. Jeg endte med at blive indlagt på psykiatrisk hospital. Fik diagnosen depression og fik Remeron 30 mg. De forsøgte på sygehuset flere gange at seponere imozop, hvilket resulterede i fuldstændig søvnløse nætter. Så derfor blev jeg udskrevet med mere sovemedicin som jeg skulle tage sammen med nozinan, truxal og remeron.

Fuldstændigt overmedicineret dinglede jeg rundt og kunne ingenting.

Jeg fik nok og stoppede fra en dag til anden med sovemedicin. Havde på det tidspunkt taget medicinen i 4-5 måneder mere eller mindre fast. Så brød helvede for alvor løs. Jeg sov stort set ikke i 3-4 måneder - og Remerondosis blev gradvist sat op - uden den mindste effekt på søvnen. Jeg holdt ud - fordi jeg tænkte at det var abstinenser og at det nok skulle gå over. Men det blev bare værre og værre og jeg blev "sindssyg" i hovedet af ikke at sove.

Blev indlagt igen - da jeg til sidst ikke orkede mere og ønskede at dø. Blev observeret gennem en længere periode og deltog aktivt i alt det fysisk udfordrende. De kunne ikke rigtig greje hvad der var galt med mig, men overbeviste mig om, at det absolut ikke kunne handle om abstinenser, så lang tid efter jeg var stoppet. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle tro, men orkede bare ikke mere. Til sidst fik jeg tilbudt ECT-behandling. Det hjalp. Jeg fik det hurtigt mærkbart bedre og blev udskrevet lige inden jul. Remerondosis var i mellemtiden blevet sat op til 120 mg. Dette var pga. at jeg ikke var interesseret i at prøve andre antidepressiva, pga. bivirkninger. Jeg tåler Remeron godt. Har dog taget 5-6 kg på i løbet af et år, men det synes jeg godt jeg kan leve med.

Siden har det været lidt op og ned af bakke. Jeg har mange rigtig gode dage, men også nogle dårlige. Jeg er tilbage på jobbet og fungerer fint. Søvnen er det lidt op og ned med. Jeg har stadig søvnløse nætter indimellem, men der går uger imellem. Hvis jeg i en periode har fået for lidt søvn, indhenter jeg det som regel i weekenderne, så det går helt klart meget bedre.

Jeg er så småt begyndt at trappe ud af medicinen. Er "nede" på 105 mg Remeron nu. Har taget 7 1/2 mg fra med ca. en måneds interval. Jeg har ikke mærket noget særligt til denne nedtrapning, men jeg får jo dælendulme stadig også en stor dosis jeg får.

Jeg er simpelthen så hundeangst for at komme ud i et abstinenshelvede igen når jeg skal lægge Remeronen fra mig. Jeg synes jeg hører så mange skrækhistorier. Jeg ved godt at Remeron ikke er vanedannende ligesom cyclopyrroloner, men jeg gruer da lidt for det. Min psykiater (Jens Frydenlund) siger at jeg skal bruge et par år på at komme ud medicinen - og at det ikke kan gå for langsomt. Hvad er din mening? Har du gode erfaringer med at afvænne folk fra medicin?

Vh.
L...

Kære L.

Du er blevet "lokket" i uføre af dine læger og psykiatere. Enten fordi de ikke kunne se anden løsning, eller ikke gav sig tid nok til at hjælpe dig ordentligt.

De alvorlige problemer, du havde før du første gang gik til læge og fik sovepiller, blev ikke tacklet korrekt.

Du fik i stedet medicin.

Problemet er, at din medicin og behandling aldrig har hjulpet på de grundlæggende årsager til dine problemer (hvad de end måtte være).

Under alle omstændigheder bør du nu sideløbende med din nedtrapning gøre ALT hvad du kan for at forbedre din kost, din livsstil, dine levevilkår. Alt sammen i samråd med din læge.

Jens Frydenlund er en fornuftig psykiater, så du følger hans råd. Hvis/når du får det væsentlig bedre ved at forbedre din kost, livsstil mv., er der god mulighed for at han vil gå med til, at det kan gå lidt stærkere med at nedtrappe medicinen.

Læs mere om medicin her:
http://www.nomedica.dk/helbreder_medicin.htm

Mere om nedtrapning her:
http://www.nomedica.dk/nedtrapning_af_medicin.htm

Mere om sund kost og livsstil
http://www.nomedica.dk/hvordan_rask.htm


4) Mail: Råd mod trang til søde sager

Hej John

Apropos trang til søde sager.

Jeg har opdaget at hvis jeg hver dag spiser linser/bønner mindst en gang dagligt, forsvinder min trang til søde ting.

Det er som om de forhindrer at mit blodsukker bliver så lavt så jeg får et akut behov for noget sødt. Og når behovet ikke er akut, sker der 2 ting. Dels tænker jeg ikke på at jeg har lyst til noget sødt, og dels kan jeg nemt sige nej hvis jeg bliver tilbudt det. Suget er væk.

Venlig hilsen Winni

Kommentar:

Flere tips mod sukkertrang her:
http://www.nomedica.dk/trang_til_sukker.htm


5) Mail: En kommentar til veganerkost og et forslag

Hej John

Jeg har lagt mærke til, at jeg har det bedst, når jeg spiser vegansk, men jeg mangler noget inspiration.

Jeg synes blot, at vi mangler en god bog på dansk med gode veganske opskrifter. Jeg har en gammel bog fra en gang først i 90'erne, men den kan ikke købes mere, jeg fandt den ved et tilfælde på nettet hos en antikvarhandler.

Hvad med at lave et lille hefte med gode og enkle veganeropskrifter?

Mange hilsner
Annie

Hej Annie

Der kommer flere bøger om emnet senere. Der mangler klart gode bøger om veganerkost.

Du kan finde lidt på engelsk her:
http://www.pcrm.org/health/recipes/index.html

Du kan også gå på biblioteket og låne en stak vegetarbøger. Nogle af dem har veganeropskrifter, eller opskrifter du kan pille lidt ved, så de bliver fri eller næsten fri for animalske fødevarer.

Med venlig hilsen
John Buhl


"Pokkers så egoistisk verden er. Alle tænker kun på sig selv. Det er bare mig, som tænker på mig."

Robert Storm Petersen


 
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.