Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 33, 2011


  1. Helbredende kost (11). Søvnvenlige kostvaner.

  2. Mail: Stimulanser, blodsukker

  3. Mail: Tarmrensning

  4. Mail: Mere om syre-base balancen

 

Hvad der nu er bevist, var engang kun en forestilling.

— William Blake. Engelsk poet


1) Helbredende kostvaner (11)

Tidligere artikler i serien:
Helbredende kostvaner (1)
Helbredende kostvaner (2)
Helbredende kostvaner (3)
Helbredende kostvaner (4)
Helbredende kostvaner (5)
Helbredende kostvaner (6)
Helbredende kostvaner (7)
Helbredende kostvaner (8)
Helbredende kostvaner (9)
Helbredende kostvaner (10)

Søvnvenlige kostvaner

Dine kostvaner kan i stor udstrækning påvirke kvaliteten af din søvn, og fordi god søvn i væsentlig grad medvirker til at gøre eller holde kroppen rask, bør dine kostvaner på den bedste måde understøtte en god søvn.

Selv om din hjerne og krop slapper af, når du sover, er mange af de helbredende processer netop mest aktive under søvnen.

Har du søvnproblemer — uanset om du har svært ved at falde i søvn, vågner tit, eller ikke føler dig udhvilet, når du vågner — så læs e-bogen Sov godt! og følg alle relevante forslag, indtil du sover godt og længe nok.

Det er ikke kun, hvor længe og hvor uforstyrret, du sover, der har betydning, men også hvornår, du sover.

En naturlig døgnrytme gavner og styrker de helbredende processer i kroppen. En god døgnrytme har især at gøre med din sengetid og det lys, du udsættes for.

Tidligt i seng, tidligt op

Gå til ro, når du mærker behovet for søvn. Gå i seng, før du bliver overtræt. Gå tidligt i seng (ved de første tegn på døsighed).

Hvis du holder dig vågen til sent ud på natten, forstyrrer det kroppens indre kemi.

Dæmp lyset inden sengetid

Har du mulighed for at dæmpe lyset i stuen og soveværelset i god tid før sengetid, kan det fremskynde søvnen, når du går i seng. For meget lys kan nemlig mindske kroppens fremstilling af søvnhormonet melatonin, og derved gøre det sværere for dig at falde i søvn. Melatonin har også betydning for de helbredende processer i kroppen.

Især hvis du har søvnproblemer eller ofte har svært ved at falde i søvn, skal du passe på med stærkt lys om aftenen — også fra en lysende skærm.

Sov i mørke

Gør soveværelset så mørkt som muligt. Brug fx mørke/sorte gardiner for vinduerne i soveværelset. Undgå at tænde lys, hvis du skal op om natten, eller tænd kun meget dæmpet lys.

Søvnvenlige kostvaner

  • Undgå koffein sidst på dagen. Kaffe, te, kakao og cola, som indeholder koffein, virker opkvikkende og kan derfor forstyrre søvnen. Selv koffein tidligt på dagen kan hos nogle mennesker forstyrre nattesøvnen, eftersom koffein kan blive i kroppen i op til 14 timer. Har du søvnproblemer er det bedst, at du stopper med at drikke kaffe, te, sodavand eller andre drikke med koffein efter kl. 14. Så er der kun lille fare for, at de påvirker nattesøvnen, medmindre du indtager store mængder før kl. 14.

  • Pas på med opkvikkende kosttilskud. Kosttilskud, der indeholder stimulerende ingredienser som russisk rod, ginseng mv., virker ofte på samme måde som stimulanser og kan forstyrre søvnen. Hvis du tager den slags kosttilskud, så tag dem først på dagen.

  • Drik ikke alkohol efter kl. 18:00. Selv om alkohol vil gøre dig døsig, er virkningen kortvarig, og du risikerer blot at vågne nogle timer senere ude af stand til at falde i søvn igen. Alkohol vil også forhindre, at du får nok af den dybe søvn — altså netop de søvnperioder, hvor kroppens selvhelbredende og helene processer er mest aktive. Alkohol kan give en fornemmelse af at have sovet tungt, men du vil alligevel mangle dyb søvn, og du vil ikke vågne frisk og udhvilet.

  • Begræns din indtagelse af salt. For nogle mennesker virker salt som en stimulans, der kan forstyrre søvnen. Undgå evt. helt mad eller snacks med for meget salt sidst på dagen eller til dagens sidste måltid.

  • En del mennesker sover bedre og er mere udhvilet om morgenen, hvis det sidste måltid er sundt og ikke for stort. Spis sundt — især før sengetid. Undgå at gå sulten i seng, men undgå også store måltider før sengetid. Solide måltider lige inden sengetid forstyrrer eller mindsker værdien af din søvn. Lad være med at spise eller spis kun lidt efter aftensmaden.

  • Et stort måltid før sengetid sætter også din fordøjelse på hårdt arbejde, og kroppen vil bruge energi på at fordøje mad om natten, og blandt andet have mindre energi til de helbredende processer, der er så vigtige under søvnen.

  • Undgå meget luftdannende mad om aftenen, som kan give urolig søvn.

  • Undgå at spise fødevarer med raffinerede kulhydrater før sengetid — især i form af sukker, hvidt brød, kager o.l. — eller spis kun små mængder. Dit blodsukker vil stige og derefter evt. falde til et for lavt niveau. Resultatet kan være, at du vågner og har svært ved at falde i søvn igen.

  • Ingen væske før sengetid. Lad evt. være med at drikke væske i nogle timer før sengetid eller drik kun lidt — blot lige nok til at slukke tørsten, hvis du er tørstig. Det mindsker risikoen for, at du skal op flere gange om natten for at tisse.

  • Nogle mennesker føler sig friskere om morgenen efter en nats søvn, hvis det sidste måltid dagen før var råkost. Prøv evt. kun at spise råkost (eller et måltid, der næsten kun består af rå fødevarer) som dagens sidste måltid, og spis det ikke for sent.


2) Mail: Stimulanser, blodsukker

Jeg har så længe jeg kan huske været heftig misbruger af stimulanser.

Sukker, alkohol, kaffe, flødeskumskager og sågar tyggegummi.

Sideløbende har jeg levet relativt sundt, og min krop har gradvist bedt om mindre kød.

Senest har jeg lagt alkohol på hylden, og vupti springer min indre vegetar frem og siger, SÅ ER DET NU.
Og sådan er det blevet.

Nu er jeg så i gang med at slippe det hvide sukker og denne gang er det mit blodsukker der jubler.

Har købt bogen Stabilt blodsukker af Siff Holst. Hun har ligesom dig underbyggede teorier bag det hun skriver.

Dog anbefaler hun olieshots til blodsukkerstabilisering + en masse kringlede opskrifter som jeg ikke orker pt.

Jeg ved du er imod ret meget olie, men kan det være relevant i denne sammenhæng?

Du har sikkert skrevet om emnet, har du et link?

Vedr. kaffe, uhhh den er svær at slippe, hjælper det lidt hvis man erstatter med koffeinfri?

Jeg bruger half and half men nogle siger det er ligeså slemt.

Venlig hilsen
Lene

Hej Lene

Det er nogle gode beslutninger og ændringer, du har gennemført der :-)

Der er ingen grund til at indtage olie for at holde blodsukkeret stabilt. Det klarer fornuftige kostvaner og måltider let.
Tror ikke, jeg har skrevet om olie i forbindelse med lavt blodsukker, men en fedtrig kost fremmer sandsynligvis risikoen for diabetes (og ser altså ud til at have en uheldig indflydelse på blodsukkeret). Det tyder en en ny undersøgelse på.

Kaffe er ikke så slemt for de fleste mennesker. Men hold dig til moderate mængder. Kaffebønner indeholder også gavnlige stoffer.

Det uheldige er koffeinen, som virker stimulerende og kan lave andre ulykker (især hos nogle mennesker og ved visse sygdomme og symptomer).

Koffeinfri kaffe må være bedre. Halv koffeinfri og halv almindelig kaffe virker som en god løsning. Hold dig til små eller moderate mængder.

Med venlig hilsen
John Buhl


3) Mail: Tarmrensning

Jeg vil meget gerne spørge dig om, hvor/eller i hvilket ugebrev du tidligere har skrevet om tarmrensning.

Og om du ved noget, om den form for tarmrensning, der foregår ved at drikke saltvand (yoga metode).

Jeg er blevet spurgt, om jeg vil at deltage i en tarmrensning med saltvand, men jeg mener at have hørt om, at det kan gå grueligt galt med den metode.

Ved du noget inden jeg evt. hopper ud i det?

Og rigtig mange tak for dit skønne nyhedsbrev som jeg er flittig læser af.

Bedste hilsner fra
Kirsten

Hej Kirsten

Tidligere blandt andet her og i sidste uge.

Tarmskyldning med saltvand går ud på, at du drikker mange glas saltvand kombineret med yogaøvelser, indtil du får diarre.

Der findes mange måder at rense tarmene på. Det er "yoga-måden". Du kan læse lidt mere om yogametoderne her.

Den eneste fornuftige og naturlige tarmrensning er at sikre en god fordøjelse og regelmæssig afføring med sund kost og livsstil.

Med venlig hilsen
John Buhl


4) Mail: Mere om syre-base balancen

(Mail fra en læser, efter vi nogle gange havde emnet om syre-base balancen oppe til diskussion: Uge 25, uge 26, uge 30 og uge 31).

Den overskydende syre får ganske rigtigt ikke lov til at forblive i blodbanen, men til gengæld bliver den deponeret i vores bindevæv — og det gør den fordi lever, nyrer og ikke mindst lymfen ikke kan følge med udskillelsen af syre i overmål.

Derfor vil en mere basisk diæt aflaste lever/nyrer/lymfe, så de igen kan arbejde som de tænkt fra naturens side, og så kan kroppen skille sig af med syreophobningerne i vævet, som er dem der er årsag til mange helbredelsesproblemer.

Så det er kun hvis du i forvejen spiser overvejende frugt og grønt og sundt på andre måder, at du ikke behøver at tænke i de baner.

Vh
Winni

Hej Winni

Vi er i det mindste enige om, at du ikke behøver at tænke på syre-base, hvis du spiser sundt med mange grønsager mv.

Bedste hilsner
John Buhl


Tag dig først af det, der volder dig størst følelsesmæssig ubehag. Ofte vil dette bryde dødvandet i dit arbejde og fri dig mentalt til at fuldføre (de) andre opgaver

— Brian Tracy


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.