Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 33, 2012


  1. Fedtfattig kost med mere frugt, grønt og fuldkorn hjælper mod hedeture og giver vægttab
  2. Lys om natten medvirker måske til depression
  3. Mail: Kroniske forstoppelse
  4. Mail: Vi er altædere
 

En mand er ikke meget, hvis han ikke kan stole på sig selv, og intet hvis andre ikke kan stole på ham.

— Benjamin Black


Fedtfattig kost med mere frugt, grønt og fuldkorn hjælper mod hedeture og giver vægttab

Kvinder, der blev opfordret til at spise en fedtfattig kost med mere frugt, grøntsager og fuldkorn, var mere tilbøjelige til at tabe sig og reducere hedeture og nattesved. Det viser en ny videnskabelig undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Menopause.

Forskerne analyserede 17.473 postmenopausale kvinder fra the Women’s Health Initiative Dietary Modification trial, og satte dem enten i en gruppe, der skulle gennemføre specifikke ændringer i kosten, eller en kontrolgruppe, der modtog minimal information om ernæring og ingen gruppestøtte.

Selvom vægttab ikke var et erklæret mål for grupperne, viste det sig, at kvinderne, der indførte fedtfattig kost, var tre gange så tilbøjelige til at tabe sig sammenlignet med kontrolgruppen, mens kvinderne i kontrolgruppen var dobbelt så tilbøjelige til at tage på i vægt.

Kvinder, der tabte sig, var mere tilbøjelige til at slippe for hedeture og nattesved sammenlignet med kvinder, som bevarede deres vægt. Disse forbedringer var mest udtalte blandt de kvinder, der gennemførte kostændringer — altså som spiste fedtfattigt samt mere frugt, grøntsager og fuldkornsprodukter.

Kilde: Kroenke CH m.fl. Effects of a dietary intervention and weight change on vasomotor symptoms in the Women's Health Initiative. Menupause 9 July 2012. doi: 10.1097/gme.0b013e31824f606e Abstract

Kommentar:

Ved hedeture og andre ubehagelige symptomer i forbindelse med overgangsalderen kan du evt. prøve:

  1. En sund fedtfattig kost baseret på plantemad — altså frugt, grøntsager, fuldkorn og bælgfrugter.
  2. Fasthold eller genvind din normalvægt/idealvægt. Tab dig ved at følge sikker slank programmet, hvis du er overvægtig og har hedeture. Programmet sikrer ikke alene , at du taber dig, men beskriver også netop de fødevarer og den livsstil, der også vil have en god mulighed for at hjælpe på hedeture.
  3. Daglig motion. Gerne meget motion.
  4. Prøv evt. naturprodukter. Tidligere blev naturlægemidler, der indeholdt ekstrakt fra planten sølvlys, ofte anvendt mod hedeture (fx produkter som Remifemin eller Memofem). Men det har vist sig, at sølvlys muligvis kan give leverskader, og produkterne må vist nok ikke længere sælges i Danmark. Kosttilskud, der angiveligt har en vist virkning — i det mindste hos nogle mennesker — er Melbrosia og Chello Forte

Lys om natten medvirker måske til depression

Udsættelse for vedvarende dæmpet belysning om natten kan føre til depressive symptomer hos gnavere. Men disse negative virkninger kan afhjælpes ved blot at vende tilbage til en normal lys-mørke cyklus. Det viser en ny undersøgelse.

Hamstere, der blev udsat for lys om natten i fire uger, fik tegn på depressive symptomer. Men det viste sig også, at disse symptomer hovedsageligt forsvandt igen efter cirka to uger, når de vendte tilbage til normale lysforhold.

Selv de forandringer i hjernen, der indtraf efter hamstere havde været udsat for lys om natten, blev genoprettet til det normale, efter hamstrerne igen blev udsat for en normal lys-mørke-cyklus.

Dette er endnu en undersøgelse, der tyder på, at kronisk eksponering for kunstigt lys om natten — inkl. lys fra tv og computere — kan spille en vis rolle i den stigende forekomst af depression hos mennesker i løbet af de sidste 50 år.

Forskere mener, at mennesker, der holder sig oppe sent foran fjernsyn og computer, kan fjerne de skadelige virkninger, de evt. har oplevet, ved blot at gå tilbage til en almindelig lys-mørke-cyklus og minimere deres eksponering for kunstigt lys om natten.

Det viste sig også, at hamstere, der udsættes for kronisk dæmpet lys om natten, var mindre aktive om dagen sammenlignet med dem, der levede under normale lysforhold.

Kilde: T A Bedrosian, Z M Weil & R J Nelson. Chronic dim light at night provokes reversible depression-like phenotype: possible role for TNF. Molecular Psychiatry , (24 July 2012) doi:10.1038/mp.2012.96

Kommentar:

Især hvis du har søvnproblemer eller ofte har svært ved at falde i søvn, skal du passe på med lys sent om aftenen — og især om natten — fx fra en lysende skærm.

Netop fordi en del elektronik — som bærbare computere, smartphones og iPad — udsender et skinnende lys tæt på vores øjne, mistænker nogle forskere, at dette lys kan narre hjernen til at tro, at det er dag, hvis du bruger dem sent om aftenen, og derved forstyrre søvnrytmen og forværre søvnløshed.

Lyset kan også være tilstrækkeligt til at påvirke din døgnrytme — altså uret i din hjerne, der blandt andet bestemmer, hvornår du sover og, hvornår du vågner op.

Normalt begynder din hjerne at udskille søvnhormoner omkring kl. 21:00-22:00, men får du skinnende lys i øjnene, sker dette måske ikke eller ikke i tilstrækkeligt omfang.

Har du mulighed for at dæmpe lyset i stuen og soveværelset i god tid før sengetid, kan det fremskynde søvnen, når du går i seng.

Mennesker med tendens til depression eller søvnproblemer bør gøre en ekstra indsats for at være oppe og aktive, når solen og dagslyset dominerer, og gå tidligt i seng og sove i den periode mørket dominerer.

Det bedste er at sove i helt mørke, og få masser af dagslys om dagen. Gå tidligt i seng og stå op, når det bliver lyst, og du er udsovet.

Læs artiklen: Søvnbesvær forbundet med risiko for depression

Læs evt. bogen Depressioner — er der en naturlig løsning?

Læs evt. bogen Søvnproblemer — er der en naturlig løsning?


Mail: Kroniske forstoppelse

Hvad skal man gøre / tage ved kronisk forstoppelse?

Mange hilsner
Pia

Hej Pia

De mest almindelige råd, der som regel virker, er:

1) Masser af grøntsager.
2) Godt med motion. Evt. blot mange og lange gåture.
3) Drik nok vand/væske
4) Fiberrige fødevarer (frugt, grøntsager, fuldkorn, bælgfrugter)
5) Evt. udelade alle mælke- og mejeriprodukter (prøv evt. i 14 dage og se, om det gør en forskel)
6) Meget lidt eller ingen animalske fødevarer
7) Ingen eller kun lidt sukker, hvidt mel og olie.
8) Zoneterapi kan sammen med ovenstående hjælpe med at få tarmene i gang igen, så de selv kan klare opgaven. Du kan sagtens give dig selv lidt zoneterapi eller få en anden til at massere dig under foden. Massagen må ikke gøre ubehagelig ondt, men bør føles behagelig eller som en rar ømhed, der masseres væk.
Følg anvisningerne i min bog Zoneterapi — lær det selv

Du skal helst ikke tage noget for det, da det blot vænner tarmene fra selv at klare opgaven.

Jeg kan forstå, at dine problemer med forstoppelse har stået på i lang tid. Det vil derfor nok også tage tid før ændringer i kost og livsstil får dine tarme til igen at fungere helt som de skal.

Der kan være mange individuelle faktorer og mulige årsager, som jeg ikke kan vurdere fra din mail. Du skal derfor først og fremmest snakke med din læge om det, hvis du ikke allerede har gjort det, og gennemføre ændringer i samråd med lægen.

Med venlig hilsen
John Buhl


Mail: Vi er altædere

(lang mail forkortet en del)

Vi mennesker er fra naturens side altædere og har godt af kød, og se DET er videnskabeligt bevist!!
Vi bliver syge, fordi vi mangler vitaminer og mineraler som vores fødevarer er blevet drænet for fordi jorden mangler næringsstoffer og vi dyrker jorden med kunstgødning, bruger sprøjtemidler ...

Spis økologisk kød men ellers rigeligt protein fra kød fra sunde dyr!!

Og vi er enige om at mange grøntsager også er godt. ...

Du glemmer helt at fortælle at det protein der er i grønt ikke er godt nok! ... eller du ved det ikke?!
... du bør læse om aminosyre og forstå hvordan protein er bygget op af dem.

Frugt og grønt indeholder jo ikke alle essentielle aminosyrer og derfor kan kroppen næsten ikke danne protein kun fra grøntsager.

Læs lige på lektierne, før du råder andre!

Kristian

Hej Kristian

Det er i det mindste godt, at vi er enige om, at det er klogt at spise mange grøntsager :-)

Hvis der ikke var nok protein/aminosyrer i planter, hvordan kan en hest da spise sig stærk og muskuløs uden animalske fødevarer — og alle de andre dyr, der kun lever af plantemad?

Der findes tabeller over fødevarers indhold af næringsstoffer — inkl. vitaminer og aminosyrer.

På dansk her og en meget omfattende tabel her

Prøv at undersøge det lidt nærmere. Du vil opdage, at alle hele (uraffinerede) vegetabilske fødevarer både indeholder protein og alle essentielle aminosyrer. Ingen grund til at spise kød for at få nok protein.

Se evt. også videoklip og artikler på vegetarbladet.dk

Med venlig hilsen
John Buhl


Princippet er at konkurrere mod dig selv. Det handler om selv-forbedring, om at være bedre end du var dagen før.

— Steve Young, fodboldspiller


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.