Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 34, 2006
 


  1. Mail: Medicinafhængighed
  2. Mail: Mave-tarm problemer
  3. Mail: Hvordan undgår jeg hvidt mel?
  4. Ugens læsertip

Kære læser

Jeg modtager ofte mails fra mennesker, der mangler inspiration til at komme i gang (eller fortsætte) med en sund kost og livsstil.

Derfor vil du fremover se et afsnit i nyhedsbrevet med ugens læsertip. Det vil være tips og opskrifter fra læsere, der måske kan hjælpe andre læsere godt i gang med en sundere livsstil.

Indsend også dit helsetip eller en sund opskrift, som du gerne vil dele med os andre :-)

Send en mail, hvis du har spørgsmål eller kommentarer til nyhedsbrevet, eller hvis der er bestemte emner, du ønsker, vi skal tage op.

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


”Kunsten at være lykkelig ligger i evnen til at trække lykke ud af almindelige ting.”

– Henry Ward Beecher


1) Mail: Medicinafhængighed

Efter indlægget om nedtrapning af medicin i sidste uge
http://www.nomedica.dk/ugeskrift33_2006.htm 
modtog jeg nedenstående mail

Hej John

Tillad mig at knytte en kommentar til brevet fra en kvinde, der var havnet i en frygteligt medicinafhængighed.

Problemet er jo, at hun med statens gode hjerte og midler er blevet narkoman. Heldigvis er hun havnet på din hjemmeside, så hun er da i det mindste kommet blandt gode mennesker, der reelt vil (og kan) hjælpe hende.

I mit virke som børneterapeut i Foreningen Hjerneaktiv møder jeg ofte børn som er narkomaner. Grundet deres hjerneskade passiviserer læger og psykologer deres hjerner, så symptomerne afdæmpes. Så ser de umiddelbart bedre ud, men det er jo ingen løsning på deres hjerneskade, som kun bliver forværret af den kemiske medicin. Det er typisk epilepsimedicin og Ritalin, der benyttes. Det meste epilepsimedicin er stærk nervemedicin, som vil slå en hest omkuld.

Ritalin har en kokain-lignende effekt og gør på kort sigt DAMP/ADHP børn mere rolige og lalleglade (naturligvis). Men det har et hav af bivirkninger og tanken om at give børn kokain er syg. Det meste Ritalin gives på anvisning af psykiatere, så hvis Jens Frydenlund er en fornuftig psykiater så vil det da glæde mig. Så er der i alt fald én.

Din anvisning med hensyn til kostomlægning er god, men det er ikke altid nok til at erstatte en medicinafhængighed. Problemet er at medicin påvirker neurologisk, derfor er det også en neurologisk opgave af afvænne hjernen fra medicin.

Hjernen lever af den ilt, der er i blodet. Ved at optimere blodets gennemstrømning i hjernen kan man levere mere ilt til hjernen, hvilket gør at den vokser og nye hjerneceller og nervebaner vil blive aktiveret. Denne optimering af blodgennemstrømningen kan gøres ved at påvirke respirationen og blive forpustet. Det er der mange muligheder for, en af de umiddelbare er at løbe, men det skal sættes i system så det bliver en dagligt rutine. For en voksen er målet over 2-3 måneder at løbe 10 km hver dag. Hver dag! Først da bliver løbeprogrammet, sammen med den gode kost, en decideret behandling af hjernen. For immobile børn (mennesker) har vi et program, der hedder The Oxygen Enrichment Program (Hypercapnia increases cerebral intramitochondrial energy transport), som kan optimere ilt til hjernen uden at man bevæger sig. Dette kunne også være en løsning eller en kombinationsmulighed, for det med at nedtrapning skal gå specielt langsomt er noget vrøvl, det afhænger af den modvægt (kost og ilttilførsel) som patienten laver til medicinen. Hvilket jeg også hører dig sige.

Hvis du finder det relevant, må du gerne bringe mig indlæg, ligesom folk med medicinproblemer naturligvis er velkomne til at skrive til mig.

Bogen Epilepsi - 6 år og narkoman beskriver meget tydeligt nogle af de aspekter, der er i at være havnet i en medicinafhængighed. Læs mere:
http://www.netsundhedsplejerske.dk/bogguide/index.php?option=laes&id=6

Med venlig hilsen
Larz Thielemann
http://www.hjerneaktiv.dk

Kommentar:

Nedtrapning af visse former for medicin kan tage lang tid. Der er mange faktorer, der spiller ind, bl.a. patientens tilstand, hvilken anden medicin patienten får, hvor længe patienten har taget medicinen og især hvilken medicin og dosering der er tale om.

Det er derfor vigtigt, at man altid sikrer sig, at lægen godkender og hjælper med nedtrapningen.

Når det gælder sove- og nervemedicin kan det især være nødvendig med nedtrapning over længere tid.
Det gælder midlerne du finder på listen her:
http://www.benzoinfo.dk/hvader.htm 

I forbindelse med nedtrapning af medicin er der flere oplysninger at hente her: http://www.benzoinfo.dk

Det gælder i høj grad også om at gøre alt for at forbedre kost, livsstil og levevilkår:
http://www.nomedica.dk/nedtrapning_af_medicin.htm
http://www.nomedica.dk/hvordan_rask.htm 


”Intet kan sammenlignes med den enkle nydelse af en cykeltur.”

– John F. Kennedy


2) Mail: Mave-tarm problemer

Hej John.

Jeg kunne godt tænke mig at du skrev lidt om mave-tarm problemer.

Det har jeg nemlig selv. Det startede efter en ferie tilbage i 97, hvor jeg fik turistmave som jeg plejer efter ophold i udlandet, men det blev bare ved. Jeg blev undersøgt på kryds og tværs, og fik diagnosen irritabel tyktarm.

I 2004 fødte jeg en datter og mine problemer blev rigtig slemme, med op til 8-12 wc besøg om morgenen. Jeg er blevet undersøgt på kryds og tværs igen bl.a. afføringsprøver, blodprøver, røntgen af tyndtarm, galdeblære, maven, tarmen, laktose, gluten, ja jeg tror for det hele.

Nu er jeg så startet på zoneterapi, har fået 9 behandlinger, med en bedring. Og han sagde at det var ubevidst stress?!

Jeg er også begyndt på kiropraktorbehandling, fået 2, og hun snakker om de indre muskler og vejrtrækning.

Så jeg tænkte om det var noget du viste noget om, om det hænger sammen, og om du ville fortælle lidt om det, og hvad jeg ellers kunne gøre, så jeg kan få min livskvalitet tilbage. Jeg er afskåret fra meget pga. mine toiletbesøg i tide og utide.

Det er bare et lille afsnit af mine mave-tarm problemer.. :o)..

Mvh J.

Hej J.

Jeg ved ikke, hvad din zoneterapeut mener med ubevidst stress, eller hvad dine indre muskler og vejrtrækning har med sagen at gøre. Det bliver du nødt til at spørge din zoneterapeut/kiropraktor om.

Jeg kende ikke årsagen til dine problemer, men i langt de fleste tilfælde af mave-tarmproblemer er det vigtigt – uanset hvad man ellers gør – at forbedre ens kostvaner.

Generelt set gælder det om:

  1. Spis hovedsageligt eller kun sunde fødevarer
    http://www.nomedica.dk/sund_kost.htm
  2. Spis langsomt og tyg maden MEGET grundigt
  3. Spis små måltider. Stop før du er helt mæt ... fx når du ikke længere er sulten, men stadig føler der er plads til mere mad i maven. Stop altid med det samme, du ikke længere er sulten
  4. Spis kun når du er sulten. Spis aldrig fordi du er lækkersulten eller føler du ”bør” spise, fordi det er spisetid e.l.
  5. Undgå fødevarer, som du ved forværrer dine problemer. Før evt. kostdagbog, indtil du ved hvilke fødevarer, der forværrer problemerne
  6. Få dages faste, hvor du giver din mave helt ro, kan være en rigtig god idé. (Læs først, hvordan du gør, i min bog ”Hvordan Rask?”, hvis du har mod på at prøve en faste)
    http://helseonline.dk/product.asp?product=3 
  7. Spise enkelt. Bland ikke for mange forskellige ting sammen til dine måltider. Du kan evt. i en periode prøve kun at spise en eller to ting sammen til et måltid, og i stedet spise mange små måltider i løbet af dagen. Altså fx et stykke brød med et eller andet. Næste måltid et stykke frugt. Næste måltid en simpel grøntsagssuppe. Næste måltid en gulerod og lidt salat. Næste måltid kartofler og lidt fisk. Næste måltid lidt havregrød med rosiner. Osv.
  8. Er ovenstående ikke nok, er det måske også en mulighed at du starter med en faste, som du følger op med en sund glutenfri, fedtfattig og sukkerfattig veganerkost.

Med venlig hilsen
John Buhl


”Der er mere til livet end at øge dets hastighed.”

– Mohandas Gandhi


3) Mail: Hvordan undgår jeg hvidt mel?

Når jeg skal bage, bruger jeg som regel bare alm. hvedemel, hvilket jo ikke er særligt sundt. Hvilken slags mel skal jeg købe, hvis brødet skal være sundere men samtidig ikke mørkt?

Jeg har kigget på boghvede-, byg-, durum- og grahamsmel?

Venlig hilsen
Maria

Hej Maria

Du bruger fuldkornsmel eller grahamsmel. Gerne økologisk.

Hermed en opfordring til læserne om at indsende opskrifter på sunde og gode brød!

Med venlig hilsen
John Buhl


”Det kræver et meget usædvanligt sind at påtage sig analysen af det indlysende.”

– Alfred North Whitehead, 1861-1947, Britisk filosof og matematiker


4) Ugens læsertip

Fremover bringer jeg hver uge et eller flere læsertip og/eller sunde opskrifter. Indsend også dit tip eller en god opskrift!

Vegetardeller

Vedr. veganerkost, så vil jeg gerne bidrage med en meget let og god vegetardelle:

Kog nogle grønne linser, tilsæt godt med hakket løg, godt med hvidløg, havregryn, lidt mel, evt. lidt soyamælk, salt og peber.

Form til deller og steg på panden eller kom dejen i et smurt fad og bag i ovnen som paté.

Det smager himmelsk

Venlig hilsen
Hanne

Inspiration til veganeropskrifter

Der er inspiration af hente om veganeropskrifter på
www.dk-kogebogen.dk/veganer.php

Se i øvrigt www.vegana.dk 

Venlig hilsen
Winni


 
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.