Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 34, 2009


1) Salt er måske årsagen til ukontrolleret højt blodtryk

2) For meget tv øger børns risiko for højt blodtryk

3) Amning beskytter mod brystkræft

4) Mail: Forberedelse til graviditet

5) Lidt af hvert


Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet. Send til john@nomedica.dk

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


”Søg først og fremmest respekt fra dig selv, for den kommer indefra først.”

Steven H. Coogler


1) Salt er måske årsagen til ukontrolleret højt blodtryk

Mennesker med højt blodtryk, der ikke kan få blodtrykket ned med forskellige medikamenter, spiser sandsynligvis for meget salt.

Patienter med såkaldt resistent højt blodtryk (hvor medicin ikke virker eller ikke virker godt nok) oplevede en kraftig reduktion af deres blodtryk, efter de dramatisk skar ned på deres saltindtag.

I studiet kom deltagerne helt ned på 1,15 gram salt dagligt, hvilket gav et overraskende positivt resultat. Det systoliske blodtryk (det høje tal) faldt med gennemsnitlig 22,7 mmHg og det diastoliske blodtryk (det lave tal) med 9,1 mmHg.

Et andet studie viste, at en reduktion fra ca. 9,7 gram salt dagligt til 6,5 gram dagligt sænkede blodtrukket en smule — fra i gennemsnit 146/91 til 141/88.

Kilde: Eduardo Pimenta m.fl. Effects of Dietary Sodium Reduction on Blood Pressure in Subjects With Resistant Hypertension.
Hypertension. Online 20-7-2009. doi: 10.1161/HYPERTENSIONAHA.109.131235

Kommentar:

Blodtrykket består af to tal, der måles i millimeter kviksølv (mmHg), fx 120/60 mmHg.

Det høje blodtryk (det systoliske blodtryk), er trykket på blodkarrenes vægge, når hjertet pumper blodet ud i legemspulsåren.

Det lave blodtryk (det diastolisk blodtryk), er trykket på blodkarrenes vægge, når hjertet fyldes med blod (hjertets diastole).

De fleste mennesker med højt blodtryk finder det desværre ekstremt svært at sænke saltindtaget så meget, at det gør en væsentlig forskel.

Både fordi maden ikke smager af ret meget uden salt, hvis man har vænnet sig til for meget salt, og især fordi der er en masse skjult salt i de fødevarer, vi køber.

De såkaldte saltfattige diæter, som en del patienter med højt blodtryk bliver sat på af deres læge eller diætist, er generelt ikke særlig saltfattige, men indeholder blot mindre salt end de fleste menneskers kost.

Det er som regel slet ikke nok til at gøre en væsentlig forskel.

Sund kost og livsstil, inkl. meget saltfattig kost, vil i langt de fleste tilfælde få blodtrykket ned.


2) For meget tv øger børns risiko for højt blodtryk

Et nyt studie tyder på, at for meget tid foran skærmen — tv eller computerspil — øger børns risiko for at udvikle højt blodtryk.

Uanset vægt, havde de børn, der sad mest foran skærmen, betydeligt højere blodtryk, end dem, der sad mindst foran skærmen (mindre end 30 minutter per dag i gennemsnit).

Kilde: Joey C. Eisenmann, PhD m.fl.
Associations Between Sedentary Behavior and Blood Pressure in Young Children. Arch Pediatr Adolesc Med. 2009;163(8):724-730.


3) Amning beskytter mod brystkræft

Et langvarigt studie af 60.075 kvinder viste, at kvinder, som havde eller havde haft en mor, søster eller andet familiemedlem med brystkræft, havde 59 % lavere risiko for selv at udvikle sygdommen, hvis de på et tidspunkt havde ammet, end hvis de aldrig havde ammet.

Kilde: Alison M. Stuebe, MD m.fl. Lactation and Incidence of Premenopausal Breast Cancer.
Archives of Internal Medicine 2009;169(15):1364-1371.

Kommentar:

Det er altså både meget vigtig og sundt for babyen at få modermælk, og sundt for mange mødre at amme deres babyer.


4) Mail: Forberedelse til graviditet

Jeg er lidt i tvivl om hvad der præcist menes med PVC påvirkningen — altså hvad jeg som person (som pige) helst skal undgå hvis jeg skal være gravid ... kan du give nogle eksempler på hvad det er jeg skal holde mig fra i hverdagen?

Det anbefales i øvrigt at gravide indtager folinsyre 3 mdr. op til og under graviditeten — har du nogle erfaringer omkring det eller kan anbefale nogle produkter? Har hørt de "dyre" fra apoteket ikke er bedre end det man kan få hos det lokale supermarked og tænkte om du måske havde nogle bedre forslag.

Vil gerne forsøge at være så sund som mulig til vi skal til at have barn om en 8 mdrs. tid.

Jeg hverken ryger eller drikker men skal siges jeg dog drikker cola light og fun light som måske mine eneste laster — er det et stort problem? For det er noget af det jeg gerne ville kunne have lov til hvis du forstår. Ja og så har jeg også en sød tank desværre ...

Er det i øvrigt meget problematisk at jeg bruger nivea creme — den fede til tør hud — ved det indeholder parabener, men bare den bedste for min hud. Bruger den vel nogle gange om ugen.

Ja — som du måske kan se er jeg ikke så meget inde i hvad man må og ikke må og derfor jeg gerne vil have dine råd på flere områder hvis du har tid og mulighed for at svare mig (håber jeg)

... ved heller ikke om det er sundt at tage vitaminpiller — noget kan man jo få for meget af så er pludselig blevet meget usikker — også fordi nogle er meget fanatiske ifm graviditet og min læge siger mange ting ikke betyder noget osv., og så bliver man jo noget i tvivl. Også gerne råd til hvad du kan anbefale men specielt spiser eller ikke spiser.

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
M.

Hej M.

Jeg ved mindre om PVC, og i hvilke produkter du finder det, end du kan læse om på Miljø og sundhed.

Hvis du skriver PVC og/eller ftalater i søgefeltet på deres hjemmeside:
http://www.miljoeogsundhed.dk
bliver du meget klogere, end hvis jeg forsøge at svare ;-)

Du kan også søge "parabener".

Det er rigtig fint, at du vil leve og spise sundt op til din graviditet!

Spis sundt og varieret. Spis MASSER af det grønne (så får du også folinsyre — eller rettere folat — på den klart bedste og sundeste måde). Undgå for mange raffinerede fødevarer som sukker og hvidt mel. Men light er ikke bedre!

God søvn, motion, sol og frisk luft er også vigtigt.

Folinsyre er folinsyre, og der er mig bekendt ingen forskel på de forskellige tabletter (ud over mængden af folinsyre og prisen).

Folinsyre er den kunstige form af vitaminet folat.

Folinsyre får du i tabletter, som bliver til folat inde i kroppen.

Folat får du bedst ved at spise godt med fødevarer, der indeholder folat.

Liste her

Hold dig helt fra lever — og helst også andre animalske kilder til vitaminet.

Som du kan se er der godt med folat i sunde fødevarer som bønner, grønne salater, grønkål, broccoli, spinat, persille, rosenkål, grønne ærter mv.

Spis de grønne grøntsager rå eller dampkogte (letkogte), eller drik også vandet med, så får du mest folat for pengene.

Mere om folat her

Lad være med at overdrive med vitaminpiller. Tag blot, så du er dækket ind — fx med en multivitamin-mineraltablet med det hele, inkl. folinsyre.

Her er hvad Fødevarestyrelsen mener om kost mv. under graviditeten.

Med venlig hilsen
John Buhl


5) Lidt af hvert ...

Amerikansk luftforurening dræber europæere

Ozon højt oppe i atmosfæren beskytter mod farlig UV-stråling, men ozon ved overfladen medvirker til åndedrætssygdomme, hjerteanfald og endog kræft.

Mere end halvdelen af dødsfaldene i Europa, der menes at være forårsaget af ozon, skyldes ozon dannet andre steder i verden — først og fremmest på den amerikanske østkyst.
(Ingeniøren 14-8-2009)

Kommentar:

Selv om vi ikke umiddelbart kan gøre noget ved ozonforurening, kan du mindske de negative virkninger ved at øge din modstandskraft med en sund livsstil, og på anden måde sikre så ren og frisk luft som muligt i hjemmet og på arbejdspladsen.

Kommende læger skal undervises i naturmedicin

Medicinstuderende på Århus Universitet bliver fra efteråret 2009 undervist i naturmedicin. (gigtforeningen.dk)

Kommentar: Nu mangler vi så bare det vigtigste — at læger undervises i, hvordan de rette kostændringer kan gøre de fleste patienter raske, og gør det meste medicin (og naturmedicin) unødvendig.

Hyppig håndvask forebygger infektioner

God håndhygiejne kan spare én for mange sygedage med influenza, forkølelse eller diarré. (berlingske 15-8-2009)

P-piller giver risiko for blodpropper

De nye typer af p-piller giver 80 procent større risiko for blodpropper i venerne, sammenlignet med ældre p-pille-mærker. Alligevel kan danske kvinder kun købe de nye piller på det danske marked, skriver dagbladet Information.
(Politiken 14-8-2009)

Medicinalindustrien designer selv deres forskningsresultater

Forskning i bivirkninger falder mere positivt ud, når medicinalindustrien selv betaler den, viser hollandsk undersøgelse.

Artiklen i Information beskriver bl.a. at næsten alle ud af 65 sponsorerede forsøg var positive, men når de blev foretaget af uafhængige forskere, viste halvdelen væsentlig anderledes resultater.
(Information 16-8-2009)


”Det er aldrig for sent at blive den, du kunne have været.”

-- George Eliot


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.