Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 34, 2014


  1. Proteinkure kan skade nyrerne
  2. Mail: B12-vitamin
 

Pas på falsk viden, den er farligere end uvidenhed.

— George Bernard Shaw


Proteinkure kan skade nyrerne

De fleste læger og forskere har længe været bekymret for de langsigtede konsekvenser af en kost med et højt indhold af animalsk protein.

Bekymringerne er nok mest gået på, at personer, der allerede har svækkede nyrer eller er i en risikogruppe (fx svært overvægtige), skal passe på.

Men i en helt ny videnskabelig undersøgelse, gennemført af en række danske forskere, advares der nu imod, at en proteinrig kost også kan medføre nyreskader hos mennesker med raske nyrer. (1)

Forskerne mener, at der er medicinske grunde til at afholde sig fra proteinrige diæter (når protein kommer fra animalske fødevarer).

En proteinrig kost (her defineret som en kost, hvor mere end 25 % af energien eller mere end 2 g per kg kropsvægt pr dag kommer fra protein), der er baseret på kød og mejeriprodukter, bliver gentagne gange markedsført til vægttab og bedre helbred, men beviserne, der understøtter disse opfattelser, er temmelig tvivlsomme.

Konsekvenserne af en sådan kost kan føre til en stigning i forekomsten af kronisk nyresygdom i den almindelige befolkning uden allerede eksisterende nyresygdom.

Der er — som forskerne siger — god grund til at afholde sig fra proteinkure baseret på animalsk protein.

En anden ny videnskabelig undersøgelse har også netop vist en sammenhæng mellem høj indtagelse af protein og nyresvækkelse. Undersøgelsen, der bliver offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nephrology Dialysis Transplantation, slår fast, at højere proteinindtag er forbundet med større fald i nyrefunktionen over tid.(2)

Og endnu en undersøgelse har vist, at en plantebaseret kost er bedst for nyrerne. Forskerne fulgte 3.972 deltagere med kronisk nyresygdom. Resultatet var, at en kost, der er rig på stegt mad, forarbejdet kød, og sødet drikkevarer gav nyrepatienter den højeste risiko for død, mens de deltagere, der fulgte en plantebaseret kost, havde den laveste risiko for død. (3)

Der er endda en sammenhæng mellem gravides indtagelse af kød og børnenes tendens til overvægt senere i livet.

En ny undersøgelse fra Statens Serum Institut tyder på, at overvægt kan hænge sammen med mors kødindtag under graviditeten. Børn af mødre, der spiste meget animalsk protein under graviditeten, bliver oftere overvægtige som voksne. Der var tale om en fordobling for unge mænd og mere end en tredobling for unge kvinder.

Det var kun børn af gravide, der spiste rødt kød i store mængder, der havde øget tendens til overvægt.

De kvinder, hvis børn havde størst risiko for overvægt, spiste gennemsnitligt 118 gram kød fra firbenede dyr hver dag. I kontrolgruppen spiste kvinderne kun 13 gram kød om dagen i gennemsnit. (4)

Vi bør være meget forsigtige med at vejlede overvægtige og andre til at indtage større mængder animalsk protein. Der mangler bevis for at det hjælper med vægtproblemer eller på anden måde gavner, og meget tyder på, at det blandt andet kan skade nyrerne på længere sigt.

Jeg har flere gange tidligere skrevet om det, og skrevet en lille hjemmeside proteinkur.dk

Der er mange grunde til, at overvægtige bør begrænse indtagelsen af animalsk protein.

For meget animalsk protein kan både medvirke til overvægt og problemer med helbredet.

Kilder:

(1) Peter Marckmann, Palle Osther, Agnes N. Pedersen, Bente Jespersen. High-Protein Diets and Renal Health. Journal of Renal Nutrition. Published Online: August 01, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1053/j.jrn.2014.06.002

(2) Massimo Cirillo m.fl. Protein intake and kidney function in the middle-age population: contrast between cross-sectional and longitudinal data. Nephrol. Dial. Transplant. (2014) doi: 10.1093/ndt/gfu056. Abstract

(3) PCRM | Gutiérrez OM, Muntner P, Rizk DV, et al. Dietary patterns and risk of death and progression to ESRD in individuals with CKD: a cohort study. American Journal of Kidney Diseases. 2014;64:204-213

(4) Overvægt kan hænge sammen med mors kødindtag under graviditeten | Ekaterina Maslova, Thorhallur I Halldorsson m.fl.
Maternal protein intake during pregnancy and offspring overweight 20 y later. First published August 6, 2014, doi: 10.3945/ajcn.113.082222. Am J Clin Nutr October 2014 ajcn.082222. Abstract


Mail: B12-vitamin

... Er din vurdering, at B12 tilskud er overflødigt, når man som vegetar lever med en varieret kost? I givet fald hvilken dosis i mikrogram?

Tak og vh. Per

Hej Per

Vegetarer og især veganere bør altid tage B12 (eller regelmæssigt få målt deres B12 status hos lægen).

Der er delte meninger om, hvor store doser B12, det er bedst at indtage.

Hvis B12 status er i underkanten, bør man tage store mængder (nok mindst 500 – 1.000 mikrogram dagligt eller flere gange dagligt i en periode, senere mindre).

I nogle tilfælde vil lægen også ordinere indsprøjtninger med B12.

Hvis man ikke allerede er lidt i underkanten med B12 er 3 – 10 mikrogram måske nok. Men det er ikke noget problem at tage større mængder.

Mangler du allerede B12-vitamin eller dine depoter er lave, ønsker du at fylde dem op hurtigt og øge optagelsen af B12-vitamin, hvis det er muligt.

Jeg tager selv 500 mikrogram et par gange om ugen.

Ofte vil det meste B12 i en tablet ikke blive optaget/udnyttet, så hellere for meget end for lidt.

Pga. den måde B12-vitamin optages på i kroppen er biotilgængeligheden af B12 lav ved høje doser.

Kroppen kan normalt højst optage 1½-2 mikrogram B12 fra et måltid mad (hvis måltidet indeholder animalske fødevarer med den mængde B12) eller fra en tablet. Optagelsen sker normalt via mavens recepter-system (Intrinsic Factor).

Forskellige mave-tarmproblemer kan give problemer med optagelsen af B12-vitamin, og nogle mennesker kan ikke eller stort set ikke optage B-12 (fordi der ikke er nok af de celler, der producerer Intrinsic Factor).

De fleste af os vil dog som sagt kunne optage 1½-2 mikrogram B-12 fra en måltid eller en tablet, der indeholder mindst den mængde B12-vitamin.

Tager du mere end det vil kun ca. 1% af resten blive optaget direkte via tarmvæggen ind i blodstrømmen ved det, der kaldes passiv diffusion.

Tager du fx en tablet med 500 mikrogram B12, bliver 1½ - 2 mikrogram optaget på den normale måde via receptorer i maven og 1 % af 500 mikrogram (5 mikrogram) optages direkte via tarmens slimhinder.

Den samlede mængde B12-vitamin, kroppen får gavn af fra en 500 mikrogram tablet, vil derfor sandsynligvis være et sted mellem 6 og 7 mikrogram.

Eksempel: 125 mikrogram 3 x dagligt = ca. i alt 8 mikrogram optaget på en dag.

Eksempel: 500 mikrogram 3 x dagligt = ca. 20 mikrogram optaget.

Er du veganer, og du ikke mangler B12-vitamin, men blot ønsker at vedligeholde din B12-vitamin status vil 500 mikrogram en gang eller to om ugen sandsynligvis være nok.

Kroppen bruger kun 1-2 mikrogram dagligt.

Du kan også vælge en tablet der fx indeholder 5-10 mikrogram og tage den hver dag. Det bør også være nok for de fleste.

På grund af de potentielle problemer med optagelsen af B12-vitamin, vil jeg dog anbefale, at vegetarer enten tager lidt større mængder i en tablet eller fx tager 5 - 10 mikrogram et par gange om dagen de fleste dage.

Med venlig hilsen
John Buhl


Intet hjem er komplet uden hengivenhed.
Du kan have alle de Picassoer i verden eller vægge lavet af guld, men uden hengivenhed er det ingenting.

— Claudio Luti


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.