Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 35, 2007

  1. Hvordan du vurderer kosttilskud (2)
  2. Antioxidanter som piller?
  3. Dosering af vitaminer om mineraler
  4. Bodybuilding med vegetabilsk protein
  5. Lidt af hvert

Kære læser

I denne uge får du endnu en lidt provokerende tommelfingerregler, når du skal bedømme kosttilskud.

Indsend gerne dine kommentarer og spørgsmål om emnet.

Du er naturligvis også velkommen til at indsende andre spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet.

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


I denne uge nogle citater fra filmen "What the Bleep..."

"Der findes i hundredvis af skjulte forestillinger, ting, vi tager for givet, og som er eller ikke er sande. I langt de fleste tilfælde er disse ideer om virkeligheden ikke præcise. Så hvis historien skal tages som guide, er meget af det, vi i dag tager for givet om verden, simpelthen ikke sandt."
-- John Hagelin, ph.d.

"Hvis vi ændrede vores hoveder med hensyn til, hvem vi er -- og kan se os selv som kreative, evige væsner, der skaber fysiske erfaringer og er forenet på det eksistensniveau, vi kalder bevidsthed -- så begynder vi at opfatte og skabe den verden, som vi lever i, helt anderledes."
-- Ed Mitchell

"Oplysning er vores fødselsret. Vi er gearet til det. Det er det, den menneskelige hjerne er designet til at erfare."
-- John Hagelin, ph.d.

"Vi er virkelighedsskabende maskiner. Vi skaber virkninger af virkelighed hele tiden. Hvis vi henter viden fra en lille vidensbase, har vi en lille virkelighed. Hvis vi har en stor vidensbase, har vi en stor virkelighed."
-- Joe Dispenza

Læs evt. mere om den fascinerende film What the Bleep / Verden på hovedet her


1) Hvordan du vurderer kosttilskud (2)

I sidste uge var vi inde på den første regel vedr. kosttilskud, nemlig at mirakelprodukter er en illusion. De findes ikke.

Der er altså sædvanligvis god grund til helt at holde sig fra produkter, der opreklameres til at have en nærmest mirakuløs virkning. Det er ofte de mest useriøse produkter.

Det bringer os til den næste grundregel, når du skal vurdere værdien af et kosttilskud. Dette er en tommelfingerregel, en regel med sjældne undtagelser.

Regel nr. 2:

Tro ikke på det du læser og hører om produkter!

Der kan være undtagelser, og der kan naturligvis sagtens være noget af det, du læser eller hører om et produkt, der er korrekt, men det er næsten umuligt for den almindelige forbruger at vurdere lødigheden af det, de læser og hører om forskellige produkter -- at sortere i, hvad der er rigtig og forkert.

Producenter skal sælge produkter. Derfor vil de nedtone uheldige egenskaber eller mulige bivirkninger, og de vil overdrive eller måske endda opfinde positive egenskaber.

Sådan er det jo med den meste markedsføring af produkter. Det gælder om at lokke eller overtale dig til at købe produktet, uanset om det er det sidste nye rengøringsmiddel, der nærmest af sig selv gør huset rent, eller det er de sidste nye piller, der nærmest af sig selv renser eller helbreder din krop.

Meget af det udpræget positive, du kan læse på nettet (og andre steder) om bestemte produkter, er direkte eller indirekte sponsoreret af producenter eller andre, som har en økonomisk fordel i at skamrose og på anden måde fremme salget af bestemte produkter.

Vi fortsætter snakken om kosttilskud i næste uge, og jeg hører gerne din mening eller kommentar om emnet!

Følgende er et par af de mails, jeg har modtaget vedr. kosttilskud ...


2) Antioxidanter som piller?

Hej John

Som du selv nævner har du været igennem en del spørgsmål omkring kosttilskud, og jeg har da også ét.

Hvad er din holdning til antioxidanter i kapsler, som fx Grapenol fra Solaray eller Blue Berry fra New Nordic?

Kan de hjælpe kroppen eller er det ren ”snyd”? Jeg spiser vegetarisk og varierer mine grønsager, men jeg er ikke så vild med frugt så det er meget begrænset hvad jeg får af vitaminer derfra.

Jeg tænker dog på om det er bedre at drikke nogle flere smothies blendet med juice og forskellige frosne bær, frem for at købe kosttilskud?

Venlig hilsen
Annette Hyllested

Hej Annette

Vi tager måske emnet op igen senere og uddyber det. Men kort fortalt er det – efter min mening – med antioxidanter som med så meget andet. Når der er NOK i kroppen, hjælper det ikke at indtage mere.

Hvis du allerede spiser 600 - 1000 gram frugt og grønt om dagen i gennemsnit (gerne en stor variation af forskellige slags) er der sandsynligvis ingen grund til at få flere antioxidanter fra tabletter.

For mennesker som ikke får nok frugt og grønt er løsningen at få nok frugt og grønt!

En halvdårlig lappeløsning -- men bedre end ingenting -- er at tage kosttilskud, fx med antioxidanter fra frugt og grønt i kapsler og tabletter.

Ja, jeg mener at din idé med flere smothies er bedre end kosttilskud.

Med venlig hilsen
John Buhl


3) Dosering af vitaminer om mineraler

Hej,

Jeg er vegetar, spiser meget frugt og grønt, men for at sikre at jeg får alle essentielle vitaminer og mineraler er jeg begyndt med en Omnimin tablet hver dag. I et nyhedsbrev anbefaler du Omnimin eller OmniX som gode kosttilskud, men kun en tablet og ikke hver dag. Hvor tit vil du så anbefale det? Det er ikke nemt at være forbruger når der på glasset står 1-2 tabletter daglig.

Hvilke vitaminer/mineraler kan man få for meget af, og hvad sker der ved en "overdosis"?

Ville du anbefale f.eks. at tage tilskud som B12 hver dag i stedet for en multi-tablet?

Pft. og mvh
Gitte

Hej Gitte

Du gør allerede det vigtigste (vegetar + meget frugt og grønt)!

Nej, det er VIRKELIG ikke let at være forbruger når det gælder kost og kosttilskud!

Og det bliver nok ikke lettere af, at jeg blander mig i de doseringer producenter og andre anbefaler vedr. kosttilskud ;-)

Hvis din kost er sund og varieret er du dækket ind -- bortset fra B12-vitamin (fordi du er vegetar) og D-vitamin (som du kan få fra solen om sommeren). Derfor kan du måske klare dig med tilskud af B12 og evt. D-vitamin i vinterhalvåret.

Hvad der kan ske ved overdosering er ofte et overset problem (vi hører jo næsten kun om, hvad der sker hvis vi får for lidt). Risikoen for overdosering er dog meget minimal, så længe du overholder doseringen på det/de kosttilskud, du tager.

De uheldige virkninger ved overdosering er en længere historier, og der er mange meninger og en del usikkerhed om det, men jeg tager nok alligevel emnet op i et senere nyhedsbrev.

Fx kan for meget A-vitamin (kun lidt for meget) gå ud over kalkbalancen i kroppen.

Blot lidt for meget selen vil sandsynligvis øge risikoen for diabetes. For meget jern er uheldigt. Selv om jern er et livsnødvendigt mineral er det også en oxidant, og mere end nok gavner i hvert fald ikke. Hos nogle mennesker (især visse mænd) er for meget jern meget skadeligt, og medvirker bl.a. til hjerte-kredsløbsproblemer.
Osv.

Hvis du tager 1 x Omnimin eller OmniX og springer nogle dage over er du sikker på ikke at få for meget og alligevel få nok. Som vegetar ville jeg vælge OmniX pga. større mængde B12- og D-vitamin.

Med venlig hilsen
John Buhl


4) Bodybuilding med vegetabilsk protein

Efter sidste uges spørgsmål fra en læser om vegetabilsk protein har jeg modtaget flere mails om emnet.

Læseren spurgte:
"Jeg er løbet træt i al det kødspiseri for at bygge masse. Desuden giver det mig oppustet mave og dårlig ånde. Jeg ligger på 2 gram protein pr. kilo kropsvægt. Ved du om man kan bygge masse på vegetarkost?"

De mest relevante mails her:

Hej John,

Jeg skriver lige en kort besked vedr. vegansk bodybuilding/træning, da jeg kom til at tænke på Robert Cheeke som jeg læste om i Vegetaren. Her er et link til hans hjemmeside hvor der lige nu på forsiden er den artikel som blev bragt i vegetaren. Han skriver noget om kost tilskud og den slags... http://www.veganbodybuilding.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1423

De bedste hilsner,
Thorbjørn

I seneste nyhedsbrev spurgte miss bodybuilder, om protein fra kød kunne udskiftes med vegetarkost. Svaret var ja. Men jeg vil tilføje, at der også er masser af protein i fisk. Så hvorfor ikke ty til den løsning - der næppe giver oppustet mave og dårlig ånde.

Venlig hilsen
Lone Marie Eriksen

Jeg ville lige knytte en kommentar til Heidi, der sidste uge ville vide noget mere om bodybuilding og en vegetarisk diæt.

Bill Pearl som er professionel bodybuilder og 4 x Mr. Universe er vegetar og medlem af PETA (People for the Ethical Treatment of Animals). Så det skulle nok være mere end muligt at bygge muskelmasse på en vegetarisk kost.

En atlet, alle formentlig kender til - nemlig Carl Lewis (Olympian of the Century!!!) er veganer og følger "the Mcdougall diet" - nemlig en fedtfattig vegansk kost baseret på stivelse. Carl Lewis har selv udtalt, at han aldrig har været i stand til at præstere så godt, som efter han begyndte at følge Dr. John Mcdougall's råd, hvilket han begyndte på i 1990 og stadig gør! (se mere på www.drmcdougall.com).

Det er masser af topatleter, der lever vegansk eller vegetarisk. Det kan man se på PETAs hjemmside. Og hvis man endelig bruger proteinpulver, så kan man jo købe pulver baseret på protein fra hvede/soya/ris/ærte/hamp eller andre vegetabiler.

Mvh. Maria


Bøger og kurser

På kurset: Den naturlige løsning - uden medicin og kure vil du lære om alle de vigtige faktorer, der har indflydelse på din sundhed, og du vil lære om kunsten at ændre vaner.

Formålet med Nomedicakurserne er at skabe et seriøst alternativ til de traditionelle måder at anskue og tackle sundhedsproblemer på.

Når du anvender disse informationer korrekt, vil du ofte se enestående resultater – uanset om du anvender dem på dig selv eller hjælper andre med at opnå øget sundhed og velvære.
Læs mere om kurset her

Kunsten at ændre vaner + Hvordan Rask?

To bøger der sammen gør det lettere at gennemføre radikale forbedringer i kost og livsstil, og derved forebygge eller måske endda helbrede sygdomme. Køb online: 274,75 (normalpris: 317,00)

Spar også penge ved at købe andre bøger og helseprodukter online.
Læs mere på www.helseonline.dk 

Vægttab

Ønsker du at komme ned i vægt, kan du læse om, hvordan du bliver slank på en sund og sikker måde.


5) Lidt af hvert

Vent med at klippe navlesnoren

Hvis man venter med at klippe navlesnoren, kan man ifølge British Medical Journal forbedre barnets jerndepot og undgå blodmangel og gulsot i barnets første seks levemåneder
(Dagens medicin 21-08-2007)

Flere bruger alternativ behandling

Andelen af den voksne danske befolkning, som har brugt alternativ behandling inden for det seneste år, er steget fra 10,0 % i 1987 til 22,5 % i 2005.
Ugens tal for folkesundhed uge 34, 2007

Børn spiser 20 kilo slik om året

20 kg slik og 140 liter søde drikke ryger der ned sammen med to kilo chokoladepålæg til enhver mellem 4 og 24 - i gennemsnit.
(politiken 22-08-2007)

Tandpasta skader miljøet

Advarsler mod desinfektionsmidlet triclosan får ikke Colgate til at droppe stoffet i tandpastaerne Colgate Total og Colgate Total Whitening.
(politiken 22-08-2007)

Duft-emballage skal sælge varen

Til næste år dukker det op på hylderne: Emballage med duft af det, der er indeni. Ideen er, at kunderne i butikken ubevidst bliver påvirket af duften fra emballagen og dermed vælger et produkt indpakket i duftemballage frem for et uden.
(politiken 23-08-2007)

Kommentar:

Skrækkeligt, at vi nu også skal påvirkes til at købe produkter ved hjælp af kemiske duftstoffer uden på emballagen!

Mørke bær mod kræft

Ifølge amerikansk forskning, præsenteret på en konference i American Chemical Society, indeholder de mørke bær, som solbær og surkirsebær, stoffet anthocyaniner som farver bær røde, lilla og blå. Stoffet har i rotteforsøg vist sig at forsinke udviklingen af cancerceller.

I en række eksperimenter opdagede forskerne, at de mørke bær ikke blot nedsatte den hastighed, hvormed kræften bredte sig, og tog livet af en femtedel af kræftcellerne. Fx forsinkede anthocyanin pigmenter fra mørke gulerødder og radiser udbredelsen af kræftceller med 50-80 pct.

(JyllandsPosten.22-08-2007)


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.