Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 35, 2016


  • Hvordan en kaloriebegrænset kost forlænger livet
  • Kaloriebegrænsning mindsker inflammation
  • Lidt af hvert
 

UGENS CITAT

“Spis mad. Ikke for meget. Mest planter.”

― Michael Pollan


Hvordan en kaloriebegrænset kost forlænger livet

Overspisning kan føre til sundhedsmæssige problemer -- såsom fedme, diabetes og hjertesygdomme -- der kan forkorte ens liv.

Omvendt har flere undersøgelser vist, at kaloriebegrænsning til under kalorieindholdet i en normal kost, kan føre til et længere liv.

En kaloriebegrænset kost, der er korrekt sammensat rent ernæringsmæssigt, ser ud til at hjælpe med at øge levealderen og sinke udviklingen af aldersrelaterede sygdomme.

Forskning har vist, at kaloriebegrænsning ændrer niveauet af hormoner og lipidmetabolitter, og ændrer energistofskiftet. Men forskerne kender stadig ikke de præcise biokemiske forandringer, kroppen gennemgår under kaloriebegrænsning, og ingen har bestemt dens langsigtede virkninger. Et hold forskere gik derfor i gang med at undersøge de metaboliske reaktioner hos mus, der var på langvarige kaloriebegrænsede diæter.

Forskerne opdelte mus i fire kostkategorier:

1) lavt fedtindhold

2) lavt fedtindhold med kaloriebegrænsning

3) højt fedtindhold

4) højt fedtindhold med kaloriebegrænsning.

Musene fik den tildelte type af foder i mere end et år.

Forskerne fandt, at kaloriebegrænsning havde en meget større effekt på metaboliske resultater end mængden af fedt i kosten.

Mus på diæter med højere kalorieindhold havde øget oxidativt stress, forstyrret fedtstofskifte, undertrykt glykolyse og ændrede tarm-mikrobielle metabolitter i forhold til dem på kaloriebegrænsede diæter.

Kilde: Junfang Wu, Liu Yang, Shoufeng Li, Ping Huang, Yong Liu, Yulan Wang, and Huiru Tang. Metabolomics Insights into the Modulatory Effects of Long-Term Low Calorie Intake in Mice. J. Proteome Res., 2016, 15 (7), pp 2299–2308. DOI: 10.1021/acs.jproteome.6b00336. Publication Date (Web): June 07, 2016
Pressemeddelelse fra American Chemical Society om undersøgelsen

Kaloriebegrænsning mindsker inflammation

Det gælder også hos personer, der ikke er overvægtige eller som kun er lidt overvægtige.

Du kan sandsynligvis blive sundere og forlænge livet ved at begrænse din kalorieindtagelse. Det viser en ny stor undersøgelse ledet af forskere ved Jean Mayer USDA Human Ernæring Research Center på Aging på Tufts University.

Undersøgelsen, offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Aging, viser, at en kaloriebegrænsning på 25% hos raske ikke-fede personer over en periode på to år væsentligt kan sænke markører for kronisk inflammation uden at have negativ indflydelse på dele af immunsystemet, så længe kosten indeholder nok næringsstoffer på trods af det lavere kalorieindtag.

Kronisk inflammation er skadelig for kroppens celler og spiller derfor en vigtig rolle i udviklingen af aldersrelaterede sygdomme såsom kræft, hjertesygdomme og demens.

220 deltagere blev delt op i to grupper. Den ene var en kontrolgruppe, som fortsatte med at spise, som de plejede.

Forsøgsgruppen fik en mættende og ernæringsmæssigt dækkende kost, der indeholder 25% færre kalorier. De fik også en multivitamin for at forebygge mangel på mikronæringsstoffer.

Den ledende forsker, Simin Nikbin Meydani, udtaler: "Dette kan være en af de mest magtfulde ikke-genetiske indgreb for at bremse aldring, øge vores sundhed og kvaliteten af vores liv."

Kilde: Simin N. Meydani m.fl. Long term moderate calorie restriction inhibits inflammation without impairing cell  mediated immunity: a randomized controlled trial in non-obese humans. AGING, July 2016, Vol 8 No 7.

Pressemeddelelse om undersøgelsen fra Tufts universitetet: Moderately reducing calories in non-obese people reduces inflammation

Kommentar:

For de fleste er det næsten umuligt at sænke kalorieindholdet i deres kost, ved blot at skære kalorier væk. Det kan lade sig gøre, men det bliver som regel kun til lidt her og der, og tendensen er, at kalorieindtagelsen langsomt stiger igen (eller personen sparer nogle kalorier et sted -- men næsten ubevidst kompenserer ved at indtage flere kalorier fra noget andet).

Når formålet er at tilvejebringe en kostplan, der virker helbredende eller slankende, handler det som regel om, at kosten indeholder så mange gavnlige og så få skadelige eller potentielt skadelige stoffer som muligt i forhold til kalorieindholdet.

Det er smart, at de kalorier, du indtager, kommer sammen med så mange gavnlige stoffer, så få skadelige stoffer og så meget mæthed og tilfredshed, som det er muligt.

I praksis vil det sige:

1) Undgå så vidt muligt de tomme eller næsten tomme kalorier (sukker, olie, raffinerede kulhydrater, sodavand og lignende).

2) Spis godt med frugt og grøntsager

3) Vælg mad, der gør dit mæt og tilfreds på en god og sund måde.

Hvis du ønsker at tilrettelægge en kaloriebegrænset kost med det formål at tabe dig, klarer du det bedst ved at sikre, at din kost har en høj slankeværdi.

Læs evt. mere i e-bogen: Sikker Slank -- kort fortalt. Kan købes her

Når du sænker kalorieindholdet i din kost, er det nemlig særlig vigtigt, at kosten er næringsrig i forhold til kalorieindholdet, som det netop blandt andet er tilfældet med en kost, der har høj slankeværdi.

Du kan se de forskellige fødevarers slankeværdi på kalorietabel.dk

Hvis du er undervægtig, bør du naturligvis ikke vælge en kaloriebegrænset kost, men tværtimod indtage flere kalorier fra sunde stivelsesrige og fedtrige fødevarer (fx nødder, avokado, ris, korn og kartofler).



Lidt af hvert

Dieselskandalen giver beskidt luft i et årti endnu
Nye beregninger viser, at den fortsatte forurening med kvælstofilter fra dieselbilernes udstødning har markant indflydelse på udslippet i mange år fremover.
Læs mere på ing.dk

DTU: Dårligt indeklima hæmmer fortsat indlæringen i folkeskolen
For syv år siden blev der bevilget 22 milliarder kroner til forbedring af folkeskolens bygninger. Alligevel viser dugfrisk undersøgelse fra DTU, at koncentrationen af CO2 i landets klasseværelser fortsat er alt for høj. Og heldagsskolen gør det kun værre.
Læs mere på ing.dk

Stueplanter kan støvsuge luften for farlige stoffer
Den rigtige plante kan være en effektiv luftrenser. Men den samme plante virker ikke lige godt alle steder, viser nyt amerikansk studie.
Læs mere på videnskab.dk


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.