Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 36, 2008


  1. Vær aktiv, ligevægtig og organiseret -- og lev længere
  2. Læger udskriver medicin til andet, end den er beregnet til
  3. Misforståelser om årsager til kræft
  4. Mail: Kolesterolsænkende medicin
  5. Mail: Hvor finder jeg kalium
  6. Lidt af hvert
  7. Stof til eftertanke

Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet.

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


"Den største fejl du kan lave i livet er hele tiden at være bange for, at du vil lave en."

-- Elbert Hubbard


1) Vær aktiv, ligevægtig og organiseret -- og lev længere

2359 menneskers generelle sundhed blev vurderet i 1958.

50 år senere, her i 2008, brugte forskerne disse data -- der blev samlet da deltagerne var mellem 17 og 98 år gamle -- til at vurdere sammenhængen mellem specifikke personlighedstræk.

Det viste sig, at de mænd og kvinder, der scorede over gennemsnittet i en test for generel aktivitet, følelsesmæssig stabilitet og samvittighedsfuldhed, i gennemsnit levede 2-3 år længere end de, der scorede under gennemsnittet.

Resultatet af undersøgelsen indikerer, at folk som er mere aktive og energiske, mindre tilbøjelige til at blive vrede og nervøse (følelsesmæssigt stabile) og er bedre informerede, disciplinerede, organiserede og samvittighedsfulde generelt har mindre risiko for sygdomme, er mere tilfredse med livet og lever længere.

Det viste sig også, at de deltagere, der var følelsesmæssigt ustabile -- fx nervøsitet, depression, sårbarhed og vrede -- havde øget risiko for at dø af hjertekarsygdomme.

Kilde: Psychosomatic Medicine 2008 70: 621-627.
Personality Predictors of Longevity: Activity, Emotional Stability, and Conscientiousness


2) Læger udskriver medicin til andet, end den er beregnet til

I de sidste dage har der været en række artikler i Ingeniøren om brug af såkaldt off-label medicin –- altså medicin, der udskrives mod sygdomme, som medicinen slet ikke er godkendt til.

Amerikanske undersøgelser anslår, at omkring 20 % af landets lægemidler udskrives til andre formål, end de er godkendt til. Og det menes, at det samme nok er tilfældet i Danmark.

Vi spiser ifølge artiklerne medicin for milliarder, uden at lægen aner, om det virker. Det tjener medicinalindustrien milliarder af kroner på. (Ingeniøren 2-9-2008)

Ikke overraskende mener medicinalindustrien, at læger selvfølgelig skal have lov til at udskrive ikke-godkendt medicin. (Ingeniøren 3-9-2008)

Myndighederne har ikke rigtig styr på, hvad der foregår, og det kommer helt bagpå politikerne, som nu kræver en redegørelse om medicin uden dokumenteret effekt. (Ingeniøren 3-9-2008)

Det er vist meget godt, at det her kommer frem i lyset, og bliver undersøgt til bunds.

Efter min mening er både politikere, læger og patienter alt for skødesløse, når det gælder medicin. Anvendelse af medicin udgør altid en vis risiko (selv om indtagelse af medicin naturligvis kan være nødvendig), men forkert anvendelse af medicin kan være ekstremt farligt.

Patienter (eller deres pårørende) bør ALTID læse HELE indlægssedlen.

I næsten alle pakker med medicin findes der en indlægsseddel, der fortæller om medicinen, hvordan den virker, hvordan den skal doseres og hvilke bivirkninger, der kan være ved behandlingen.

Hvis den anvendelse af medicinen, der er beskrevet på indlægssedlen, ikke ser ud til at passe med den sygdom, medicinen tages imod, eller noget andet virker forkert, så kontakt med det samme lægen og få en forklaring. Er du stadig utryg ved medicinen, eller ikke får en god forklaring, så spørg på apoteket eller en anden læge.

Forkert anvendelse af medicin -- og de potentielle skader det kan forvolde -- er langt mere udbredt, end de fleste er klar over, og resulterer årligt i mange skader og dødsfald.

Læs evt. mere om medicin her


3) Misforståelser om årsager til kræft

Mange mennesker overvurderer kræftrisikoen fra miljøpåvirkning, mens de undervurderer den risiko, der er forbundet med veldokumenterede livsstilsfaktorer som f.eks. alkohol og rygning. Det viser den første verdensomspændende spørgeundersøgelse, der omfatter interview med 29.925 mennesker i 29 lande verden over.
(cancer.dk 27-8-2008)

Kommentar:

Vi hører ofte om, hvordan bestemte stoffer er kræftfremkaldende. Og det er naturligvis klogt så vidt muligt at undgå den slags stoffer.

Hvad der er mindre kendt er en række forsøg, foretaget af Dr. T. Colin Campbell og andre, der viser, at animalske fødevarer (især animalsk protein) sandsynligvis fremmer de skadelige virkninger af kræftfremkaldende kemikalier i kroppen (Læs evt. mere om det i bogen The China Study).

Du kan altså -- i det mindste i en vis udstrækning -- beskytte din krop mod miljøgifte ved at spise flere sunde vegetabilske fødevarer og færre animalske fødevarer. Også god søvn og nok motion er med til at holde kroppens immunforsvar på toppen, og derved bedre i stand til at beskytte sig mod giftstoffer.

En vigtig forebyggelse af kræft er at undgå eller kraftigt reducere indtagelsen af kød (især rødt kød, altså kød fra firbenede dyr som fx svine-, okse- og lammekød).

For nylig var 300 læger, diætister og andre fagfolk samlet til en konference om kostens indflydelse på risikoen for kræft. Så der kommer heldigvis mere og mere opmærksomhed på i hvor høj grad sund kost kan forebygge sygdomme.


4) Mail: Kolesterolsænkende medicin

For ca. 3 år siden startede jeg med cholesterolnedsættende medicin. Det første præparat jeg fik - kan ikke huske navnet - blev jeg dybt deprimeret af, så fik jeg i stedet Crestor.

Sidste vinter fik jeg kraftnedsættelser i mine ben, ind imellem tænkte jeg på, om jeg var ved at få parkinson eller lignende. Samtidigt havde jeg fået slidgigt i knæ, hænder og fingre.

Egentlig tror jeg slet ikke, at min læge lagde mærke til at jeg havde den kraftnedsættelse i mine ben, der gjorde min gang yderligere besværlig.
Slidgigten gjorde at jeg fik rigtig gang i træning, havde en fys. en overgang, og det har jeg været glad for, og træner rigtig flittig, og det var jo dejligt. Men der var stadig den kraftløshed i benene. Så holdt jeg op 4-6 uger med den cholesterolnedsættende medicin, og det hjalp.

Jeg lever og spiser sundt -- er vegetar.

Så spurgte jeg min læge om ikke jeg kunne holde op med de cholesterolnedsættende piller (han vidste ikke at det var jeg allerede), fortalte ham at jeg trænede, levede sundt og havde tabt 8 kg.

Hans svar var "ej tilrådeligt".

Så som det autoritetstro menneske jeg er, startede jeg igen, og vupti efter 2 uger kom kraftnedsættelsen i benene igen, på trods af vægttab og træning.

Så tog jeg en bestemmelse, og det er, at jeg vil ikke have den medicin.
Så nu skal jeg efter min ferie en tur ned til lægen, og fortælle ham det, og jeg er godt klar over, at det ikke bliver nemt, men der er ligesom ikke nogen vej udenom.

Hører meget gerne om andre med lignede erfaringer og meget gerne en kommentar fra dig.

Venlig hilsen
Anne Mathiasen

Kommentar:

Det er som regel forholdsvist let at få et forhøjet kolesteroltal ned med meget sunde kostvaner. Virker en vegetarkost ikke tilstrækkeligt er det tid til at prøve veganerkost -- evt. en meget sund veganerkost (masser af råkost, fedtfattig, ingen mættet fedt, kun lidt eller ingen vegetabilsk olie). Vægttab ved overvægt og nok motion er også vigtigt.

Lad os også høre andres erfaringer med at nedsætte kolesteroltallet med sunde vaner!


5) Mail: Hvor finder jeg kalium

Jeg har læst om at kalium og magnesium kan nedsætte blodtrykket. Kalium er blandt andet i kartofler men hvor ellers? Og er der kolesterol i kartofler og andre grønsager?

Jeg skal gerne sætte mit kolesterol ned fra 5,8 til 3,5 efter en lille blodprop i hjernen.

Jeg har ikke spist kartofler i flere år men vil gerne i gang igen, jeg spiser mange rå og kogte grønsager, nu har jeg hørt at det ikke er godt for min mave (mavesår), som jeg er i behandling for, at jeg spiser så mange rå grønsager da der skal mere mavesyre til at nedbryde grønt.

På forhånd tak for svaret og for dine gode artikler.

Venlig hilsen
Inger

Hej Inger

Der er ikke kolesterol i grøntsager eller andre vegetabilske fødevarer. Kolesterol findes kun i animalske fødevarer.

Kartofler er en glimrende kilde til kalium -- men der findes også kalium i en lang række andre fødevarer.
En komplet liste finder du her (vælg fra de sunde kilder).

Du skal snakke med din læge om, hvad du helst skal spise (eller hvad du må/ikke må spise), men dampkogte grøntsager ser jeg ikke noget problem i, at du spiser! Grøntsagssupper er nok også ideelle for dig i den situation. Få lige en snak med din læge om det, så du er helt sikker på, hvad han mener. I de fleste tilfælde kan man prøve sig frem med forskellige grøntsager -- og naturligvis holde sig fra ting som rå løg, kål o.l.

Med venlig hilsen
John Buhl


6) Lidt af hvert

Læger vil ikke rådgive om livsstil

Praktiserende læger tøver med at give deres sukkersygepatienter livsvigtige råd om, hvordan de skal leve sundt
Videnskab.dk 26-8-2008

Skadelig konservering i cremen er unødvendig

Creme kan sagtens holde sig uden potentielt hormonforstyrrende konserveringsmidler.
Politiken 1-9-2008

Superfrugt kan vokse i Danmark

Sorte rønnebær, også kaldet aronia-bær, betragtes som verdens sundeste frugt. Frugten masseproduceres nu i Storbritannien, men kan også vokse i Danmark.
(Jyllands-posten 1-9-2008)

Parfume kan give dit barn fertilitetsproblemer

Hvis du bruger parfume eller parfumerede cremer under graviditeten kan det nedbryde fertiliteten hos ufødte drenge. Det viser en ny skotsk undersøgelse.
(BT 2-9-2008)

Fiskeolie redder hjertepatienters liv

En daglig kapsel fiskeolie redder hjertepatienters liv, viser en omfattende undersøgelse fra 357 hjerteafdelinger på italienske hospitaler.
(Jyllands-Posten 2-9-2008)

Kommentar:

Virkningen er sandsynligvis den samme eller bedre, hvis omega-3 fedtsyrerne kommer fra kosten eller vegetabilske olier som hørfrøolie.
Det er også tvivlsomt, at det vil hjælpe at tage ekstra omega-3, hvis kosten allerede hovedsagelig består af sunde vegetabilske fødevarer.

Rygning farligst for kvinder

Kvindelige rygere risikerer i gennemsnit at få et hjertetilfælde 14 år før deres røgfri medsøstre.
(Jyllands-Posten 2-9-2008)

Røgelse øger risiko for kræft

Ivrig brug af røgelse kan øge risikoen for kræft i luftvejene, antyder ny dansk forskning.
(videnskab.dk 1-9-2008)


7) Stof til eftertanke

Her en spændende artikel om, at meditation kan ændre hjernens struktur og i denne interessante video kommer filmproducenten David Lynch, fysikeren John Hagelin og en hjerneforsker ind på noget af det samme.

Dr. John Hagelin er også kendt fra filmene The Secret og The Bleep.


"Du bliver måske skuffet, hvis du fejler, men du er fortabt, hvis du ikke prøver."

-- Beverly Sills


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.