Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 36, 2014


  1. Proteinhysteri
  2. Overvægt øger risikoen for kræft
  3. Naturligt lys på arbejdspladsen giver øget sundhed
 

Giv dig selv frihed til at tænke og drømme for dig selv mindst en gang om dagen.

— Albert Einstein


Proteinhysteri

Proteinhysteriet fortsætter ... godt hjulpet på vej af såkaldte eksperter i ugeblade og på nettet.

Anbefaling af store mængder animalsk protein er desværre en tendens, som på sigt kan få meget skadelige helbredsmæssige konsekvenser for de overvægtige og andre, der ændrer deres kost, så den indeholder for meget protein.

Ifølge artiklen: Protein er en livsstil i Weekend BT 30.8.2014 mener Pia Andreasen (ernærings- og husholdningsøkonom som er tilknyttet Ude og Hjemme, hvor hun bl.a. skriver proteinrige opskrifter), at en kvinde på 60 kg skal have 126 gram protein om dagen. Og en mand på 80 kg skal indtage 168 gram protein om dagen.

Afdelingschef på DTU, Fødevareinstituttet, Gitte Gross, kommer heldigvis også til orde i artiklen og siger, at en kvinde på 60 kg højst bør indtage 90 gram protein dagligt, og en mand på 80 kg højst bør indtage 120 gram protein dagligt.

Gitte Gross siger med rette højst.

Hun udtaler videre til BT: "Med grove fiberrige kulhydrater kan du tabe dig fuldt ud lige så meget som med en proteinrig kost".

Som vi har været inde på mange gange, er proteinrige kostplaner en dille, der på længere sigt kan gøre meget skade!

Det er ret underligt, at der i medierne er så meget fokus på, at vi skal indtage mere protein, når det faktisk er en af de ting, der netop ikke er et problem i danskernes kost. Vi får generelt mere end nok protein i kosten.

Denne fokusering på protein har desværre også tendens til at tage opmærksomheden væk fra de faktorer i danskernes kost, som er et reelt problem — fx at vi får for lidt kostfibre og spiser for lidt frugt og grønt — samtidig med, at vi spiser for meget junkmad.

Fødevarestyrelsen råder os til at få 10-20 % af energien fra protein. I gennemsnit får vi ca. 15 % af energien fra protein.

WHO (Verdenssundhedsorganisationen) anbefaler, at vi får omkring 0,8 gram protein per kilo kropsvægt (med indbygget sikkerhedsmargen).

0,8 gram er tydeligvis langt mindre end den mængde, som fortalerne for proteinkure anbefaler (som ofte er helt op til 2-3 gram per kilo kropsvægt).

De langsigtede konsekvenser af en kost med store mængder animalsk protein kan være endog meget alvorlige.

Som beskrevet i artiklen: Proteinkure kan skade nyrerne er de fleste fagfolk bekymrede over konsekvenserne af en meget proteinrig kost — i det mindste når proteinerne kommer fra kød og andre animalske fødevarer.

Både patienter med nyreproblemer og mennesker i risikogruppen for at få nyreproblemer (ikke mindst svært overvægtige) skal ifølge de fleste nyrelæger være påpasselige med ikke at indtage store mængder protein.

Og selv raske mennesker risikerer nyreskader på længere sigt, hvis de får alt for mange proteiner.

For de fleste mennesker vil det også være en meget stor forbedring at følge de 10 officielle kostråd, så hvorfor giver medierne overdreven meget spalteplads til de forholdsvis få, der trækker i en anden retning?

Efter min mening er en varieret plantebaseret kost uden eller med kun få raffinerede fødevarer — og med lidt eller kun få animalske fødevarer — klart den sundeste kost.

Under alle omstændigheder er for lidt protein ikke et problem i vores del af verden. I Danmark er der flere mennesker, som vil have gavn af at spise mindre frem for mere protein.


Overvægt øger risikoen for kræft

Engelske forskere analyserede data om 5,24 millioner personer, der var blevet fulgt i gennemsnitligt 7,5 år.

I alt udviklede 166.955 af disse personer en af de 22 kræftformer, der blev undersøgt.

Det viste sig, at BMI (vægten) var forbundet med 17 ud af de 22 specifikke kræfttyper.

Undersøgelsen viste endda, at selv indenfor det normale område for BMI (under 25) var et højere BMI forbundet med øget risiko for nogle kræftformer.

Forskerne fandt, at en højere BMI var knyttet til øget risiko for at udvikle tyktarms-, lever-, æggestokke- og brystkræft.

Derudover var der, for hver fem-point stigning i et BMI score (ca. 17,5 kg):

En 62% øget risiko for at udvikle livmoderkræft

En 31% øget risiko for galdeblæren kræft

En 25% øget risiko for nyrekræft

og En øget risiko for at udvikle livmoderhalskræft, kræft i skjoldbruskkirtlen og leukæmi.

Kilde: Krishnan Bhaskaran m.fl. Body-mass index and risk of 22 specific cancers: a population-based cohort study of 5•24 million UK adults. Aug 14, 2014. The Lancet. doi:10.1016/S0140-6736(14)60892-8.
The Independent: Obesity increases risk of 10 common cancers, study finds

Kommentar:

Forskerne ved ikke præcist, hvordan for meget fedt på kroppen øger kræftrisiko, men fedtvæv fremstiller forskellige stoffer og hormoner, som blandt andet øger inflammation i kroppen og som kan få kræftceller til at vokse.

Læs evt. artiklen: Alternative kræftkure


Naturligt lys på arbejdspladsen giver øget sundhed

Dagslys på dit kontor forbedrer søvn, fysisk aktivitet og livskvalitet.

Kontorarbejdere, der bliver eksponeret for mere lys, sover længere, har bedre søvnkvalitet, er mere fysisk aktive og har en bedre livskvalitet i forhold til kontoransatte, der bliver eksponeret for mindre lys på arbejdspladsen.

Det viser en ny undersøgelse.

Studiegruppen omfattede 49 kontoransatte. 27 på arbejdspladser uden vinduer og 22 på arbejdspladser med vinduer.

Medarbejdere med vinduer på arbejdspladsen fik 173 procent mere hvidt lys eksponering i arbejdstiden og sov i gennemsnit 46 minutter mere per nat end medarbejdere, der ikke var eksponeret for det naturlige lys på arbejdspladsen.

Der var også en tendens til, at personer, der arbejder i kontorer med vinduer, er mere fysisk aktive sammenlignet med dem, der arbejder på arbejdspladser uden vinduer.

Kilde: Phyllis C. Zee m.fl. Impact of Windows and Daylight Exposure on Overall Health and Sleep Quality of Office Workers: A Case-Control Pilot Study. Journal of Clinical Sleep Medicine. June 2014. http://dx.doi.org/10.5664/jcsm.3780.
Northwestern News

Kommentar:

Udsættelse for meget/nok lys om dagen — især om morgenen (det blå morgenlys) gavner kroppen og immunsystemet. Det er også godt for humøret, vågenhed og stofskiftet.

I artiklen: Døgnrytme og fedme kan du læse, hvordan forskere mener, at rod i den naturlige døgnrytme påvirker sundheden ved at forstyrre de systemer i hjernen, der regulerer stofskiftet, og derfor fører til en øget risiko for at udvikle fedme og diabetes.


Få er de, der ser med deres egne øjne og føler med deres egne hjerter.

— Albert Einstein


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.