Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 36, 2015


  1. Må gerne er bedre end må ikke, når du vil ændre kostvaner
  2. Varieret kost gavner tarmfloraen (mikrobiotaen)
  3. Slankeklub -- med et enkelt program, der fungerer
  4. Kosttilskud -- kun, hvad du har brug for (4)
 

Ud af vanskeligheder vokser mirakler.

– Jean de La Bruyère, 1645-1696, fransk forfatter.


Må gerne er bedre end må ikke, når du vil ændre kostvaner

Det er bedre at fokusere på, hvad du gerne må spise, frem for, hvad du helst skal holde dig fra.

En undersøgelse fra Cornell University viser, at "Lad være med" budskaber ikke fungerer ret godt for de fleste af os.

Det er bedre at fokuserer på, hvad der er godt at gøre, end at fokusere på, hvad man ikke bør gøre. Det er bedre og mere effektivt at understrege fordelene ved at spise sunde fødevarer end det er at advare mod de skadelige virkninger af at spise usunde fødevarer.

Forskerne analyserede 43 publicerede internationale undersøgelser, der enten involverede negative eller positive budskaber om ernæring. De fandt, at mens negative budskaber havde tendens til at fungere bedst hos eksperter som diætister og læger, som var meget involveret og vidende på området, ville de fleste mennesker, der ikke vidste så meget om ernæring, hellere blive fortalt, hvad de bør spise og, hvorfor det er godt for dem.

Kilde: Wansink, Brian (2015, July 27). Which Health Messages Work Best? Experts Prefer Fear-or-Loss Related Messages, but the Public Follows Positive Grain-related Ones. Society of Nutrition Education and Behavior 2015 Annual Conference. Pittsburgh.
Kilde: 'Do' is better than 'don't' when it comes to eating better

Kommentar:

Når vi bliver fortalt, hvad vi ikke må eller ikke bør spise -- eller hvis vi har for meget fokus på det, vi bør undgå -- kan det faktisk øge risikoen for, at vi netop får mere lyst til at spise "det forbudte".

Derfor -- uden i denne omgang at nævne, hvad du med fordel kan undgå -- er her en liste af de råd, som vi ved i stor stil gavner helbredet:

  • Spis masser af frugt og grøntsager - og meget gerne bær og bladgrønt hver dag.
  • Vælg fuldkornsprodukter, når du spiser kornprodukter (brune ris, fuldkornsbrød, fuldkornspaste mv.)
  • Spis lidt bælgfrugter hver dag (bønner, linser eller ærter)
  • Spis gerne en lille håndfuld nødder dagligt.
  • Bevæg dig nok.
  • Sov nok.

Varieret kost gavner tarmfloraen (mikrobiotaen)

Mindre variation i kosten i løbet af de sidste 50 år kan være en medvirkende årsag til stigningen i fedme, type 2-diabetes, mave-tarm problemer og andre sygdomme.

Ifølge forskeren Mark Heiman har mikrobiotaen brug for en varieret kost for at fungere optimalt. Imidlertid har den nuværende landbrugspraksis samt klimaændringer bidraget til et tab af denne mangfoldighed. 75 procent af verdens befolkning indtager nu blot fem dyrearter og 12 plantearter. Af disse udgør ris, majs og hvede 60 procent af alle kalorierne.

Kilde: Institute of Food Technologists (IFT). "Diversifying your diet may make your gut healthier." ScienceDaily. ScienceDaily, 14 July 2015.

Kommentar:

Udvalget af forskellige vegetabilske fødevarer er alt for begrænset i supermarkederne. Samtidig har de fleste en tendens til at finde noget, de kan lide, og stort set holde sig til det.

Animalske fødevarer vil generelt set svække eller skade mikrobiotaen, hvorimod en varieret fiberrig plantebaseret kost gavner den.


Slankeklub -- med et enkelt program, der fungerer

Jeg har igen ændret på slankeklub.dk.

Formålet med klubben er et sted, hvor overvægtige kan få opbakning til at efterleve eller blot tilnærme sig en plantebaseret kost.

Nogle tidligere medlemmer kan måske have problemer med at logge ind. Prøv her, hvis du tidligere har været medlem.

Har du tidligere været medlem, man kan ikke huske dit brugernavn eller password klarer du det her.

Eller du kan registrere dig som nyt medlem her

Det er vigtigt, at alle medlemmer af slankeklub.dk fremover er tilmeldt slankeklubbens nye nyhedsbrev via e-mail. Tilmeld dig her. (du behøver ikke, at være medlem af slankeklubben for at modtage nyhedsbrevet).

Gratis medlemskab

Efter at have vurderet de forskellige muligheder, vil medlemskabet af klubben fortsat være gratis!

Alle, der ønsker at tabe sig som kort beskrevet i slankeprogrammet, skal kunne deltage uanset økonomi (jeg satser på, at frivillige bidrag og salg af mine bøger o.l. vil dække omkostningerne).

Som flere undersøgelser har vist, er det langt overvejende dine kostvaner, der bestemmer din vægt. Derfor handler det meste i klubben om, hvordan du indfører og lærer at holde af sunde kostvaner, hvor du kan spise dig mæt og tilfreds uden at få for mange kalorier.


Kosttilskud -- kun, hvad du har brug for (4)

De næste par uger tager vi lige nogle af de spørgsmål, jeg har modtaget om emnet, som måske også kan have andres interesse.

Hej John!

Hvor er det godt at du tager DET emne op.

Jeg var engang i kløerne på en såkaldt ernæringsvejleder som jeg lod fylde mig med alverdens piller og det endte helt galt.

Det har gjort mig lige så skeptisk overfor kosttilskudsudbyderne som overfor medicinalindustrien.

Begge dele kan både hjælpe og gøre stor skade eller i "bedste fald" er de virkningsløse. Penge penge penge ud af vinduet.

Er almindelig vegetar på 5 år altså også minus fisk men plus ost og æg. Tager Omnivegan og har endnu ikke fundet ud af om jeg kan stole på doseringsvejledning. Det virker underligt med de der mange procent over den anbefalede daglige dosis. Du sælger dem selv så du kan vel svare på det?

Blot nogle indspark til debatten

Fra Lene

Hej Lene.

Der er omtrent lige så mange meninger om dosering af vitaminer, som der er producenter -- og som der er uddannelser indenfor kostvejledning/alternativ behandling.

Der er rigtig mange individuelle faktorer, som påvirker sandsynligheden for mangel af et eller flere vitaminer og mineraler.

Generelt set kan vi sige, at de personer, som har mest brug for kosttilskud er dem, der ikke tager dem. Og de mest sundhedsbevidste personer -- som også generelt tager flest kosttilskud -- er dem, som har mindst brug for dem.

De næringsstoffer som vegetarer skal holde mest øje med -- og sikre de får nok af i kosten eller evt. som kosttilskud -- er kalk, jod, zink, D-vitamin, B12-vitamin, selen, jern og omega-3 fedtsyrer.

De to vitaminer, som du skal være mest opmærksom på som vegetar, er B12-vitamin og D-vitamin. Vegetarer bør altid tage B12-vitamin. De fleste, der lever på disse breddegrader, bør også tage tilskud af D-vitamin i vinterhalvåret og sørge for nok sol om sommeren.

Der er desværre ingen multivitaminer i Danmark til vegetarer, som jeg er tilfreds med -- heller ikke OmniVegan. Doseringen er for høj til de fleste vegetarer. Det kan til dels klares ved at tage mindre end anbefalet og/eller evt. kun af og til.

Jeg mener, at det bedste valg for vegetarer er at sætte sig lidt ind i, hvilke vitaminer og mineraler, de skal være særlig opmærksomme på, og tilrettelægge kosten, så den er dækkende. Hvis det er svært at få nok i kosten af et bestemt vitamin eller mineral eller, hvis du er i tvivl, så tag kosttilskud med de næringsstoffer, du evt. ikke får nok af.

Lad være med at overdrive, når du tager kosttilskud. Det bedste er kun at tage tilskud indtil du er dækket ind eller i de perioder, hvor du vurderer, at din kost nok indeholder for lidt af det/de pågældende næringsstoffer.

Med venlig hilsen
John Buhl

   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.