Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 38, 2007

  1. Hvordan du vurderer kosttilskud (5)

    1a) Mail: Færre antioxidanter i frugt og grønt

  2. Fedtfattig vegetarkost mod prostatakræft

  3. D-vitamin forlænger livet

  4. Lidt af hvert


Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet.

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


”Lad alt, du gør, blive gjort på en måde, som om det gør en forskel.”

-- William James, 1842-1910, amerikansk filosof og psykolog


1) Hvordan du vurderer kosttilskud (5)

Nogle mennesker tager kosttilskud, fordi de er blevet overbevist om, at vore fødevarer efterhånden mangler en masse vitaminer, mineraler, antioxidanter og andre vigtige næringsstoffer.

Nogle påstår, at jorden er så udpint, at de afgrøder, vi dyrker i jorden, mangler en hel masse mineraler, vitaminer, antioxidanter og andet, vi har brug for. Og det skulle være grunden til, at vi er nødt til at supplere kosten med kosttilskud der indeholder de vitaminer og mineraler, som vi ikke kan få nok af fra kosten.

Men selv om der er noget om snakken i forbindelse med visse fødevarer, viser analyser af fødevarer, at de generelt set indeholder masser af gode næringsstoffer.

Kosten behøver ikke være fattig på vitaminer, mineraler, antioxidanter eller andre af de hundredvis af plantestoffer, der gavner kroppen.

Vi har netop i vor tid en unik mulighed for at indtage en stor variation af sunde fødevarer fra hele verden, hele året rundt.

Vi har muligheder, som aldrig før i historien, for at vælge de bedste fødevarer, når vi sammensætter vores kost.

Det er nu meget lettere sammensætte en kost, der er rig på vitaminer, mineraler og et væld af andre gavnlige plantestoffer, end det var tidligere i historien.

Der er en del mennesker, der lider af mangeltilstande, men det er ikke fordi vore fødevarer som sådan mangler næringsstoffer, men fordi de vælger de forkerte fødevarer. Derved opstår mangel på nogle af de tusindvis af plantestoffer der findes i frugt, grøntsager, fuldkornsprodukter, bælgfrugter, nødder og frø.

Problemet er, at de fleste mennesker slet ikke udnytter de fantastiske muligheder, de har for at vælge en stor variation af sunde fødevarer. Alt for mange spiser for mange usunde fødevarer.

Det er misvisende at sammenligne mad med kosttilskud. Kosttilskud indeholder ekstrakter af bestemte enkelte stoffer fra maden, som måske slet ikke har den samme gavnlige virkning, når de tages ud af sammenhæng med alle de andre stoffer de findes sammen med i naturen (i maden). En sund kost er sprængfyldt med vitaminer, mineraler og hundredvis af andre gavnlige plantestoffer

En pille er altid meget fattig på en lang række gavnlige plantestoffer i den præcise sammensætning, du kun kan få fra rigtig mad.

Samspillet mellem forskellige plantestoffer i frugt, grøntsager og andre vegetabilske fødevarer kan ikke erstattes af kosttilskud.

Derfor:

  • Tilskud af vitaminer, mineraler mv. kan ikke og bør ikke erstatte en sund kost med et højt indhold af især frugt og grønt

  • Næringsstoffer fra kosten er altid bedre end næringsstoffer i piller

Vi kan sige, at regel nr. 5 er:

Kosttilskud kan supplere en sund kost, men vælg så vidt muligt at få de nødvendige næringsstoffer fra kosten.

Her en mail, der kommer ind på emnet ...

1a) Mail: Færre antioxidanter i frugt og grønt

Hej John

Jeg synes at du svarer Anette på hendes spørgsmål angående antioxidanter og troværdigheden af det man hører om kosttilskud lige overfladisk nok.

Angående antioxidant-behov:

Antioxidantbehov er afhængig af en hel masse faktorer/belastninger som f.eks. miljø, fysisk aktivitet (sportintensitet), kroppens tilstand (betændelser, amalganbelastning), livsstil osv., og kan derfor ikke kategorisk godkendes med indtag af 600-1000 gr. frugt/grønt/dag uden at tage nævnte faktorer med i vurderingen, og når man som forbruger oven i købet ikke kender frugten/grøntsagernes ernæringsmæssige status kan man bestemt ikke være sikker på at være antioxidativ dækket ind.

Angående troværdigheden:

Det kommer så sandelig an på hvem der udtaler sig, en professionel og økonomisk uafhængig ekspert vil altid være at fortrække (men giver ingen sikkerhed).

Ernæringsterapeuterne er direkte uddannet til at vejlede i disse ernæringsmæssige spørgsmål og ved for det meste en stor del mere omkring ernæring end de fleste læger gør.

Med venlig hilsen
Rolann Raisch-Untereiner.
Ernæringsterapeut

Hej Rolann

Ja, der findes mange meninger om emnet.

Jeg kan gå med til, at det sandsynligvis i visse situationer er bedre for nogle mennesker, som bare ikke kan/vil spise nok frugt og grønt, at tage kosttilskud med antioxidanter.

Du har naturligvis også ret i, at mange faktorer spiller ind, men hvordan vil du og andre kostvejledere vurdere, at der ikke er nok antioxidanter i kosten?

Hvis de 600 gram grønt eller mere består af franske kartofler er det enkelt nok ;-), men hvad er det, du kan vurdere, som forbrugeren ikke selv kan vurdere?

Og hvis du eller forbrugeren skønner, at flere antioxidanter ville være godt, hvorfor så ikke bare spise mere MAD med antioxidanter ... fx ved at udvælge en stor variation af frugt og grønt, spise meget råkost, mere økologisk, inkludere specielle fødevarer der er rige på antioxidanter osv.?

Med venlig hilsen
John Buhl

Hej John

Jeg kan jo ikke undgå at give dig ret i at det er umuligt for nogen at kende den aktuelle antioxidative status af frugt og grønt overhovedet, men kender man lidt til hele forløbet fra frø til frugt/grøntsag, transport, opbevaring, tvangsmodning og distributionen (jeg ved godt at hovedparten af forbrugerne ikke ved noget om det) er den eneste nogenlunde sikkerhed for indtag af antioxidanter et kontrolleret/standardiseret indtag og dvs. kosttilskud.

For en ting ER sikkert, for hovedparten af frugt og grønt har lødigheden af indholdet hvad antioxidanter angår kun bevæget sig i en retning - nedad.

Selvfølgelig er det du nævner rigtig nok, mængden i indtag af antioxidanter stiger med konsumet af relevante fødevarer.

Venlig hilsen
Rolann Raisch-Untereiner
Faglærer

Hej Rolann

Hvor ved du fra, at frugt og grønt indeholder færre og færre antioxidanter?
Og – hvis der er en forskel/forringelse - er forskellen da så stor, at den betyder noget?

Med venlig hilsen
John Buhl

Kommentar:

Jeg har endnu ikke fået svar fra Roland, men det kommer måske.

Er du udsat for mange giftstoffer, der belaster din krop, øges dit behov sandsynligvis for antioxidanter. I sådanne situationer er det derfor et fornuftigt valg at gøre noget ekstra for at få nok/rigelig med antioxidanter, men det er bedst at alle eller hovedparten af antioxidanterne kommer fra kosten -- altså fx ved at spise store mængder frugt og grøntsager.

Jeg mener, at det er langt bedre at få nødvendige antioxidanter (og andre gode ting) fra kosten frem for kosttilskud. Det udelukker naturligvis ikke, at man kan tage kosttilskud med vitaminer og andre antioxidanter for en sikkerheds skyld.

Hvad mener du?

Er du blevet fortalt, at du bliver nødt til at tage kosttilskud, fordi kosten ikke længere indeholder nok vitaminer, antioxidanter mv.? Hvor kommer den idé fra?


Bøger og kurser

På kurset: Den naturlige løsning - uden medicin og kure vil du lære om alle de vigtige faktorer, der har indflydelse på din sundhed, og du vil lære om kunsten at ændre vaner.

Formålet med Nomedicakurserne er at skabe et seriøst alternativ til de traditionelle måder at anskue og tackle sundhedsproblemer på.

Når du anvender disse informationer korrekt, vil du ofte se enestående resultater – uanset om du anvender dem på dig selv eller hjælper andre med at opnå øget sundhed og velvære.
Læs mere om kurset her

Kunsten at ændre vaner + Hvordan Rask?

To bøger der sammen gør det lettere at gennemføre radikale forbedringer i kost og livsstil, og derved forebygge eller måske endda helbrede sygdomme. Køb online: 274,75 (normalpris: 317,00)

Spar også penge ved at købe andre bøger og helseprodukter online.
Læs mere på www.helseonline.dk 

Vægttab

Ønsker du at komme ned i vægt, kan du læse om, hvordan du bliver slank på en sund og sikker måde.


2) Fedtfattig vegetarkost mod prostatakræft

Fedtfattig vegetarkost kan hjælpe med at forebygge eller forsinke udviklingen af prostatakræft.

Forskerne gennemgik 25 tidligere offentliggjorte studier der undersøgte virkningen af en plantebaseret kost på prostatakræft.

Generelt viste det sig, at en kost rig på kostfibre, frugt og grøntsager -- og fattig på kød og mejeriprodukter -- kan bekæmpe sygdommen.

Fx har adskillige studier af mænd med prostatakræft afsløret en forbindelse mellem høj indtagelse af mættet fedt og hurtigere udvikling af kræften og en øget risiko for at dø af sygdommen. Mættet fedt findes hovedsageligt i animalske fødevarer.

I modsætning til dette har nogle mindre undersøgelser vist, at en fiberrig, fedtfattig vegetarkost kan sinke vækst og spredning af tidligere stadier af prostatakræft.

Forskerne mener også, at balancen mellem de forskellige fedtsyrer måske spiller en rolle. Nogle studier har vist at omega-3 fedtsyrer kan sinke prostatakræft.

Kilde: Nutrition Reviews, Volume 65, Number 9, september 2007, pp. 391-403(13)
Diet and Survival After Prostate Cancer Diagnosis

Læs evt. mere om sund kost her
Læs evt. mere om omega-3 fedtsyrer her


3) D-vitamin forlænger livet

Tilskud med D-vitamin nedsætter øjensynligt risikoen for at dø af store folkesygdomme som kræft og hjerte-karsygdomme.

I en meta-analyse fra WHO's kræftforskningscenter i Lyon har man gennemgået 18 undersøgelser, der alle har sammenlignet dødeligheden hos to grupper af mennesker, hvor den ene gruppe fik et dagligt tilskud af D-vitamin i form af en pille, og den anden placebo (blindtablet). Den samlede opgørelse viser, at de mennesker, som fik tilskud med D-vitamin, havde en syv pct. lavere risiko for at dø.

Kilde: Archives of Internal Medicine 2007;167:1709-1710.
Can Vitamin D Reduce Total Mortality?
cancer 18-09-2007

Kommentar:

Det er endnu uvist, om der er en risiko forbundet med at tage tilskud af D-vitamin, hvis man allerede har et højt indhold af D-vitamin i blodet. Du bør derfor holde dig til den anviste dosering på etiketten, og undgå at tage to eller flere tilskud på samme tid, der indeholder D-vitamin.

Den bedste kilde til D-vitaminer er solen.
Læs mere om at få nok sol her


4) Lidt af hvert

Bil-os giver kræftrisiko

En undersøgelse har vist, at luften i København mange steder er lige så skadelig som radioaktiv stråling.

Ultrafine partikler fra trafikforurenet vej giver allerede inden for et døgn forandringer i blodet, der peger på en risiko for at udvikle kræft.
(24timer 10-09-2007 og cancer 10-09-2007)

40 procent af alle dødsfald skyldes forurening

62 mio. dødsfald om året - 40 pct. af alle - kan henføres til miljøfaktorer. Organisk og kemisk forurening, som spreder sig i den luft vi indånder, er sammen med forurenet vand de store dræbere, fastslår amerikansk forskerhold.
(Jyllandsposten 11-09-2007)

Uddannelsesniveau og levealder

Tal viser, at mennesker med et lavt uddannelsesniveau generelt har et kortere liv og flere leveår med sygdom end mennesker med et højt uddannelsesniveau.
Ugens tal for folkesundhed uge 37, 2007

Stiletter torturerer dine fødder

Operation i tæer og knæ kan være konsekvensen, hvis du går for meget på stilethæle. En artikel i Politiken giver dig nogle gode tips til, hvordan du undgår, det kommer så vidt.
(Politiken 13-09-2007)

Meget antibiotika i fjerkræ og fisk

Forbruget af antibiotika til danske fisk steg 73 procent fra 2005 til 2006. Svin får mest antibiotika af de dyr, der ender på danskernes spiseborde.
(24 timer 14-09-2007)

Spis bygkerner og bliv klog

Både arbejdsindsatsen og opfattelsesevnen bliver bedre, når man spiser bygkernebrød i stedet for blødt, hvidt brød, viser en svensk doktorafhandling. Det er først og fremmest bygkernernes evne til at holde blodsukret i skak hele dagen, der fremmer de mentale resultater. Forsøgspersoner, der havde spist mange hele bygkerner til morgenmad holdt deres blodsukret på et ensartet niveau ti timer senere.
(Berlingske 14-9-2007)

Køb danske æbler og spar CO2

Hver gang et hold udenlandske æbler kommer til Danmark, koster det miljøet flere hundrede kilo CO2. Danske æbler gavner miljøet og indeholder færre rester af sprøjtegifte.
(politiken 14-09-2007)

Frugt og grønt beskytter rygere mod lungekræft

Rygere, der spiser rigeligt med frugt og grønt, har op mod 35 pct. mindre risiko for at udvikle lungekræft sammenlignet med rygere, der ikke spiser meget frugt og grønt. Det er et af resultaterne fra en doktorafhandling fra Kræftens Bekæmpelse.
cancer.dk 14-09-2007

Mandecremer fyldt med problematisk kemi

Kun en af ni testede cremer, som fås i Danmark, er helt uden parfume, og flere indeholder hormonforstyrrende parabener.
(Politiken 15-09-2007)


"Midt i vanskelighederne ligger mulighederne."

-- Albert Einstein


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.