Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 38, 2016


  • Fuldkorns mange gavnlige virkninger
    • Hjertevenlige fuldkorn
    • Byg sænker kolesteroltallet
    • Byg hjælper med at forbedre blodsukkerniveauet og mindske appetitten
 

UGENS CITAT

“Vi kan forpligtige os til at fremme grøntsager og frugter og fuldkorn på hver del af enhver menu. Vi kan gøre portionsstørrelser mindre og lægge vægt på kvalitet frem for kvantitet. Og vi kan hjælpe med at skabe en kultur - forestil dig dette - hvor vores børn spørger efter sunde valgmuligheder i stedet for at være imod dem."

— Michelle Obama


Fuldkorns mange gavnlige virkninger

Fuldkorn er med til at forebygge hjertesygdomme, diabetes, forbedre appetitregulering og meget andet. Læs evt. mere på fuldkorn.dk

Hjertevenlige fuldkorn

Ifølge en artikel på hjerteforeningen.dk viser en undersøgelse, at rug og havre er de bedste sorter, hvis du vil forebygge blodprop i hjertet.

Knap 55.000 personer i alderen 50-64 år deltog i undersøgelsen, hvor man kiggede på sammenhængen mellem det totale fuldkornsindtag og indtag af udvalgte kornprodukter rug, havre og hvede, og risiko for blodprop i hjertet.

De personer, der havde et højt indtag af fuldkorn, havde en lavere risiko for at udvikle et blodprop i hjertet end personer med et lavt indtag. Undersøgelsen viste også, at særligt havre og rug, men ikke hvede, var associeret med en lavere risiko for at udvikle blodprop i hjertet.[1]

Kommentarer til de konklusioner:

Den måde, som vi i Danmark spiser hvede på, er langt overvejende i form af raffineret hvede. Ja, selv fuldkornsbrød (som bærer fuldkornsmærket) indeholder kun 50 % fuldkornshvede (resten af hveden er raffineret hvedemel). Samtidig tilsættes brød af hvede ofte store mængder sukker, fedt og andet, som ikke er sundt.
Læs mere på fuldkornsprodukter.dk

Havre og rug bliver ikke på samme måde mishandlet af producenter, som hvede gør. Havre indtages ofte som 100% fuldkorn i form af fx havregrød eller havregryn.

Du kan derfor sandsynligvis få lige så meget ud af at vælge hvede, såfremt du vælger 100% fuldkorn og bager dine brød som beskrevet i e-bogen Mortens bagebog -- Næringsrige brød af fuldkornshvede, hvor forfatteren på en letforståelig måde tager hvede i forsvar.

Byg er ikke medtaget i undersøgelsen (naturligt nok, eftersom vi stort set ikke spiser byg i Danmark). Byg har nogle egenskaber, som gør, at den sandsynligvis er mindst lige så sund som havre og rug.



Byg sænker kolesteroltallet

Byg i kosten mindsker niveauer af to typer af "dårlig kolesterol". Det viser en undersøgelse.

Byg reducerede både low-density lipoprotein eller LDL, og ikke-high-density lipoprotein, eller ikke-HDL, med syv procent.

Gennemgangen viste også, at byg havde lignende kolesterolsænkende virkninger som havre.

Forskningsoversigten, offentliggjort i The European Journal of Clinical Nutrition, omfattede 14 undersøgelser af kliniske forsøg, der gennemføres i syv lande.[2]

Byg hjælper med at forbedre blodsukkerniveauet og mindske appetitten

En undersøgelse fra Lunds Universitet i Sverige viser, at byg hurtigt kan forbedre menneskers sundhed ved at reducere blodsukkeret og mindske risikoen for diabetes. Hemmeligheden ligger i den særlige sammensætning af kostfibre, der findes i byg, som også kan hjælpe med at reducere folks appetit og risiko for hjerte-kar-sygdom.

Undersøgelsen blev udført med raske midaldrende deltagere, der blev bedt om at spise brød, som mest bestod af bygkerner i tre dage - til morgenmad, frokost og middag.

Omkring 11-14 timer efter dagens sidste måltid blev deltagerne undersøgt for risikoindikatorer for diabetes og hjerte-kar-sygdom.

Forskerne fandt, at deltagernes stofskifte forbedres i op til 14 timer, med ekstra fordele i form af et fald i blodsukker- og insulinniveauer, stigninger i insulinfølsomhed og forbedret appetitkontrol.[3]

Virkningerne opstår, når den særlige blanding af kostfibre i bygkernerne når tarmen, og stimulerer dannelsen af gode bakterier og frigivelsen af vigtige hormoner.

"Efter at have spist brødet bagt af bygkerner, så vi en stigning i tarm-hormoner, der regulerer stofskifte og appetit, og en stigning i et hormon, der hjælper med at reducere kronisk lav grad af inflammation blandt deltagerne. Med tiden kan dette hjælpe med at forhindre forekomsten af både hjertekarsygdomme og diabetes, "siger professor Anne Nilsson, som er en af forskerne bag undersøgelsen.

En tidligere undersøgelse fra University of Göteborg i Sverige offentliggjort i Cell Metabolism viser, at folk med bedre blodsukkerkontrol, efter at have spist bygkernebrød, også har en anden balance af mikrober i tarmen.

Undersøgelsen viste, at bygkernebrød kun forbedrede blodsukkerkontrol hos nogle af forsøgspersonerne.

En gruppe af gavnlige bakterier, Prevotella, var til stede i højere grad hos de forsøgspersoner, der reagerede positivt overfor bygkernebrød end hos de forsøgspersoner, der ikke reagerede så positivt på brødet. Men det viste dig også, at brødet pga. kostfibrene fra byg resulterede i en øget forekomst af Prevotella, som har en direkte regulerende effekt på blodsukkeret og hjælper med at mindske forekomsten af bakterier, der anses for usunde for kroppen. [4]

Konklusion:

1) Fravælg raffinerede kornprodukter. Vælg fuldkorn.

2) Vælg også gerne den oversete byg, som let kan bruges til grød og i andre retter (fx i form af bygflager). Byg (hel byg eller bygflager) kan også tilsættes, hvis du bager brød.

Kilder:

[1]Kilde: Anne Helnæs, Anja Olsen m.fl. Intake of whole grains is associated with lower risk of myocardial infarction: the Danish Diet, Cancer and Health Cohort. The American Journal of Clinical Nutrition. First published February 17, 2016, doi: 10.3945/ajcn.115.124271

[2]Kilde: V. Vuksan m.fl. A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials of the effect of barley β-glucan on LDL-C, non-HDL-C and apoB for cardiovascular disease risk reduction. European Journal of Clinical Nutrition , (8 June 2016) | doi:10.1038/ejcn.2016.89

[3] Kilde: Anne C. Nilsson, Elin V. Johansson-Boll and Inger M. E. Björck. Increased gut hormones and insulin sensitivity index following a 3-d intervention with a barley kernel-based product: a randomised cross-over study in healthy middle-aged subjects. British Journal of Nutrition, Volume 114, Issue 6. September 2015, pp. 899-907
DOI: http://dx.doi.org/10.1017/S0007114515002524

[4] Kilde: Fredrik Bäckhed m.fl. Dietary Fiber-Induced Improvement in Glucose Metabolism Is Associated with Increased Abundance of Prevotella. Cell Metabolism. Volume 22, Issue 6, p971–982, 1 December 2015.
DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.cmet.2015.10.001


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.