Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 39, 2010


  1. Magnesium mindsker risiko for diabetes
  2. Livsstilsændringer begrænser natlige tisseture
  3. Fødevare intolerance og ødemer
  4. Mails om hvidløg
 

Det er de små ting, der gør store ting mulige. Kun ved at give fokuseret opmærksomhed til de fine detaljer i enhver operation gør operationen første klasse.

— J. Willard Marriot


Magnesium mindsker risiko for diabetes

Nok magnesium i kosten kan bidrage til at forhindre diabetes. Det viser en ny undersøgelse fra University of North Carolina i Chapel Hill.

Undersøgelsen viste, at de mennesker, der indtog mest magnesium fra fødevarer og vitamintilskud, kun havde omkring halv så stor risiko for at udvikle diabetes i løbet af de næste 20 år, sammenlignet med de mennesker, der tog mindst magnesium.

Resultaterne kan delvist forklare, hvorfor indtagelse af fuldkorn, som er rig på magnesium, også er forbundet med lavere risiko for diabetes.

Det er sandsynligt, at magnesium kan påvirke diabetesrisiko, fordi mineralet er nødvendigt for normal funktion af de enzymer, der hjælper kroppen med at bearbejde glukose.

Forskerne kiggede på magnesiumindtag og risiko for diabetes blandt 4.497 mænd og kvinder, der var mellem 18 og 30 år gamle, hvoraf ingen var diabetiker ved undersøgelsens start. I løbet af en 20-årig periode udviklede 330 af deltagerne diabetes.

Mennesker med de højeste magnesiumindtag — i gennemsnit 200 mg magnesium for hver 1.000 kalorier — havde 47 procent mindre risiko for at udvikle diabetes i løbet af perioden, sammenlignet med dem med de laveste indtag, som indtog omkring 100 mg magnesium per 1.000 kalorier.

Forskerne fandt også, at når magnesium indtaget steg, faldt niveauer af flere markører for inflammation.

Højere niveauer af magnesium i blodet var også forbundet med en lavere grad af insulinresistens.

Kilde: Ka He, MD, ScD m.fl.
Magnesium Intake in Relation to Systemic Inflammation, Insulin Resistance, and the Incidence of Diabetes
Diabetes Care. Published online before print August 31, 2010, doi: 10.2337/dc10-0994

Kommentar:

En fornuftig vegetarkost har vist sig at være effektiv overfor diabetes. Måske er en af grundene, at vegetarer generelt får meget magnesium i kosten.

Et højt indtag af magnesium kan også vise, at personen generelt spiser sundere end gennemsnittet, hvilket i sig selv vil være med til at forebygge diabetes.


Livsstilsændringer begrænser natlige tisseture

Hvis du ofte vågner midt om natten, fordi du skal op for at tisse, er der måske nogle enkle og medicinfri løsninger, der kan hjælpe. Det viser en ny undersøgelse.

Såkaldt nocturi (når man vågner om natten med behov for at tisse) er en tilstand, der kan medvirke til træthed og depression. Den kan også øge risikoen for hjertesygdomme og lidelser i mave-tarmsystemet.

Det er et ret almindeligt problem, især hos ældre, og det generer ikke alle, eller generer ikke alle lige meget.

Forskerne studerede 56 mennesker, der klagede over nocturi, som i gennemsnit var omkring 75 år gamle.

De testede virkningen af fire nemme livsstilsændringer: væske restriktion, begrænse eventuelle overskydende timer i sengen, moderat daglig motion og at holde varmen, mens du sover.

Hver patient blev underrettet om fordelene ved hver ændring, herunder en anbefaling om at begrænse væskeindtaget til omkring 2 procent af deres kropsvægt i løbet af dagen og undgår for meget væske om aftenen.

Efter fire uger faldt deltagernes gennemsnitlige antal natlige tisseture. Mere end halvdelen af patienterne oplevede en forbedring på mere end én episode per nat.

Effektiviteten af livsstilsændringerne var på højde med virkningen af medicin.

Kilde: Koji Yoshimurac m.fl.
Efficacy of Nondrug Lifestyle Measures for the Treatment of Nocturia
The Journal of Urology. Volume 184, Issue 3, Pages 1000-1004 (September 2010)

Kommentar:

Undgå især for meget væske om aftenen. Sænker du dit saltindtag, sænker du også dit væskebehov.

Hos mænd kan hyppig vandladningstrang og følelse af ufuldstændig blæretømning skyldes forstørret prostata. Ved godartet, lettere forstørret prostata, og når læge har udelukket andre årsager, kan naturlægemidlet Prostasan evt. også være en hjælp.


Fødevare intolerance og ødemer

Desværre har jeg problemer med fødevare intolerance.

Problemet har jeg haft i 25 år.

Jeg er blevet undersøgt, har gennemgået div. priktest mv., INTET fundet, så det er ikke overfølsomhed for pollen, støv osv.

Har dog problemer med duft af f.eks. stærk parfume og andre ting selv om priktesterne viser noget andet.

Har fået undersøgt nyre, lever gennem den årlige helbredsundersøgelse, alt er mere end OK her.

Jeg kan få ødemer i læber, ansigt, fødder, skridtet, tungen, mundhulen mv., dog ikke alt samtidigt.

Det jeg kan tåle den ene dag, tåler jeg ikke få dage efter.

Jeg var plaget af problemet i over en måned i sommerperioden, antihistamin den dag jeg får ødemer, uden problemer næste dag, nye ødemer dagen efter, antihistamin osv.

Jeg spiser rimeligt sundt og gerne økologisk, bager selv mv. Der er dog en ting der undrer mig her! I visse tilfælde er det som om IKKE økologiske produkter er bedre for mig. Bl.a. har jeg droppet uhomogeniseret mælkeprodukter, der kunne være en af årsagerne til ødemerne.

Min praktiserende læge forstår ikke omfanget af problemet, men sender mig til allergi ekspert, selv om jeg påtalte at have prøvet det før, og man fandt og finder intet, ganske rigtigt, INTET problem fundet.

Så foreslår lægen Longo Vital, her påtaler jeg det kan være, jeg ikke tåler nogle af stofferne heri, f.eks. nogle af mineralerne, det har jeg faktisk erfaring for i anden pille sammenhæng.

Jeg tog Longo Vital, men har ikke taget Longo Vital efter sommerens ødemplage.

Desværre får jeg stadig ødemer, sporadisk.

På forhånd tak.
W

Hej W

Det er umuligt for mig at sige, hvad du reagerer så kraftigt på. Der er mange muligheder. Et for højt saltindtag og hormonelle svingninger kan måske heller ikke udelukkes som medvirkende årsager eller faktorer, der forværrer symptomerne.

Der er en metode, som ofte kan hjælpe patienter med at finde det, de ikke tåler ret godt eller som de reagerer overfor med ubehagelige symptomer.

Ideen er at forsøge med det samme at udelukke alle muligheder med en MEGET restriktiv kost eller en faste. Og når du så er symptomfri indfører du langsomt forskellige fødevarer eller kategorier af fødevarer, indtil du finder det eller de fødevarer eller andet, der giver problemer/symptomer.

Prøv først med glutenfri, saltfattig, fedtfattig veganerkost uden raffinerede fødevarer.

Bare det. Ikke andet. Ingen naturprodukter, ingen kosttilskud, ingen medicin (medmindre det er nødvendig lægeordineret medicin).

Hvis du efter noget tid (giv det nogle uger) bliver symptomfri kan du begynde at inkludere flere fødevarer, for at finde det eller de ting i din kost, du ikke har det godt med.

Virker ovennævnte ikke efter hensigten, kan du faste (vandfaste) i nogle dage, indtil du er symptomfri, og derefter langsomt og gradvist inkludere føde- og drikkevarer i din kost. Du udelader alt, du finder, som giver dig ødemer.

Bemærk at det ikke kun er kosten, du kan være overfølsom overfor/reagerer negativt på. Også dufte, stimulanser, bestemte ingredienser i kosttilskud, krydderier, urteteer, medikamenter mv. kan giver problemer for nogle mennesker.

Det er naturligvis ikke let at gennemføre på egen hånd, men dog muligt — især hvis du fører dagbog og er omhyggelig med dine optegnelser.

Vandfaste skal gennemføres som beskrevet i min bog ”Hvordan Rask?” og er du under lægebehandling skal du muligvis have grønt lys fra din læge først, før du gennemfører omfattende ændringer.


Mails om hvidløg

Er hvidløg kræfthæmmende?

Kan du ikke ved lejlighed skrive noget om hvidløg?

Hvordan er det nu lige, det er med det løg, mister det tilberedte hvidløg mange af sine gode egenskaber — om nogen?

Jeg tænker specielt på, at hvidløg iflg. Richard Beliveau er en stærk kræfthæmmer, jeg kan ikke umiddelbart finde svaret i hans bøger om kost og kræft.

Hvis der mistes noget, skal man så bare spise flere løg, for at opnå den samme virkning som ved friske hvidløg?

Eller er det som jeg (måske) tror, at hvidløget helst skal indtages i rå tilstand?

På forhånd tak.

Mvh
Inger Worm

Hej Inger

Så vidt jeg ved er der ingen videnskabelig dokumentation for kræfthæmmende virkning af hvidløg.

Jeg ved ikke, hvor mange af de aktive stoffer i hvidløg, der evt. ødelægges af tilberedning, og om det er bedre/sundere at spise rå hvidløg.

Med venlig hilsen
John Buhl

Kan hvidløg erstatte antibiotika?

Er til konference i UK og har hørt en "konverteret" dyrlæge, som nu har investeret i urtetilskud og urtemedicin, som siger, at rå hvidløg er lige så godt som antibiotika. Har du kommentarer til dette?

Kh Eva

Hej Eva

Ved ikke helt, hvad han/hun mener, men vel, at hvidløg er lige så godt til at bekæmpe en infektioner som antibiotika.

Jeg mener dog ikke, at hvidløg på nogen måde kan sammenlignes med antibiotika.

Antibiotika bør i næsten alle tilfælde forbeholdes alvorlige eller livstruende infektioner, og da vil det være alt for risikabelt at prøve med hvidløg frem for antibiotika!

Med venlig hilsen
John Buhl


Du bliver nødt til at tro på dig selv, det er hemmeligheden. Selv da jeg var på børnehjemmet, da jeg flakkede om på vejene for at finde nok at spise, selv da tænkte jeg på mig selv som verdens bedste skuespiller.

— Charlie Chaplin


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.