Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 39, 2014


  1. Proteinmani
 

Forvirring er begyndelsen til viden.

— Kahlil Gibran (1883-1931)


Proteinmani

Er der ændringer på vej?

Kommer der snart lidt sundere og mere fornuftige råd om proteinindtag i aviser og blade?

Her den anden dag (16.9.2014) havde Jyllands Posten en god artikel: Proteinerne hitter hos danskerne (af Kirsten Dons Christensen).

Artiklen er kritisk overfor danskernes høje indtag af proteiner.

Artiklen indeholdt desværre en stor og uforståelig fejl.

Der stod: Det anbefales, at man får 1,5-1,8 gram protein pr. kg. kropsvægt om dagen.

Det er ikke rigtigt.

Det halve anbefales (af WHO, Sundhedsstyrelsen, Fødevarestyrelsen m.fl.)!

De officielle anbefalinger — baseret på forskning i emnet — er 0,8 g protein per kilo kropsvægt (WHO). Eller at mellem 10 og 20 % af kalorierne kommer fra protein (Fødevarestyrelsen).

Det er korrekt, som det nævnes i artiklen, at man på nogle proteinkure let kommer op på 2-3 gram protein per kilo kropsvægt.

Ifølge artiklen i Jyllands Posten mener mad-sociolog Jon Fuglesang ved Professionshøjskolen Metropol, at proteindiæten er slået igennem i flere dele af befolkningen, end diæter normalt gør, fordi vi altid har elsket store bøffer, og proteinkuren har givet os en undskyldning for at holde kødfest.

Og, som hun nævner i artiklen, afhænger gennemslagskraften for populære diæter ofte af, hvorvidt den giver befolkningen en begrundelse for at leve, som de har lyst til.

Der rammer hun plet!

- - -

Det mest almindelige argument for at spise mere protein, end du reelt har brug for, er nok at protein mætter.

Faktisk et ret tyndt argument. Der er mange fødevarer, typer af fødevarer og tilberedningsformer, der giver øget mæthed.

Fx mætter fiberrige fødevarer lige så godt (og i nogle tilfælde endda mere) end animalske kilder til protein. Et andet eksempel er gode råkostsalater, som — i forhold til kalorieindholdet — mætter meget mere end proteinrige animalske fødevarer. Resistent stivelse i kartofler, bønner mv. mætter også mindst lige så godt som animalske fødevarer.

Men det værste i alt dette er de helbredsmæssige konsekvenser af for mange animalske fødevarer i kosten, som jo i mange undersøgelser er blevet kædet sammen med alvorlige sygdomme — ikke mindst i form af kød og forarbejdede kødprodukter.

Det er intet mindre end en ernæringsmæssig katastrofe, at store dele af befolkningen pga. de sidste mange års proteinpropaganda er blevet overbevist om, at:

  1. Vi har brug for eller gavn af mere protein, end vi allerede får — selv om vi i Danmark allerede får nok eller mere end nok protein.
  2. Vi spiser for mange kulhydrater og skal undgå eller passe på med kartofler og kornprodukter — selv om vi får for lidt kostfibre fra grove grøntsager (som fx kartofler, som i øvrigt har et tårnhøjt mæthedsindeks) og fuldkornsprodukter.

Det mest tankevækkende er, at stort set alle ernæringsforskere og andre ernæringseksperter ved og hele tiden har vidst, at det nok er noget rigtig skidt med de massive anbefalinger af proteinkure og især anbefalingen om at spise mere animalsk protein.

De langsigtede konsekvenser af en kost med store mængder animalske proteiner kan være endog meget alvorlige, og der er god grund til, at de fleste fagfolk er bekymrede for de langsigtede konsekvenser af en meget proteinrig kost — i det mindste når proteinerne kommer fra kød og andre animalske fødevarer.

Men advarslerne om de potentielt alvorlige helbredsmæssige konsekvenser af en kost, der indeholder store mængder animalske fødevarer, ser ud til at prille af på de personer, der anbefaler proteinrige diæter.

Underligt!

På en eller anden mystisk måde er det lykkedes for en lille gruppe af personer (hvoraf nogle vist har mere end almindelig gode forbindelser til fødevareindustrien og medierne) at få overdreven meget plads i medierne til at formidle et proteinbudskab, som på sigt kan få alvorlige konsekvenser for befolkningens sundhed.

I de sidste mange år har vi næsten ikke kunnet læse en artikel om overvægt, kost eller livsstil uden at blive mindet om, at vi skal passe på med kulhydraterne og spise godt med protein.

Nærmest det omvendte af, hvad vi har bedst af!

Ikke alle er klar over, at verdenssundhedsorganisationen WHO og den danske Fødevarestyrelse og Sundhedsstyrelse har gennemgået et hav af relevante videnskabelige undersøgelser og kommet med klare anbefalinger.

Ud fra disse anbefalinger, får vi i Danmark allerede nok eller mere end nok protein, hvorimod de fleste af os indtager for få kulhydrater i form af fiberrige fødevarer.

Kræftens bekæmpelse anbefaler af gode grunde, at vi spiser mindre kød og mere grønt og brød med fuldkorn og kostfibre. Det er nemlig med til at forebygge kræft.

For ikke så længe siden satte en stor undersøgelse endda spørgsmålstegn ved påstanden om, at protein forebygger fedme. Undersøgelsen viste faktisk en øget forekomst af overvægt blandt personer, der indtog meget protein.

Læs artiklen: Tvivl om protein forebygger fedme af Bodil Kofoed 08-03-2013. Cancer.dk

Nogle studier viser også, at mere protein (animalsk protein) kan medvirke til vægttab.

Om mere protein slanker, ikke gør nogen forskel eller måske øger vægten på længere sigt er stadig et åbent spørgsmål.

Det er helt sikkert ikke det sidste, vi har hørt om det emne og den diskussion.

Men det vi kan konkludere er, at hvis der er en "slankevirkning" fra at indtage mere animalsk protein er den så minimal, at den nok er ligegyldig og i hvert fald ikke er risikoen værd.

En stor ny undersøgelse har jo også netop vist, at proteinkure ikke er mere effektive. Læs artiklen: Betyder det egentlig noget, hvilken slankekur du vælger?

Det er ikke mindst fordi overvægtige har øget risiko for de sygdomme og tilstande, som overskud af animalske fødevarer fremmer — fx inflammation, hjerte-kar-sygdomme og visse kræftformer — at det efter min mening har været til store skade at så mange overvægtige er blevet anbefalet og har vænnet sig til en kost med store mængder animalske fødevarer.

Ingen har brug for eller gavn af kure med meget animalsk protein!

Mad med protein

Alle fødevarer bortset fra stærkt raffinerede fødevarer som sukker og olie indeholder protein.

Det er derfor svært at komme til at mangle protein.

De fødevarer, der indeholder mest protein, er nødder, frø, fuldkornsprodukter, bælgfrugter (bønner og ærter) og grøntsager (i forhold til kalorieindholdet) samt animalske fødevarer (altså kød, fjerkræ, fisk, æg og mejeriprodukter).

Alle uraffinerede fødevarer indeholder proteiner

Hvis du spiser som de fleste i Danmark:

  1. Du får allerede mere end nok protein og indtager nok også for mange animalske fødevarer i form af fx kød og forarbejdede kødprodukter.
  2. Du får for lidt kulhydrat i form af hele (uraffinerede) fiberrige fødevarer (frugt, grøntsager, fuldkornsprodukter og bælgfrugter).

Hvis det endelig skal være — eller du er en af de få, der kunne have gavn af lidt mere protein i kosten — kan du gøre det på en sund og sikker måde ved at øge mængden af proteinrige vegetabilske fødevarer.


Nem adgang til information er ikke det samme som viden.

— Terry Pratchett


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.