Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 40, 2015


  • Gå og det går
  • Mail: Stærke knogler
  • Mail: Fedt og fedtsyrer
 

Når man bliver ved at gå, så går det nok.

–- Søren Kierkegaard


Gå og det går

Gå dig sund

Dansk Vandrelaug har udgivet en folder om det sunde ved at vandre. Læge og journalist Jerk Langer er forfatter til folderen Gå dig sund

Langer forklarer blandt andet, at gåture kan påvirke humøret i positiv retning, virke afstressende, gøre blodsukkeret stabilt, modvirke for meget kolesterol i blodet, holde blodtrykket på plads, forebygge type 2 diabetes, blodpropper, demens og andre dårligdomme.

Gang gør dig også i bedre humør og modvirker depression. Også opmærksomhed, koncentration og hukommelse forbedres.

Som beskrevet i artiklen: Gå eller tag cyklen på arbejde og tab dig har det en positiv indflydelse på vægt og velvære blot at fravælge at tage bilen på arbejde, og i stedet fx cykle eller gå.

Gå dig friskere -- både fysisk, psykisk og mentalt

En undersøgelse fra Stanford Universitetet viste for godt et års tid siden, at gang øger kreativ inspiration. Forskerne undersøgte kreativitetsniveauer hos mennesker, mens de gik, versus mens de sad ned. En persons kreativitet steg med gennemsnitligt 60 % under gang.

Kreativ tænkning blev forbedret, når en person gik og kort tid derefter.

Gang havde ingen indvirkning på fokuseret tænkning, som krævet for at nå frem til et enkelt korrekt svar.

Også dansk forskning har vist, at en gåtur i skoven kan virke afslappende og gøre os mere kreative. Det fremgår af artiklen: Naturen kan gøre dig kreativ

En undersøgelse, gennemført af forskerne Trine Plambech og Cecil Konijnendijk og publiceret i Urban Forestry & Urban Greening, viser, at især tre typer natur har betydning for kreativiteten:

Den fredfyldte natur, hvor man kan være tryg og slappe af.

Den rumlige natur, som opleves udstrakt.

Den vilde natur. Den er smuk og får os også til at slappe af, så vi kan få gang i den kreative tænkemåde.

Konklusionen er, at vi kan slappe af i naturomgivelser og opnå et mentalt overskud, som er godt for den kreative tankegang. (videnskab.dk 15. september 2015)

Ifølge en artikel i Kristeligt Dagblad -- En gåtur i skoven forandrer hjernen og bekæmper bekymringer -- har amerikanske forskere påvist, at skovens grønne løv og havets brusen rent faktisk forandrer hjernen. De konkluderer, at selv korte ture i grøn natur rent faktisk forandrer hjernen og har en målbar og positiv effekt på negative tanker.

Både praktiserende læger og psykologer har længe ordineret lange gåture i naturen til patienter, der døjer med tungsind, stress og depression. (Kristeligt Dagblad 13. august 2015)

Læs også artiklen: Lidt motion, stor forskel


Mail: Stærke knogler

Hej John,

Tak for interessant artikel om osteoporose.

Det overrasker mig ikke, at mælk ikke har positiv indflydelse på at nedsætte udviklingen af osteoporose.

Hvis man ser på udbredelsen af osteoporose i de lande hvor mælkeforbruget er højt, og sammenligner med lande hvor mælkeforbruget er meget lavt, så vil man se, at osteoporose er meget mere udbredt i landene med højt mælkeforbrug.

Jeg ved godt, at andre faktorer kan have en vis indflydelse, men hvis mælk og mælkeprodukter virkelig var det vidundermiddel, som det ofte fremstilles som, burde udbredelsen af osteoporose ikke være så høj i landene med det høje mælkeforbrug. Så jeg tror desværre ikke, at man kan betegne forskningen indenfor området som uvildig.

Venlig hilsen
Jens Møller


Mail: Fedt og fedtsyrer

Hej John

Jeg har læst om et af dine links - McDougalls kostprogram.

Det var interessant, for jeg går altid død i manglen/mængden på stivelseholdig mad, hver gang jeg prøver at begynde på en sundere kost. Og på den store mænge af grønsager.

Mcdougall fremhæver en kost med mange stivelses-fødevarer, så man kan blive mæt.

Til gengæld ingen animalske produkter. Og ingen olie eller andet fedtstof tilført.

Det, som er mit spørgsmål er nu: Hvis anbefalingen fra sundhedsmyndighederne pt ligger på 50-90 gram fedt om dagen, kan Mcdougalls veganske, fedtfattige kost dække alle kroppens behov?

Jeg spørger dig, for jeg ved jo godt hvad har Mcdougall vil svare ;)

Hilsen
Anne

Hej Anne

Ja, en fedtfattig vegansk kost a la McDougall kan sagtens indeholde alle nødvendige fedtsyrer.

De fleste mennesker spiser langt mere fedt, end de har brug for.

Så længe kosten er fornuftig sammensat (ikke for mange stærkt forarbejdede fødevarer) er der ingen problemer -- medmindre du begynder at sænke din kalorieindtagelse (fx for at tabe dig) eller af en eller anden grund har et ekstra behov for omega-3.

Du kan med fordel forhindre eventuelle problemer med for lidt omega-3 ved at inkludere lidt nødder og frø i din daglige kost (valnødder, chiafrø og især hørfrø er rige på omega-3).

Hørfrø skal dog være som knust hørfrø eller hørfrøolie, hvis du skal optage nok omega-3.

Med venlig hilsen
John Buhl


   
Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.