Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 41, 2008


  1. Ny undersøgelse: Veganerkost er sundere
  2. Q10 -- en kraftig antioxidant
  3. Lidt mørk chokolade gavner
  4. Mail: Hvordan forbedrer jeg mit immunforsvar?
  5. Lidt af hvert
  6. Eftertanke

Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer e.l. til nyhedsbrevet.

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


”Den største forhindring til opdagelse er ikke uvidenhed -- det er illusionen om viden.”

-- Daniel J. Boorstin


1) Ny undersøgelse: Veganerkost er sundere

En fedtfattig veganerkost er forbundet med en bedre kvalitet af kosten, bedre vægtkontrol og bedre glukosekontrol sammenlignet med den kost, som den amerikanske diabetesforening (ADA) anbefaler.

99 voksne med type 2 diabetes blev tilfældigt delt op i to grupper og fulgte i 22 uger enten en fedtfattig veganerkost eller den kost, som den amerikanske diabetes forening anbefaler.

En analyse af kosten viste efterfølgende, at Veganergruppen indtog flere kulhydrater, kostfibre og mange andre næringsstoffer. Veganergruppen tabte sig også mere og udviste en bedre glukosekontrol sammenlignet med ADA gruppen.

Undersøgelsen tyder på, at en veganerkost på længere sigt reducerer risikoen for kroniske sygdomme, især hjertekarsygdomme hos mennesker med type 2 diabetes.

Kilde: Changes in nutrient intake and dietary quality among participants with type 2 diabetes following a low-fat vegan diet or a conventional diabetes diet for 22 weeks. American Dietetic Association. Volume 108, Issue 10, Pages 1636-1645 (October 2008)


2) Q10 -- en kraftig antioxidant

Ubiquinon -- eller Q10 -- er et stof (et såkaldt co-enzym), der er en vigtig del af kroppens energiproduktion.

Q10 findes i en lang række fødevarer -- fx i nødder (bl.a. valnødder og mandler), bælgfrugter, grønne bladrige grøntsager, visse kornprodukter, sardiner og det meste kød.

Kroppen kan også selv danne Q10, men får det meste tilført med kosten.
Q10 virker som en kraftig antioxidant, samtidig med at den øger energiproduktionen i cellerne.

Der er mange og delte meninger om der kan opstå en egentlig mangeltilstand, og hvilke symptomer Q10-mangel i så fald giver, men Q10 er blevet et af de mest anvendte kosttilskud.

Læs mere om q10 her


3) Lidt mørk chokolade gavner

Regelmæssig indtagelse af LIDT mørk chokolade kan være gavnligt.

En ny undersøgelse har vist en sammenhæng mellem indtagelse af mørk chokolade og serum CPR. CPR står for C-reaktivt protein, og forskning har vist, at mennesker med lavt CPR i blodet har lavere grad af betændelse.

Deltagere der indtog op til 20 gram mørk chokolade hver 3. dag havde lavere CRP koncentration, end deltagere der ikke spiste mørk chokolade, og deltagere der spiste mere end 20 gram over en periode på tre dage.

Mørk chokolade indeholder en høj koncentration af flavonoider, og er rig på mange andre antioxidanter. Derfor kan chokolade sandsynligvis reducere de betændelsestilstande, der kan føre til hjerte-kar-sygdomme.

Forskerne undersøgte 4849 sunde mænd og kvinder, og opdagede altså en gavnlig virkning hos de deltagere, der spiste en lille smule mørk chokolade -- hvad der svarer til gennemsnitlig ca. 6 - 7 gram dagligt.

Kilde: American Society for Nutrition J. Nutr. 138:1939-1945, October 2008.

Kommentar:

Virkningen gælder ikke ved indtagelse af mælkechokolade.

Det er også interessant, at de positive virkningen kun ser ud til at være der ved ganske lille indtagelse af mørk chokolade -- altså ca. 6-7 gram dagligt i gennemsnit -- og ikke ved større mængder.

Det hjalp ikke at spise mere mørk chokolade, og faktisk begyndte den gavnlige virkning at forsvinde igen ved højere indtagelse.

Det er sådan set heldigt nok, da chokolade også indeholder en masse kalorier, som de fleste jo allerede indtager for mange af.


4) Mail: Hvordan forbedrer jeg mit immunforsvar?

Jeg er en 28-årig kvinde som de sidste par år har døjet med mit immunforsvar. Det er kommet til udtryk ved at jeg har haft influenza 4 gange i år plus forkølelser, desuden er min mave ofte nervøs, hvilket udløser tynd afføring (mest om morgenen) og et par gange om måneden har jeg migræneanfald med synsforstyrrelser.

Jeg startede på nyt arbejde som pædagog i marts i år og vi har en datter på halvanden år, så jeg ved godt at jeg hver dag er i kontakt med bakterier.

Det er bare rigtig hårdt for min krop at bekæmpe de viruser jeg får og det gør også ondt på min psyke, da jeg ved siden af arbejde og familielivet arbejder meget med mig selv, da jeg lider af angst pga. min barndom.

Som du kan læse er der en del ting i mit liv som gør at min krop har brug for lidt hjælp til at klare det hele, og det her jeg vil høre dig om du havde nogle forslag til hvordan jeg kunne hjælpe min krop?

Med venlig hilsen
Lene

Hej Lene

Mit bedste bud er, at du gør hvad du kan for at forbedre din kost, livsstil og livsbetingelser.

Mere om at tilvejebringer gode betingelser for sundhed (og et stærkt immunforsvar) her.

Læg en plan for, hvordan og i hvilken rækkefølge du kan overkomme at ændre og forbedre dine vaner og livsbetingelser.

Læs mere om at ændre vaner her.

Hvis ikke du sover nok eller godt nok, så start med at sikre en sund og god søvn. Nok søvn (og god søvn) er en undervurderet og MEGET vigtig betingelse for kroppens helbredende evner og for "et godt immunforsvar".

Find gerne en person, der kan støtte dig i processen med at ændre og forbedre dine vaner.

Med venlig hilsen
John Buhl


5) Lidt af hvert

Lægemiddelstyrelsen: Indberet så de bivirkninger

Lægemiddelstyrelsen undrer sig over, at der ikke indberettes flere bivirkninger fra brug af medicin.
(Politiken 3-10-2008)

Kommentar:

På lægemiddelstyrelsens hjemmeside kan du indberette bivirkning fra medicin -- og det gælder både, hvis du selv er patient eller hvis du har pårørende, der oplever bivirkninger. Det klarer du her

Store spædbørn har øget risiko for brystkræft

Stor undersøgelse viser, at større vægt og øget længde ved fødslen giver større risiko for brystkræft senere i livet.

En forøgelse af vægten på et halvt kilo i forhold til gennemsnittet var forbundet med en 7 procent større risiko for at få brystkræft.
(Politiken 30-9-2008)

Dit barn tager skade, når I skændes

Kommer stikpillerne for tit, og er den daglige tone for hård, kan det få konsekvenser for dit barn.
navlestrengen 22-9-2008

Vores maver er alarmerende dårlige

Ny undersøgelse viser, at 53 % af danskerne fra tid til anden lider af oppustede maver, smerter, diarre eller luft i maven. 21 % oplever det ofte. Følgerne er blandt andet dovenskab, ringere koncentrationsevne og irritabel adfærd.
(BT 21-9-2008)

Motion hjælper mod irriteret tyktarm

Regelmæssig motion kan afhjælpe forstoppelse hos mennesker med irriteret tyktarm. Det viser et nyt studie offentliggjort i ”the International Journal of Sports Medicine”.

56 voksne med irriteret tyktarm blev fulgt i 12 uger.

Deltagerne blev delt op i to grupper. Den ene modtog almindelig behandling og den anden gruppe dyrkede 30 min. motion 5 dage om ugen.

Efter 12 uger havde deltagerne i motionsgruppen betydeligt færre symptomer på forstoppelse.

(International Journal of Sports Medicine, September 2008).

Musik kan forøge ydeevnen hos løbere med op til 15 %

Ifølge en ny undersøgelse fra Brunel University i London kan du forbedre din ydeevne med helt op til 15 procent, hvis lytter til den rigtige musik på løbeturen.
(Berlingske 4-10-2008)


6) Eftertanke

Mail fra en læser ...

Jeg vil gerne dele med jer alle sammen, det allersmukkeste jeg nogensinde har set, efter at have rejst og arbejdet i forskellige lande i mere end 7 år. Det drejer sig om det som er essensen i alle spirituelle religioner og traditioner, kærlig hengivenhed, i Indien kendt som bhakti.

Man kan roligt sige at bhakti er essensen af alle traditioner. Samtidigt er den også, en tradition i sig selv, som inkluderer og respekterer alle andre.

Det helt enestående ved bhakti er, at den beskæftiger sig med det guddommelige på en utrolig charmerende og sød måde. Radha og Krishna opfattes som henholdsvis det feminine og maskuline aspekt af guddommens personlighed. De;) har begge humor og er meget tiltalende. Samtidigt har bhakti en filosofisk dybde, som jeg heller ikke har set noget andet sted.

Den indiske litteratur er utrolig bred og beskæftiger sig med mange aspekter. Kunsten og musikken er også enestående. I inviteres alle, med allerstørste venlighed og fornøjelse, til at kigge på www.purebhakti.com, men pas på, der er en Guru..;). Guru betyder egentlig bare en åndelig vejleder, ikke en man følger blindt, men en som man efter moden og intelligent overvejelse vælger at modtage instruktioner fra, fordi man mener han er mere avanceret end en selv og således kan lære en nogle ting. Samme princip som, når man f.eks. ønsker at lære at spille på guitar. Indenfor bhakti findes der ikke bare en Guru, der findes tusinder, og man kan sagtens have flere på én gang;)

Med venlig hilsen,
Lalita Lis Lauridtsen :)

PS: De som har lyst, er velkomne til at kigge på de skønne billeder her. Det vil, på kort tid, give et godt indblik i det helt specielle ved den indiske tradition.

Kommentar:

Jeg har ikke selv studeret hjemmesiden eller emnet nærmere, men bringer gerne andres indlæg i nyhedsbrevet. Send også gerne dit indlæg eller links til emner, som du mener passer ind under dette afsnit -- "Eftertanke" -- i nyhedsbrevet.


”Der er ikke noget farligere i verden end oprigtig uvidenhed og pligtopfyldende dumhed.”

-- Martin Luther King Jr.


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.