Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 42, 2012


  1. Kan omega-3 holde dig ung længere?
  2. En kost med et højt indhold af lycopen kan mindske risikoen for slagtilfælde
  3. 600 gram frugt og grønt forbundet med bedre humør og mental sundhed
  4. Mail: Vedr. børn og sukkerindtag
 

Enhver, der nogensinde har taget et brusebad, har haft en idé. Det er den person, der kommer ud af bruseren, tørrer sig, og gør noget ved det, der gør en forskel.

— Nolan Bushnell


Kan omega-3 holde dig ung længere?

Hvis du får mere omega-3 fedtsyrer, og derved forbedrer balancen mellem fedtsyrerne i din kost, kan du forsinke en vigtig biologisk proces i forbindelse med aldring. Det gælder også hvis omega-3 kommer fra kosttilskud. Det viser en ny undersøgelse.

Undersøgelsen omfattede 106 voksne med en gennemsnitlig alder på 51 år, som enten var overvægtige eller svært overvægtige og levede et stillesiddende liv.

Undersøgelsens deltagere tog enten kosttilskud med 1,25 gram eller 2,5 gram omega-3 fedtsyrer. Deltagere der fik placebo, tog piller, med en blanding af olier, der repræsenterede et typisk indtag i de fleste menneskers kost.

De deltagere, der tog omega-3 kosttilskud i fire måneder, ændrede forholdet mellem omega-3 og omega-6 i deres kost, hvilket hjalp med at bevare små segmenter af DNA i deres hvide blodlegemer.

Disse segmenter, kaldet telomerer, er kendt for at blive kortere med tiden som følge af aldring. I studiet var forlængelse af telomerer i immunsystemceller mere udbredt hos de mennesker, der væsentligt forbedrede forholdet mellem omega-3 og andre fedtsyrer i deres kost.

Da forskerne analyserede deres tidligere data opdagede de, at et fald i en betændelsesmarkør i blodet kaldes interleukin-6 (IL-6) var forbundet med forlængelse af telomerer. Samtidig viste det sig, at tilskud af omega-3 sænkede IL-6 med 10 til 12 procent, afhængig af dosis. Til sammenligning oplevede dem, der fik placebo, en samlet stigning i IL-6 på 36 % ved slutningen af studiet.

Mere omega-3 i kosten kunne altså både mindske inflammation i kroppen og forlænge telomerer.

Kilder:
The Ohio State University 1.10.2012. Omega-3 Supplements May Slow A Biological Effect of Aging
Kilde: Janice K. Kiecolt-Glaser m.fl. Omega-3 fatty acids, oxidative stress, and leukocyte telomere length: A randomized controlled trial. Brain, Behavior, and Immunity. Available online 23 September 2012
http://dx.doi.org/10.1016/j.bbi.2012.09.004

Kommentar:

For de fleste mennesker handler det om at sænke kostens indhold af omega-6 og øge kostens indhold af omega-3.

Du kan få omega-3 fra både fisk og vegetabilske fødevarer — eller fra kosttilskud med fiskeolie eller vegetabilsk omega-3.

I undersøgelsen beskrevet ovenfor brugte forskerne kosttilskud med fiskeolie.

De fleste forskere er enige om, at vi får alt for meget omega-6 i forhold til omega-3. Det bedste forhold mellem omega-3 og omega-6 er sandsynligvis omkring dobbelt så meget omega-6 som omega-3.

I Danmark indtager vi ca. ni gange så meget omega-6 som omega-3, og det kan give mange problemer, som vi ikke kommer ind på i denne omgang, men det er heldigvis ret let at forbedre forholdet mellem omega-3 og omega-6.

Der er fordele ved at få omega-3 fra planter, selv om nogle mennesker ser ud til bedre at kunne udnytte omega-3 fra fiskeolie.

Læs evt. også artiklen: Fisk på menuen er ikke så ringe endda — eller er det?

En af grundene til, at de fleste mennesker får for meget omega-6 er, at det er skjult i mange af de fødevarer, vi køber færdigt i supermarkedet.

Producenter bruger ofte billig planteolie, som er rig på omega-6 og fattig på omega-3 — fx sojaolie, majsolie eller solsikkeolie.

På varedeklarationen står der ofte blot "vegetabilsk olie".

Eksempler på fødevarer, der ofte indeholder alt for meget omega-6 er ristede løg, chips, pommes frites, brød, kager, kiks, dressing (laver du din egen dressing så tilsæt fx også hørfrøolie, og du får en dressing med mere omega-3), remulade, mayonnaise, bouillon, pulversuppe, færdigretter, friturestegt mad, pålægssalat, kød og kødpålæg.
Plantestoffet lycopen halverer risiko for slagtilfælde.


En kost med et højt indhold af lycopen kan mindske risikoen for slagtilfælde

Lycopen er det naturlige røde plantestof, der især findes i tomater, men også i fx papaya og vandmeloner.

Finske forskere fulgte 1.031 mænd i 12 år, som også fik målt hvor meget lycopen, de havde i blodet. 67 af deltagerne fik et slagtilfælde i løbet af de 12 år.

Det viste sig, at de deltagere, der havde mest lycopen i blodet, havde 55 % mindre risiko for slagtilfælde, sammenlignet med de deltagerere, der havde det laveste niveau af lycopen i blodet.

Forskerne undersøgte også blodets indhold af antioxidanterne alpha-carotene, beta-carotene, alpha-tocopherol og retinol, men fandt ingen forbindelse mellem disse antioxidanter og lavere risiko for slagtilfælde.

Kilde: Jouni Karppi m.fl. Serum lycopene decreases the risk of stroke in men. Neurology October 9, 2012 vol. 79 no. 15 1540-1547. doi: 10.1212/WNL.0b013e31826e26a6. Abstract

Kommentar:

Lycopen er et rødt farvestof, som findes i bl.a. tomater. Det har flere funktioner i menneskekroppen, hvor det bl.a. virker som en antioxidant, der reducerer betændelsestilstande og mindsker risiko for blodpropper.

Flere undersøgelser har også vist en mulig kræftforebyggende virkning af lycopen. Det gælder især forebyggelse af kræft i lunger, mave og prostata.

Lycopen er til stede i alle røde frugter og grøntsager, Det er dog generelt lettere at få lycopen fra tomater, fordi tomater kan bruges på så mange forskellige måder — som sovs, suppe, ketchup, i råkostsalater, i dressinger osv.

Lycopen bliver lettere tilgængelig og biologisk aktiv, når det kommer fra forarbejdede tomater, og når de er opvarmede. Virkningen øges med 25-40 procent ved opvarmning, fordi lycopenet bliver nemmere at optage. Det er derfor fx en glimrende idé at bruge tomater i varme retter.

Soltørrede tomater er jo også fremragende at bruge i madlavningen, og de giver hele 45.000 mikrogram lycopen per 100 gram.

Tomatpasta indeholder omkring 29.000 mikrogram lycopen per 100 gram. Ketchup ca. 17.000 mikrogram per 100 gram og tomatsovs ca. 16.000 mikrogram per 100 gram.
Rå tomater 3.000 mikrogram per 100 gram.

Tomater, især kogte tomater, er altså den vigtigste kilde til lycopen i de fleste menneskers kost.

Vandmelon er også rig på lycopen. Det bliver til 4.900 mikrogram per 100 gram.

Guava er en frugt, vi ikke bruger ret meget her i landet, men den indeholder faktisk mere lycopen end tomater, nemlig ca. 5.200 mikrogram per 100 gram.

Papaya er en rigtig lækker frugt, der også er velegnede i frugtsalater, desserter o.l. Papaya indeholder ca. 2.000 mikrogram lycopen per 100 gram.

Pink og rød grapefrugt giver ca. 1.500 mikrogram lycopen pr 100 gram (eller ca. 3.500 mikrogram per frugt).

Andre fødevarer indeholder kun meget lidt eller ingen lycopen.

Du kan også købe kosttilskud med lycopen. Kapsler med lycopen koster omkring et par hundrede kroner for 60 kapsler, hvor en kapsel indeholder 15.000 mikrogram lycopen (15 mg). Det vides ikke om lycopen i kapsler virker lige så godt som den lycopen, du får i kosten, men det gør den nok ikke.

Kilder:
Foods highest inLycopene
About Tomatoes and Lycopene
USDA-NCC Carotenoid database for U.S. foods


600 gram frugt og grønt forbundet med bedre humør og mental sundhed

Lykke og mental sundhed er mere udbredt blandt mennesker, der spiser omkring 600 gram frugt og grønt dagligt.

Forskere studerede spisevaner hos 80.000 mennesker i Storbritannien, og fandt, at psykisk velbefindende var bedre, desto flere daglige portioner af frugt og grøntsager de indtog. Virkningen toppede ved omtrent 600 gram dagligt.

Kilde: David G. Blanchflower,  Andrew J. Oswald, Sarah Stewart-Brown
Is Psychological Well-Being Linked to the Consumption of Fruit and Vegetables?
Social Indicators Research. October 2012.

Hele studiet kan læses her: Is Psychological Well-being Linked to the Consumption of Fruit and Vegetables?
Pressemeddelelse fra The University of Warwick: 7-a-day for happiness and mental health

Kommentar:

Ud over de gavnlige virkninger, som frugt og grønt har på kroppen, har flere undersøgelser vist gavnlig virkning på blandt andet humøret.

Læs evt. også artiklerne:

Usund kost forbundet med øget risiko for depression

Kan en kødrig kost fremme depression?

Interessant forbindelse mellem indtagelse af fedt og depression

Altså flere grunde til at spise mindst 600 gram frugt og grønt dagligt.


Mail: Vedr. børn og sukkerindtag

(Mails om emnet i tidligere nyhedsbreve:
Mail: Børn og sundhed
Mail: Børn og sygdomme)

Min datter (11år) går på en skole med 'sukker-politik'. Al sødt er bandlyst, men aspartamholdigt sodavand er helt ok.

Jeg vil foretrække at min datter får sukker frem for aspartam. Jeg selv bliver alvorligt syg af et enkelt glas saftevand eller et stk. tyggegummi sødet med aspartam,- hovedpine og tømmermændslignende symptomer i op til tre dage.

Der er ikke noget galt i at børnene får en sodavand eller et stykke kage af og til, men man skal sørge for at de har fået ordentlige 'langsomme' kulhydrater inden. Så æder de sig heller ikke igennem hele kagen, men nøjes med at spise et enkelt stykke. Med andre ord, et stykke rugbrød eller to med lødigt pålæg, inden festen starter.

Mvh
Helle Raknes

- - -

Jeg modtager gerne flere forslag, kommentarer eller tips om emnet!


Evnen til at koncentrere sig og bruge tiden godt er alt.

— Lee Iococca


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.