Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 42, 2013


  1. Ikke så fedt

  2. Mail: Sund mad behøver ikke være kedelig

 

Hvis lidenskab driver, så lad fornuften holde tøjlerne.
— Benjamin Franklin


Ikke så fedt

Så kom der igen mails i indbakken fra læsere, der er forvirrede, efter nogle af vore mest citerede ernæringseksperter i bedste sendetid har undervist befolkningen i, hvad de skal spise.

Denne gang var det om fedt.

Udsendelsen kan ses her

Et par eksempler på udtalelser fra læsere:

"... Vores søn på 5 vokser ikke så meget som han skal. Det har været sådan (i hvert fald i perioder) siden han var otte måneder og blev tvunget til også at spise fast føde ved siden af mors mælk. Børnelægen og diætisten anbefaler mere energi i kosten, især som fedt og især som mælkefedt: fedtstof på brødet og sødmælk. Samtidig hører jeg rygter om at fjernsynet har fedtstof oppe at vende og bl.a. er nået frem til at blandingsprodukter som f.eks. Kærgården skulle være meget sundere end f.eks. Becel plantemargarine, som eller skulle have mange umættede fedtsyrer. Jeg er forvirret, for det stemme ikke med min børnelærdom. Kan du ikke hjælpe med at finde rede i det? Det ville bare være så dejligt.

Venlig hilsen
Ole"

... Nu forstår jeg det ikke længere! Skal vi spise mindre mættet fedt eller skal vi ikke spise mindre mættet fedt? Så du udsendelsen på DR1 om fedt? Du går ind for en fedtfattig kost (som jeg har forstået det?) men det betyder vel også noget om fedtet er mættet eller umættet? Du er vist imod de officielle kostråd (!?). Men mener du også at hvis det nu skal være, at så er smør eller Kærgårdan bedst!? (som de siger i programmet).

Bedste hilsner
Line
...

Er der noget at sige til, at mange er ved at være godt trætte af modstridende udmeldinger fra eksperter om, hvad der er sundt og ikke sundt?

I den sidste tid har Fødevarestyrelsen gjort sig umage for at gøre de nye kostråd kendte — og blandt andet fortælle os, at vi skal spise mindre mættet fedt.

Midt i Fødevarestyrelsens forsøg på at få os til at forstå de nye kostråd — og blandt andet spise mindre mættet fedt — toner to af de mest omtalte ernæringseksperter frem på fjerneren og fortæller os, at vi helst skal bruge smørbare produkter med en ordentlig dynge mættet fedt (smør eller Kærgården), når der skal smør på brødet.

Suk!

De officielle kostråd er trods alt baseret på en vurdering af tilgængelige og troværdige videnskabelige undersøgelser.

Jeg er ikke enig i, at de officielle kostråd er de bedste kostråd, men det er glimrende, at myndighederne forsøger at finde retningslinjer for vores kost, som er baseret på gode videnskabelige undersøgelser.

De officielle kostråd beskriver en kost, der er langt sundere end den, de fleste mennesker spiser. Jeg vælger så at tro, at grunden til, at der stadig er rigelig plads til forbedringer i kostrådene, er, at der endnu findes relativt få undersøgelser vedr. en ren plantebaseret kost, og kostrådene efterhånden som årene går — og dokumentationen for en plantebaseret kost bliver stærkere — vil ændre sig endnu mere i retning af færre animalske fødevarer og mere plantemad.

Ingen fornægter jo længere, at du sagtens kan få alle de næringsstoffer, kroppen har brug for, på en plantebaseret kost.

Også Fødevarestyrelsen skriver nu på deres hjemmeside: Det kan sagtens lade sig gøre at sammensætte en vegetarkost, som sikrer, at man får de nødvendige vitaminer, mineraler og proteiner. (altomkost.dk)

Der er jo også ved at være foretaget ganske mange spændende undersøgelser, der viser, at en sund livsstil (inkl. en fornuftig plantebaseret kost) kan have en overraskende positiv indflydelse på levealder og forebyggelse af flere alvorlige sygdomme.

Endda på celleniveau er der nu observeret fascinerende ændringer efter en sund livsstil, der inkluderer en fedtfattig plantebaseret kost.

Læs evt. artiklerne:

Sundere livsstil påvirker arveanlæg og levealder

Sund livsstil sinker aldring

Jeg har forståelse for, at forskere ikke er enige indbyrdes om, hvilke undersøgelser, der bør lægges mest vægt på. Det er også muligt, at de eksperter, der sidder i de udvalg, som rådgiver om kostråd, har andre interesser, der også skal plejes, samtidig med at de skal rådgive os om den bedste kost.

Nå, men tilbage til udsendelsen på DR1, hvor Christian Bitz og Arne Astrup udtaler sig direkte imod de officielle kostråd.

Udsendelsen indeholder en blanding af nogenlunde fornuftige og ret vildledende oplysninger.

Da jeg så udsendelsen undrede det mig først, hvorfor valget skulle stå mellem en dårlig plantemargarine, Kærgården og smør. Tre produkter som alle efter min mening er noget af det værste, du kan smøre på brød (især hvis det er en daglig foreteelse).

Underligt!

Vi bruger hverken plantemargarine eller smør her i huset, så måske havde Christian ret i, at der ikke var bedre valg.

Men virkelig?

Det kostede en tur i supermarkedet.

Det tog mindre end to minutter at finde tre produkter, der var sundere og med langt mere umættet fedt, end dem Bitz havde udvalgt til udsendelsen.

Det ene var endda helt uden mælkefedt, næsten uden mættet fedt og med meget omega-3.

Nu var jeg virkelig forundret!

De to vindere i udsendelsen — smør og Kærgården — er proppet med mættet fedt. Samtidig var de produkter, der indeholdt mest umættet fedt, slet ikke med i udsendelsen.

De nye danske kostråd siger: Spis mindre mættet fedt.

De nye nordiske næringsstofanbefalinger siger: Spis mindre mættet fedt.

Et stort flertal af verdens førende ernæringseksperter siger: Spis mindre mættet fedt.

Så præcist hvorfor er det, at Bitz kommer frem til at de to smørbare produkter, der indeholder mest mættet fedt, er de bedste?

Ingen anelse!

Det fremgår ganske enkelt ikke af programmet, og igen andre materialer eller tekster, skrevet af Bitz (som jeg har kunnet finde) giver en forklaring.

Der er bare ingen forklaring, og ingen liste med referencer/links til de undersøgelser, han baserer sin konklusion på.

Bitz skrev et sted:
"Jeg mener vi har lavet et sagligt program baseret på de seneste manges års forskning om fedt. Og at vi får svaret på programmets præmis om hvad er sundest: plantemargarine eller smør."

Jeg skrev til ham (via programmets Facebook side):
"... Du og Arne anbefaler et produkt, der mest indeholder mættet fedt, og I giver vel direkte og indirekte kostrådet om mindre mættet fedt et ordentligt skud for boven i udsendelsen.
Siger du, at de nye kostråd ikke er baseret på de seneste mange års forskning i fedt, men at din og Arnes mening er?
Hvilke undersøgelser er det præcist, der har overbevist dig om, at fx Kærgården er bedre end andre plantemargariner uden nær så meget smør/mættet fedt?"

Han har ikke svaret. Hvis han gør, bringer jeg naturligvis hans svar her. (Jeg opdagede senere at denne og en lang række andre kommentarer på programmets Facebook side blev slettet, men jeg har spurgt igen, så før eller senere tager de forhåbentlig spørgsmålet alvorligt).

Min konklusion vedr. fedt

  • Hvis du vil bruge lidt smør i madlavningen for at give en bestemt smag til udvalgte retter mv., ingen ko på isen, men: Spis mindre mættet fedt.
  • For de fleste mennesker er det også bedst generelt at nedsætte mængden af det fedt, de indtager — især ved at indtage mindre mættet fedt og mindre omega-6 fedtsyrer. Evt. kombineret med et højere indtag af omega-3.
  • Jeg mener, at der er god dokumentation for, at en fedtfattig eller forholdsvis fedtfattig kost er bedst (så længe man sikrer nok af og en god balance mellem de essentielle fedtsyrer).
  • Det er generelt bedst, at det fedt, vi får, kommer fra hele fødevarer og ikke fra olier, smør e.l. (men fra fx nødder, frø, avocadoer, grøntsager og fuldkorn). Alle uraffinerede fødevarer indeholder helt naturligt en vis mængde fedt, så du behøver ikke at hælde olie i maden eller komme smør/margarine på brødet for at få fedt.

Mail: Sund mad behøver ikke være kedelig

Lige en kort kommentar til de to læsere i det seneste nyhedsbrev, som ikke ønsker at ændre kostvaner, selvom de godt ved, at det ville være bedre for deres helbred.

For det første behøver sund mad ikke at være kedelig. Man kan gøre sund mad utrolig lækker ved at vælge de rigtige krydderier som f.eks. chili, karry, sennep etc., som enten kommes i retten med kogte grøntsager eller kommes i dressingen til at hælde over salaten.

Dernæst behøver det ikke være kompliceret at lave sund mad. Ganske vist indeholder en del vegetaropskrifter en gang imellem nogle specielle ingredienser, som måske kan være svært at opdrive i lokale supermarked, men ved at bruge fantasien eller gå på nettet, er det som regel muligt at erstatte disse med mere gængse ingredienser og stadigvæk opnå en velsmagende ret. Som eksempel på hvor let det er at tilberede velsmagende sund ret kan jeg nævne grøntsagssuppe fremstillet af gulerod, løg, kartoffel, porre og pastinak. Grøntsagerne koges i boullion tilsat f.eks. persille, herbes de provance + evt chili. Når grøntsagerne er kogt møre, så blendes de med en stavblender og vupti, så har man den mest cremede og fyldige suppe, som spises sammen med et stykke grovbrød.

Velbekomme.
Hilsen
Jens M


Den dumme hverken tilgiver eller glemmer, den naive tilgiver og glemmer, den kloge tilgiver, men glemmer ikke.

— Thomas Szasz 


   

Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.