Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 43, 2012


  1. Sundere livsstil påvirker arveanlæg og levealder
  2. Mail: Bønner
  3. Mail: Melatonin
 

Kun lidt fremskridt kan frembringes ved blot at forsøge at undertrykke, hvad der er ondt. Vores store håb ligger i at udvikle, hvad der er godt.

— Calvin Coolidge


Sundere livsstil påvirker arveanlæg og levealder

Kromosomer er strukturer i en cellekerne, som består af et dna-molekyle, der indeholder gener (arveanlæg). Telomerer er DNA for enden af disse kromosomer, og disse telomerer beskytter DNA og påvirker direkte, hvor hurtigt dine celler ældes.

(Telomerer, som her er vist med rødt, er enderne på kromosomerne)

 

Efterhånden som telomerer bliver kortere og svækkes, ældes og dør celler også hurtigere.

I sidste uge kunne du læse om en undersøgelse, der viser, at tilskud af omega-3 kan øge længden af telomerer.

Det har fået flere forskere til at mene, at tilskud af omega-3 har potentiale til at mindske risikoen for en række sygdomme, der er forbundet med aldring, som fx hjertesygdom, type 2-diabetes, gigt og Alzheimers sygdom.

Vi ved endnu kun lidt om, hvad der påvirker vore gener og længden af kromosomernes telomerer — men det, vi ved, er yderst interessant.

Det er langt fra kun omega-3 (eller måske rettere balancen mellem omega-3 og omega-6), der har en positiv indvirkning på telomerer.

Flere studier har vist, at telomerers tendens til at blive afkortet er forbundet med aldersbetingede problemer som hjertesygdomme og tidlig død.

Vi kan på en måde sige, at dit liv bliver kortere efterhånden som dine telomerer bliver kortere.

Dr. Dean Ornish og hans forskerhold fik 30 mænd til at indføre omfattende livsstilsændringer — som beskrevet i hans bog The Spectrum.

I korthed gik ændringerne ud på:

  • En kost, der er rig på frugt, grøntsager, fuldkorn og bælgfrugter.
  • Kostens fedtindhold er begrænset til 10 % af kalorieindtagelsen.
  • Minimalt indhold af sukker i kosten.
  • Dagligt tilskud af vitaminer og fiskeolie.
  • Moderat motion — 30 minutter dagligt.
  • En time dagligt brugt på at mindske stress — fx med meditation eller yoga.

Efter blot tre måneder var blodets indhold af et vigtigt enzym telomerase hele 29 % højere, end før de gik i gang med livsstilsændringerne. Og det er netop enzymet telomerase, der reparerer og forlænger telomererne og som derved beskytter vore gener.

Det er ret opsigtsvækkende, at omfattende forbedringer i kost og stresskontrol i løbet af så kort tid kan have væsentlig beskyttende virkning på vore gener og sinke aldring.

Ornish og hans forskerhold fandt også, at gener forbundet med kræft, hjertesygdomme og inflammation var nedreguleret eller "slukket", mens beskyttende gener var opreguleret eller "tændt". Kost, livsstil og stresskontrol påvirker altså hvilke gener, der kommer til udtryk, og hvordan gener øger risikoen for sygdomme eller er med til at forhindre sygdomme.

Konklusionen må være, at du i stor udstrækning kan udsætte de aldringsprocesser, der fører til de sygdomme, ved at indføre og fastholde en sund kost og livsstil samt undgå negativ stress (opnå god stresskontrol).

Hvis du er interesseret i at gå mere i dybden vedr. betydningen af telomererne kan du nedenfor se en interessant forelæsning af Dr. Elizabeth Blackburn:

 

 

Læs evt. også en artikel af Dean Ornish om emnet i The Daily Beast Januar 26, 2009: Feel Better, Live Longer


Mail: Bønner

Der har jo været skrevet en del om hvor gavnligt bønner, bælgfrugter, linser mv. er og jeg har besluttet mig for at begynde at spise mere af den slags.

Dog er jeg lidt i tvivl om nogle ting i den forbindelse.

Der er jo som sagt et hav af forskellige typer af bønner, linser mv., og da jeg jo ikke er ekspert på området mangler jeg lidt hjælp til at starte op. Jeg ved nemlig ikke helt hvad jeg skal vælge hvis jeg vil have det bedste produkt som indeholder mest muligt godt for kroppen - der er jo sikkert lidt forskel.

Og for mig er det jo umuligt at vide hvad som er bedst og vil derfor høre om du har eller kan foreslå f.eks. en top 5 for hvad som indeholder mest muligt godt for så kunne jeg måske starte med disse produkter først

Kunne du f.eks. også foreslå 3 gode produkter som indeholder meget omega-3.

Mener at hørfrø skulle være godt — men tænkte på om der var andre sådan rigtige grønsager eller mad som har højt indhold også?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Annette

Hej Annette

Efterhånden har både helsekostforretninger og de fleste supermarkeder et fornuftigt udvalg af bønner og linser.

Alle bælgfrugter er næringsrige og hver med deres ernæringsmæssige fordele/sammensætning. Jeg kan ikke anbefale nogen bestemt. Vælg mellem dem, du bedst kan lide.

Prøv forskellige slags — azukibønner, brune bønner, grønne bønner, hvide bønner, kidneybønner, kikærter, linser (røde linser, grønne linser, sorte linser), sojabønner, sorte bønner m.fl.

Der er ofte opskrifter bag på poserne. Du kan også finde mange opskrifter på nettet.

Linser er lette at tilberede, da de ikke skal stå i blød natten over.

Kikærter kan du fx lave til hummus, som kan bruges til meget (du finder let opskrifter på nettet).

Hørfrø indeholder mange omega-3-fedtsyrer. Det samme gælder grønne grønsager og nødder (især valnødder).

Læs evt. mere om omega-3 i artiklen her og de artikler der linkes til.

Med venlig hilsen
John Buhl


Mail: Melatonin

Fra en dansk forhandler er det muligt at bestille Melatonin 3 mg som kosttilskud. Jeg har overvejet, at prøve dette i en kortere periode, hvad er dit synspunkt?

Mit ”søvnproblem” er, at jeg vågner så tidligt, mange gange kl. 4-5 om morgenen.

Problemet begyndte, da jeg kom i overgangsalderen.

Venlig hilsen
S.

Hej S.

På grund af de mulige bivirkninger er melatonin receptpligtig i Danmark. Køb kun melatonin, hvis du har fået en recept fra din læge, og køb kun melatoninpræparater, der er godkendt af Lægemiddelstyrelsen.

Men selv når lægen anbefaler melatonin er der god grund til at være på vagt. Stil spørgsmål og vær sikker på, at der ikke er en bedre og mere naturlig løsning.

Hvis du vågner tidligt og er vågen eller nogenlunde vågen, kan løsningen sagtens være at stå op. Hvis du går tidligt i seng og står meget tidligt op om morgenen er problemet måske løst.

Bliver det til for lidt søvn så tag evt. en lille lur midt på dagen.

Det handler også om på anden måde at sikre de bedste søvnbetingelser — frisk luft, komfortabel temperatur, sove i mørke, ingen forstyrrelser i løbet af natten, ingen stimulanser sidst på dagen (måske endda undgå kaffe o.l. fra midt på dagen), ikke drikke for meget om aftenen osv.

Læs bogen Søvnproblemer — er der en naturlig løsning?

Med venlig hilsen
John Buhl


Mennesker blev skabt til at blive elsket. Ting blev skabt til at blive brugt. Årsagen til at verden er i kaos er, at tingene bliver elsket, og mennesker bliver brugt.

— Ukendt


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.