Nomedica - den naturlige løsning

Om Nomedica Hvordan rask? Hvordan slank? Emner Butik
Til Nomedica startside Nomedica på Facebook   Ugeskrift for Lægfolk ARKIV  

 


Ugeskrift for lægfolk

Nyheder fra Nomedica uge 44, 2006


  1. Mail: Vedr. ADHD

  2. Mail: Nye vaner fik kål på forkølelser og influenza

  3. D-Vitamin kan måske hjælpe med at bremse brystkræft

  4. Kaliumtilskud kan øge knoglemasse

  5. Hvad med sojamælk?

  6. Drik vand – men ikke i overdrevne mængder

  7. Læsertip


Kære læser

Du er velkommen til at indsende spørgsmål, kommentarer eller gode opskrifter/tips til nyhedsbrevet!

God weekend!

Med venlig hilsen
John Buhl


1) Mail: Vedr. ADHD

Hej

Jeg skriver vedr. medicinfri behandling af barn med ADD - min søn er ikke diagnosticeret med ADHD, da han ikke er hyperaktiv. Han fik diagnosen i december 2004.

Efterfølgende startede vi med piktogrammer (billeder) med bl.a. skoleskemaer, rækkefølgen på toilettet (wc, toiletpapir, rykke op og vandhanen), pakke skoletasken ud (skoletaske og madkassen) m.v.

Vores hverdag blev lagt i faste rammer mere end den var i forvejen. Vi læste lektier forud med hjælp fra dansklæren, der hver weekend sende et ugeskema, således vi kunne læse lektier forud.

Vores søn fik derefter støtte i 6 timer om ugen i dansk, musik og idræt. Dansk da han havde svært ved faget samt idræt + musik pga. den manglende struktur. Han gik til lektiehjælp 2 x ugentligt ud over det normale skema.

I maj 2006 startede vi med at give ham Eye-Q med startdosis 3 x 15 ml. dagligt i 3 måneder og nu 1 x 15 ml. dagligt i et snapseglas med saftevand. Eye-Q olie indeholder Omega 3 og 6 fra kirunalolie (fiskeolie), kæmpenatlysolie og essentielle flerumættede fedtsyrer.

Denne olie har været et MIRAKEL for os og ikke mindst vores søn, da han nu ingen støttetimer har overhovedet i skolen. Han fortsætter dog med i 3 dansktimer at få hjælp til at komme i gang med at lære at læse, men det har en anden årsag, nemlig at han er født med en for kort blød gane der blev forlænget i starten af 2005.

Hans adfærd har ændret sig markant siden opstart med olien, han er blevet mere social i frikvartererne med de andre børn. Tør forlade klassen og ved han kan finde tilbage igen, spiller ikke mere gameboy i frikvartererne, cykler selv hjem til kammeraterne m.v. Hans selvtillid er blevet markant meget bedre i kraft med alt det han nu kan klare :o)

Med andre ord har vi fået en helt anden dreng både psykisk, mentalt og socialt - og tænk hvis det kan gøres af naturens vej uden medicin. Hvilket vi selvfølgelig er meget lykkelige for!!

Jeg kender nemlig til de kedelige bivirkninger Ritalin har bl.a. nedsat appetit der fører til vægttab, depression m.v. Det er meget svært at justere Ritalin i forhold til det enkelte barn.

Jeg er lykkelig for at vores børnelæge dengang sagde, jeres søn skal ikke have medicin.

Jeg har for 1 måned siden været til foredrag med Frede Breümer der fortæller om sammenhængen mellem kost, adfærd og indlæringsvanskeligheder. Så det hænder jo godt sammen med ovenstående og det de amerikanske forskere er nået frem til.

Håber at andre kan have glæde af mit indlæg.

Hilsen en anonym læser.

Kommentar:

Jeg ved ikke om eye Q er et bedre produkt end andre, der indeholder omega-3 og andre essentielle fedtsyrer. Jeg tror, at det kun er omega-3 i eye Q, der har den positive virkning. Omega 3 i eye Q har en anden og sandsynligvis bedre sammensætning end andre produkter med omega-3.

Læs mere om omega-3, og hvordan du får den fra kosten her:
http://www.nomedica.dk/ugeskrift18_2006.htm

Jeg modtager gerne flere mails fra læsere med erfaringer eller kommentarer til emnet!


"Det er aldrig for sent at få en lykkelig barndom. "

Anonym


2) Mail: Nye vaner fik kål på forkølelser og influenza

Hej John!

Jeg er en af dine flittige læsere som læser din nyhedsmail med stor intensivitet og reflektering.

Jeg skrev til dig for et godt stykke tid siden og roste din side og alle dine gennemtænkte råd.

Din skepsis overfor kemiske piller og sådan set al den viden som du arbejder med og viderebringer gør, at jeg slipper for at tage de skarpe skeptiske briller på når jeg læser din mail. Det gør indholdet af din mail til en høj koncentreret kvalitet af viden og personlig erfaring. For jeg må indrømme at jeg ikke har meget respekt for mennesker der bare suger til sig af viden og informationer uden at krydstjekke med almindelig sund fornuft.

Tidligere levede jeg som nok de fleste danskere gør af hurtig og ”fattig” mad, som resulterede i at jeg rigtig tit var plaget af forkølelse mange gange på et kalenderår.

Har altid været rimelig aktiv og dyrket motion og følt mig stærk både udvendig såvel som indvendig. Men der var lige det med alle de forkølelser og influenzaperioder som jeg evig og altid faktisk bare kunne vente på kom.

Nu er det en rum tid siden at jeg fik fokus på min levemåde og har kun ændret og tilføjet følgende ting:

  • Jeg røg også tidligere men ryger nu mere moderat og med tanken på den enkelte cigaret.

  • Har simpelthen droppet mit tidligere arbejde og faggruppe som autoopretter hvor jeg daglig var i kontakt med giftstoffer af den værste slags.

  • Ændret mine indkøbsvaner til at putte en masse grønt i kurven og kun en lille smule af det usunde, hvor det tidligere var omvendt. Hvis det ikke kommer med hjem i skabene er det jo ikke muligt at putte det i munden. Så på de sene aftentimer er det frugtskålen der bliver tømt og ikke slik skabet.

  • Tager en multi-vitaminpille til aftensmaden hver dag af den billige slags fra Aldi til ca. 30 kr. for 200 stk. af mærket Vigore.

  • Kødforbruget i min daglige madlavning er skåret ned til det halve og margarinen er skiftet ud med solsikke eller olivenolie konsekvent.

  • Fået fokus på de ting som stresser min person og taget dem alvorligt med en efterfølgende løsning og handling derpå.

  • Respekt for den tilpas lange dybe nattesøvn som er nødvendig for en god dag. Og har indset at det ikke kun er ”gamle” mennesker som kan have brug for en lille lur op af dagen.

  • Tilføjet mere bevidsthed om at være ærlig over for sig selv og anerkende at man kun er et simpelt menneske. Overmandet de tyngende krav om succes fra sig selv og sine omgivelser, som bare er en af de faktorer som resulterer i unødvendig stress og frustration. Resultatet er en mere positiv personlighed som ikke er bange for fremtiden og dets udfordringer.

For mennesker er nogle naturlige skabninger som skal fastholde de naturlige rammer både de indvendige og udvendige for at være i harmoni og balance. For det er jo det at få lov at leve livet som er gaven og ikke resultatet af at man har levet.

Den gennemgående forandring og justering jeg har foretaget har resulteret i at jeg faktisk ikke overhovedet har været plaget af forkølelse og influenza.

Hvis der har været influenza har jeg kun kort og næsten ubemærket været mærket af det. Hvor jeg tidligere kunne gå i lang tid dvs. flere uger med ømme muskler og utilpashed i kroppen.

Jeg blev faktisk først bevidst om forandringen for et lille stykke tid siden. Min krop havde simpelthen glemt at være syg. Om det er en eller flere af ovenstående forandringer som har resulteret i et meget bedre immunforsvar kan jeg ikke sige. Men kan sige at min tvillingebror som næsten fastholder min gamle levemåde har været snottet og forkølet og stadig plaget af influenza. Vi har jo fra naturens side af fået den samme genetiske opskrift da vi er enæggede tvillinger. Så et eller andet må jeg nu gøre rigtigt.

Lige et sidespring: Kan til det sige at det er ikke en masse dyre præparater af fine kendte mærker som har en effekt på dit immunforsvar og modstandskraft. Min mor har altid sagt at det er for dyrt at købe grønt og leve sundt. Men det holder altså ikke stik i virkeligheden. For det er altid billigst at gøre tingene rigtigt første gang. Dvs. putte de rigtige ting i munden. Så slipper man også for en masse sygedage og bliver ikke fristet af hurtige dyre mirakelkure og slankekure som alligevel ikke virker. Tænk på den kæmpe medicinindustri som blomstrer og bliver større og større for hver dag. Den eneste gode effekt piller har er på aktionærernes bankkontoer.

Medicin skal være og kun benyttes som en nødløsning hvis alt andet håb er ude og kun indtil at man finder en naturlig løsning på problemet.

Håber at min tilbagemelding får fortalt at der er mange som sætter stor pris på dit arbejde! Stor tak til dig John!

René Kaspersen

Kommentar:

Jeg hører også gerne fra andre læsere om resultater med ændret kost og livsstil. Send en mail!


”Hemmeligheden bag disciplin er motivation. Når en person er tilstrækkelig motiveret vil disciplin komme af sig selv.”

Sir Alexander Paterson


3) D- Vitamin kan måske hjælpe med at bremse brystkræft

I en mindre undersøgelse blandt kvinder med brystkræft viste det sig, at patienter med tidlig stadie af sygdommen havde mere D-vitaminer i blodet, end de kvinder der havde fremskreden brystkræft.

Selv om forskerne ikke ved om det lavere niveau af D-vitamin er en medvirkende årsag eller en konsekvens af brystkræften, tyder det på, at lavt indhold af D-vitamin i blodet er med til at fremskynde brystkræft.

http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=76950 

Kommentar:

Den bedste kilde til D-vitamin er solen. Om vinteren bør alle her oppe nordpå tage kosttilskud med D-vitamin.


4) Kaliumtilskud kan øge knoglemasse

Ifølge forskere i Schweiz og San Francisco kan kaliumcitrat hjælpe med at øge knoglemassen hos kvinder efter overgangsalderen med afkalkede knogler. Det viser en undersøgelse.

Kalium er et basisk mineral der neutraliserer den alt for syredannende virkning af den typiske kost i Vesten.

Blot ved at gøre kosten mere basisk, ved at give kaliumcitrat til kvinderne, fik de øget knoglemasse svarende til virkningen af godkendt medicin mod knogleskørhed.
(Kilde: Journal of the American Society of Nephrology, November 2006).

Kommentar:

De fleste menneskers kost er alt for syredannende, hvilket kan medvirke til afkalkning af knogler. Den bedste løsning er at forbedre kosten, så den kommer mere i balance
http://www.nomedica.dk/sund_kost.htm

Tommelfingerregel:

Animalske fødevarer og kornprodukter er syredannende.

Frugt og grønt er basedannende.


5) Hvad med sojamælk?

Hvad med sojamælk, jeg læser indimellem at det er under risiko for at være kræftfremkaldende for kvinder i Vesten, hvad tænker du om det?

VH Ulla

Hej Ulla

Ingen ved det vist helt endnu, men noget tyder på, at det måske ikke er så heldigt, at vi bruger alt for meget soja.

Jeg mener dog, at det er bedre at bruge sojamælk end komælk. Andre muligheder er ris- eller havremælk.

Soja indeholder mange sunde næringsstoffer, men også en del fedt og et stof der ligner det kvindelige kønshormon østrogen. Det er derfor måske ikke klogt at spise alt for mange sojabønner eller drikke for meget sojamælk.

Læs evt. mere om problemstillingen med soja her:
http://www.cancer.dk/Cancer/Nyheder/Artikler/sojakosttilskud1.asp 

Med venlig hilsen
John Buhl


6) Drik vand – men ikke i overdrevne mængder

Kroppen har brug for ca. 2½ liter væske i døgnet. Gennem maden får vi tilført ca. 1 liter væske, så drikkevarerne skal forsyne kroppen med resten af væskebehovet på ca. 1½ liter.

I sommervarmen og ved høj fysisk aktivitet har man et større væsketab, og har derfor brug for mere væske. I almindelighed dækker vores naturlige tørst dog dette behov.

Vær opmærksom på, at det ikke er sundt at "tvangsdrikke" flere liter vand om dagen. Det kan give vandforgiftning.
(Fødevarestyrelsen. Pressemeddelelse 19-10-2006)
Læs mere her

Kommentar:

Spiser du meget sundt, altså masser af frugt og grønt og næsten ingen salt, får du stort set al den væske, du behøver, fra kosten.

Drik, når du er tørstig eller blot fornemmer, at du har brug for væske.


”Viden taler, men visdom lytter.”

Jimi Hendrix


7) Læsertip

Rødbede/linsesalat

Rødbeder koges og skæres i tern.
Linser koges som anvist på pakken.
Rødbeder, linser og kapers blandes.
Hertil en dressing af Dijon sennep, olivenolie og citronsaft.

Venlig hilsen
Hanne

Indsend også dit tip eller en sund opskrift!


Søg efter indhold på nomedica.dk og slankenyt.dk:

 

Gratis nyhedsbreve:

Ugeskrift for lægfolk er et gratis nyhedsbrev om sund kost, livsstil mv. Udkommer hver uge via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Slankenyt er et gratis nyhedsbrev om overvægt og slankekure. Udkommer via e-mail hver uge eller de fleste uger.
Tilmeld dig her >>

Vegetarbladet er et gratis nyhedsbrev om vegetarkost, der udsendes via e-mail.
Tilmeld dig her >>

Bemærk:

Vi opbevarer naturligvis informationer om din e-mail sikkert og fortroligt, og du kan let framelde dig igen.


Om overvægt og slankekure
Hvordan slank? (den vigtigste side om emnet)
Den grundlæggende årsag til overvægt
Vægtkontrol
Slankeprodukter
Hurtigere vægttab
Sund slankekost
Slankenyheder


Hvordan rask?

Gennemgå disse sider i rækkefølge:
Hvordan rask?
1) Spis dig sundere
2) Undgå stimulanser
3) Sov godt
4) Dyrk motion
5) Få nok sol og frisk luft
6) Rask uden medicin


Sygdomme og symptomer
Hvad er sygdom?
Sygdoms trinvise udvikling


Medicin
Lægemidler
Helbreder medicin?
Bivirkninger
Nedtrapning af medicin
Naturmedicin


Om sundhed og velvære
Hvad er sundhed
Kroppens immunforsvar
Den ideelle kost
kost og sundhed


Bøger:

Hvordan Rask?

Bogen beskriver på en letforståelig måde de ændringer i kost, livsstil mv., der styrker kroppens helbredende evner.
Læs mere her.


Kunsten at ændre vaner 

En bog om hvorfor det er så svært at ændre vaner, og hvad du gør for alligevel at klare det!
Læs mere her


Zoneterapi - lær det selv

Hvor svært kan det være?

2. udgave af den populære bog. 92 sider. 
Læs mere her


Sikker Slank

En bog, der har hjulpet tusindvis af danskere ned i vægt på en sund og sikker måde.
Læs mere her.


Bøger og helseprodukter online

Spar 5 - 30 % på populære kosttilskud, naturlægemidler mv. her: helseonline.dk

Fuld returret på alt, onlinerabat på det meste, fuld sikkerhed og hurtig levering.


Teksterne på nomedica.dk er skrevet/redigeret af John Buhl.

Har du spørgsmål, kommentarer e.l., kan du skrive til mig her



Copyright Nomedica v/John Buhl.

Vigtige brugerbetingelser: Indholdet på Nomedica.dk er udelukkende til informationsbrug. Oplysningerne må på ingen måde tages som erstatning for nødvendig lægebehandling - de må ikke og kan ikke bruges som grundlag for at stille diagnoser eller fastlægge behandling. Læs mere her.